Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přechod na benzin E10 nepotěší majitele starých aut ani motorkáře

Ondřej Šámal
Diskuze (67)

Od ledna zavádí největší síť čerpacích stanic u nás nový benzin E10 až s desetiprocentní příměsí bioethanolu. Ten sice snižuje celkově emise při výrobě i spalování, není ovšem vhodný pro starší vozy ani motorky.

Polský Orlen, majitel nejhustší sítě čerpacích stanic v Česku, od ledna plošně zavádí nový druh benzinu s přídomkem E10. Ten vedle samotného paliva obsahuje také až desetiprocentní příměs bioethanolu (etanol, případně etyl terc-butyléteru se zkratkou ETBE). Doposud přitom v naturalu 95 byl obvykle maximálně poloviční podíl této složky. Cílem zvýšení objemu příměsi je obecně snížení emisí škodlivin při výrobě benzinu a jeho spalování, které evropská legislativa dlouhodobě prosazuje. Negativem ovšem zůstává fakt, že vyšší podíl bioethanolu škodí starším automobilům.

Složka totiž může naleptávat pryžové části palivového systému, případně zrychlovat korozi některých dílů a zanášet karburátory i vstřikovače. To hrozí zejména u motocyklů, které od podzimu do jara stojí v garáži. K zanesení soustavy dochází třeba již po třech měsících stání, následná oprava přitom může vyjít i na desítky tisíc korun.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČAPPO jsou však prakticky všechny automobily s rokem výroby od 2005 připraveny na spalování benzinu E10. U škodovek je to ještě o čtyři dříve. Například felicia se ovšem bez následných úprav neobejde, byť vyjdou na stovky korun, maximálně nižší jednotky tisíc.

Video se připravuje ...

Na stránkách www.e10info.eu si naštěstí můžete zkontrolovat, zda váš vůz benzin s desetiprocentní příměsí biolíhu zvládne. U veteránů a historických vozidel obecně je doporučování tankování benzinu s vyšším oktanovým číslem. V tom případě by se jich zvýšení poměru bioložky tolik týkat nemělo. Výjimkou je ovšem třeba palivo Verva 100 na stanicích Orlen (dříve Benzina). To má desetiprocentní podíl bioethanolu již od roku 2021. Naopak v rámci sítě EuroOil státní společnosti Čepro si můžete dopřát palivo bez biosložek. Firma totiž zajišťuje paliva pro státní hmotné rezervy, u nichž je žádoucí delší trvanlivost. A tu právě příměsi zcela zajistit neumějí. Paliva bez biosložky by se navíc brzy mohla objevit také u stanic Robin Oil. Jejich koupi totiž Čepro právě dnes potvrdilo.

Ondřej Šámal
Diskuze (67)

Doporučujeme

28. 1. 2024 20:54
E10
Těsnění regulátoru tlaku paliva jsem si sehnsl. Jeho výměnou že problém s E10 u Felicie odstraněn ? Co hadičky a ostatní části motorů ? Kde je napsáno, co je třeba upravit ,???
Avatar - eLzyx
23. 11. 2023 12:05
Volvo
ještě že mám stará Volva, ta umí E10 od roku 1976. A hádám, že ani VW T2 ten líh neublíží, holt budu muset ten motor seřídit na jiné palivo
22. 11. 2023 14:03
Re: Re: Další zlodějna
co mam vypozorovany, tak uz nekolik roku je V100 drazsi prave o 4 kacky na litru proti N95, ani ne vic, ani ne min
at uz je N95 za 30 nebo za 50, V100 vzdycky o 4 kacky drazsi
paradoxne - cim je N95 drazsi, tim ma vetsi logiku tankovat V100

da se prepokladat, ze s 10% lihu v N95 se ten rozdil zvedne aspon na 5 kacek
Avatar - Barrichello
22. 11. 2023 12:29
Re: Re: Další zlodějna
ONO ale 100ku nemá, jen 98 a tu ještě ne všude, takže s cenou 100ky nemusí kartelové benzínky kopírovat ONO, když ONO žádný takový benzín na konkrétní pumpě nemá....

Jinak máš samozřejmě pravdu, tuhle sem jel kolem Benzíny, ta měla stejné ceny jako ONO co je 2 km od ní. 36,50 N95 :-)

tuhle strategii jel kdysi dávno i Shell, taky sem jednou tankoval na Shellce za stejné ceny jako u ONO, vydrželo jim to asi 14 dnů, pak to vzdali. A to byl nějaký rok 2015....
22. 11. 2023 12:11
Re: K sakru! Redakce?!?!?!
To je fakt neuvěřitelné, jak neprofesionálně jsou články na auto.cz dělané! :-O :-O :-O :no: