Pěkný, LED technologiím fandím, škoda, že nejsou hojněji využívány v sériových vozech minimálně na koncový, brzdový, obrysový a denní světla - světlo má svítit, ne topit.
Jen by mě zajímalo, jak to funguje v potkávačkách a dálkových světlech, to si moc neumím představit. Sice tu byly nějaké modely od Helly na Opel, ale do série se to myslím nedostaly. Nebo se mýlím?
Moderní supersvítivé LED diody dokaží vzhledem ke své velikosti a spotřebě vyprodukovat zatraceně velké množství světla, takže v dálkových dálkových ani potkávacích bych neviděl problém. Horší je to s cenou. Jedna komerční žárovka do domácnosti s čipovými ledkami stojí i více jak 1000Kč, co teprv celé stádo do auta.
Mám doma led reflektorové žárovky pod linku s paticí GU10, cena za kus cca 180Kč, dále bulb žárovky s klasickým závitem E27 či E14 za podobnou cenu, barevné jsou levnější z www.tipa.eu Něco je taky na www.brilux.cz za podobné ceny. Myslím, že jde jen o nadsazené ceny za inovativní technologii, výrobní cena bude možná podobná jako u halogenů, ale ne těch se holt tolik nevydělá...
"Obyčejné" LED GU10 mám doma taky, některé svítí líp, některé hůř, ale průměrně to je pořád slabé. To co nabídne 36LEDek na našich žárovkách zvládne jedna 4čipová LED dioda. Akorát ta cena...
Masivnější výroba by tuto technologii jistě zlevnila. Pamatuješ reklamu, kdy mladí lidé koukali na LCD TV pověšenou na stěně a stála 500.000? Dnes je stejná úhlopříčka za 20 tácků. U LEDek by to bylo stejné...
Basalt fibre composite = komposit z tavených čedičových vláken a matrice (=pryskiřice) Svými parametry (hustota, pevnost v tahu atd.) jsou velmi blízko klasickým skleněným vláknům. Uhlíková vlákna dosahují mnohem zajímavějších hodnot v poměru výkon/hmotnost daného kompositu. Existuje asi tato řada od nejtěžšího po nejlehčí a nejpevnější: Sklo, Aeroglass, Basalt, Kevlar, Kevlar+Carbon hybrid, Carbon. Každé z nich má také své specifické vlastnosti...
jj, carbon ujde, neuvěřitelně tenkej a pevnej materiál, mám z něj helmu na motorku. Akorát na auta se myslím nehodí tak dobře jako železo - to se při nárazu mačká pomalu. Tyhle moderní materiály dlouho drží na 100%, deformují se jen minimálně a potom prasknou...