a tiez vsetko zvalovat na krizu je blbost... ved je logicke ze po hojnych a uspesnych rokoch sa trh nasyti... pridu slabsie roky a potom po case opat silnejsie..... nie je mozne aby predaj aut neustale rastol.... teraz je par rokov slabsich a mozno este par bude ale potom to pojde zase rekordne hore.. aj v minulosti mal trh sinusovu krivku.... raz sme hore raz dole... normalny jav.... ;-) , ziadna tragedia :yes:
na slovensku bol od minuleho mesiaca zavedeny svojsky pristup, aby sa k tym statistikam nikto nedostal - zdruzenie automob. priemyslu pristup k tymto statistikam zahesloval s odovodnenim, ze je to len pre clenov - prelozene do nasej reci - nechceme, aby verejnosti videla, ako padaju predaje aut
Naprostá pravda. Jen manažerům velkých automobilek to možná nedochází. Všichni furt čekaj každoroční nárůst, aby graf prodejů vypadal jako nekonečný schody do nebe. Tímhle způsobem ovšem NIC v přírodě nefunguje, tudíž nemůže fungovat ani prodej čehokoliv ne jen aut.
řekl bych, že je to vlastně i důsledek krize. Firemní kvóty a plánování nezohleďňují často úpadek vlivem přesycení trhu a tudíž nedochází ke snižování nákladu v místech, která je možno oželet. Pak je typickou reakcí firmy plošné snížení nákladů, což sebou nese snížení kvality atd. a pak ten kolotoč nikdo nezastaví.
Re: No některé trhy se prodají dokonce na úroven z let 1985-
neuveritelny prepad zaznamenal grecky trh.... ktory je uz mensi ako nas slovensky , neuveritelny jav ked si vezmeme ze greci maju dvakrat tolko obyvatelov ako slovensko a predavaju aut menej ako my
portugalci podobny pripad... pokles predaja o 40 percent.... momentalne uz k nim tiez nemame velkostou trhu daleko....
Re: No některé trhy se prodají dokonce na úroven z let 1985-
A čemu se tak divíš? Ve skutečnosti nebyli Řekové nikdy bohatí, jen si na to hráli a Portugalci to samé. Teď se topí až po uši v dluzích a vychází najevo, jak na tom doopravdy jsou. U nás v ČR a u Vás v SR taková situaci nikdy nenastala - tady se penízky opatrně počítají a vydávají. Takže náš trh a slovenský nejsou pokroucené.
Tím samým očistným procesem si v minulosti prošly trhy polské, rumunské a maďarské, podívej se kolik prodávají aut. A to je Rumunů 4x více než Slováků a Poláků 8x více, Maďarů 2x.
Řekové a Portugalci si budou muset přiznat že nikdy nebyli a nikdy nebudou bohatí, pokud se nenaučí více a lépe hákovat.
My máme ale zase velké štěstí, že jsme v centru Evropy a od nás to není nikam daleko - to je problém Řeků a Portugalců....
Re: No některé trhy se prodají dokonce na úroven z let 1985-
Asi bych nepoužil termín "výhra", ale je to pro nás určitě pozitivní. Z hlediska čistě ekonomického (teď pomíjím národnostní i další sympatie, sám Německý národ zrovna dvakrát nemiluji) je pro nás dobře, že máme tak blízko k Německu. Jsme na Německu ekonomicky velice závislí a jako malá země ve středu Evropy vždy na někom ekonomicky závislí budeme. Pokud chceme být výděleční, musíme být zemí hlavně exportní.
Jestliže začnu spekulovat, dovolím si napsat, že pokud bychom byli v této chvíli ekonomicky závislí na Itálii, Francii či Španělsku (o Portugalsku a Řecku ani nemluvím), byli bychom na tom velice zle.
Jak tak nad tím přemýšlím, dá se vlastně použít i již zmíněný termín "výhra". V této ekonomické situaci je to pro nás určitým způsobem výhra. Německo je velikým a dosud celkem stabilním trhem, který máme za humny. Navíc si dovolím napsat, že tam naše výrobku nemají zrovna špatný zvuk. Chápu, že někteří lidé si to těžko připouští, ale je to tak.
Re: No některé trhy se prodají dokonce na úroven z let 1985-
Já třeba nemám komplex žádný, ale mít očividně radost z evropské krize, posmívat se a pak si hřát polívčičku nad prodeji v USA mi přijde přinejmenším podivné.
Mame tu nekolik aspektu, proc se aut tak malo prodava. Zkusim napsat par, jak me to zrovna napadlo:
1. auta uz nemohou byt levnejsi
Dokud auta zlevnovala (takova vyssi stredni stavala jako rodinny barak, dneska stoji s bidou ctvrtinu), byl zde duvod zahazovat stare auto a kupovat nove. Prece jen je neco jineho nasetrit 2 miliony a neco jineho 600 tisic.
2. auta uz nemohou byt uspornejsi
Downsizing dosel do slepe ulicky. Snizovani spotreby narazilo na zakladni fyzikalni barieru danou ucinnosti tepelneho motoru. Soucasna auta maji realnou spotrebu vyssi nez jsou ridici zvykli.
3. auta uz nemohou byt modernejsi
Technika dospela do slepe ulicky. Kdysi byl uspech, kdyz auto vubec nastartovalo, nekam dojelo a po ceste mu neupadly brzdy a dalsi komponenty.
Pak uz se chtelo, aby auto jelo rychle, komfortne a bezpecne a to vsecko se podarilo vyresit uz nekdy pred 30 lety. Od te doby se spise vyvijeni pikacovinky, jako poustet vyfukove plyny do sani, ucpat co vyfuk co nejbrutalnejsimi katalyzatory, takze auta vypousteji pomalu cistsi vzduch nez motor nasava >:D , vhanet do vyfuku pumpou vzduch, udelat vstrikovace tak tenke, ze je ucpe i mikroskopicka necistota, udelat diagnosticky sytem, asistenty a komfortni vybavu tak slozitou, ze misto aby elektronika pomahala je dnes spise zdrojem zavad a odvadi od rizeni....
4. aut uz se neda vice prodavat, protoze pro ne uz neni tolik cest a tolik mista
5. Pridana hodnota noveho auta oproti ojetine je rok od roku mensi. Kdysi ojetiny nemely airbagy a ABS a nove auta je mela, to byl neoddiskutovatelny duvod proc koupit nove auto. Dneska se to lisi tim, ze nova auta mohou mit 9 airbagu misto sedmi, startstop, asistent jizdy v pruzich a otravny pipak na nezapnute pasy.. Podle inzenyru to jsou jasne vyhody, ovsem spotrebitele si "kupodivu" mysli pravy opak. Procento kupujicich, ktere nutne musi mit nejzhavejsi novinku na trhu povazlive klesa, i hodne narocny uzivatel vystaci s 5 let starym autem.
6. EU legislativci se shledli v hybridech a elektromobilech.
Tato auta odcerpavaji nemale zdroje vyrobcum (jak ekonomicke - pokuty za nadlimitni CO2 a dotace elektromobilum a jejich vyrobcum) tak technologicke (nesmyslna honba za co nejmensi papirovou spotrebou ma negativni dopad na cenu, zivotnost, vykony a uzivatelskou hodnotu novych aut)
1. Pokud bude kryze přetrvávat uvidíme, kam až budou moc automobilky jít...
2. To snad nejde myslet vážně.... To snad platilo vždy nebos se 100 jezdil podle udávané spotřeby....????
3. Porovnej si třeba Ford Fusion vs. Ford B-MAX, Golf 6vs.7 z extrému Ferrari 599vs. F12...
4. To by se vidělo, kdyby benzín stál 1/2, nebyl omezen provoz ve velkých městech Evropy...
5. odpověď bod 3.
6. Ale vrací jim to v šrotovném, daních a celkově regulací trhu a náklády... Jinak souhlas, že toto je nesmyslné a slepá cesta, pak nám zvednou cenu elektřiny atd...
5. Ano, to je opravdu směšné. EU zuřivě pokutuje, všemi možnými prostředky bojuje proti neškodnému CO2, a výsledek? AM Cygnet, krachující automobilky, laboratorní spotřeby... :no:
Auta se v Evropě neprodávají protože jsou neuvěřitelně drahá. A drahé je i všechno s auty spojené. V USA jsou auta o cca 45% levnější, v Japonsku o cca 25% levnější. Navíc kvalita jde neustále dolu - "auto jako spotřebka" ale cena tomu neodpovídá.
Automobilky by se měly vrátit do 90.-tých let, jednoduchá, bytelná auta, plně pozinkovaná karoserie, víceprvek i v nižší střední, bezporuchové, výkonné a úsporné motory, ABS, dva airbagy, posilovač. Životnost bez problému 20 let.
Kdo chce aby mu na zahradě rezlo auto v ceně rodinného domku bude mít stále možnost, ale normální lidi zjistili, že to jsou vyhozené peníze. Někteří výrobci a prodejci se přizpůsobí, někteří zaniknou. Nic víc.
Tak hlavně, aby se do těch devadesátých let nevrátily tehdejší ceny u nás (ČR), kdo tehdy u nás kupoval nové, slušně vybavené auto s vyšší motorizací, ten jistě ví, o čem píšu..., proti tomu tu dnes mámě cenový ráj, a to všechno ještě nehledě na rozdíl běžného platu dnes a platu v 90tých letech.
..na druhou stranu se tu dalo z jednoho německého platu docela LUXUSně žít ... půl roku? ;-)
PS: Nicméně tam tehdy někdy v té době je původ dnešního ekonomického "marasmu" = musíme se ca do té doby "vrátit" a jít (již) "správným" směrem..
již to tady v podstatě padlo, ale přece.... výrobci - a to nejen automobilů, se dostali do slepé uličky - na autech v Evropě je to krásně vidět - zatímco si výrobci myslí, že musí držet cenu aut nahoře, protože zisky jsou to hlavní - tak "optimalizují" výdrž materiálu tak, aby vydržel tak nějak po dobu záruky a pak šel do kytek - ideálně auto tak na tři až pět let a pak nové - ideální cyklus pro výrobce - sem směřují i "výdrž" "optimalizovaných" součástek.... Jenže - pro většinu populace zde jsou auta pořád příliš drahá, aby si mohla dovolit takto vozy měnit... Takže lidé se snaží auta držet "co nejdéle" - co si budeme - máme tu vozový park poměrně starý...
F jako ftip je v tom, že lidé mají přesvědčení "že se musí mít stále lépe", jenže ona se ekonomika na jejich přání jaksi ve svých cyklech "zvysoka". Takže, ať se to někomu líbí nebo ne - čeká nás jistá recese a je jen na zodpovědnosti jednotlivců(co si o ní budeme..) až po vládu(co si budeme), jak hluboká ta recese bude. Tedy - pokud by auta byla v Evropě dostupná jako ve Státech - a úroky na úvěru pro auta tak někde kolem 5%(ale proč by to úvěráři dělali, když si půjčují od Centrální banky za nulanulaprd), tak se trh ještě chvilku bude hýbat....ale stejně za čas dojde ke krizi...... Neustálý růst není zkrátka možný.....
to bohužel ano, jenže "my" si za to můžeme sami. Hodně lidí mne za to nebude mít a nemá rádo - ale - místo abych si koupil půl kila nekvalitní šunky napuštěné vodou, tak si koupím deset deka švýcarské. Místo abych si koupil pět sýrů zvláštní kvality a nedozrálých - koupím si jeden malý. Místo abych si prolil hrdlem pět lahví patoku, koupím si jednu dobrou láhev..... Zkrátka lidé si myslí, že "moc" je kvalita.... nezastaví se, nepřemýšlí, nejsou schopni uvažovat.....áááách jo.....
Přesně, tento problém je hlubšího charakteru. Když se budeme bavit pouze o automobilkách, tak tam je průšvih už jen ten fakt, že automobilku vyjde levněji auta dělat na sklad, než povyházet pár lidí nebo zastavit výrobu. Vše je takhle nastaveno, od odborů až smlouvy s dodavateli. Prostě chrlit jeden produkt za druhým a pak nejlépe prodat se ztrátou, takhle pokračovat dál a roční bilance nemůže být jiná než ztrátová. Pak se není divu, že automobilku vyhlašují bankroty a žádají o ochranu před věřiteli. A tohle celé jde přenést na mnohá další odvětví průmyslu v Evropě. A já se ptám jak tohle vzniklo? Proč v 90. letech šlo vyrábět polovinu toho co dnes a i přesto generovat zisk? Proč se automobilky jako BMW, neřku-li Porsche honí do milionových prodejů? Je to jen nenasytnost nebo prostě tón módy? Muselo tohle přijít. A já doufám, že po téhle krizi bude třeba automobilový svět chudší o další značky, ale já věřím, že bude opět zdravý a silný.
Tak ekonomicky je to cele trosku slozitejsi a hodne horsi, nez to na povrchu vypada.
Globalni ekonomika je brutalne prehrata, hodne naznacuje treba fakt, ze cena zlata skocila za poslednich let nahoru sestinasobne.
Lidi prestavaji tem natistenym papirkum verit a bodejt by ne, kdyz se odhaduje, ze kryta jich neni ani jedna desetina. Na chvilicku to funguje, zije se na dluh, kryje se to tistenim dalsich a dalsich penez a vsichni jsou happy. Pak staci maly otres a cele to spadne jako domecek z karet. Presne na takove hrane ted zijeme, zatim mame dostupne leky, potraviny, na stojanech je benzin a lidi si penize nechaji posilat do banky, misto aby skupovali cukr a mouku. Ale pokud EU a Obama budou pokracovat tak jak zacali, tak je docela mozne, ze za par let to bude vsechno trosicku jinak
přesně.... jenže kam to asi půjde? Trocha fabulace - aby se oživila poptávka - je třeba vytvořit "prostor" - tudíž buď válka, či uměle vyvolaná epidemie určená k eradikaci části populace? Nějaký výraznější společenský otřes s dalším přerozdělováním majetku?
Lidé mají - nevím proč - pocit, že mají právo míti se neustále lépe. Pracovat méně a brát více - at již ve smyslu finančním či požitkovém. Jenže - když chceme méně pracovat a přitom více tržit - a chceme to všichni - jak z toho ven? Už teď je velmi podhodnocena základní práce - nemyslím tu ve smyslu proletariátu, ale tu "prvovýrobu". Většina se kumuluje ve službách či "něčem", co nesouvisí se základními lidskými potřebami(s rezervou pls). Tohle obrácení na hlavu vede k nesoběstačnosti, neschopnosti společnosti udržet se sama o sobě v krizových situacích a paradoxně ji při své síle činí slabou ve smyslu podlehnutí mnohem primitivnějším systémům, které "nemají co ztratit". A ty jen čekají na krach - protože oni se mohou mít jen lépe - naše zdevastované zdroje a úpadek jsou pak pro ně obrovským potenciálem růstu a blahobytu... Pardon - jsem se rozjel, takže případně se omlouvám za offtopic... ;-)
ja sa tomu ani nečudujem keď v EU sú také ceny aké sú, len tak náhodou som pozrel ceny Golfu R v USA ktorá začína na 33990 dolárov pri dnešnom kurze 1,27 by to auto malo stáť 26763€ a to na Slovensku stojí 36580€ takže 10 000€ v prospech ameriky. Mercedes ML 350 benzín startuje v USA na 47270$ čo je 37220€ na Slovensku štartuje cena ML 350 na 57660€ čo je viac ako 20 000€ rozdiel v prospech USA. Takže s týmto systémom v celej EU nie niečo v poriadku a potom výrobcovia nariekajú že sa im predáva málo áut. Možno sú nejaké malé rozdiely vo výbavách ale toto nie sú normálne cenové rozdieli.