O Fiatu se v souvislosti s koncernem GM mluví nejčastěji jako o zájemci o koupi Opelu. Sergio Marchionne ovšem potvrdil, že italská automobilka se i nadále uchází také o další značku ze skupiny GM Europe, a to o švédský Saab.
Buď je ve vedení Fiatu banda shopaholiků nebo géniů. K čemu jim ten Saab může být? To bude Saab dělat auta pro konzervy (už tohle je protimluv), Alfa pro "sportovce" a Lancia pro excentriky? :-|
Jojo, on ten Saab, on těch nápadů má a vlastní... Tam toho je k vybrakování... Saab má jedinou hodnotu a to je ta hodnota značky...
Pokud někomu není jasné, k čemu je Saab dobrý, tak se stačí trošku zamyslet a podívat se na portfolio prodejů a na portfolio značek které Fiat bude vlastnit. Je vždy jednodužší koupit zavedenou značku na trhu (nenechat ji padnout), než se na tom trhu snažit prosadit se se značkou, která tu tradici tam nemá.
Trošku z jiného soudku... Úplně stejnou hodnotu má třeba Dacie pro Renault... Co Přinesla Dacie Renaultu, kromě značky? Vůbec nic...(stejně tak co přinese Saab Fiatu...Saab nemá po technické stránce fiatu co donést, nemá nic co by Fiat sám neměl) Dyť ani Renaultů by se na balkánu za podobné peníze neprodalo jako se prodá Dacie.. protože ji znají... totéž se nikdy Fiatu na severu evropy nemůže podařit prosadit s AR a Lanciema, tak jako se tam daří Saabu, byť by byl technicky opravdu pod Lancií a AR (což asi dnes je)... K čemu je tedy Saab dobrý? Odpověď je na místě... K tomu aby se koncern Fiat úspěšně mohl prosadit na severu Evropy, kde v podstatě jiná než severská značka nemá dosud šanci. Jinak ze stejného důvodu koupil Fiat i Zastavu (pozice na balkánu).
Takže co je Fiat dnes?
Fiat, AR, Lancie, Abarth, Fiat professional, Ferrari (85%), Maserati, Iveco, Zastava, a už do jisté míry (snad) Dodge, Chrysler, Jeep. Možná přibude Opel, Vauxhall a Saab...
Slušný záběr... slušný... a to do toho nepočítám značky jako New Holland, Magneti Marelli a Teksid...
Jinak jen tak pro zajímavost... Nejzkušenější manažeři GM opouštějí pomalu ale jistě loď.. a přecházejí (alespoň ti zkušení) k Fiatu... Mark McNabb byl u GM zodpovědný za luxusní značky Hummer, Cadillac - tedy i SAAB a přechází k Maserati NA.
Mimochodem Marchionne je sice původem Ital a žije te´d v Itálii, ale vyrůstal v Kanadě a studoval na tamních nejprestižnějších školách a osobně bych tipoval, že tito lidi jako McNabb a další nejsou nic jiného než jeho spolužáci. Ty osobní vazby jsou tam pravděpodobné, takže přelití majteku od GM k Fiatu je velice pravděpodobné také... Myslím, že se máme ještě nač těšit... řekl bych to tak... Celé to bylo dle mne už dlouho dopředu připravované a sem přesvědčený, že už ty slova Marchionneho o tom, že přežijí jen 4 obrovské automobilky byly založeny na tomto plánu... Samo v té době nikdo nevěděl, že se z Fiatu stane největší automobilka světa (trošku konspirace, ale ty zprávy tomu nasvědčují už asi 1,5 roku).
ale no tak Wollfe, to si tomu Saabu nandal >:-[] Až tak špatně (že nemá co technicky nabídnout a že je technicky pod Lančou a Alfou) na tom ještě není ;-)
Faktem je, že až doteď Fiat moc mezi vážnými zájemci o Saab nefiguroval, spíš tohle spojení bylo dementováno. A teď je najednou nejvíc nejvážnější, som z toho voľajaký zmatený súdruh major :-)
Faktem taky je silná propojenost Saabu na GM, potažmo Opel. Nová 9-5 má vyjít na globální platformě, kterou užívá např. Insignia, 9-3 má ještě starou platformu z Vectry (samozřejmě je to jenom načančaná a předražená Vectra, všichni to víme, ani to asi nebudu vyvracet...), 9-4X zase podvozek od nějakých júes Chevroleta či co to je za čudo.
Naftové motory pak v rámci kooperace GM-Fiat berou od Fiatu (1.9JTD, a samy se s ním ještě pohráli a vyladili ho na twinturbo)
Faktem je taky, z mého podledu trošku problematické zařazení Saabu do portfolia Fiatu. Je to značka nabízející něco mezi Alfou (sportovní akcent) a Lančou (luxusní akcent). S Klaudiem sme to naposled probrali,a možná by se skulinka v portfoliu mohla najít, přece jenom Lanča to táhne hodně přes dizajn. Ale ani tvoje teorie geografického členění značek a resuscitování ještě žijící značky není špatná :yes:
Já si zase myslím:
SAAB není v tuto chvílí a už delší dobu životaschopnou automobilkou. SAAB vyrábí doslova pár desítek tisíc kusů ročně (kolik to bylo za r. 2008 - 65 tis. ks?), což je na přežití zatraceně málo.
Doma ho válcuje už tak na harně balancující Volvo rozdílem třídy.
Nemyslím si, že by záchrana SAABu někomu něco přinesla (teda vyjma tebe >:-[] ). Domácí trh 9 mil, což nikomu trn z paty nevytrhne a automobilka se na něm neuživí. V porovnání s "nemotorizovaným" Rumunskem 22 mil. kde působí Dacia a dělá prakticky nejlevnější auta v Evropě se to nedá srovnávat. Tam potenciál je. V severských zemích takový určitě není. :-!
Vzheldem kt omu, že kupodivu nereaguješ vulgárně se přemůžu a zareaguji na tebe decentně..
1) to co sem napsal netvrdím, že je pravda a že to tak dopadne. nicméně tohle sleduji už potichounku delší dobu a ty kroky a indicie co sem jen jemně nastínil tomu nasvědčují. Samo představa je jedna věc realita se může lišit. Samo nikdo nevytáhne karty hned na stůl, nicméně kroky které Sergio činí jsou už víceméně jasné.
2) Nikdo nepsal o tom, že je SAAB na tom o milion technických let hůř než třeba AR. Ony značky teď už jsou víceméně všechny technicky vyrovnané... O to nejde. Jde o co nejlevnější výrobu a začlenění SAABu do firmy by ji výrobu zlevnilo.
3) Když píšu o trhu an severu nemám namysli jen ten 9 mil trh ve Švédsku, ale také v Dánsku, Finsku, Norsku, ale také UK, Island a podobně... tam všude je Saab víceméně doma... a jsou tot rhy kde typicky jižanské značky v podstatě nemají šanci a i germánské značky se prosazují jen těžko. Mimochodem je to finančně bohatý a tedy i zajímavý trh. Volvo SAAB zatím válcuje jen na ruském trhu..
Ad 2) Pokud se nějakým zázračným způsobem dostane Fiat k SAABu, bude potřebovat nalít pěknej balík peněz (kterej nemá) do automobilky, aby ji vůbec připravil na unifikaci technických skupin (motory, podvozky, atd). A tohle bude muset udělat hodně rychle, nebo se dostane do finančních problémů dříve, než by řekl FIAT.
Pokud se ještě nejakým zázračnějším způsobem dostane do Opelu, mohl by to mít jednodušší, ale už tu proběhly zprávy o tom, že opět nechce za Opel zaplatit, ale jen se ho jaksi zkusit srabácky využít a pokud se nepovede, tak odtáhnout. Takže jsme zase u peněz, které Fiat nemá.
Ad3) Severský trh je pro SAAB malý, S 9 mil, FIN, DK, NOR po 5 mil. Island pár set tisíc. A jde o vyspělé trhy, kde se "domácí" automobilky pohybují někde u 20-25%. Dohromady se tam prodalo cca 600 tis. za rok 08 všech značek. V Rumunsku to bylo přes 320 tis. Výroba SAABu za rok je doslova směšná. SAAB je prostě připravenej na zavření.
By mě zajímalo, kde si vzal, že Fiat nemá peníze? Soudíš to asi podle toho, že má nejmenší dluhy ze všech evropských automobilek? Nebo to soudíš podle dluhů VW, které je má 8x větší než onen Fiat? Studuj trochu i internet a výroční zprávy automobilek! Že nechce platit neznamená, že je nemůže dát nebo že je nemá. Nebo vidíš do kasy Fiat Group? Koukni třeba na exor.com, koukni co vlastní tato firma a kdo ji vlastní.
FIAT má především dluhy (které si stále táhne ze svých neúspěšných let) a mizerný rating. Takže tvé výlevy jsou směšné. Pokud si myslíš opak, jdi přesvědčit finančníky, kteří mu ten rating udělili - že jako udělali chybu a ty máš jiný čísla. >:D
Fiat nemá na rozhazování. Na krku mu visí Lancia a Alfa Romeo, které samy potřebují zvýšenou péči, aby brzy nedopadly jako zde propíraný SAAB.
Vzhledem k tomu, jak se FIAT chová - takový to přizdisráčství, kdy chce "půlku" společnosti, ale nabídne pouze "technologie", tohle je nic jiného než hyenismus a parazitování. Jsem zvědav, kdo mu na to ještě skočí.
PS: Kdyby Fiat ty prachy měl a byl ve vatě, tak je v klidu použije (třebu u AR/Lancie). Leč není, tak zkouší nakupovat tímto handlem. :no:
za rok 2008 to bylo trošku víc, něco mezi 80-90tis jestli se nepletu ;-)
já si myslím, že Saab životaschopný je, má vývojový potenciál a má co nabídnout.
Velmi silnou pozici mimo domácího trhu má např. v Englandu (prodá tam jen o pár sto kusů méně než doma), pak Reich (i když tam poslední rok nic moc) a Itálie.
Musím letět, mám školení o bezpečnosti práce >:- [] pak můžeme pokračovat ;-)
No jo, 80-90, což je mezi námi velký ho..o.
Úspěchy dělají prodeje, ty SAAB nemá a v brzké době mít nebude. K čemu takovou automobilku? Dovedu si ho představit jako nějaký lowend u BMW, ale do portfolia Fiatu mi nezapadá (tedy pokud se nebavíme o domácím trhu).
tak prodeje sice nejsou ohromné, o to větší pocit individuality ale získáváš ;-)
je pravda, že si taky budoucnost Saabu bez nějakého silného partnera nedovedu představit. Vývoj je sakra drahý, a muset vyvíjet 2-3 podvozkové platformy, 4-5 motorů, elektronický srandičky a pod. a přitom prodávat +/- 100 tis. ročně, to by byla výsledná cena na úrovni...ani nepomyslet.
Otázka je, jak bude pokračovat Opel/Saab po eventuálním připojení k Fiatu? Přece jenom jsou ty značky značně přepojené s GM, a když už budou pak konkurencí a ne partnery, budou sdílet nadále podvozky, motory?
Saab smrdí technikou Vectry tak z 30%, stačí Wunderbaum a je to v pohodě.
Za tou individualitou je schováno něco težko popsatelného. Pro bežného uživatele to možná bude nepochopitelné, možná je to jen iluze, ale je nás pár bláznů, na které to působí >:-[]
Heh, to není tak špatný nápad. BMW by se mohlo vrátit k výrobě sportovních sedanů a to svoje obludárium přenechat Saabu >:D Jojo, přání otcem myšlenky, já vím.
No hlavně má Fiat ještě problémovou Alfu a Lamcii, taky takové pseudoprémie. Tyhle 3 značky naráz prostě nemůže ukočírovat. Smysl má zainvestovat akorát do Alfy.
Vsetko su to len dohady.. ja si radsej pockam ako to skonci naozaj. Jedine co ma zaujima aby Saab prezil a dostal sa pod kridla spolocnosti co mu nebude hadzat polena pod nohy ako GM. A tesim sa na novu 9-5.. snad to bude moje buduce auto :-)
A ty si myslíš, že teď chce někdo zachraňovat neschopnou automobilku? Každý má dost práce sám se sebou, tedy vyjma asi Fiatu >:D Který SAABu rozhodně nepřinese to, co by SAAB tolik potřeboval.
Co si ja myslim a aj ty je nepodstatne ;) podstatne je co sa stane a komu Saab predaju :-) Zaujemcovia su. Aj plany do buducna maju. Maju uz takmer hotove dva nove modely (9-5 a 9-4X) v plane je aj nova generacia 9-3 (nie facelift). Ja verim ze sa to podari a nezanikne.
Hlavně, aby ty modely měli na čem stavět. Jak nebude Opel v jednom koncernu, budou muset buď vše předělat, což přináší obrovské výdaje navíc, které nemají, nebo nakupovat, což výrobu opět značně prodraží a cenově nebudou konkurenceschopní. Závislost SAABu na GM (potažmo Opelu) je pro něj alfou-omegou, což je v této situaci ten nejhorší případ.
Saab je v červených číslech snad už 10let. GM ho už měl dávno prodat, nebo s ním něco udělat. Bohužel to vypadá, že samy nevěděli co s ním, až to došlo příliš daleko...
Mozno Fiat dostane k tomu Saabu pribalenu aj platformu na ktorej je postavena insignia a bude mat na com postavit novu Alfu 159,Cromu,Lanciu Thesis a nejaky Dodge a Chrysler a mozno prave o to mu ide...
tohle není charita. Chrysler je k mání, Fiat má nabídku, nikdo jiný se do toho moc nehrne, nevidím důvod aby to bylo jinak. Jejich technologie by se mohli slušně doplnit. :-!
U Chrysleru ano, ale u Opelu?
Tam jsou portfolia z větší části překryty. Z toho mi vychází jedno, to co se překrývá redukovat. A sebe Fiat redukovat určitě nehodlá. :-!
aha, tak to jsme se nepochopili. Ale ono i s Oplem se můžou částečně doplňovat - malých aut se bude prodávat furt hafo, takže tady problém není. Nižší střední je při neochotě Fiatu udělat k Bravu minimálně kombík taky překryt jenom u klasického hatchbacku. Střední má Opel, Fiat spíš něco mezi střední a MPV ve formě Cromy. Opel pak má i klasické MPV jako Zafiru, nějaké SUV Antaru.
no nic, jdu domů, uvidíme co bude příští týden nového v této kauze :-!
Tady musím s Wolffem souhlasit. Saab jako značka by velmi dobře zapadla do portfolia Fiatu a nabídl by Fiatu "tu značku" která v portfoliu "tak trochu chybí", resp. do oblasti kategorie této značky se zatím Fiat prosazuje trochu obtížněji.
je to takhle lepší? Fiate běž už k šípku. Levně - zadarmo - skoupit, vybrakovat co se dá, vyházet lidi, zavřít továrny a potom se chechtat.
Lidi ve Fiatu zjevně pořád vzpomínají na tu dobu, kdy o.j.e.b.a.l.i GM. Jinak se to říci nedá.
Mimochodem - i tím se management GM projevil jako zcela nejšílenější a nejneschopnější svého druhu... Tak naivně sepsaná smlouva s Fiatem... Zřejmě zafungovali skvělí američtí dobře placení právníci...
Nejvíc mě pobavila zmínka o tom co je ve Švédsku zájmem daňových poplatníků. Největším jejich zájmem je živit statísíce utěrek a nechat se od nich šikanovat. >:D