Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus to má definitivně spočítané, ačkoliv elektromobily tolik netáhnou

Ford Focus ST X
Ford Focus ST X
Ford Focus ST X
Ford Focus ST X
116 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Světové automobilky i politici pomalu přehodnocují velmi ambiciózní plány na kompletní elektrifikaci. Kompaktní Ford Focus to však přesto nezachrání, skoční již příští rok.

Focus v roce 1998 přijel jako zjevení. Po konzervativním a zastaralém modelu Escort představil Ford esteticky velmi avantgardní automobil, který v záplavě tehdejších konkurentů působil neskutečně nadčasově. Ostatně více než čtvrt století od premiéry první generace to Fordu Focus pořád sluší.

Odborná i laická veřejnost na tomhle modelu oceňovala také jízdní vlastnosti, kterými nad ostatními vozy v nižší střední třídě vyčníval. Za zmínku stojí sportovní verze ST a ultimátní RS, které ve své poslední generaci dostal přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost z Fordu Mustang o výkonu 257 kilowattů.

Video placeholder
Omlazený Ford Focus oficiálně • Zdroj: Ford

Jenže svět se v posledních letech mění, možná až příliš rychlým tempem. Klasické automobilové koncepce nejdřív vytlačovaly crossovery a SUV, nově na celý průmysl a společnost jako takovou tlačí politicky akcelerovaný přechod k elektromobilitě.

Právě přechod k čistějším způsobům dopravy spolu s klesajícím zájmem stojí za ohlášeným koncem Fordu Focus. Výrobní linky v německém Saarlouis se vypnou v polovině příštího roku, přičemž boss evropské odnože Fordu Martin Sander potvrdil, že firma o prodloužení produkce focusu zájem nemá. Budoucnost prý vidí hlavně v elektřině.

Prodeje lokálně bezemisních aut sice stoupají, ovšem pomalu, výrobci proto své až příliš ambiciózní plány počítající s koncem spalovacích motorů rychle přehodnocují. Nebo alespoň rozumná většina z nich.

Třeba Mercedes-Benz aktuálně vyráběnou třídu A plánuje udržet při životě alespoň do roku 2026. Renault zase zrušil vstup na burzu se svou elektrickou divizi Ampere a Jaguar Land Rover potvrdil, že svou cestu za elektromobily zpomalí a soustředí se více na plug-in hybridy. Koncern Volkswagen aktuálně snižuje výrobu svých lokálně bezemisních modelů, jelikož nabídka převyšuje poptávku, což platí hlavně o Volkswagenech ID.

Ve Fordu jsou ovšem neoblomní a s vyřazováním aut se spalovacími motory hodlají pokračovat. Ostatně již loni 7. července skončila výroba legendární fiesty, focus tudíž bude dalším zářezem kdysi kultovního modelu s modrým oválem ve znaku.