Honda se nevzdává vývoje automobilů s palivovými články. Sériovou verzi FCV chce začít prodávat v Japonsku již za necelý rok a chystá masovější produkci.
Mňa by len zaujímalo, či výroba vodíka je ekologickejšia ako výroba benzínu/nafty. Je celková uhlíková stopa nižšia v celom procese výroby? Marketing to nedovoľuje/nechce zverejňovat? Deto pre batérie, ťažba a získavanie lítia lúhovaním je ekologickejšia? Koľko energie sa spotrebuje na výrobu benzínu/nafty oproti vodíku? S akými emisiami?
Výroba vodíku [odkaz] bude s vysokou pravděpodobností výrazně ekologičtější než současný ropný rafinerie [odkaz] [odkaz] plus nulovej smrad z výfuku. Prostě není o čem
Výroba vodíku je především pouze forma ukládání energie (na rozdíl od rafinérií) podobně jako třena nabíjení baterií. A tu energii je potřeba nejdřív někde získat (fosilní paliva, jádro, obnovitelné zdroje). Takže to dnešní problém vůbec neřeší. Další věc je účinnost takového postupu.
Proto řikám že bude ;-)
S vysokou pravděpodobností bude celkově jednoznačně ekologičtější než současný zpracování ropy. Naprosto jednoznačně ekologičtější sou pak samotný auta
To je hlavně úplně nesmyslné srovnání. Můžeš srovnávat ekologičnost získávání energie z jádra, fosilních paliv, obnovitelných zdrojů, termálních zdrojů, atd. Ale je nesmysl srovnávat ekologičnost výroby vodíku a rafinaci ropy. Protože to jsou v principu úplně odlišné věci, jak jsem napsal nahoře.
Naprostá pravda, vodík se dnes vyrábí hlavně z fosilních paliv např methanu atd. CH4 + 02 vznike H2 + CO a další reakce. Vodík se využívá v chem. průmyslu hlavně na různé hydrogenace apod. Jde vyrobit elektrolyticky, ale to je energeticky náročné a dělá se to tak max. při elektrolýze vody v ponorkách, jenže tam to dělají za účelem zisku kyslíku na anodě. A jestli někdo myslí, že bude používat el. proud na výrobu vodíku, tak ten proud se taky musí z něčeho vyrobit, což jsme zase u fosilních paliv. Zelená paliva např. fotovoltaika má své omezení, je známa energie fotonu a co se týče ostatních např. větrná nebo vodní, tak ty nepokryjou tak velkou poptávku a musí se stavět s rozvahou. Vodík není náhrada za fosilní paliva. Jak říká soused, je to něco jiného. :-)
Energetická účinnost přeměny elektrické energie na vodík se pohybuje v intervalu 60-70% (Při použití H2SO4 jako katalyzátoru. Nutno dodat, že se tak získá i kyslík, který se dá dále používat (A je započítán do účinnosti). (tedy 25-35% je účinnost pouze na vodík při započtení účinnosti výroby elektřiny 30-40%). Vodík je ale možno vyrábět i jinak, například v jaderných štěpných elektrárnách IV. generace.
A rozhodně bude ekologičtější uhelná elektrárna s pořádným filtrováním zplodin jak tisíce aut. Nehledě na to, že energetický mix pro výrobu elektřiny nezávisí jen a pouze na uhlí, ale také na jádru, plynu, vodě, větru a fotonech.
Otázkou je, kdo by chtěl v autě vozit bombu s vodíkem, který je ve vzduchu silně výbušným...
Do té účinnosti je ale potřeba započítat i samotnou účinnost motoru využívajícího vodík. ;-)
Pokud jde o tu ekologičnost, tak pro porovnání je asi nejlepší do jejího hodnocení zařadit celý řetězec vedoucí až k pohybujícímu se autu. Ale i tak se to bude porovnávat velmi těžce a bude záležet na tom, čemu dáme větší váhu.
U toho vodíku je ale obecně problém v tom, že ho lidi považují za nějaký zdroj energie srovnatelný s ropou, což je prostě nesmysl, protože se v podmínkách naší planety v tomto smyslu o zdroj energie nejedná. Vodík, jako zdroj energie může sloužit pouze v případě fúze, která je zatím daleko.
pokud chteji aby vodokova auta uspela, museli by zacit jednat podobne jako jedna Tesla, tedy zacit stavet infrastrukturu cerpacich stanic
vyhodou benzinu a nafty je z velke casti hlavne to, ze palivo do nich vpodstate koupite dnes kdekoliv, s nadsazkou i v supermarketu, a kdys vam nahodou dojde, no tak se da prenest vpodstate i v petce
v tomhle ma Tesla a ostatni co chystaji elektromobili obrovskou vyhodu proti vodiku (mimochodem dojezd okolo 400-500km u elektromobilu jiz asi nebude takovej problem za ty 4-5 let, ostatne prozatim chystane elektromobily pro tu dobu pocitaji minimalne s 300km dojezdu, takze to nebude jen Tesla), a to ze vystavba rychlonabijecek je mnohem levnejsi, a vyroba a instalace nabijecek pro delsi stani je extremne levnejsi nez jakakoliv cerpaci stanici, natoz ta vodikova, a treba to mnoho lidi nevi a zatim se to rozsiruje vpodstate jen v USA, tak Tesla nestavi jen Superchargery, ale rozsiruje i sit takzvanych "Destinatin Charging" tedy male lokalni nabijecky kde model S nabijete treba az za 6-8 hodin a pocita se s tim, ze majitele elektromobilu v te lokalite takto dloho budou chit stat, tedy treba hotelova parkoviste, letiste, ruzne resorty a podobne, tedy neco kde to muze bejt vyuzito jako benefit v podnikatelskem zameru, no kterej hotel vam zadarmo natankuje vase benzinove/naftove/vodikove auto? a ze elektrinu maji dnes vpodstate vsude v civilizovanem svete, a takove komplexy nemaj problem nekde na parkoviste proste zavest par podobnych 3 fazi k dobijeni elektroaut, v jejich rezii se to strati jako kapka vody v oceanu :-)
vodik to bude mit tezke a jeste tezsi, a za 5-15-20-25 let tuplem, protoze vyrabet elektroauto neni slozite, a tim jak se budou baterky zmensovat a zlevnovat, tak to bude cim dal snadnejsi a bude se toho chytat cim dal tim vic vyrobcu co dnes auta treba ani vubec nedelaj