slepime si karbonovy monokok o vaze cca 50 kilo a pak ho zatizime 200 kily baterek A DOSTANEME SPORTAK ????? >:D
Trochu mi unika smysl, proc se zavodni technologie degraduji elektrinou, kdyz pomer vykon/hmotnost vychazi u spalovaku asi 5x vyssi nez u elektromotoru na baterky plus dalsi vyhoda je, ze spalovak ma narozdil od baterie prakticky neomezeny dojezd.
Baterie jsou cypovina a pravděpodobně krok vedle, stejně jako elektrická auta a všechny napůl cesty řešení zvané hybridy. A to po všech stránkách - dojezdu, váze, výdrži baterií, ekologii atp., ale hlavně kvůli elektřině, kterou neumíme dost efektivně vyrábět, aby jí bylo dost.
Tohle bude sběratelský kousek, u kterého bude problematická údržba, takže bude spíše muzejní.
Jo ale byla spousta věcí vynalezených a nebyly k ničemu. Daleko zajímavější technologií jsou vodíkové motory. Když i študáci na VŠB-TUO dokážou udělat sekačku s vodíkovým motorem, nepochybuju, že to může pohánět i auto. Ale být ropným magnátem a topit se v petrodolarech, taky veškeré technologie v tomto oboru stopím a uklidím ze světa a nasadím, až ropa nebude.
Není žádný problém udělat vodíkový motor. Problém je výroba a skladování vodíku! Bez neustálého zkoušení, vymýšlení a posouvání se novým směrem by jsme byli ještě v pravěku! I přešlapy k tomu neodmyslitelně patří. Bez nich by to nešlo.
Porsche 918, Jaguar CX-75, BMW i8... V těchle automobilkách mají moc dobře promyšleno co dělají... Mimochodem BMW vyvýjelo vodíkový pohon velice intezivně 20 let. A v nedávné době uznalo,že tudy cesta-alespoň prozatím,nevede...
Pochybuju, ze to maji promyslene. Z inzenyrskeho hlediska to je nesmysl.
Spise to vidim jako marketingovy tah, dneska patri k bontonu mit v nabidce hybridni supersport.
Tahle hloupa moda opadne stejne rychle, jako prisla, az budou znamy realne vykony.
Hybridni supersporty tak jak nam je prezentuji automobilky dneska (se stovkami kilogramu baterii) jsou naprosty nesmysl. :no:
Na autech kde se setri kazdy gram (akcelerace, ovladatelnost v zatackach, vydrz pneu) nelze beztrestne vozit stovky kilo balastni zateze navic.
jasne, pisou to v clanecku .. 200 kilo baterii.
Motor F1 ma cca 100 kilo a je z neho cca 600 koni, v nejake rozumne civilnejsi verzi s rozumnyma otackama a spolehlivosti si dovedu predstavit motor 150 kilo s 500 konma, coz je presne ta pohonna jednotka, ktera splnuje me ocekvani pro zabudovani do 50kiloveho karbonoveho monokoku.
Plus k tomu pripocti standarni cca 80l nadrz benzinu s hmotnosti 60 kilo plnou a prevodovku cca 70 kilo a to je cele. Nejakych 300 kg vahy a 500 koni vykonu s dojezdem +-400 kilometru.
Proti tomu si vem elektrickou variantu, kde 200kg maji jen baterie a jsi v rejzi milej zlatej, protoze k tomu aby ti to jelo budes jeste potrebovat ten turbo ctyrvalec, prevodovku a jeho nadrz plus elektromotor plus regulator plus chlazeni baterii plus chlazeni elektromotoru a to se do tech 100 kilo ktere mas k dispozici nevejde ani omylem. A v konecnem dusledku se dostanes na uplne tech samych 500 koni, pokud teda da panbuh a budes mit zrovna nabito, tak tam dostanes nejakeho mrzkeho elektrokone navic, ale spise ne, protoze u sportaku se jaksi ocekava, ze jezdi na plny plyn a nebude moc prilezitosti si ty baterky dobit.
A tez je rozdil mit 500 koni z osmivalce s nejakym kroutakem a objemem a 500 koni z oturbeneho a kompresorem nadopovaneho ctyrvalce sesnactistovky, pri vsi ucte
k turbomotorum. Tez by me zajimalo, kolik ta 1600 ccm preplnovana herka bude pri tech 10tis rpm zrat, tak 60l na sto tipuju
>:D
Motor z E9X M3 je velice kompaktni V8 o objemu jen 4L a vazi 200kg (a rozhodne to neni motor kde by mechanici nepremysleli a nasazovali veci nepotrebne nebo dokonce zbytecnte tezsi). Pak tu mame dvoukomorovej wankel z RX-8 kterej je asi nejkopaktnejsi motor co se da udelat a i ten vazi 100kg.
Pokud pujdes cestou atmosferickeho motoru tak neni moc moznosti jak se dostat vyrazne pod 200kg (a 50kg je sakra vyrazne), pro srovnani si skus dohledat kolik vazi boxer v 911 GT3 RS 4.0. A pokud pujdes cestou preplnovani a mensiho objemu tak zase budou vyssi naroky na chlazeni a ve vysledku vaha stejna. Ten tvuj sen o 150kg motoru co ma 500k a bude to "civilni motor" je usmevna.
Dalsi dopocet hmotnosti typu "Nejakych 300 kg vahy a 500 koni vykonu s dojezdem +-400 kilometru." me jen utvrzuje v tom ze to beres jako Hurvinek valku. Promin ale takto se auta nestavi :no: O tom kolik minimalne vazi superlehka auta jako catterham nebo Ariel atom se muzes docist i tady a to jsou auta kde se s hmotnosti snazili dostat nejniz jak jen je mozne.
Přesně tak... Typickej hospodskej tlachač. Kdyby on byl prezident zeměkoule,všichni by jsme se měli fajn a žili v utopii,jak on by to krásně zařídil a vymyslel... Byl,by,bych,byl,by... :-)
krasny exkurz. Az na tu drobnost, ze Jaguar stavi 4valec 1600ccm s turbem a kompresorem, ze ktereho hodla tech 500 koni vydolovat. Kolik asi bude podle tebe se vsemi temi turby a kompresorem navic vazit.... 200 kilo ? Pochybuju.
Bude vazit plus minus tech 150 o kterych pisu protoze hmotnost bude alfa a omega. A to nic nemeni na faktu, ze se bude vlacet s 200 kg baterii navic, takze hmotnostni pomer vyjde mnohem hur, nez kdyby tam ty baterie nebyly.
znam, 200 kg baterii. Ty tu prozivas rozdil 50 kilo mezi 150kg nebo 200kg spalovacim motorem jako neprekonatelny problem.
Ja tvrdim, ze pro trisku v oku nevidis mostni pilir.
50 kilo navic je rozdil mezi slachovitym italem a obtloustlym amikem na miste ridice.
Ale 200 kilo baterek navic plus 2 elektromotory, to uz je obtloustlej amik s celou svou obtloustlou rodinkou navic.
To se musi projevit a taky se to projevi.
mluvim o 300 kg za pohonnou jednotku, tj motor prevodovka nadrz. Kde mas kola, brzdy, zaveseni, rizeni, sedacku, monokok, elektroinstalaci, veskery spojovaci material.... hospodsky tlachaci...
stejne mluvis porad spatne. Pocitas nadrz... proc? Kdyz nepocitas zadne dalsi kapaliny? V8 potrebuje klidne 10L oleje a ma vetsi olejovou vanu, dalsi vaha navic proti elektromotorum atd atd. Mluvis o pohonne jednotce, ale dulezita je vaha cele soustavy a tu si zapomel zapocist kardan, differencial... Elektromotor muze byt primo v kole takze tato hmotnost navic odpada.
Jednoduse i s touto "doplnujici odpovedi" jsou to porad hlouposti a porad si to predstavujes neuveritelne zjednodusene. To co popisujes je sen kazdeho konstruktera a stejne takovy vuz bud nejezdi, anebo kdyz jezdi je to jeden z mnoha vice nez tunovych aut. U jaguaru (bmw a dalsich) vidim v nasazenim elektromotoru do supersportu hlavne snahu se odlisit, byt jeden z mala ne jeden z mnoha, byt ten kdo urcute trendy atd. Jde spis o marketing. ;-)
marketing to je mozna dobry , ale technicky to je hovadina.
Jinak zjednodusene to vidis naopak ty, treba elektromotor v kole je strasna pitomost, protoze pokud u hmotnosti sasi se hraje o gramy, tak u neodpruzene hmotnosti (zavesy kol, brzdy, rafky a pneu) se hraje i o zlomky gramu a ty bys tam klidne mrsknul deset kilogramu tezky elektromotor.
To muzes u elektroskutru, ale rozhodne ne u supersportu.
Ty si dokážeš představit 150kg motor s 500 koňmi v běžné produkci a tisíce špičkových konstruktérů po celém světě to nedokáží zrealizovat. Nejseš ty Jára Cimrman? :-)
njn.
duvod proc to zmenili neuvadi, ale dalo se to cekat.
turbina neplni tak lehce emise, ma problem s vysokou spotrebou, hlucnosti, teplotou spalin, vyrobnimi naklady a servisem ... patrne v tom bude i bezpecnost a zivotnost.
Ale jinak by to byla naprosta bomba.. prijet si na benzinku s hukotem tryskace pro 200litru benzinu, hodinku pojezdit a hura zpatky pro dalsi benzin. I kdyz mozna by to jezdilo na kerosin..
Ty kola jsou uzasny. A nema je na druhy strane obracene, jak vetsina * na silnicich, co si koupej 4 "litaky" se smerovou orientaci a jsou vsechny stejny a ne dva pary a pak jsou za hvezdy na tuzing srazech LOL. Blbci...