Jízda na sněhu a ledu má podobně jako na mokru nebo ve tmě či mlze svá specifika. Řidič by kvůli tomu měl rozhodně upravit svůj jízdní styl. Poradíme jak.
Taky jsem byl naivní a myslel jsem že napíšou víc, než jen všeobecné žvásty, navíc s nimi v lecčems nesouhlasím. Já třeba na sněhu běžně a zcela záměrně v zatáčce trhnu volantem a přidám plnej plyn. Jo a tu blbost "ABS" jsem ihned po STK opět vyřadil z provozu!
ABS je pro většinu lidí nutnost...
Ale měla by být vypínatelná, protože dobrej řidič by to měl sám zvládnout líp..samozřejmě záleží taky, jak moc se soustředí na jízdu...
Ovšem tlačítko na vypínání by se hlavně na ledu dost hodilo, protože s ABS to skoro vůbec nezpomaluje až když jsem zatáhl za ručku tak už to konečně zastavilo >:D
Já teda v případě, že mi začne brčet ABS tak ještě instinktivně tahám ručku. Brzdný účinek je lepší. Výhoda ABS je, že se ti auto nedostane při prudkým brzdění do smyku. Nevýhoda je, že většinou prodlužuje brzdnou dráhu. Specielně pokud každou stranou auta jedeš po různým povrchu např pravá strana na ledu a levá na asfaltu. To pak zastavíš výrazně dál než bez ABS.
Přesně! Zažil jsem před pár dny. Zabrzdil jsem na "černém ledu" a ABS fungovalo/nefungovalo, zablokovaly se kola a klouzal jsem a klouzal...ano, rovno...až do středu křižovatky...no nebyl to dobrý pocit...naštěstí jsem tam byl v tu chvíli sám...
Pokud je jedna strana na výrazně odlišném povrchu (z hlediska přilnavosti), tak by se spíš mělo projevit ESP (tahle funkce má možná své označení, ale ABS samotné není schopno zjistit, že auto samo rotuje). Leda bys měl dvoukanálový systém, to by ale muselo být staré auto.
Si to vyzkoušej. Mě se to přihodilo o víkendu. Levá strana na asfaltu pravá na ledu. Šlápl jsem na brzdu a jel jak sáňky borový. ESP nemám. Fakt je že auto drželo pořád směr, kdybych pustil volant jelo by rovně, zatímco si dovedu představit jak by auto bez ABS začalo táhnout doleva.
No chybí jen u aut vyšší třídy u běžný nižší střední a níž naštěstí pořád v drtivý většině je. Já bych teda auto bez manuální ruční brzdy nekoupil ani kdyby bylo pozlacený.
Čoveče to se divím, že ti ABS tak vadí. Já tedy vypínám (v zimě) automaticky jak nastartuju ASR (ESP naštěstí nemám), protože je to funkce fakt k ničemu naopak spíš na závadu, ale ABS mě nijak neomezuje. Nicméně znám lidi, kteří si ho taky vypínají. V čem ti konkrétně překáží?
V Meganu mi asr nepřijde nějak otravne, ale ve Fabce i přes nízký tocivy moment nějak více...pokud se ale nepletu, tak ASR se zase samo stejně zapne a když je vypnuté na furt, tak sviti otravna kontrolka
Je to otravný. V momentě kdy potřebuješ přidat ti to sebere výkon. Mám ale dojem, že Renault to má automaticky zapínatelný tuším nad 30 km/h. Kontrolka klidně svítit může. Ta přeci ničemu nevadí ;-)
ale za sebe bych řekl, že na ledu se prostě jezdit (bezpečně) nedá.. snad jedině s pneumatikami s hřeby ... když auto (pneumatiky) nemá trakci, tak prostě nemá trakci ... tečka, ne? >:D:no:
... nicméně s větším plynem a využíváním brzd je to o hodně větší zábava, navíc pak cesta i daleko rychleji ubíhá
Bohužel je tato varianta v článku zmíněna pouze úvodní fotografií. :-)
sou dny, hodiny a silnice, kde se za 5 kilometrů potká jedno auto, tam se dá zkoušet leccos. Samozřejmě musí být sníh, což zas poslední roky je tak 10 dnů v lednu a únoru a jinak nic (hory + šumavu ted nepočítám).
Tak nevím, kdysi se psalo v odborných článcích toto :
Na suché vozovce má vozidlo bez ABS kratší brzdnou dráhu. Na vlhké vozovce se už rozdíly vyrovnávají a zledovatělém povrchu má vozidlo s ABS kratší brzdnou dráhu. Důležitou výhodou však zůstává především možnost řízení vozidla při brzdění. :-(
Na sněhu má delší brzdnou dráhu obvykle vozidlo s ABS. A rozhodně neplatí, že vozidlo bez ABS má kratší brzdnou dráhu na suchu. Naopak, zablokované pneumatiky se přehřejí a zhorší se jejich přilnavost.
Jeden z příspěvků v diskusi o ABS na jiném serveru z roku 2004 :
"Dovolím si reagovat na tuhle diskusi a zejména na názor, že ABS prodlužuje brzdnou dráhu. NA LEDU A SNĚHU ABS BRZDNOU DRÁHU ZKRACUJE NA CCA 50%. Mám to prakticky vyzkoušeno se dvěma stejnými auty, jedno s a druhé bez ABS. Podotýkám, že jsem průměrný řidič (a ruku na srdce, kolik % z nás je těch dobrých až vynikajících?). A navíc by bylo dobré připomenout, že se tady mluví o tzv. krizovém brždění.
Ale v rámci objektivity řeknu, že jsou jistě i situace, kdy ABS nepomůže. I airbag umí zabít ."
A teď babo raď. ;-)
Situace A)
Auto bez ABS + zadupnutý pedál na podlahu = Velmi dlouhá brzdná dráha
Situace B)
Auto s ABS + zadupnutý pedál na podlahu = O trochu kratší brzdná dráha
Situace C)
Řidič určující brzdnou sílu bez nutnosti aktivace ABS (je jedno, jestli ho auto má a nebo ne) + pedál zadupnutý dle odhadu řidiče vzhledem k vlastnostem vozovky = nejkratší brzdná dráha
Proč?
Protože ABS je analogový systém. Klouže to? Povolí brzdy... Neklouže? Přitáhne... Klouže zase? Povolím... Zatímco řidič odhadne lépe vlastnost sněhu a při menší aplikované síle se kola ani nezablokují. Když se nezablokují, auto lépe zpomaluje.
Pořadí:
1. C (nejkratší brzdná dráha)
2. B
3. A (nejdelší...)
Situace C by vyšla nejlíp v případě, že by řidič byl schopen schopen ovládat brzdný účinek každého z kol nezávisle, aby beze zbytku využil nejlepší možnou adhezi (tak jak to dělá ABS). Nemyslím ale že by to v praxi bylo možné
Takže bych to viděl spíše jako plichtu
ABS v 99% pomaha v krizove situaci udrzet vozidlo pod alespon nejakou kontrolou, a krizova situace je dupnuti na brzdu a otoceni volantu na snehu, vode nebo ledu (na suchu take ale to je extrem), coz udela podvedome vetsina ridicu (pokud nejsou specialne trenovani).
Ale neni to jen ABS, ale take dalsi systemy napr. ESP apd. To take pomaha v extremnich situacich.
Podle mne je idealni, pokud nekdo ma zkusenosti z "primitivniho" auta, tedy bez asistencnich systemu. Ono jezdit na hrane a spolehat se, ze se mi pribrzdi kolo ci neco podobneho vede jen k tomu, ze to jednou prezenu tak, ze uz mi pomuzou jen svati.
Patřím ke generaci, která jezdila v „primitivních“ vozech bez jakýchkoliv stabilizačních systémů. Člověk buď musel umět řídit, nebo zkrátka každou chvíli skončil v nějaké závěji nebo škarpě. Nemluvě o tom, že letní či zimní pneumatiky nikdo neřešil. Avšak tato primitivní auta měla jednu výhodu. Řidič vždy cítil, co má pod zadkem, respektive pod koly, přímo podle vibrací ve volantu. Poznal to i podle zvuku. Záleželo jen na řidiči, jak takovou zřetelnou odezvu vyhodnotil.
Dnešní „neprimitivní“ automobily jsou v odhadování povrchu hodně nečitelné (jsou samozřejmě výjimky), a rozhodně bych si ve většině z nich v zimě nedovolil v běžném provozu vypnout jediný stabilizační systém.
Já doporučuji nevypínat.
ABS má svá úskalí, ale ve finále je myslím přínosnější ho mít, než nemít.
Principem ABS je povolit kolo, zablokovane pri brzdeni a hned ho nasledne pribrzdit. Vzhledem k tomu, ze se tak deje cca 15x za vterinu, pochybuju, ze bude existovat i to promile, co to zvladne rychleji bez elektroniky >:D
Šlápnout na brzdu 15 x za sekundu apod. neumí nikdo, ale to neznamená, že bez ABS nemůže mít nikdo kratší brzdnou dráhu (než by měl s ABS), a to i v zimních podmínkách.
ABS sice dokáže udržet brzdící auto v přímém směru, přičemž je stále do značné míry řiditelné, ale může to být právě na úkor delší brzdné dráhy.
Takže pokud je kam uhnout a řidič úplně neztuhne apod., má jasná většina řidičů mnohem větší šanci zvládnout krizovou situaci s ABS.
Dobře nastavené ABS by mělo reagovat až ve chvíli, kdy jsi to přehnal. Problém by měl být v tom, že si různé povrchy žádají různé nastavení. Vliv bude mít také samotná pneumatika.
Tohle tady neplati, tady, jako na kazdem poctivem automobilovem foru, si nejmene polovina zaslouzi prezdivku Ayrton...
... nebo si to o sobe aspon mysli. :-)
ale houby. brzdovy pedal mas jeden a kola mas ctyri. kdyz se dostanes na povrch, kde kazde kolo bude mit jine adhezni podminky (typicky v pravo led, v levo treba jen mokry asfalt), tak si pri brzdeni bez abs akorat tak rozbijes hubu. jakmile mas podminky pro jednotliva kola velmi podobne, pak zalezi na tom, o jakych podminkach mluvime. a hlavne, tomu opravdu dobremu ridici, ktery rozpozna hranici smyku a dokaze na ni drzet brzdny ucinnek, abs nikterak neskodi. a pokud mu do toho brnkne, je to pronej signal, ze ma na pedal tlacit trochu mene ;-)
Na ledu má vozidlo bez ABS kratší brzdnou dráhu, protože narozdíl od vozidla s ABS brzdí >:D Další věc je kolik jedeš pokud rychle tak bez ABS sice budeš líp zpomalovat, ale zase neovladatelně dokloužeš do příkopu >:D
Když byl u nás před barákem o Vánocích led tak po zatažení ručky brzdná dráha o několik! Metrů klesla, protože se konečně zablokovaly kola a začlo to brzdit ;-)
Já beru ABS jako čidlo, kdy už to klouže. Je fajn to včas zjistit (pokaždý zkoušim kdy začne ABS kopat když mam podezření na kluzkou vozovku) a pak už je nejlepší brzdit na tý hraně kdy by ABS seplo. Možná pro nováčka nebo ženskou je lepší na to hamtnout a držet směr, zkušenější řidič ale zastaví mnohem dřív když ABS ke slovu vůbec nepustí. Určitě bych ABS nevypínal ale jediný krizovky a projetí křižovatek na červenou jsem zažil vždycky když jsem neměl zkušenosti s ABS a spoléhal jsem se na něj (scény jak z US filmů - všichni kolem trouběj a kličkujou a Krtek si to šine středem křižovatky krokem vpřed... a při tom stačilo jenom povolit sešlápnutou brzdu).
Jezdim hodne, za kazdeho pocasi a na ruznych silnicich. A mel jsem to stesti absolvovat skolu smyku. A to mi dalo hodne, napr. odnaucit se jen tupe brzdit pri ztrate kontroly nad autem.
ABS - z meho pohledu ma velky bezpecnostni prinos pro 99% ridicu, kteri prave v krizove situaci jednak dupnou na brzdu a soucasne toci volantem. To zbyle 1% jsou trenovani profici, ti to zvladnou bez ABS.
Clanek jen obecne rady bez detailnejsiho rozboru situaci, takze vlastne temer k nicemu.
Tak zrovna škola smyku (specielně v Mostě) mě hodně zklamala. To co tam žvanil ten instruktor mě až rozesmávalo. Jeho rada při smyku zadní nápravy s předokolkou - vyšlápnout spojku. Když jsem namítnul jestli není lepší přidat plyn a natočit volant opačným směrem, tak mě utnul, že tohle skoro nikdo neumí a není teda dobrý se o to vůbec pokoušet. Zbytek kurzu jsem ty jeho bláboly už radši ani neposlouchal pak jsem se poklouzal na polygonu sbalil certifikát za kurz a jel pryč.
Mal som presne ten isty nazor ako ty, ale len do momentu, ked sme si to na skole smyku skusali v praxi. Ked s prednym nahonom pri smyku zadnej napravy pridas plyn, mas sice pocit lepsej kontroly nad autom (odhliadnuc od toho, ze vykruzit obluk je efektne), ale potrebujes na zvladnutie smyku viacej priestoru. Ten niekedy mat mozes, ale na uzkej ceste s premavkou v protismere nemusis. Dalej je ine dostat smyk v zakrute a dostat ho na rovinke. V praxi je to fakt tak, ze ked chces smyk zlikvidovat v zarodku a nie robit opicky (situacia, ked ides s rodinou, zena vzadu koji dieta a vonku je -15), treba vyslapnut spojku a uruckovat to tak, aby si ostal na ceste a nenapral to do 815tky v protismere. Samozrejme nehovorim o situaciach, kedy smyk vyvolas zamerne, si v aute sam a chces si ho uzit. Este jedna vec, ked uz vidis, ze kontrou to nevyrovnas, je lepsie tej rotacii pomoct volantom a dokoncit otocku o 180°, pripadne 360°. Brzdenie v rotacii je totiz najucinejsie a ked to otocis o 180°, a si dostatocne lucidny na to, aby si to kociroval pozpatku, mozes celkom bezpecne s autom zastavit. Pri 360° staci len vcas pustit brzdu. Takyto manever, ale uz vyzaduje dost treningu. PS1: a v rotacii je aj deaktivovane ABS, takze ti do toho nebude kecat. PS2: skolu smyku si neplet so skolu rally. su to dva totalne odlisne koncepty.
Díky za příspěvek. Popravdě jsem nikdy smyk s pomocí vyšlápnutý spojky nerovnal, takže ani nevím co to auto v takovým momentě dělá. Ono hlavně nejezdím tak, abych neúmyslně smyk dostal a když tak si ho vyvolám ruční brzdou a pak ho vybírám plynem a kontra. Jak zmiňuješ ten manévr otočit auto o 180 stupňů tak to je už celkem vysoká škola pilotáže. Málokdo ho ale chápe. Nedávno jsem o tom psal tady v diskuzi a setkal jsem se se všeobecným posměchem blbečků, který zjevně řídit neumí, ale o to víc se snaží hrát si na chytrý a ostatní zesměšňovat. Jen bych doplnil, že pokud se ti povede otočit auto o 180 stupňů tak než brzdit je lepší plnej plyn a brzdit kolama točícíma se proti směru jízdy. Tenhle manévr mi už 2x zachránil auto a jednou možná i ošklivě rozbitou držku.
Ja byl v Brne a Mejte a stalo to za to, Most neznam. Ale upozornuji - nedelam jim reklamu, bylo to uz pred par lety. Spise mi slo o to rici, ze i jen kratka praxe v nejakych bezpecnych cvicnych podminkach (prazdne parkoviste, hriste ...) je lepsi, nez tuny cteni a teorii. A pak se to velice hodi ve realu.
...ale prakticky si každý zodpovědný řidič jakmile to podmínky dovolí vezme auta, která používá, jede na bezpečný plac a po mnoha měsících běžného jezdění si připomene, jak se ovládá vůz v extrému.
Dělám to tak každým rokem, ne abych se klouzal jako malý Jarda, ale právě proto, abych si zatrénoval. Tedy, ne že by mě to nebavilo ;-)
a niekto to ma zase v naplni prace.. alebo inak povedane ... popri praci.... a hned ma aj napadol zimny test F-pace alebo E-cka od Rasta ;-) kde sa s nimi na snehu pekne vysantil ..... no jo.. koho by to nebavilo ... zavidim :-)
Článek je asi o tomto:
"V zimě to klouže, tak bacha na to."
Opakuje jen obecně známá pravidla, která znají řidiči z autoškoly. Či z vlastní zkušenosti.
mi připadá stejně přínosná jako tento článek... Z něj se dozvím, že na rozdíl od sucha, nemám trhat volantem, nebrzdit na poslední chvíli a nezmatkovat... Tudíž v létě většinou jezdím jako hovado, brzda-plyn, využívám na doraz všechny elektronické systémy a neustále zmatkuji... Ale jak jezdit s různými auty, s rozličnými systémy pohonů, s motorem vzadu, jak s řetězy (např. kam je nasazovat u 4x4), jak jezdit v hlubokém sněhu, jak na ledu, jak se rozjíždět, jak sjíždět klesání atd. atd. , to nějak chybí???
Naopak když nevíte jak moc to klouže je lepší prudce přidat plyn, zabrzdit, škubnou volantem abyste věděli po čem jedete. Samozřejmě že pokud v zatáčce přidáte plyn a ono to bude klouzat, je dobré ten plyn rychle pustit tak aby se kola dostala do záběru jinak vyjedete ze silnice, ale to se v tomto článku bohužel nedozvíte :-)