Prvým mimoeurópskym trhom, ktorý si predstavíme v novej sérií článkov, bude japonský. Pre automobilových nadšencov z celého sveta je práve táto lokalita akýmsi spodobnením románu A. C. Doylea: Stratený svet.
Škoda, že to autor nenapsal v Japonštině. Takhle to působí amatérsky.
A co k autům. Budoucnost nemusí začínat v Japonsku. Momentálně jsem zvědav na Volt, Amperu. Uvidíme, zda s tímto USA pojetím brzy příjdou i Japonci a nejdůležitější je vývoj baterií (i mimo Japonsko).
To ze budoucnos nemusi zacinat v Japonsku plne chapu, ono je to tim nazvem celeho prizpevku matouci.
Je to podrobna prace o rozvoji automobiloveho prumyslu z jedne zeme.
Priste to muze byt z jineho kontinetu ci casti Asie, proto je treba se nato divat obezretne a s rezervou.
Clanek neni otom ze nas zachrani jen a jen Japonsky autoprumysl a technologie. A to mnozi muzou pochopit spatne z nazvu.
V davne minulosti General motors byl navrcholu pote Japonsky automobilovy zazrak prisel a ted prichazi pomalu ale jiste souboj na pristich 10 let Evropa jako lidr a pote bude rozdrcena treba Cinou za 30-40 let, ktera bude kontrolovat vetsinu nerostnych surovin a tim padem si bude moc diktovat pozadavku ostatnim a nakup lepsich a lepsich technologii.
Ten clanok je treba chapat ako nahlad na ich domaci trh. Nijakym sposobom som nechcel povedat, ze buducnost zacina len a iba v Japonsku. Mozno iba to, ze vzhladom k ich geograf. polohe je to prelinanie sucasnosti a buducnosti najnaliehavejsie tam. Urcite viac ako v USA, alebo Cine, alebo EU.
A postupne sa takto pozrieme aj na ostatne velke trhy, ako Korea, Cina, India, USA, Brazilia, Rusko, asi aj Australia... ;-)
Tyhle autíčka jsou super! Je neuvěřitelny co ty kur* šikmooké dokážou nacpat na dva čtvereční metry. >:D:yes: Myslím že je jen otázka času kdy v evropě začnou tyto vozítka taky frčet.
Tak to sis to u mě VajtLejble teďka tímto příspavkěm hóóódně podělal. >:-[] Subaru Libero je pro mě srdcovka a jednou bych ho chtěl jako veterána na hraní :-)
Navíc např. v Itálii, proslulé svojí náklonností k malým vozům, je Libero neskutečně oblíbený pracant :yes:
Japonsky trh je strasne specificky. Kde ma u nas automobilka v jedne tride jeden model tak tam to byvaji nejmin tri.
Zvlast se mi libila auta od Hondy, at uz Odyssey, Stream, i Airwave a Civic Type R v sedanu jsou pekny.
U toyoty je pro nasince v japonsku nejdulezitejsi Crown Sedan, coby vuz taxi co uz se dela 30 let. I nova Crown je velmi pekna, stejne jako Mark X (i predchozi generace). Nemuzu ani opomenout pekne kombi Mark X Zio a Blade jako hezci alternativa k Aurisu. Mezi minivany vynika predevsim Vellfire, podle me nejhezci minivam vubec (na tech foto v clanku to nevynikne, v realu vypada mnohem lepe). Nabidka Lexusu je stejna jako v evrope. Podobne Mitsubishi nic vyrazne odlisneho nenabizi (krom kei cars a velkeho MPV Chamonix). U daihatsu se mi libilo Tanto (spolu se Suzuki Palette SW mozna nejkrabickovatejsi kei vubec) a COO (da se sehnat i v evrope, samozrejme take 4x4). Mazda ma podobnou nabidku jako v evrope. Designove je zajimave a od evropskych konvenci odlisne velke MPV Biante. Pekna je i Mazda MPV. Z nejaponskych znacek byli nejvice (tzn. velmi vyjimecne) k videni Mercedesy a BMW. Z mainstreamu pak VW a pro nekoho mozna prekvapive Fiat, Alfa Romeo a take Peugeotu jsem par videl (pro mnohe zdejsi diskutery synonyma pro nekvalitni vyrobky).
Celkove se mi modely pro japonsky trh velmi libili a je skoda ze se nektere nenabizi v evrope, ozivilo by to zdejsi designove velmi fadni nabidku. Prekracovani hranic zavedenych trid z jedne do druhe, neni v evrope take zdaleka tak bezne jako v Japonsku.
tak to je skvela zprava, urcite to spousta lidi oceni.
a diky za clanek, jednoznacne nejlepsi co jsem kdy na auto.cz cetl. Neco takoveho sepsat muselo dat spoustu prace.
Ano. Japonsko je tema na niekolko pokracovani. Kazda ta cast vyvoja by si zasluzila zvlastne rozpracovanie. Lenze na to nie je ani cas ani priestor. ;-) Inak, vdaka ;-)
Jeste bych doplnil, ze k poplatkum je nutno pripocist naklady na parkovaci misto. A to rozhodne neni mala castka, co si matne vzpominam tak v Tokyu to saha nekam k 10 000 JPY/mesic. Takze vlastnictvi auta si tam kazdy rozmysli. Na druhou stranu, kdyz prumerny byt ma 20m2 a 1/5 z nich nema ani koupelnu, tak je nejake vlastnictvi auta podruzna zalezitost. Zvlast kdyz hromadna doprava jezdi vsude a spolehlive (ne vsak zcela presne). Co se tyce dopravnich zacp, to tak strasne neni, stejne tak vzduch je v japonskych mestech vcetne Tokya lepsi nez ve vetsine vetsich ceskych mest.
Na ostrovech mimo 'hlavní' Japonsko, např. na na Okinawě, je nutno při registraci vozu doložit i existenci parkovacího místa pro něj. Jinak značku prostě nedostane. Což třeba v Naze naprosto chápu ;-)
"...Jedným z prvých krokov bolo úplná deštrukcia štruktúr zaibatsu..."
Marko, toto nie je pravda. Uplne rozpustenie (zda sa mi to lepsi vyraz ako "destrukcia") zaibatsu nebolo nikdy dosiahnute, a navyse to ani nebolo americkou okupacnou spravou planovane. Len necela polovica z tychto japonskych narodnych konglomeratov mala byt po 2.svetovej vojne zrusena (druha polovica len reorganizovana), a ani to sa nepodarilo splnit. Hrozilo totiz dalsie zvysenie uz aj tak katastrofalnej nezamestnanosti, a proti rozpusteniu zaibatsu sa zapojili novo vzniknute odborove organizacie pocetnymi strajkami...
V neskorsej faze sami americania pochopili, ze industrializacia japonska bude ovela lahsia prave s podporou zaibatsu. Napokon, mnohe z nich pokracuju v tej ci onej podobne az do dnesnych ciac (Mitsubishi, Matsushita, Mitsui, Nissan, atd)...
Ano, mas pravdu. Ved aj ja pisem, ze po case sa zaibatsu v reorganizovanej podobe vratili ako keiratsu. V clanku som to trochu zjednodusil (mozno to je chyba), aby som sa nezamotaval do toho historickeho vyvoja az prilis detailne.
Ono totiz, ten clanok sa nepisal lahko. Aby som osvetlil vyvoj automobiloveho trhu, musel som zachadzat do veci, ktore s tym sice suvisia len "okrajovo", ale bez nich by to nedavalo zmysel. No a aby som sa nezamotaval v tychto veciach prilis hlboko, musel som nieco aj zjednodusit, resp v niektorych bodoch to usekbnut uplne. Inak by to bolo este rozsiahlejsie ako teraz...
Je to najlepší článok na českom a slovenskom webe, čo som kedy čítal!!!
Patrí to čiastočne k mojej práci, aby som mal, čo najlepší prehľad o značkách a ich modeloch a denne čítam články, ktoré ma zaujmú.
A (nechcem uraziť žiadneho iného autora) toto bol najlepšie napísaný článok, ktorý bol v pútavej forme nabitý informáciami o danej téme.
Veľmi mám rád prehľad značiek, ktorý zvykneš spracovať, sú to obľúbené články, ktoré tu rád nájdem.
Ale za tento článok by som ti dal ocenenie :yes::yes::yes:
Jsem článkem také nadšen. Najít dnes na webu (ale i v časopisech) obsáhlý článek, který je do detailu propracovaný, velice informativní, a na kterém je vidět, že s ním autor ztratil neskutečně mnoho času, a který je ještě přitom napsán čitelně a poutavě, to je kumšt :yes:
Tak dokonalý článek, to se jen tak nevidí :-)
Už teď se jako malé dítě těším na článek o Austrálii, doufám že je v plánu, a že přijde co možná nejdříve :-):yes:
Exklusivní článek o produkci, z níž vlastně jako evropan nepotřebuji ani šroubek. A když, pak jen ten šroubek. Nikdy nepochopím, že tu mohou žít lidé, kteří před BMW1, 3, 5,6,7, X1, X3, X5, X6, Z4, M-B A,B,C,E, R, S, GLK, GL, G, A1, A3,A5,A6, TT, R8, A7, Q5, Q7, S60, V70, XC60, XC70, XC90, POLO, GOLF, PASSAT, TIGUAN, ROCCO, TOUAREG, Fabia, Octavia, Yeti, Superb, Corsa, Astra, Gita, Quattroporte, Cayman, Boxster, 911, Cayenne, PANAMERA... dají přednost Yarisovi.
Protože ten Yaris je spolehlivější jak všechny Pola,Passaty,A3,X1 atp.
Honda třeba má nejmín migrujicích zákazníků,kdo jednou sedne do Hondy často jí zůdstává věrný,asi má Japonec něco do sebe jenže to tu mnoho lidí není ochotno připustit.
Taky nepochopím proč lidi dají přednost Passatu před Accordem.
Zrovna minulý týden jsem se bavil s maníkem z PHA,v RENNES na benzině,přijel s Passatem,natankoval a už neodjel. Moc chvály na VW nepěl,aby jo,když ho auto po Evropě nechalo už 3x vypít kalich hořkosti.
[odkaz]
Jinak tady jsou 100000km testy,je zajímavý jak je VW na nich špatně,že by náhoda viz.tabulka v příloze
[odkaz]
Chapu co jsi tim chtel rict, ale musis uznat, ze jsi trochu prestrelil.
99.999999 % lidi mit na auto od 500k do 3mega se nebude zabyvat Yarisem ale uplne necim jinym... vyjmenovavat japonske ci francouzske modely tobe rozhodne nemusim.
Samosebou muzu jit do nemce ale presto si muzu vyzkouset i Itala.
Ty si si urobil osobny zoznam modelov ktore su podla teba akoze koser. No a ostatne nie su vlastne ani auta...
Skus porozmyslat aky by bol svet aut v Europe keby sa uzavrel do seba a nepustil pred casom Japoncov. Aj vdaka tomu su tvoje vyvolene horespomenute modely konkurencieschopne hocikde na svete.
Ale ono je to celkem pochopitelne a sice z toho duvodu, ze jdes-li kupovat nove auto a projdes-li nekolik desitek dealeru, mluvic s prodavaci a ne kazdy je zrovna ukazkou prodavacskeho umeni a cekas-li potom dychtive na reakci - bud formou pisemnou a nebo telefonickou a zjistis-li, ze vetsina jich nema o tebe zajem a jen Toyota reaguje hned druhy den a je ochotna vse zorganivovat bez jakehokoliv problemu, tak si nekde rikas - kde, ze ta Evropa vubec je ?? Cekajic na to az prilezes po kolenach a uctive poprosis - ne, to jsem radeji emigrant z Evropy nez Evropan... ;-\
Ja nikdy nepochopim, ze tu mohou zit lide, kteri pred LS, GS, RX, IS, CR-Z, EX37, FX37, G37, MX-5, RX-8, CX-7, Evo, Pajero, Outlander, 370Z, Patrol, Pathfinder, Terrano, Forester, Impreza, Outback, Camry, Land Cruiser, Hilux... daji prednost...brazilske Lisce :-!
hraji,na prvnim miste jsou kei cars, pak ruzna velka MPV a minivany. Nasleduji sedany. Klasicka kombi se temer nevyskytuji, spise auta na pomezi kombi a MPV (Honda Odyssey). Pak uz zbyvaji jen SUV, coupe a hatchbacky. A tech hatchbacku je opravdu malo.
To je, samozrejme pravda ;-) Mňa iba pobavil drobný preklep, ale Marko to pochopil :-) Pre doplnenie drahým česky hovoriacim diskutujúcim táto vsuvka:
ROĽA -e ž. pravidelne obrábaný pozemok, časť poľa: orať, hnojiť r-u;
ROLA -y D a L -e mn. -y rol/-í ž.
1. úloha (význ. 3): hrať vo filme titulnú, hlavnú r-u;
r. milovníka
2. publ. postavenie, funkcia, úloha: vystupovať v r-e ochrancu slabších
Ď hrať, mať významnú, dôležitú r-u byť dôležitý;
Z Mazdou to bolo v 80. rokoch lepsie. (Ten trh bol este v 80. rokoch rozlozeny celkovo rovnomernejsie.) Pokles Mazdy prisiel az v 90. rokoch - jednak tym, ze sa znacka dostala do existencnych problemov, a potom aj tym, ze ked presla pod Ford - ten postupne rezignoval na vyrobu mnohych modelov a urcil Mazde specificku ulohu sportovejsej znacky. Tato specilizacia ju automaticky posunula na inu kolaj, kde z pohladu objemov vyroby nemoze hrat prvu ligu.
Co je ale podla mna OK. Ak je firma ziskova, nema podla mna rozumny dovod nahanat si ego obrovskymi vyrobnymi cislami. Mazda ma jasnu identitu, jasneho zakaznika, tomu prisposobenu vyrobnu kapacitu a strazi si tak aj vzhladom k inym ukazovatelom len tu ziskovost...
Super článok - akurát som ho čítal na etapy, jedným vrzom to proste nešlo. ;-) Človeče, prečo nepíšeš knihy? Na trhu je toľko bezduchých encyklopédií so zlomkom informácií, ktoré nazbieraš Ty, sakra viac by ma od Ježiška potešila Tvoja studňa poznatkov v knižnom vydaní. ;-):yes:
Dik ;-) Kratsie to neslo... :-)
Knihy? Ja moc neverim tomu, ze by sa to oplatilo...Ked prechadzam knihkupectva a vidim 7-8 rokov stare knihy o autach, ktore su nepredane (a pomaly aj nepredajne), nemam chut... V knihach sa oplati vydat mozno este najaku prirucku...inak uz len kucharky.
(To, ze vacsina CZ/SK knih o autach ma informacne asi za ciel 10-rocne dieta je ale fakt. Smutny.)
A práve pre ten smutný fakt ležia tie knihy v kníhkupectvách, a nie doma na chlapčenských stoloch. Ja som kedysi zbožňoval český časopis Automobil. A vieš prečo? Bol plný, a plný v pravom slova zmysle, technických informácií - dosť dopodrobna konštrukcie náprav, bŕzd, prevodoviek, do detailu motory, ako im funguje chladenie, rozvody, pamätám sa, čítal som tam super veci o vývoji a fungovaní ABS atď., atď.... Čo na tom, že všetky obrázky boli čiernobiele (či skôr modrobiele) a že papier nebol nijak kvalitný - ale ten časopis mal cenu. Dnes je to komerčný plátok ako desiatky iných a niet dôvod ho ani zobrať do ruky.
Ten istý problém sa dnes týka kníh - pár pekných obrázkov, trochu máčky v texte pod nimi a astronomická cena - keď sa opýtam, že prečo je to tak drahé, odpovedia, že však farebné obrázky, kriedový papier, čo by som chcel?
Zato taká 100-200 stranová publikácia povedzme o japonských automobilkách, anabáza od vzniku, cez vývoj až po dnešok, s fotkami áut, s konštrukčnými riešeniami, ktoré zaviedli Japonci...to by bolo niečo, za čo by som bol schopný a ochotný nejakú tú desiatku euráčikov utratiť. Naposledy som si kúpil knižku Automobily Aero s karoseriemi Sodomka - a mám pocit, že to je na dlhú dobu všetko...
Reaguji poněkud později, bohužel jsem neměl čas se ke článku dostat dříve. Marko píše naprosto skvělé, čtivé a poučné texty a tenhle to jen potvrzuje. Líbí se mi, jaký má autor o věci přehled a nebojí se zapojovat do diskuze, podat doplňující informace, nebo třeba uznat chybu. To se moc často nevídá. Bylo by potřeba víc takových jako jsi ty, Marko. Výborně a palec nahoru, který si jednoznačně zasloužíš: :yes: