Tradiční český výrobce motocyklů se může pochlubit poměrně pestrou paletou modelů. V její nabídce i nadále figuruje tradiční dvoutaktní třistapadesátka v několika provedeních, kterou doplňují čtyřtaktní stroje ve dvou kubaturách.
Navíc příští rok snad konečně vyjede nástupce 600. Jawa na to má od leoška homologaci. Jestli to bude několik let avizovaný litr nebo něco jiného uvidíme
Nechci se hádat, jen položím otázku: byla to opravdu chlouba? Jak dlouho byla JAWA chloubu? Deset let; a potom? Stagnující, stále dvoudobá, stále orientovaná na SSSR... Jen mnohá vítězství v šestidenní soutěži mají značnou váhu, zbytek továrny šel dlouhou, úspěšnou cestu do kopru.
Jezdili se sem v 50 a počátkem 60 let učit Japonci.
Jawa a ČZ v soutěžích bodovali až do poloviny 70. let, viz Falta a jeho titul, který nakonec nezískal, ale měl ho vyhrát
Začínal jsem na pionýrovi, Jawě 90, pak panelce 250, kývačce 350, dále 350 - 634. To byla poslední Jawa v mém životě a kdybych se v té době nesvezl na výborném jednoválcovém japonci, tak jsem motorky definitivně zazdil. Byl jsem totiž z Jawy naprosto znechucen. Dnes už vlastním 1/4 století velkého japonského cesťáka a nehodlám na tom něco měnit, nicméně v Holešovicích jsem byl velmi překvapen Jawáckou expozicí, stejně tak jako ta ostatní velká spousta lidí. Stánek byl velmi poutavý a myslím, že Jawa je jako fénix. Moc jí přeju, aby měla co nabídnou a do 15 let aby se vrátila na výsluní. Bojím se totiž, že dříve jí to po strašné stagnaci nevyjde. Každopádně, nakročeno má slušně.
90 cross byla moje první, šoupátko, pětikvalt, jakoby elektronické zapalování, dokonale zakrytý řetěz. Ostatní, co uvádíš, jsem ale všechny zkusil a i jiné, vč. 500 OHC. No, a nakonec jsem po krátké, asi roční epizodě s devadesátkou, skončil stejně u Matchlesse G 80. (Psal se r.1971-2.)
90ka byla (po jedničkové Babetě a Simsonu) i moje první motorka (červenočerný roadster s výfukem z crossky), naštěstí další mojí motorkou už byla Honda CB 400 F SS, a to se psal r. 1983-5, takže to tady tehdy bylo "něco"! >:-[]
Nový titulkovník ( ten z Uzbekistánu nebo z Tatarstánu ) dělá sice svojí práci, ale věří mu ty bláboly někdo ? Jawa jede ? A s vykřičníkem ?
Mám k Jawě jakýsi nostalgický vztah a zcela ji nezatracuji. Každý ví, že nikdy nepatřila mez světovou špičku, ale jakousi pozici si v historii vydobyla. Její hlavní cíl je, dostat se alespoň tam, kde byla, když vyráběla péráky, kejvačky a kalifornie. A to bude oříšek. Už jenom proto, že tenkrát motorky byl okraj a hoby, ale dnes je v rybníce dravých ryb daleko více. A z výhod soc bloku už se těžit nedá. ;-)
(Proč tento web neroste do kvality, ale do sra.ek ? )
Firma, která vyrábí 50 let stejný motocykl, bez jediné změny nebo inovace si úspěch nezaslouží. Nechápu, kdo je ochotný za to zaplatit přes 100 000 Kč. :-( Retro!?
Proč ne. Proč nepřát značce úspěch? Škoda byla kdysi taky zastaralou automobilkou a dnes? (vím pomohl vw) Zetor byl na tom stejně a dnes funguje. Až trh rozhodne o životu Jawy
Motocykly jsou dost specifická komodita. Jak jinak vysvětlit různé výtvory a kreatury, na kterých se v podstatě ani moc jezdit ani nedá ? Podstatou je chuť majitelů být odlišní a něčím vyjímeční. Je jasné, že na technické špici Jawa už asi nikdy nebude, ale může se prosadit třeba vyjímečnou kvalitou, zárukami, šitím edic "na míru", nápaditými doplňky a celkovým zázemím a podporou. Koukněte se třeba na HáDéčka. Šroty to byly, jsou a vždy budou, ale mají tradici, specifickou image, rozsáhlý doprovodný byznys a dělají to celkem dobře. Ale znovu se opakuji : bude to Jawa mít hodně těžké...
To je velmi výštižně popsáno. I motocyklisté se dají rozdělit do několika skupin. Já osobně jsem preferoval se projet (nerad cestuju, nemám rád srazy) a to nejradši sám, abych nemusel své tempo nikomu přizpůsobovat ;-)
To co stojí 100 tis nemá s původní Jawou nic společnýho.
To co je ta původní Jawa je za 60 000 a na silnici o dostaneš ledat tak, že máš papíry nebo starou dojetou jawu na papírech, koupíš si tu novou a uděláš přestavbu....
toto je pekny kus [odkaz] ... :-) ... nahodou jawa ma pekne motorky... akurat to el. "prasce" za cenu skoro auta tu v galerke akosi nevidim... asi to nebola jawa no :*)
Tak pokud vím, dvoutakt se prodává už jen tam, kde vůbec nehlídají emise, případně jako přestavba na původní papíry nějaké staré motorky, 660 neplní aktuální emise a nový číňan ... je prostě číňan s motorem z roku 1970. Přidali mu krásnou kapotáž, ale budou si to kupovat důchodci z nostalgie? Mladým Jawa nic neříká, za stejné peníze si spíš koupí nějakého trochu ojetého japonce šestistovku.
Osobně jsem vlastnil jen novodobou Travel 125, protože jsem si tuhle značku chtěl vyzkoušet. Prodal jsem jí asi po 4 měsících užívání. Měl jsem to štěstí, že můj první nový motocykl byla MZ 251 a následně jsem dosti rychle přesedl na 4-válcovou Kawasaki GPX 500 R (to je i vysvětlení mojí náklonosti k japonským autům). Poslední motorku (Suzuki GSX 750 Inazuma) jsem prodal před 3 lety a od té doby spíše pokukuju zase po menším enduru (měl jsem Kawu KLR250, Cagivu Canyona, Husky TE410 a WR360 a KTM 640 LC4). Mně osobně chybí na trhu lehčí enduro 250-350 ccm s výkonem okolo 30 koní a cenou okolo 60 tis. Kč. Něco jako Beta Alp, ale za poloviční peníze.
mne sa kedysi velmi pacila supersportova hayabusa od suzuki... ale to je kusok uz extremna motorka... v reale si ale viem predstavit mat taketo nieco [odkaz] :-) ... teda skor take akoby cestovne turismo na kazdy den kde ani mensi "teren" nebude problem ... ale obecne ja sa motoriek "bojim" ... takze nekupil by som si asi ziadnu >:D ... horsky bajk mi ako "jednostopak" uplne staci.. ale inak sa mi motorky pacia :-) ... maju urcite nieco do seba aj ked auta su auta ... ;-)
Na silnici už se taky na motorce bojím, i když možností svézt se mám dost. Hayabusa je moc fajn motorka, i když už trochu moc velký tank. Moje oblíbená je Honda CBR 900 RR Fireblade r.v.98-99. Kolo mi taky stačí. Ta 660 na obrázku je sice hezká, ale do terénu polopoužitelná a na silnici trochu zážitků-prostá.
Začínal jsem na fechtlovi, potom přišla ČZ 175 Sport, která mě hrozně štvala motorem s otřesným průběhem výkonové křivky ve stylu pořád nic a v maximálních otáčkách konečně něco. Ještě že má brácha Jawu Bizona 350, naprosto skvělou mašinu. Žádná jiná 350 nejede tak agresivně, kopec nekopec, pořád na 4. Možná motor do Bizona nějak upravili, ale opravdu to je síla. Hlavně ve spojení s ne moc tuhým podvozkem je jízda super adrenalin. Potom jsem koupil Kawu GPZ 550 a dostal se do úplně jiného světa co se týká jízdního pohodlí i výkonu. Dnes asi nemá Jawa moc šanci - žádný vlastní vývoj, nemá vlastní motor, cenově je vzhledem k cenám japonců silně přestřelená. Nohy jí podrazilo rozkradení, pardon, privatizace ČZ - tam byla i pro Jawu slévárna hliníku s ohromnými zásobami, které šmejdi z Gagivy odváželi do Itálie ještě rok po zničení fabriky.