Musím konstatovat, že provedení 4x4 se dvěma hnacími hřídelemi dopředu a dozadu u Nissanu GTR nebo Fordu RS200 je daleko účinnější a konstrukčně čistější než ten dvoupřevodovkový nesmysl ve Ferrari FF. Takže do sbírky kuriozit bych místo GTR a Fordu dal spíše to FF.
Podobně bych take vyskrtl 918. Neprijde mi to nic extra z tech. hlediska. Hybridnich supersportu je spousta a nektere maji i vice el. motoru jako napr. NSX.
Mám zato, že každý boxer můžeme označit jako plochý motor (tedy s rozevřením válců 180). Ale ne každý plochý motor je boxer. Je to dáno odlišnostmi v klikové hřídeli a pořadím zapalování. Asi jako každé šumivé víno není šampaňské, ale každé šampaňské je sumivé. Je to rozdíl, ale spoustě lidí je to jedno. :-)
Boxer má každou ojnici na zvláštním klikovém čepu,a protilehlé písty chodí vzájemně k sobě a od sebe, kdežto V-motor s úhlem 180° má ojnice protilehlých pístů na společném čepu a tak písty chodí souhlasně doleva a doprava... :-)
Dovolím si upřesnit, že originalita tohoto Citroenu nebyla v pohonu předních kol,ani v umístění převodovky před nápravou a motoru za nápravou - tohle uspořádání používaly ve stejné době třeba české Aerovky a Jawa Minor, ale v použití samonosné karosérie a nezávislého odpružení zkrutnými tyčemi.
Rozhodně se nepovažuji za odborníka na automobilovou historii, ale nedával se šestiválec napříč masově už u Alfy? Myslím Busso v jeho různých objemových modifikacích.
Co mi tam naopak chybí je Hydractive od Citroenu - už proto že si ho zatím lze koupit - příští rok asi naposled... ;-\
Zdravim. Ano šestiválec u Alfy Romeo se dával napříč (155, 164, 166, 156 aj), ale bylo to V6, nikoliv R6. V6 napříč není nic divného. To měla snad každá automobilka v 90. letech. Ale řadový šestiválec napříč je docela unikum. A co teprve V8 napříč - Lancia Thema a Volvo S80 Mk2. :-) K tomu boxeru. Skutečně každý motor s protiběžnými písty není boxer. Záleží na konstrukci klikového hřídele jak zde někdo píše. Třeba motor Porsche 911 Boxer určitě není a ani sama automobilka to za něj tuším nikdy nevydávala. Kdyžtak mě ale opravte.
Boxery to jsou, jak správně píše wlken. Ono nebýt to boxer, tak se ten motor, co se týče vyvážení, chová jako řadový tříválec >:-[] , protože má lichý počet párů (protilehlých) pístů. Aby byl "neboxer" přiměřeně vyrovnaný, musí mít počet válců 4/8/12 atd., i když u té čtyřválcové konfigurace by to bylo také zlo, jak by sebou ten motor házel.
Z těch tří konfigurací, které jsi uvedl, je podle mne správně jen dvanáctiválec. Ani plochý osmiválec není zrovna kultivovaný (je to konfigurace vhodná tam, kde na kultivovanosti nezáleží).
Este jeden unikat si dovolil aj Chevrolet: V modeli Epica pouzival tiez R6 priecne.
Chvilu sa to auto predavalo aj tu a bolo v testoch, ale zeby boli testeri z toho motora nejaki uchvateni..., to teda nie. ;-\