Základní myšlenkou projektu je navržení takového systému, aby bylo možno variovat různé druhy karoserií na jednotnou skateboardovou platformu obsahující veškeré komponenty k provozu vozidla.
Nesmyslné zůžení prostoru pro posádku, navíc ani aerodynamice toto řešení nijak moc nepomůže (má mnoho negativ). Pokud by to bylo pouze pro jednoho pasažéra, nechápu celkové obří rozměry. (kvůli možnosti změny lépe prostorově využitelnějších karoserií? Asi ne.)
Řekl bych, že tohle přísný posuzování měřítkama reality není bezpodmínečně nutný. (Autor určitě sám dobře ví, co by se tam vešlo a nevešlo.) Nechci se pokoušet vám nedemokraticky zacpávat hubu, ale je to IMO jako kazit si u sci-fi filmů radost z pohledu na vesmírný koráby rozebíráním funkčnosti jejich tvarů.
nápad s platformama je dobrý , akorát kdybych si kupoval sportovní auto, tak od něj čekám vlastního ducha, ne jen přehození kastle a technika uni, ale to je věc názoru. Za tři jsem dal hlavně ale kvuli poslednímu odstavečku o materiálech, sice není řečeno do jaké doby to je situováno, ale myslím si že je to příliš odvážné a že by se zkrátka nejednalo o lidovku, jak by si univerzálnost platformy žádala. Ale je fakt že je to především o designu, ten má podlě mě zajímavé prvky ale celek se mi moc nelíbí. Doufám jen že to autora uplně neodradí od práce.
Podle popisu i celkového tvaru mě připadá, že tenhle návrh hledí hodně do budoucnosti. Moc se mi nelíbí ten hrb na střeše, zúžení uprostřed a pak jsem vůbec nepochopil zadní část. Na druhou stranu musím ocenit originalitu a to, že boční profil vypadá velmi dobře (až na ten hrb...). Takže celkově taky za 3 - ale není to klasická trojka ze základky, prostě klady i zápory jsou pro mě v rovnováze.
napad s jednotnymi platformami je sice dobry ale trochu (trochu hodne)pozadu za jiz existujicim [odkaz] (kliknete na cas 2:00) GM cela myslenka je kompletne okopirovana vcetne napadu s vymenou karoserii,, sorry kamo, dobrej pokus :-(
Ať se na mě autor nezlobí, ale tahle kreace mi připomíná zmáčknutou prázdnou plehovku od Sprite... 8-s Pro někoho možná originální, dle mého názoru hnusné... :no:
No já bych s Cougarem problém neměl. Mě se to uto vždy líbilo. Důvody proč ho nechtít?? 1. nedostatek náhr. dílů a s tím související problémový servis (auto se tu nikdy ofiko neprodávalo), dále problematická elektrika, špatný automat (pokud by o něm přemýšlel) i přes moderní design zastaralá technika pocházející z první (americké) generace Mondea, jízdní vlastnosti nastavené "po americku" atd. Pro mne by to byly důvody abych si jej nekoupil... :-|
Kazdopadne je jasne ze jde do horsiho nema to HTP a asi ani ne tak kvalitni plasty. Kazdopadne diky nejak mu to pretlumocim snad ho presvedcim at si koupi neco jineho
Vadere chlapče zlatá a jak jsi oh zapomenout na dotykový displej, sedm pytlounů v základu a parkovací automat?? Uvědomuješ si vůbec co nastane až se tohle dozví matelko??? >:-[] >:-[]
1) Cougar samozřejmě není Lotus, ale tvé informace o jeho jizdních vlastnostech jsou mírně řečeno nepřesné.
2) "Americká verze" Mondea je jen klon Mondea evropského. V US se prodávalo pod jmény Contour a (Mercury) Mystique. Sice se Cougar montoval v US a dovážel z US, ale je to evropská krev. Proto jsou obavy z nedostatku dílů liché.
Ohodnotil jsem za 3, abych byl trochu přísný a abych měl prostor pro hodnocení do budoucna. Celkově, mám dojem, že jsem tvar už někde viděl, jako by na mne dýchla inspirace Maserati Birdcage. Bohužel zejména rušivě na mě působí boční smáčknutí vršku kabiny. A příliš prudký ohyb stejné části v podélné rovině. Pokud by to bylo bez kresby, asi bych dal za 4, ale náčrt naznačuje, že autor spíš zatím nedokázal plně zvládnout 3d aplikaci (což se při jejich složitosti ani nedivím) a tak převod z hlavy do virtuálního světa nedopadl nejlépe, pokud to nebyl záměr. Jak říkám, lépe než za 3 to být nemůže.
Já to nehodnotil za 3 proto, že mi to něco připomíná, nebo ne. Prostě si myslím, že za víc než za 3 to nestojí. Také píšu, že kresba naznačuje zřejmě původní záměr autora, a že ta se mi líbí víc. :-)
Mně to zase _na první pohled_ vrátilo vzpomínky na Peugeot Proxima. Ale že se výtvor v něčích očích přiblíží něčemu jinému, to se asi stane každýmu, kdo se o tohle pokoušel. (Když už teda z publika nezazní "kde to má předek". :))
Takže, jako T613, nemyslím to jako "Kopie. Dalšíí!" ;-)
Kdybych sem měl tu svojí zaprášenou random mrchu hodit, pojmenuju ji asi "Unreal", aby mi všichni nevysvětlovali, že to je moc nizký, moc dlouhý apod. :-)
RCoA sis nasel na google? Jsi sikovnejsi nez jsem si myslel- pokud o tom vis a nemusel jsi to hledat tak se hluboce omlouvam slovenskym zvlastnim skolam- uroven jejich vzdelani je tam vyssi nez jsem si doposud myslel :yes: Absolventi neumi jen slabikovat, padelavat podpisy na secich a pocitat vejvar ale vyznaji se i v umeni ( asi aby vedeli jaky obraz ma dobrou cenu a vyplati se stipnout )
Skvělé! :yes: Tohle muselo dát opravdu hodně práce. Má to nápad, má to ideu budoucnosti a má to, řekl bych, až italský šarm (zejména přední část). To zadní zúžení si mi naopak moc líbí, je to velmi dynamické, karoserie "uhání" dopředu i na místě. Ohledně praktičnosti, těžko říci, ale absence konvenčního motoru udělá opravdu svoje. U vlivu na aerodynamiku je to minimálně sporné, chtělo by to asi udělat nějaké simulace. Těžko říci, jak se tahle zúžená záď projeví na odtržení laminárního proudění.
Ale věřím, že jsi veden na fakultě velmi schopnými odborníky, kteří do problematiky vidí poněkud více než místní mistři.
BRAVO ;-)
P.S nechápu tu výtku, že autor nezvládl 3D aplikaci? Z čeho tak soudíte proboha? Mám už s Alias studiem a 3D modeláři nějakou tu zkušenost a tyhle rendery se naopak moc povedly! Naopak za méně povedené bych spíše považoval kresby. A co se týče obtížnosti, je to přesně naopak..Je vidět, že nejvíce kritizují ti, co pořádně neví, co si pod pojmem "Design" představit. Kritiku beru, ale ne za každou cenu. Proč kritizovat, když k tomu nemám pořádně co říci?
Na prvý pohľad pekné, na druhý už začnem o návrhu rozmýšľať a na tretí mi už nepríde taký stopercentný. Ale po poriadku.
Nápad - bezpochyby dobré riešenie s modulom a rôznymi nástavbami. Aj keď u tohto kupé mi nie je jasné, kde ten modul vlastne je, pri celkovej výške 1320 mm ho musí tvoriť minimálne v mieste kabíny iba ak nejaká tenká škrupina z kompozitu alebo postranný rám, inak si to predstaviť neviem. Skica stavby vozidla by rozšírila obzor, a tiež vysvetlila navrhované obludné rozmery (dĺžka 4900 mm je teda hodne).
Dizajn - nápaditý a pekný, iba to zúženie kabíny by som asi nerobil až tak markantné. Z praktického hľadiska ho vnímam negatívne kvôli vnútornému priestoru, aj kvôli nastupovaniu do vozidla - dá sa očakávať, že bude veľmi nepohodlné a nepraktické, že sa pasažier zašpiní od vonkajších dielov karosérie, je isté.
Technika - trochu mi vadí príliš všeobecný a povrchný popis pohonu. Keď už o ňom autor píše, mohol pridať aspoň skicu s rozvrhom komponentov. Na batérie či dokonca palivové články akosi nenachádzam dostatok priestoru, najmä pokiaľ majú byť všetky komponenty v spomínanom module.
Celý návrh vnímam ako dosť hypotetický, jeho autor je v prvom rade umelec. Môj názor je, že dobrý dizajnér musí byť každopádne najmä dobrý technik, aby vedel, čo kreslí a navrhoval aj reálne a uskutočniteľné projekty. V tomto prípade je technika síce spomenutá, ale prakticky nevyriešená. Nápad celkovo veľmi pekný, dizajn zaujímavý, ale chcelo by to na projekte ešte hodne popracovať a dotiahnuť ho.
Odo mňa za nápad, dizajn aj invenciu :yes: , len tak ďalej a neprestávať pracovať. Tak ako niektorí z tejto diskuzie, dávam známku 3, myslím, že za dobrú robotu si autor dobrú známku plne zaslúži. :-)
studuji design nábytku a interiérů, ale na škole máme některé předměty, které design pojímají obecně a automobilový design je také můj velký koníček, toť k mé fundovanosti.
Design je hlavně věc osobní, a designeři mají bohužel tu nevýhodu, že většinou nemají navrhovat co se líbí jim, ale musí se snažit odhadnout co se bude líbit masám. Tohle je věc hlavné o vlastní tvořivosti, tudíž není brán v potaz ohled na masy lidí. Takže autor kreslil to v čem by chtěl jezdit on, to respektuji a proto hodnocení bude jen z mého pohledu.
Z bočního profilu mi vadí ten zlom střechy kousek za půlkou. Auto je víceméně hodně splívavého designu a najednou takový necitlivý zlom. Navíc dle skromným znalostí aerodinamiky a to ještě si nejsem jist jak moc jsou správné, je aerodynamičtější když je tvar spíš podoben kapce (a čím protáhlejší tím lepší) což je při pohledu z vrchu splněno téměř dokonale z profilu je to přesně naopak, což zaprvé dává celkově divný tvar celé hmotě zadruhé, snižuje to stabilitu při vysokých rychlostech. Když je těžší část vepředu působí jako "kotva" a lehčí část jako kormidlo (třeba drak a ocas) Ale když to uděláme naopak bude to mít snahu vrátit se do stavu popsaného předtím. Jinak koeficient odporu a přítlačné křídlo spolu víceméně nemají nic společného. Přítlačné křídlo při proudění vzduchy vytváří tlak směrem dolů, ale Cx zhoršuje jen tím, že tam je jako další rušivý element, ne tím ,že působí dolů. Difusor má zas podobnou vlastnost, ale v tom, že snižuje síly snažící se auto zvednout do vzduchu, protože víceméně každé auto má tvar křídla a s tím spojené problémy na silnici. To jsem ale odběhl od Designu samotného (ale většinou se od lidí co v tom dělají dozvíte, že design musí být funkční, protože když není je to "pouhé" umění)
Zadní partie mi přijde jako naprostá inspirace Mazdou Furai(pokud si ten koncept nepletu, ale snad všichni víte, který myslím) Poté zadní světla by potřebovala dotáhnout, protože jen taková červená linka je nudná, chtělo by to zapracovat i na samotném dojmu, jaký nechají světla (viz nový design světel Audi, Lamborghiny)
Střecha, je to samozřejmě hit co nejvíc zvětšovat prosklenou plochu na stropě a skoro stejně tak zmenšovat boční prosklenou plochu, protože to přece vypadá moderně a sportovně, ale výsledek na samotný automobil je v dnešní době záporný v budoucnu se to snad vyřeší lepé, protože sklo a jiné průhledné materiály nejsou zatím tak pevné, aby klasickou střechu zcela nahradili, a auto mnohem ztíží. Vznikne něco jako kabriolet, bez možnosti stahovací střechy. A ještě jedna věc. Přetočení se je jedna věc, ale při sráčce zepředu, to sklo rupne stejně jako při převrácení a nepotřeboval bych, umřít na bouračku, kde bych normálně přežil, tím že mě zabije kus skla (karbonátů) kterej mě pořeže, nebo rovnou rozřeže...
Dál snadnost nastupování a dveře. Díky sakra širokému prahu se tam poleze hůř jak do stanu. A Gullwing neměl dveře otvírané šikmo dopředu (jako Lamborghini), ale jenom nahoru a jestli mě paměť nešálí tak i s kusem střechy, aby bylo snažší nastupování ještě víc, ale tady by nepomohlo ani to, navíc takto otevřené dveře, by jistě hodně zatížili sloupek střechy, navíc si myslím, že takto otevřít dveře je zhola nemožné, kvůli rozšiřující se kapotě nad kola, takže by se tam člověk musel vplazit. Dopředu se ale dají otevřít normálně (takže se divím, že ti tohle někdo neřekl u té předdiplomky, když jsi to obhajoval, protože tohle by u mě neprošlo).
Předek je docela fine a ty úzký světla vypadají možná hezky, ale nefunkčně. Zvolil bych dynamičtější tvar, kdy by neměla jednotnou šířku, ale v nějakém místě by se rozšířili natolik, aby byli schopno pojmout nějaké světlo( LEDky se možná vyvíjí, ale mají své hranice a myslím, že tohle by nestačilo na pořádné noční svícení, dálkové, a ještě blinkry...
Chtěl bych se za odvážlivce, kteří sem přijdou s kůží na trh, přimluvit - snažme se při negativním hodnoceních návrhů (která sama o sobě jsou samozřejmě v pořádku) držet v mezích korektních formulací. Příměry se splácnutou plechovkou apod. IMO zavání zesměšňováním.
Já osobně bych dal návrhu 2-, ale už za odvahu (že dotyčný nečekal, až to někdo "prošlápne") jsem zaokrouhloval jinak, než jak mě učili.
Já se otyčnému na úvod svého příspěvku omluvil... ;-) a tu zmáčklou plechovku od nápoje mi to vážně připomíná. Rozhodně tím autora nehodlám zesměšňovat, naopak cením kreativitu a snahu.... ;-)
Jasně, tu "plechovku" jsem vybral náhodou, protože jsem ji viděl hned někde nahoře. Jak jsem koukal jsou tu v diskusi i silnější výrazy.
Bylo by asi blbý, kdyby se nám povedlo znechutit hned prvního člověka (defuckto z našich řad), kterej se osměli a pochlubí se. A to samý platí o potenciálních následovnících. Mně osobně by to asi nenas..., ale každej třeba neni splachovací. ;-)
Pro tu formu proboha. 8-s
Navíc představa, že budu návrh upravovat podle komentářů v diskusi, je docela divoká. Ten návrh neni náhodně vygenerovaná kupa křivek; autor to tak udělal proto, že mu to tak "ladí". Běž říct malíři, že má ty hory udělat víc zelený.
V zásadě máš pravdu ale na druhé straně si myslím že věcná kritika od lidí zvenčí může být pro autora velkým přínosem. O zlomu na střeše jsem se nezmiňoval jenom já, takže pokud si odmyslíme všechny okolnosti, dá se říct, že člověk z roku 2008 není na takové řešení připravený (stejně tak to radikální zúžení za předními koly). Za sebe prostě nemůžu upřímně říct, že ten návrh považuju za krásný - i když se mě předek docela líbí (ale představoval bych si ostřejší přechod mezi kapotou a čelním sklem).
Koncept "skateboardu" s výměnnými nástavbami není novinkou, přišel s ním už GM. Myslím si, že trošku úletem tohoto návrhu jsou rozměry, pět metrů délky je hodně velká síla i v dnešním světě. Tím spíš pro sportovní vůz. I pro MPV stačí o čtvrt, klidně o půl metru méně.
Jsem rád, že ta myšlenka úplně nezapadla, ale najde se někdo, kdo ji občas vytáhne, i jen v místním měřítku. Mělo by se na ní dál pracovat. Celkem se mi to líbí. Zajímavé by bylo vyzkoušet model v tunelu, co by dělala ve víření vzduchu zadní část.
Stále márne hľadám ten spomínaný "skateboard" so všetkou technikou pohonu. Hoci je to kupé jak dom, pri celkovej výške slabo cez 1320 mm sa mi vidí trochu nereálne niečo také tam vtesnať.
Tu...v mieste kabíny mi na modul vychádza výška maximálne nejakých pár mm...Keď vezmem celkovú výšku 1320 mm, svetlú výšku povedzme 150 mm, ostáva tak-tak akceptovateľný priestor na výšku kabíny 1170 mm...
A to ten samotný modul má mít výšku 180 mm, takže ti reálně zůstává metr výšky na kabinu. Což u kupé zase není takový problém, vzhledem k tomu, že se v něm sedí trošku jinak, než v MPV.
Rendery pěkný, ale nic hlubšího za tím nevidím. Je hezké, že to směřuje do budoucnosti a využívá skateboardovou platformu, tyhle řeči ovšem doprovázejí 99,9% konceptů, jejichž autor nepostupoval "zevnitř ven" a nehodlal se zabývat uskutečnitelností svého návrhu (GM svým revolučním konceptem AUTOnomy nechtěně dopřálo podporu všem kecalům). Vždy je potřeba dovnitř umístit člověka a zajistit mu odpovídající výhled a pohodlí, jinak návrh ztrácí smysl. Beru tenhle návrh jako průměrné tvarové cvičení - botoidní tvar s rozmáchlými linkami, prosklenou střechou a LED diodami je na internetových galeriích designu celkem běžnou záležitostí a tento koncept neobsahuje nic, co by jej dokázalo vyzdvihnout nad ostatní. Na diplomku mi to přijde trochu málo.
Hodnocení:4
jako... ty diskuze tady, to je fakt masakr :-)))) nemůžu jinak a diskusi dávám za 2, obrázky nehodnotím....
btw... v 15ti jsem měl taky sny... a když dneska vidim koncepty, tak se divim, že mě všichni koprujou >:-[] >:-[] >:-[]
Nejprve bych chtel podekovat vsem, jez muj projekt zaujal, a to jiz s kladnymi, ci kritickymi ohlasy, nebot vsechny nazory jsou zajimave, podstatne a k dalsimu potencialnimu navrhovani i nezbytne. Co se tyce designu automobilu nehodlam dane rozbory podrobneji komentovat nebot subjektivnost pocitoveho i znalostniho vnimani bude vzdy nejednotna, jinymi slovy kazdemu se bude libit neco jineho. Tuto studii berte pouze jako experimentalni projekt uvedeny pul roku pred diplomkou (tedy ne diplomka!!), kde jsem se snazil maximalne uvolnit co se tyce tvarovani a spise si overit velikostni parametry danych komponet v platforme(vymodelovane napravy,elmotory,clanky, nadrze,baterie,...) i system skladani nekolika typu karoserii. Tomu kdo by rad videl mou skateboardovou platformu bohuzel nemohu vyhovet, nebot z hlediska skolnich smernic nemohu vice podrobnosti zverejnit pred statnicemi. Platforma ma totiz stejne parametry, vzhled i komponety jako diplomka, kterou budu teprve obhajovat, ale mohu vas ujistit ze diplomova studie multifunkcniho MPV se sportovnimi charakteristikami SUV/SAC a vcetne skateboardu je do detailu propracovana i po technicke, vyrobni i ergnomicke strance a nejedna se tedy jen o "umelecky ulet". Pro ty kdo vidi jiste podobnosti s projekty od GM, jako je Autonomy, Hy-wire,Sequel, EcoVoyager, ci nejnovejsi realny projekt Volt maji pravdu, nebot z jejich dlouholetych poznatku jsem vychazel a nechal se inspirovat. Co se tyce teto preddilomky jsem rad ze si nekdo vsimnul podobnosti s Mazdou Furai, nebot jsem se opravdu inspiroval jeji predchudkyni Taiki, jakozto dle meho nazoru nejprogresivnejsim pocinem v cardesignu za poslednich nekolik let. Kazdopadne doufam ze po statnicich mi redakce na auto.cz umozni prezentovat studii zmineho MPV, kde bych vam rad ukazal do deatilu dotahlou studii a ne pouze nastineny experiment v podobe teto preddiplomky sportaku. Jeste jednou dekuji vsem za pripominky,zdravi Lukas
Zdravim P.M.,nevim jestli mate na mysli nejakou konkretni vec, nicmene vyvoj tothoto "kupecka" prosel radou vyvojovych stadii. Na obrazku je videt v podstate prvni myslenkova skica, kde jsem vyseparoval zakladni pozadavky na automobilu. Myslenku jsem zacal prevadet do 3D modelu z claye v meritku 1:10, abych si ujasnil nektere tvarove detaily i celkove proporce vozu a teprve potom jsem modeloval ve 3D. Tudiz rada odchylek ci jinych detailovych uprav oproti skice jsou zamerne zmeny, ktere jsem ucinil behem tohoto procesu.
To jsem rád že používáš Rhino a ještě k tomu 4. říkal jsme si taky, že bych to upgradnul z 3.0 protože 4.0 má své klady docela velké, ale zase nemodeluju tak moc aby se mi to vyplatilo. Jinak znáš stránky rhino3d.sk a rhino3d.cz
Ja rhino pouzivam predevsim z toho duvodu, ze ho mame ve skole a ze jsem si koupil komercni licenci pro budouci pouziti. Jinak existuje rada programu(Alias, Unigraphics,...), ktere maji v zivote designu vetsi perspektivu, a to spise z hlediska presneho A-class modelovani. Rhino je celkem jednoduche a rychle naucitelne, a proto velice popularni a daji se vnem udelat solidni veci kdyz ho clovek pochopi a zvykne si na typicke necekane a mnohdy neovlivnitelne "krpy". O strankach jsem uz slysel ale mylsim ze jsem na nich jeste nebyl,kouknu se,dik.
Opravdu nerozumím tomu zúžení na boku, velmi to degraduje estetické vyznění vozu. Tvarování přídě se mi taktéž jeví jako velmi diskutabilní, chápu, že autor má asi jiné představy o estetice než já, ale mě se to prostě nelíbí! Rendry bych rozhodně nepovažoval za kvalitní, dobré světlo udělá hodně, ale chyby v modelu neodstraní. No a skici takovéto kvality bych se bál ukazát kdekoliv na veřejnosti.
napad s jednotnymi platformami je sice dobry ale trochu (trochu hodne)pozadu za jiz existujicim [odkaz] (kliknete na cas 2:00) GM cela myslenka je kompletne okopirovana vcetne napadu s vymenou karoserii,, sorry kamo, dobrej pokus :-(
Okopírovaný v čem, že využil již existující řešení, mimochodem v praxi používané od začátku automobilismu do druhé světové? Tohle je o designu. Ty bys napsal, že celý nápad je okopírovaný, i kdyby tam byly jen čtyři kola >:D
bohuzel v tomhle pripade je to existujici reseni polovina celyho napadu, celeho reseni..kazdej mame svoje svedomi..a pokud nekdo obhaji diplomku po te co na ni pracoval dve odpoledne o vikendu (pripadne jen jedno kdyz umi psat na klavesnici vsema deseti) tak klobouk dolu!
všiml sis nadpisu autodesign? Mimochodem ta tvoje "okopírovaná" platforma je jen znovuobjevení samostatného podvozkového rámu, který se používal pěkně dlouho. Mělo by se i GM stydět?
GM ..inspirovat se a vyuzit driv pouzivane reseni pro aplikaci novych technologii , Typek tady= doslova zkopirovat neci praci a prohlasit ji za vlastni. Neni v tom rozdil? Asi jak pro koho.
Já dělal diplomku na hybridní pohony a použil jsem tam taky už léta existující sériový hybrid (motor s generátorem a samostatné motory v kolech - padesát let třeba používané v železniční dopravě). A přesto ta diplomka byla velmi dobře hodnocená, protože se tím nezabývá každý. Každý, kdo dnes něco dělá, už jen kopíruje a upravuje vzniklá řešení, protože v diplomce těžko vymyslíte něco nového.
Okopírovaná? Prohlašuje ji snad autor za svůj vynález? To máš takhle pořád nebo jste dneska něco oslavovali? 8-s
Nemluvě o tom, že jde o _design_ OMG. 8-s
chci se zeptat na diplomové práce. Nejsem totiž eště ani odmaturovanej ( i přez to jsem měl tu drzost hodnotit design >:D )
To tam musí mít každý student něco inovativního, něco světobornýho, aby to jakasi komise brala ??
nebo jak to funguje , díky
Ahoj, nejprve bych ti chtel rict ze projeveni vlatsniho nazoru rozhodne neber jako drzost. Projevit subjektivni nazor je vlastni kazdemu a pokud probiha v mezich korektnosti, slusnosti a je rozumne podlozen tak je to jedine dobre a prinosne a to at je kladny ci zaporny. Co se tyce samotne diplomky:je to dlouhodobejsi a zaverecny projekt cele skoly, ktery ma ukazat tve nastudovane prednosti, a hlavne se lisi obor od oboru. Vestsina oboru mimo design resi spise realnou problematiku souvisejici se současnym stavem poznani a vychazejici z realnych pozadavku, casto i konkretnich firem. Na designu, jakozto specifictejsim oboru, je pristup k dane problematice trosku odlisny, nebot design neni jen o tom co jsi nastudoval ve skole, ale i o vlastnim inovativnim pristupu, o kazdodennim poznavani vseho kolem a o obrovskem myslenkovem rozletu probihajicim snad vsemi moznymi obory. Designer kazdodenne poznava veci kolem sebe, i ty nesouvisejici s jeho oborem, a ty ho ovlivnuji a rozsiruji jeho tvorbu. Reseni projektu samozrejme musi vychazet ze zakladnich ergonomickych i technologickych pozadavku, avsak s lehkou mirou nadsazky pro budouci rozhled.Konkretneji k memu projektu: mym primarnim ukolem bylo navrhnout design vozu(karoserie), ktery bude obohacujici a prinasi nove myslenky nejen jako celek, ale i v dilcich detailech. Ostatni technicke nalezitosti (jako je hodne omylany skateboard) jsou zalezitosti, ktere jsou k memu projektu spise okrajove a mym ukolem neni navrhnout novy system platformy, ale pouze navazat na současny stav, ktery touto technologii zda se pokrokovy i do budoucna, pochopit ji a nechat se ji inspirovat a popripade se zasadnimi upravami vyhovujicimi vlastnimu projketu preaplikovat. Tedy ukol reseni skateboardu je spise konstrukcni zalezitosti, ktera nema s mym oborem toliko spolecneho. Design je hlavne o napadu, a mimo jine slouzi jako zakladni vyrobni postup kazdemu vyrobnimu procesu (viz Petr Behrens). Ma davat v pleno myslenky, mnohdy nerealne, ktere vsak s kladnym pristupem konstrukteru, technologu a jinych odborniku posunou dany vyvoj vpred.Proto i hodnoceni a pristup k samotnemu oboru designu musi probihat v jinych meritkach, ktera bohuzel v nasi republice nebyla zatim dostatecne pochopena....Zpatky k diplomce:po navrhnuti projektu, ktery by mel byt jak rikas inovativni, se sejde komise, slozena zpravidla z odborniku, a po tvem kratkem predtsaveni projektu zacne debata o tom co
to prineslo. Me to teprve ceka takze dojmy a dotazy ze stran komise a jine nalezitosti zatim nemohu reprodukovat, ale muzu jen doufat ze to bude probihat v rozumnejsi a klidnejsi rovine, nez co se objevuje v tomto foru ze stran nekterych do projektu plne nezasvecenych kritiku. Studovani designu je opravdu nadhernou celozivotni zalezitosti, ale bohuzel to mnohdy odrazuje pristupem nekterych lidi. Doufam ze to jako odpoved na dotaz staci a kdybyste se kdokoli chteli na cokoli zeptat, dejte dotaz v pleno....mile rad odpovim.(Jinak doporucuji navstivit stranky cardesignclub.7x.cz). S pozdravem Lukas (PS:dekuji vsem mym zastancum a take priznivcum designu a doufam ze tato diskuze neodradi jine nadsence od predstaveni vlastnich projektu)
díky moc za odpověď, s tou drzostí jsem mířil na někoho jiného, nevim už kdo tu měl ty divný připomínky.
Docela ses tu rozpovídal o vnímání designu, ovlivňování jeho vnímání. Já spíš vnímám věci víc prakticky, takže samozřejmě, ano je něco krásný, ale když to pak nefunguje, nebo by bylo lepší to udělat jinak, už se mi to líbí míń. Sem trošku víc technicky zaměřenej, a tak mám rád propracovanost.
Když vidím právě návrhy různých designérů, třeba žehličku, nebo lampičku, prostě cokoliv, tak mi připadá 50% případů nedotaženejch, prostě jen maluvka, či modýlek v 3D, nikam jinam se to nedostane. Jen se můžou stát inspirací pro další návrhy, realizovatelnější.
No nic, jsem zvědavej na pokračování tvého projektu a ať ti vyjde jeho obhájení.