Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Liaz a jeho nákladní vozy: Od Škody 706 R po Xenu

Výrobou vozidel spuštěnou řadu let před založením samotné automobilky se může pochlubit velmi málo společnosti. Liaz je jednou z nich.
Zpět na článek
25. 1. 2016 08:49
25. 1. 2016 08:49
Desing xeny
Dodnes se mi Xena dost líbí :yes: :yes:

Nevfí někdo proč použili motory z USA místo převzetí některého z evropských motorů a že jich není málo.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 09:06
Re: Desing xeny
Protože měli smlouvy a dohdoy s Detroit Dieslem. Ale v motoru hlavní problém nebyl, hklavní problém byl v tom, že pokud někdo Xenu chtěl, musel na ní složit zálohu, která občas dosahovala prý až 75% ceny. A do toho moc firem a lidí chtít nechtělo, navíc za ne zrovna příznivé ekonomické situace závodu.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 09:04
Osudová chyba
Byla ta, uvést jako první na trh tahač Xena místo aby se uvedla řada Fox.

Prorazit na trzích s tahačem, kde je největší konkurence bez zavedeného jména a halvně servisní a prodejní sítě.....to blyo hodně naivní.

Jako první měl být uveden Fox, samo nejdřív na domácícm a pak na zavedených východních trzích, poté se pokusit o průnik na vybrané západní trhy. A pak se se mohli pokoušet o štěstí s tahačem.
Rozbalit vlákno
2
25. 1. 2016 10:33
Re: Osudová chyba
I tak by to nebylo k životu, jen by to konec Liazu oddálilo. Osudová chyba byla v diletanském způsobu řízení továrny těsně po revoluci a hlavně nehledání silného zahraničního partnera, který by pomohl s modernizací zastaralých výrobků.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 10:58
Re: Osudová chyba
Ano, vedení závodu hlavě v letech 1990-1995 byla dost tragédie.
Avatar - Googelit
25. 1. 2016 10:39
škoda našich fabrik
Jednak továrna byla řízená jak byla, navíc žila v izolaci RVHP. Xena byla primárně slušná, ale přišla za prvné pozdě. Za druhé se snažila konkurovat západním ostřílenám kamionům typu Iveco EuroStar, Scania 113 atd atd, což neměla primárně šanci, o absenci evropské servisní sítě nemluvě. Otázka jak by to dopadlo se zahraničním investorem. Avia taky moc dobře nedopadla.
Rozbalit vlákno
1
25. 1. 2016 10:54
Re: škoda našich fabrik
Přesně, po revoluci byl Liaz proti konkurenci zastaralý. Xena sice pěkně vypadal, ale to je všechno. Přímou konkurencí třeba bylo Volvo FH a to bylo minimálně o auto o jednu generaci dále.
25. 1. 2016 10:58
vlhký sny o liazu
dobrý bylo, jak v roce 2008 horko těžko prodali desítky aut a mluvili o tom, že jich budou prodávat 5 tisíc a i padesát tisíc v pohodě, že to budou vyrábět i v mexiku...

a nakonec nic...

v kamionech a náklaďácích je extrémně silná konkurence a liaz na to fakt neměl.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 11:48
Re: vlhký sny o liazu
to už nebyl Liaz ale Tedom >:D
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 11:37
SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Liaz vznikl na znárodněných (ukradených) firmách bolševikem a tak jak to bolševik ukázal na celém světě, tak i u nás, na co bolševik šáhl to zdevastoval. V 1989 Liaz neměl moderní auto, techniku, výrobní kapcity, know-how, lidi ani prostředky na to, aby se udržel naživu. Ostatně už několik let byl v klinické smrti udržované jen povinnými odběry státních podniků a v rámci RVHP. Konec Liazu není tak smutný jako konec jednoho z předních výrobců leteckých motorů, ze kterého bolševik udělal nekvalitní výrobnu starého licenčního Saviemu: Avia.
Rozbalit vlákno
58
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 11:52
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Co měla Avie v roce 1948 za špičkové letecké motory?

Dyt tam pytlíkovali ukořistěné válečné Messerschitty. Vojenské letadla USA, GB i SSSR byla v té době někde jinde než co uměla Avia.
Navíc krom Avie tu bylo Aero, Motorlet (Walter), Let Kunovice, LOM, LOK a další, co dělali letecké motory, letadla atd.

Jinak tvoji oblíbení komunisti měli v roce 1989 připravenou do sériové výroby komplet novou řadu Avii se sklopnou budkou. Leč, po revoluci se do výroby nikdy neodstala, protože stát to nebyl rychle schopný prodat nebo do toho nalít potřebné finance.
[odkaz]
Můj táta v Avii dělal přes 30 let, takže narozdíl od jiných o tom něco vím.

A krom toho ti uniklo, že v Avii dělali taky Pragy V3S vč. její modernizace a že tam taky dělali věci pro OT-64, autobusy Čavdar, Neretva atd

Krom toho se tam dělali pak Iljušiny a popzději byla aspon zachována výroba motorů pro sportovní letadla Zlín a dělali se tam vrtule, než to pak přešlo kompletně pryč.
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 12:55
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
určitě na to byla Avia v 48 lépe než v 89, jo bolševici toho měli připravého a vždy byli jen krůčet od předehnání západu i ten hajzlpapír a vložky už měly být za rok všude k dostání >:D >:D >:D , díky bohu že ten prototyp neralizovali, to bylo něco strašného, nevím proč vytahujete V3S, to byl plagiát Studebaker US6 https://cs.wikipedia.org/wiki/Praga_V3S
jediné co v tom bylo vlastní je převodovka a kabely, rozpůlený motor T 111 byl opajcnutý Deutz
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 13:13
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Ze Studebakeru to mělo akorát přední nápravu >:D
Vytahuju to proto, že modernizaci dělala Avia, tj světla v nárzaníku, nové stěrače, nová komplet el. soustava, nové sedačky, posilovač řízení atd.
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 13:20
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Ještě tu o rudé karkulce, ty přední nápravo! >:D >:D >:D Když už to prasklo, že to nebyl žádný zázrak bolševické produkce, jak se tolik traduje, nebylo by lepší si vymyslet nepříklad jen tvar nádrže nebo něco ještě méně zásadního, není náprava trochu moc sofistikovaná a nezahanbuje pagiátory se socialistického státního podniku? >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 13:33
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Udělej si test - půjč si Studebaker US6 a Pragu V3S M2 a schválně co má lepší průjezdnost terénem. Vsadím se o litr že V3S M2 >:D
[odkaz]

Mnohem víc společného se Studebakerem má sovětský ZIL 151 a 157, když už tu chceš mluvit o kopírování.
[odkaz]
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 15:25
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
zatím jste svá tvrzení nijak nedoložil, nikdo netvrdil, že mají stejný tvar budky, abyste sem musel dávat fotku budky, já jsem své tvrzení doložil článekem z wiki, který je řádně ozdrojován a z Atlasu našich automobilů, ale vy jen trollujete
25. 1. 2016 17:41
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
No hošánku a ted teda o kapitalismu.Povidej kam on to dotáhl .Jen povídej aby jsem se před spaním nasmál.Kde nic tu nic.Kapitalismus žije na ukor druheho ,ale to by jsi mel znát přeci dnes jsi v novem hávu že?
Tak za 1 Liaz patřil k tomu nejlepšímu co tu bylo ,hlavne 706 lidove trambus.Jednoduchá konstrukce a nebudu to rozvádet víc kdo to zuna tak ví.Ty auta jezdi tak jako ostatni ,zetor atp.Kde budou ty tve iveca a ostatni šrot za 30 let hmm ,ale no tak.Možná jak tu házíš jedovatou slinu jsi byl jeden z tech co v připravovanem 89 zradil stranu a dnes je modrý. Takove lidi jsou opravdu nej nej. Za toho tveho špatneho socilasmu se udelalo mnohem vic než ted a to nejsem v žádne strane.Jen nekopu do toho kdo se nemuze bránit toje vše.Až to tu ovladnou
Cínane tak otočíš na dnesni dobu a že vás je pravdoláskařu.

>:D >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 18:19
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
výsledky kapitalismu a socialismu lze srovnat například na úrovni života, lidksých práv, svobod a ekonomice Rakouska a ČSSR, kdy Rakousko bylo v 1948 chudším státem než my a v 1989 mělo 20x vyšší HDP než my a jeho obyvatelé se těšili svodobě a demokracii
Avatar - Hittman
26. 1. 2016 07:43
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Rakušáci žijí s turismu, jinak umí prd, akorát žvanit o ničem. Nehledě na jejich bídný strojní průmysl...
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 11:18
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Je vidět, že o Rakouském průmyslu nic nevíte, zkuste například prostudovat jejich zbrojovku Steyr, stejnojmeného výrobce zemědělské techniky, výrobce aut Puch, stavební holding Strabag, OMV, Red Bul, Erste bank atd., tyto neznalosti jsou vždy zastáncům nesmyslů vlastní, neznalost je první předpoklad hloupých názorů, druhým předpokladem je hloupost (netvrdím o Vás), ...NSR také živil turismus oproti NDR? Když srovne další země a jejich výsledky jako země se stejnou startovací pozicí. Potom rozhodovalo jen to co dokáže socialismus a co kapitalismus.
25. 1. 2016 18:26
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
To že 706 RT a MT bylo to nejlepší co u nás bylo, neznamená, že to bylo také výborné ve světě. A se spolehlivostí to také nebyla žádná hitparáda - pořád se muselo něco opravovat.
Já jsem v roce 1995 jezdil nárazově s tahačem Liaz 19.33 TBV (technicky to samé co Xena, pouze klasická kabina). To auto bylo zánovní najeto cca 200 000 km, a téměř každý den se muselo něco opravovat, sice většinou prkotiny ale muselo. Rok na to jsem přesedlal do Volva FH (auto, které vznikalo ve stejné době) a bylo to jako auto z jiného světa - pohodlné, spolehlivé, jízdní vlastnosti o dva řády lepší než Liazka....
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 08:38
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Kdepak čínani, ale muslimové. Určitě už se učí korán a těší se jak znásilní pár školaček a budou mu doma dělat služky. Kam vítr, tam plášt >:D
Avatar - Hittman
26. 1. 2016 07:46
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Je fakt, že vedení strany a zarytí komunisti, kteří věřili v lepší zítřky, podělali, co mohli, stejně jako ti po revoluci. Ale vždy jsou tu i obyčejní lidé, kteří jsou třeba i v nějakých stranách na krajské nebo dokonce nižší úrovni, co tu politiku tolik nežerou a žijou i poctivou prací a něco dokázali. Ať je již u moci kdo chce, vždy bude hrabat v prvé řadě na sebe, to ostatní dělají ti lidé, co mají v hlavě a talent
25. 1. 2016 13:52
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Praga V3s byla sice inspirována Studebaker US6, ale rozhodně nešlo o kopírování tohoto stroje.
Viz. v nápravách je jeden podstatný rozdíl, Studebaker US6 má klasické pevné nápravy (osa otáčení kol je shodná s nápravou), ale V3S má portálové nápravy (osa otáčení kol je umístněna pod nápravou).
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 13:59
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Jemu to nevysvětlíš, rusové nic neuměli a vše okopčili a ostatní země za bolševika taky. Prostě zaslepenec, navíc o tom vůbec nic neví.

Jinak když sme u toho co kdo měl - co takhle ekranoplán LUN :o))
Můžeš nám milý cechblogu oznámit, kdo tohle na západě měl? Nikdo vid, když to viděli amíci na satelitu, čuměli na to jak povéstné telátko na nový vrata.....kaspická příšera jim jeden čas pěkně motala halvy >:D >:D
Od koho pak Alexejev okopíroval tohle? Hehehe
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 15:28
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Kde jsem něco takového fanatická histerko psal?
Copak rudé vlhké sny o tom, že tento příšerný výtvor, který zařízli sami rusáci, vzbuzoval v Amících nějaký údiv, možná údiv nad tou hrůzou. >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 15:57
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Zjisti si fakta >:D rusáci zařízli po roce 1991 nebo někdy kolem let 87-89 za Gorbiho většinu projektů, protože na to neměli.
25. 1. 2016 17:49
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Byl dokument kde Gorbacev přiznal co udelal a když by vedel co udelal nikdy by se do te jako přestavby nepustil .Gorbačev nese zodpovednost a Reagan
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 01:28
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Gorbi byl eso, hlavně je to v Rusku strašně oblíbená osobnost, většina rusáků ho nenávidí >:D Ta perestrojka se mu nějak nepovedla >:D
Avatar - Hittman
26. 1. 2016 07:48
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Myšlenka dobrá, ale nepřátel tohoto směru měl až nad hlavu, co mu házeli klacky pod nohy a chtěli zachovat "staré pořádky"..
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 08:36
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Aby začla fungovat ekonomika, chtělo to investovat do modernizace, do zlepšení kvality, zkostnatělé vedení jisté si svým flekem vyházet, pokud odmítli jít do inovací a rizik ale na druhé straně bezhlavě nerušit skoro vše, co blyo předtím rozjeté. Bylo tam i dost dobrých projektů. Gorbi v tom chodil trochu jako slon v porcelánu, to byl problém. Navíc to hrnul všechno najednou a moc rychle.
25. 1. 2016 17:45
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Smutný pohled tu máme 26 let poté >:D Moc toho tu nezustalo a bude huř.Škodovce zustala jen značka ,ale pro pár jedincu je to modla ktere jede dál ,jen s rozdilem Nemecke techniky .Trochu obouchaji plechařinu golf v zastaralem hávu jede dál. To co prodaji tady jde investorum a tak je to tu se vším ,ale to by jsi mel vedet

:yes:
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 18:20
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
čísla říkají něco jiného
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 15:27
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
nikdo nepsal, že šlo o kopii 1: 1, to nebylo při kopírování ani vhodné, každá země měla jiné možnosti a přizpůsobyla plagiát svému prostředí, ale to neznamená, že to nebyl plagiát, adidas se 4 pruhy z tržnice je také plagiát i přesto, že má 4 pruhy
25. 1. 2016 15:53
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Tak co konkrétně bylo kopií Studebaker US6? Tedy kromě toho, že oba vozy jsou 6x6 a stejná hmotnostní kategorie?
Nápravy evidentně ne.....
Avatar - Barrichello
25. 1. 2016 15:56
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Motor taky ne >:D Budka taky ne. Tak už toho moc nezbývá no >:D
25. 1. 2016 16:12
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Budka je vzhledově podobná, ale to je tak všechno. A moto byl polovinou motoru T 103. Tento motor byl zcela vyvinutý tatrou již kolem roku 1940. Deutz začal podoný motor vyrábět roku 1944 - tak se nabízí otázka, kdo od koho kopíroval?
Převodovka je praga - zcela vlastní vývoj. Rám vozidla je také zcela originální.
Ptám se co je tedy konkrétně okopírováno?
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 16:21
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Deutz započala vývoj vzduchem chlazených motorů již v r. 1936. Řadový 6 v. vzduchem chlazený motor Deutz má značení 912, V12 značení 911. Motor V12 pro Tatru 111 (kterou vyvíjeli Němci za války) má značení T-911, motor 6v pro V3S má značení T-912. Náhoda? Rozdílné je uložení klikového hřídele. Ale když budete mít ty motory rozebrané na součástky vedle sebe, třeba píst, válec a jiné, tak vám to bude silně vrtat hlavou jak je možné, že je to tak podobné. Tatru v době války plně řídili Němci a kam asi chodili pro nápady?
25. 1. 2016 16:29
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Motor pro T 111 určitě nemá značení T 911. Označení motorů T 911 a T 912 bylo použito právě pro motory R6 vzniklé rozpůlením motoru T 103.
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 16:46
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
jako 911 byl označovám motor pro V3S až po válce, ale když byl motor konstruován za Němců ve válce, nesl označení nejprve T-911 později 103, motor byl původně vyvíjen pro Schwerer Panzerspähwagen, ale označení je zde opravdu to poslední
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 16:13
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Barrichello vy se chováte opravdu jak místní hovado!
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 00:53
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
A ty jako místní šášula a fanatický šašek. Nejsi náhodou pan Petr známý z autorevue? to byl stejný komik jako ty >:D >:D
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 16:11
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
PRAGA V3S Na Stránkách 4. Dílu Atlasu Našich Automobilů
Autor Ing. Milan Spremo
JAK TO BYLO S V3S
V Srpnu 1951 byly kolektivu konstruktérů Vysočanské Pragovky, doplněného o technické kapacity z dalších automobilek, předány požadavky na nový nákladní vůz. Současně s termínem předání prototypové dokumentace do čtyř měsíců od zahájení vývoje. I když zde existoval jistý konstrukční vzor (Americké válečné vozy GMC CCKW-352 a Studebaker US-6, či Ruský ZIS), nemohl být prostě 100% okopírován, neb u nás existovala odlišná surovinová a především výrobní základna. Mimoto bylo rozhodnuto zahrnout do řešení modernizační prvky, konkrétně vzduchem chlazený vznětový motor Tatra, vzduchotlakovou brzdovou soustavu a pro zvýšení průchodivosti v terénu nápravy s redukcemi v nábojích kol, ostatní konstrukce podvozku zůstala shodná s předlohami.
Ve vedení týmu stál ing. Lanc z Pragovky a ing. Korbel z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Na konstrukčních výpočtech spolupracoval prof. Ing. Hanzelka z Vojenské akademie v Praze, na převodovce se podílel ing. Melena z Prahy, ovládání vozu měl na starosti konstruktér Šplíchal rovněž z Prahy. Redukce konstruoval pan Vogl z LIAZu, nápravy konstruktéři ing. Kvapil z Prahy a ing. Koldovský z ÚVVM, řízení pan Vítek z Pragy a rám vozidla již výše zmiňovaný ing. Korbel z ÚVVM. Kabinou se zabývali pánové Nejdl a Pelikán.
Veškeré technické problémy musel team vyřešit přímo v konstrukční kanceláři, služební cesty nebyly, celý projekt nesl ,,nálepku „ přísně tajný. Mimo konstruktérů řešil výpočty jeden specialista, vybavený tehdejší výpočetní technikou, tj. logaritmickým pravítkem, tabulkami a mechanickou kalkulačkou. Přes tato omezení se díky vynikající spolupráci a obrovskému nadšení pro věc těmto, většinou mladým lidem, podařil husarský kousek, který se již nikdy v poválečné čs. automobilové konstrukci nepodařilo zopakovat. V únoru 1952 byl první prototyp vozidla Praga V3T připraven k předvedení zástupcům armády. Další dva prototypy byly dokončeny v dubnu. Bylo rozhodnuto, že sériová výroba bude probíhat v Libni a Vysočanech. Bohužel při předvádění nových vozidel jeden z prototypů shořel. Vyšetřování nehody bylo soustředěno na skutečnost, zda bylo při projektování vše zajištěno tak, aby ke vznícení nemohlo dojít, a pokud ano, zda bylo riziko minimalizováno. Ministerstvo všeobecného průmyslu rozpustilo s okamžitou platností první konstrukční tým a vedení Pragy nominovalo tým nový. Vedoucím projektu byl tentokrát jmenován konstruktér Šplíchal, který rozdělil práce a odpovědnost následovně: řešení výpočtů ing. Trpkoš, zpracování vzduchem chlazeného motoru odvozeného od agregátu z vozu T111 ing. Pacher, převody ing. Mader, redukce konstruktér Stratil, rám konstruktér Marko, nápravy pan Voříšek, řízení ing. Kukla, ovládání vozidla pan Ševčík, elektroinstalace pan Holý a na kabinu zůstal pan Nejdl. V roce začala sériová výroba vozu V3S (vojenský třítunový speciál) a zároveň začala éra legendárního Československého automobilu, na němž byly a jsou dosud ,,odkojovány´´ celé generace budoucích řidičů- profesionálů. Posledních třicet let (psáno v roce 1990) je totiž k získání řidičského průkazu na náklaďák vedla cesta téměř na 100% právě přes tento vůz.
Vozidlo Praga V3S pohání řadový, vzduchem chlazený šestiválec Tatra 912, který vznikl odvozením ze slavného dvanáctiválce T111. S rozvodem OHV, dvěma vačkovými a jedním klikovým hřídelem, uloženým ve valivých ložiskách, s kompresním poměrem 16,4:1, dává nejvyšší výkon 72 kW (98k) při 2100 ot./min. Chlazení zajišťuje ventilátor, poháněný dvojicí klínových řemenů. Motor je uložen na silentblocích v přední části vozu a ve střední části tunelu celokovové budky, takže po otevření přední kapoty je přístupná jen jeho malá část.
Suchá, jednokotoučová spojka má mechanické ovládání, na ni navazuje čtyřstupňová nesynchronizovaná převodovka a dvoustupňová přídavná převodovka s mezinápravovou rozvodovkou se společnou olejovou náplní. Z hlavní převodovky je možné po namontování zvláštní skříně odebírat pohon pro různá přídavná zařízení (naviják, čerpadla, pohon jeřábových nástaveb, atd…) Vůz je konstruovaný především jako terénní vozidlo, silniční převody proto nejsou zcela ideálně odstupňovány, při jízdě do kopce je někdy nutné řadit až na jedničku. Od rozvodovky přenášejí tři hnací hřídele výkon motoru na trojici tuhých náprav. Přední náprava má vypínatelný pohon, obě zadní mají stálý záběr a kuželové diferenciály s uzávěrkou, ovládanou z místa řidiče prostřednictvím lanka.. Na všechna kola se hnací síla přenáší pomocí redukčních soukolí, což sice významně zvyšuje světlost a tažnou sílu automobilu, ovšem na úkor jeho maximální rychlosti. Díky takto zvolené koncepci to na silnici nebyl žádný rychlík, nejvyšší rychlost se blížila ke hranici 60km/h. Tuto rychlost se nedoporučuje překračovat, nebo? hrozí roztržení upínacích kloubů mezi přenosovými hřídeli, rozvodovkou a nápravami.
Rám automobilu je tvořen dvěma podélníky z U profilů, který je spojen 7-8 nýtovanými příčkami včetně předního nárazníku, to podle délky a provedení rámu. Např. valníkový a skříňový rám je delší asi o 80 cm než rám pro rychlosklápěč nebo technické nástavby (jeřáby). V pozdějším provedení byly rámy dodatečně zesilovány nýtovaným komponentem ve tvaru lichoběžníku, umístěném zhruba v polovině vozu. Toto řešení navrhli konstruktéři po připomínkách uživatelů, když při extrémním namáhání rámu v jízdě terénem docházelo k deformacím nosných částí vozů.
Nápravy typu banjo jsou zavěšeny na podélně uložených půleliptických pérech, doplněné u přední nápravy ještě pákovými hydraulickými tlumiči. Řízení s velký čtyřramenným volantem má převod šnekem a kladkou. Provozní vzduchotlaková brzda působí na všech šest kol, mechanická ruční na převody. Na ploché ráfky rozměru 5,00S x 20“ se obouvaly pneumatiky 8,25 x 20“.
Elektrická výbava je dvanáctivoltová, startér 24 V, dobíjení dynamem. Při startování byl uveden v činnost elektromagnetický spínač, který sepnul dva akumulátory (12V) do série.
O automobilu se říkalo, že ,,Tam, kde neprojede V3S, neprojede ani tank“, čímž není třeba dále zdůrazňovat jízdní vlastnosti v terénu. Vůz se otočil na průměru 21 metrů, projel brody až do hloubky 800 mm, překonal stupně do výšky 300 mm a jeho stoupavost je prakticky nevyužitelná. Vezměte si například, co to udělá s uhlím na korbě, když je samostatný vůz schopen vyjet s užitečným zatížením 5,5 t na terénní převod svah 75%! Celková hmotnost i s navijákem 5580 kg. Užitečná hmotnost na silnici 5300 kg, v terénu 3300 kg, maximální povolená hmotnost přívěsu při jízdě v terénu je 3100 kg.
Praga V3S se vyráběla do roku 1961 v závodech Avia v Letňanech, později v dílnách Opraváren zemědělských strojů Praha-Vinoř (dnes Autotech Praha) a koncem osmdesátých let v BAZ Bratislava, kde také prošla modernizací. Pro tyto verze se používá označení M1-M6. Celkový počet vyrobených vozidel nebyl nikdy publikován. Tato auta se úspěšně vyvážela téměř do všech kontinentů. Často bez motorů, kde si uživatel volil hnací jednotku podle místních možností a podmínek.
Statistické přehledy uvádějí, že v roce 1997 bylo v ČR registrováno na 8000 kusů tohoto legendárního automobilu, který zatím nemá vyhovujícího následníka. Proto pro splnění přísných norem EU a zlepšení technických parametrů provádí s úspěchem jejich modernizaci VOP Přelouč. Je tak téměř jisté, že poněkud hanlivě lidově nazývaná ,,VEJTŘASKA“ bude brázdit cesty i necesty v příštím tisíciletí.
25. 1. 2016 16:18
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Krásný článek, ale kromě zmínky, že Studebaker US-6 byl použitý jen jako vzor nic o kopírování nevidím.....

Pokud berete, že když je něco zkonstruováno podle nějaké předlohy, tak jsou vlastně všechna dnešní auta kopií Fordu typ T.
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 16:22
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Aha, takže podle vás za 4 měsíce udělali původní auto a ne kompilát z toho co bylo u uvedených třech předloh.
Co jste nepochopil na tomto textu:
Současně s termínem předání prototypové dokumentace do čtyř měsíců od zahájení vývoje. I když zde existoval jistý konstrukční vzor (Americké válečné vozy GMC CCKW-352 a Studebaker US-6, či Ruský ZIS), nemohl být prostě 100% okopírován, neb u nás existovala odlišná surovinová a především výrobní základna. Mimoto bylo rozhodnuto zahrnout do řešení modernizační prvky, konkrétně vzduchem chlazený vznětový motor Tatra, vzduchotlakovou brzdovou soustavu a pro zvýšení průchodivosti v terénu nápravy s redukcemi v nábojích kol, ostatní konstrukce podvozku zůstala shodná s předlohami.
Avatar - T613
25. 1. 2016 20:21
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
uvědomuješ si, že se bavíš o době, kdy byla za necelé 4měsíce vyvinuta stíhačka (P-51)?
Avatar - cechblog
25. 1. 2016 23:12
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
nevím co k tekovému nesmyslu napsat, Mustang byl vyvíjen v roce 1940 V3S v 1953
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 00:54
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Za 4 měsíce udělat rám a kabinu s nápravama, nemožný vid když máš existující motor a převodovku. >:D >:D
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 11:33
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
...a to ani nemluvě, že za 4 měsíce měli P-51 laminátovou bez motoru a další mechaniky a že to byl starší projekt rakouského inženýra z Fokkru, který emigorval do USA
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 01:26
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
To je furt dokola, osobní Zily taky byly opajcnutý cadillacy a lincolny vid, akorát není shodný jediný díl a šroubek, hotová kopie. Kvalita výroby asi tak 10x větší, samo u ZILu.
Jo a mimochodem čajky zaříznul taky soudruh Gorbi, to byl vůbec expert

Jestli chceš vidět něco opajcnutýho i s logem pomalu, tak se zajed podívat do současný číny >:D >:D
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 11:26
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
že jste jen provokatér, protože tak blbý nebo servilní k Rusku nemůže nikdo být, tedy až na bolševiky, opajcnutý není synonymum pro stejný, každá země má jiné výrobní možnosti, i ti rusáci přiznávají, že auta opajcli, jen trollové jako vy ne, opajcnutý může být i produkt, který nemá žádný shodný díl, ono jde o to jak shodný, to že někdo udělá např. další prolis v blatníku nebo ho musí udělat trochu menší s jinými úchyty, protože jej neumí spasovat nebo jiný výřez na světla, aby mohl použít ty z náklaďáku, neznamená že blatník neokopíroval
Avatar - T613
26. 1. 2016 13:18
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
cechblogu ty děláš jako by tam byli v konstrukci neumětelové, kteří viděli auto prvně v životě. ten příklad s Mustangem jsem dal kvůli tomu, že od zadání do vývoje do vzniku prototypu NA-73X (laminátový rozhodně nebyl, asi si to pleteš s laminárním profile křídla + měl motor Allison, což byl běžně dostupný motor) jim stačilo 109dní (a jelikož NA nebyl výrobce praček, ale letadel, tak měl své zkušené konstruktéry, kteří věděli co se po nich chce (Podobně jako v Pragovce). V době, kdy konstrukce auta nebyla omezena ničím, krom samotného zadání není rychlost vyvinutí V3S (která se podobně jak ten Mustang pak ladila další měsíce), nic nepředstavitelného.
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 14:06
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
nemá smysl se s ním bavit nic o tom neví

V ZILu například pracovalo v oddělení speciláních vozů (výroba limuzím, sanitek, akbrioletů, pohřebáků, minibusů) asi 300 lidí, celý závod měl několik desítek tisíc zaměstnanců, proto se mu říkalo Město ve městě nebo 16tá republika.

Na vývoji tam pracovaly stovky lidí, vše nejlepší odborníci. Však tyto veteráni ještě doslova z ničeho udělali v roce 2010 ty tři kabriolety na přehlídku, které si pak stát nakonec neodebral, protože jim jiné na americkém pdovozku věnoval Oleg Děripaska (Gaz Group). Všechno ruční výroba, žádná linka.

Nemá vůbec smysl se o tom bavit s někým, který vůbec netuší která bije.

Tolik co sem já shromáždil za léta co se o tom zajímám o Zilu tady nikdo neví.
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 16:29
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
tím byl bolševik pověstný, obrovské továrny s obrovskou přezaměstnaností co nic pořádného nedokázaly vyprodukovat a chrlily obrovské množství předraženého šuntu, díky tomu, že byly jedny z monopolních producentů a výsledkem byly jen otřesné plagiáty západních aut, smutný výsledek socialismu:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 21:55
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
A zatímco západní auta sou už dávno roztavená na šrot, na Sibiři dodnes jezdí ZILy 157, 131, Uraly, Kamazy. Auta stará i 40-50 let a furt jezdí.

To jasná ukázka předraženého šuntu a nekvality vid, haha.

Pust si někdy videa na Youtube [odkaz]
[odkaz]
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 23:02
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
a v Indii jsou ještě starší auta, ono v rozvojových zemích si holt moderní dovolit nemůžou, tak udržují starý šrot co vznikl často ze západních předloh jako ZIL 157, který vycházel z amerického Studebaker US6:
https://cs.wikipedia.org/wiki/ZIL-157
[odkaz]
PS: bolševiku to jsi si zase nasral do klína >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 14:00
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Ty auta byli jen designově inpirovaný americkými limuzíny, shodný není jediný díl a nebavíme se o úchytu a prolisech. ty díly vůbec nepasují velikostně, designem, tlouštkou plechů atd.

Jinak na řadu věcí byly nakoupené lincece vč. třeba motorů Buick (pro nákladní ZILy).

Inspiraci amerikami nikdo netají, je všeobecně známé že sssr nakoupil na západě auta, roezbral do šroubku, prozkoumal, inspiroval se ale pojetí a technická řešení upravil na ruské podmínky s vlastním designem a technikou.
Vyjimkou sou koupené licence a válečná kořist.

je ti třeba známo že továrnu GAZ dělali lidi od forda, GAZ A byl licenčí ford atd. AMO F-15 byl zas Fiat.
Lisy, raznice, přípravky vše legálně zakoupeno z USA, později Brtánie, Itálie, Japonsko atd.

Je rozdíl mezi krádeží, okopírováním 1:1 a mezi zakoupenou licencí a inspirací.

To ale lidi jako ty neumí pochopit.
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 18:02
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
neuvěřitelné co napíšete jako obhajobu, jsem vám za to moc vděčný, přesně to jsem kritizoval, oni často nevyvíjeli vlastní auto, ale vzali západní, rozebrali jej, přizpůsobili na jejich otřesné a zaostalé výrobní a provozní podmínky (nedokázali to okopírovat přesně) a vznikl z toho jejich paskvil, který vyráběli desetiletí, protože se ani nezmohli na kopírování modernějších modelů, jak se může každý přesvědčit zde, taková rána z milosti vám bolševikům:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Ambrose
26. 1. 2016 20:05
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Obdivuju tě, že s těma fanatikama dokážeš diskutovat. Já ty kvalitní socialistický výrobky řídil, ale hlavně jsem s tím byl pořád na dílně...
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 22:08
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Jo který?

Lady jezdí ještě dodnes, zrovna dneska sem jednu 2107 viděl.

Co si ještě řídil dál? Volhu? Moskvič?

To je asi tak všechno vid.

ZAZ se sem nevozil, Čajky řídili jen vybraní řidiči u vlády a ZIL to samé.

Zato pod škodovkou nikdo nikdy neležel, škoda že se tomu říkalo dodo.

A západní produkce? Beěžn generálky motorů po ujetí 120 tis km. Tehdá to bylo běžné u všech aut, o korozi by mohli u fiatu, alfy nebo u britů vyprávět romány, že, ostatně hnily i ameriky a to až do konce 90. let.
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 23:23
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Připadáte si zdráv?
Avatar - Barrichello
27. 1. 2016 00:26
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Vy zřejmě ne >:D
A neříkejte mi bolševiku >:D

jsem ten poslední kdo by to obhajoval bolševiky a soudruha Stalina, masového vraha
Avatar - Ambrose
27. 1. 2016 06:26
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Článek je o LIAZu, takže několik Š 706 a LIAZ 100 a 110.
Avatar - Barrichello
26. 1. 2016 21:50
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Ty vo*e, to je slušnej haluz. Tak na jendom odkazu je Volha 24 Ford Falcon a na duhým pak Chrysler New Yorker. Oběma je podobná asi jako Audi 100 Mercedesu 450 SE >:D >:D
Komiku.

Na ZAZ 965 byla ofiko koupena licence od fiatu, ale jen na přední část. to bys o tom opět musel něco vědět >:D

Ne pouze papouškovat nesmysly ze zahraničních webů.

Čeho kopie je takov ZIL 114, 117, 41041 atd?
Sem se nějak nedočetl.

Opět o inspiraci ZISů starmi Packardy každý ví, na tom není nic tajného. Za to ovšem může Stalin, kterému se Packard hrozně líbil a chtěl aby konstruktéři vytvořili podobný vůz. |

Lada - koupená licence fiat 124.
Opel Kadett - válečná kořist.
GAZ A - ofiko licence od forda
atd

Zbytek je trapný, prej Samara a Nissan. Haha, na Samaře pracovalo porsche design centrum, pokud to nevíš.tou Nissanu je to podobný asi jako Brožová Marylin Monroe
>:D
Avatar - cechblog
26. 1. 2016 23:13
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
v odkazech nikde není uvedeno že Volga 24 je Chrysler New Yorker, chápu, že se uchylujete k sprostému lhaní, u vás bolševiků nic zvláštního, licence nikdo nezpochybňuje, to patří k té komunistické ostudě, nic neuměli udělat, museli krás v lepším případě nakupovat licence ze západu
Avatar - Barrichello
27. 1. 2016 00:25
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Pardon, ne volha ale M-14 čajka.
Doslova vypadla z oka New Yorkeru. Sranda, dikobraz hadr
[odkaz]

1965 New Yorker
[odkaz]

1979 M14-Ćajka [odkaz]

Jestli tam vidíte shodu a inspiraci, doporčuju zajít k očnímu. protože váš zrak na to musí být velmi špatně.
Navíc jen idiot by roce 1977 kopíroval auto z roku 1965 >:D
Motory chrysleru 7,2 a 6,8 V8, čajka 5,5 V8 >:D
Avatar - cechblog
27. 1. 2016 08:38
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Bolševiku to je otřesný pohled na vaši produkci za desetiletí, pár modelů většina plagiáty nebo licence, to je ubohost.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Barrichello
27. 1. 2016 09:02
Re: SMUTNÝ POHLED NA ŠROT PO BOLŠEVIKOVI
Hele, zaseknutej gramofon jede. Budeš s tím tapetovat všude, spamere?