Americký Ford na začátku června oznámil, že po 71 letech existence skončí na podzim letošního roku značka Mercury. Poslední vůz pro běžné zákazníky již opustil výrobní linky.
jasně, životní cyklus nafukovacího balónku... toho, kdo se nafouknul příliš moc nebo rychle, to čeká dříve. každé zapojení do koncernu je vlastně již vyřknutím ortelu nad danou značkou, jen ten okamžik nikdo dopředu neví. poslední odejde značka zakládající.
dnešní koncerny potřebují v podstatě jednu plnopotfoliovou značku a jednu luxusní/sportovní...
přirozeně by měla nakonec vzniknout jediná značka na všechno, k téhle extrémní kumulaci naštěstí nikdy nedojde, jen se jí společnost vždy o kousek přiblíží
(kdo si dnes vzpomene na desítky britských značek. tam se jim automobilový svět vpodstatě zhroutil jako domeček z karet a přežili jen ti, kteří byli pupeční šňůrou spojeni se zahraničními matkami)
tož pravda, ale evropským značkám se zatím daří expandovat např. do Číny. Ale podobně jako US značky zažili težké časy díky japoncům v 80-90tých letech, něco podobné asi potká i Evropu např. prostřednictvím Korejců.
Z tvého seznamu bych možná vynechal Vauxhall, který v podstatě jen montuje Oply pro GB a IRL trh (+ sem tam přebastlí nějakého Holdena), takže za samostatnou značku ho snad ani brát nelze.
v US podle mě byl i docela problém, že některé značky v rámci svých koncernů nebyly dost vyprofilované, nebo prostě to jak byly vyprofilované se s vývojem trhu jaksi zastaralo. To je přávě případ Mercury. Ford zdaleka není lowcost, aby ještě utáhl luxusnější divize v podobě Mercury, plus vysloveně luxusní Lincoln.
Sranda že že nejvíc značek má ted největší GM spolu s nejmenší Chryslerem - GM má bucik Cadillac, Chevrolet a GMC (trochu sem nechápal proč nebylo zrušeno GMC dělající totéž co Chevy a nebyl zachován Pontiac). A chrysler má Chrysler, Dodge, Jeep a RAM.
Fordu už zbyde jen Ford a Lincoln.
Do do asie vyváží, resp. tam montuje své vozy i GM - jak Chcevolety, tak Buicky a dováží tam i Cadillacy.
Chrysler tam měl jen Beejing, který výráběl některé modely Jeepů + v licenci starší generace, ale sem tam se tam nějaký Sebring a Caravan taky prodal.
To přeháníš - platí to jen pro tu Lancii u některých modelů, možná snad ještě dvojice Sharan/Alhambra, jinak se badge engineering v Evropě omezuje na spolupráci značek z různých koncernů. Neuvědomuju si, že by nějaké modely různých značek jednoho koncernu měly přímo zaměnitelné karosářské díly jako v USA. V Americe je to naopak někdy až do nebe volající a různé modely jednoho koncernu odlišuje znáček na chladiči a pár detailů. Japonci to tam dělali dřív taky, ale už pochopili a Lexus s Infiniti nabízí jiná auta než Toyota a Nissan. Naopak Američani radši obětovali Plymouth a Mercury - s tímto přístupem si ty značky nakonec ani nic jiného nezasloužily.
Seat to má fakt blbé, jeho sportovní zaměření jaksi nevyšlo a teď je tak nějak ve vzduchoprázdnu.
Lancia je s momentální nabídkou (tuším jen 3 modely) taky dost mimo. Možná by pro ní bylo možno uvažovat jako o "nadstavbě" Fiatu - ten by šmidlil malé káry do nižší střední, a všechno větší by dělala Lancia, + pár stylovek jako protiváha třeba DS3/4. A alfa by mohla zůstat sportovněluxusní značkou.
V US prostě hodně značek fungoval než tam vlítly japončíci a nepřekopali ten trh. Plymouth, Oldsmobile, Saturn nám asi tady v Evropě moc neřeknou (i když takový Oldsmobile měl v rámci GM vždy pozici technologického předvoje, a tuším zavedl pásovou výrobu ještě před Fordem), zato Pontiac byl docela legenda. Ale asi by se jeho portfolio značně překrývalo s Chevroletem, takže padl za vlast. Buicka zachránila právě Čína, kde se mu mimořádně daří (v US je prodeje tuším dlouhodobě klesali, možná se už zmátořil).
GMC jsem taky nepochopil, ale tuším jsem četl, že by měl uvést i nějaké samostatné modely. Proč ne, jako pracovní značka (SUV/pickup) by to mohlo fungovat.
Chrysler to má myslím teď docela Ok. Celkově u US je docela trend oddělovat pickupy (částečně SUV) do samostatných brandů (teda kromě Forda, ale zas F-150 je jejich národní poklad, toho se přece nevzdají >:-[] ).
Já doufám, že i Lancia má podobnou budoucnost. Akorát výdaje se zatím redukovaly na novou Deltu a teď se čeká. A asi se ta značka taky pohybuje v začarovaném kruhu - Fiat nemá přebytky volných prostředků a tak je radši cpe tam, kde se rychle vrátí. To není případ Lancie, která má dneska dost okrajový a regionální charakter, jenže zase bez investic se to těžko může změnit. Uvidíme co přinese krok udělat z Lancie luxusnější Chrysler...
osobně si myslím že projekt zrušíme v EU Chrysler a uděláme z něj Lanciu skončí tragicky.
My fanoušci značky Chrysler si nikdy překabátěnej Chrysler nekoupíme, nehledě že určitě vyjde mnohem dráž než import z usa a ten kdo chtěl lancii asi těžko ponese přes srdce, že je to Chrysler. Nehledě k tomu že Lancii nikdo nezná, na řadě trhů...
Ono vůbec řada italských fanoušků bude drtit zuby - nové V6 pro alfu maj být od chrysleru, a masserati má dostat přeplnovanou varinatu :-):-):-)
Papa, italské šestiválce, už žádné nebudou :-)
A aby nakonec v Masseratti neskončila i nějaká upravená varinata HEMI :-)
neprovokuj, ať tě nechytne a nepokouše nějaký vlk! >:-[]
situace Lancie je fakt nezáviděníhodná. Nevím teda kolik prodala loni, ale nějaký 1-2 roky dozadu to bylo kolem 100tis, z nichž 90% na domácím trhu.
otázka jestli rebrandovat nebo ne Chryslery na Lanciu pro EU je ošemetná - celkově v EU kromě německé trojky+Volva ve vyšších třídách ostatní hrají role statistů. Určitě by to bylo příjemné oživení na silnicích (teda vždy když to člověk jednou za měsíc potká >:-[] ) ale finančně? :-(
No jenže to smaé může dělat VW nebo škoda a Seat je zbytečný.
Jo Buicku se daří i v USA, La Crosse mělo za září 2010 nárůst v usa - oproti září 09 takový vcelku nepatrný - pouhých 380% :-):-):-)
a už se tam začal prodávat i Regal (Insignia).
No osobně si myslím, že by bylo lepší vložit finance do reklamy na Chryslery a Dodge, evropské verze víc uzpůsobit požadavkům evropy a přebudovat trošku servisní sít.
Možná by to mělo větší úspěch, neb Chrysler je v evropě někdy od roku 1992 a předtím něž to tu zabalil díky krizi tu vlastni Simcu a a ještě nějaký anglány. Takže rozhodně ne nesznámý pojem, a to i mimo lidi kolem amerik.
Což se o Lancii nedá říct v každý zemi, někde si myslí že je to italskej parmazán :-)
hmm...ta Skoda a low end? praveze tu je ten problem...je Skoda low end? lacna neni a co vidim Superb alebo Yeti, tak o triedu lepsi interier tam je nez u VW Passat resp. Tiguan
Lancia nema teď ani pevný charakter. Dřív dělala luxusní auta, potom byli nekteré úspěšné i neuspěšné sportovní modely, takže těžko říct jestli ma být luxusní nebo sportovní značkou. A těď když Alfa má charakter sportovně-prémiových aut a Fiat zase dělá auta pro "masy" nezbývá pro Lancii přesně specifikovanej styl. Jedině, že by se zaměřila na sportovní "crosscrovery" jako třeba Nissan ;-\ .