Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Motory V12 (3. díl): BMW 6.0 V12

Současný motor BMW V12 sice ztratil punc nejsilnějšího atmosférického dvanáctiválce ve třídě luxusních vozů, ale jeho technika je rozhodně stále zajímavá.
Zpět na článek
19. 4. 2004 14:04
neregistrovaný "Alesi"
19. 4. 2004 18:39
neregistrovaný "P."
19. 4. 2004 21:55
neregistrovaný "Bavebau"
20. 4. 2004 15:47
neregistrovaný "dejsifacku"
neregistrovaný "Alesi"
19. 4. 2004 14:04
bez titulku
Skvely motor a skvely clanek. Uz se tesim na ten popis Valvetronicu
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "P."
19. 4. 2004 18:39
bez titulku
BMW sice přišlo k V12 až v osmdesátých letech, na druhou stranu to byl první německý dvanáctiválec po druhé světové válce. Mercedes potom přispěchal se svým "šestikilem", ale až nový přeplňovaný V12 stojí za to. O Audi a VW ani nemluvě... Jinak fajn článek. P.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Bavebau"
19. 4. 2004 21:55
Tuzing
Nepatri to sem, ale dneska jsem nasel neskutecnej web. Jestli se chcete zasmat na ucet hlinikovych kridel, modrych LED diod a podobnych blbosti, je tady www.tuzing.com
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "McH"
19. 4. 2004 22:42
Pár zkušeností uživatele 750i E32 a ještě trochu historie
V posledních 5 letech jsem vystřídal mimo jiné 2 BMW 750i (model E32) a najezdil s nimi dohromady cca 70.000 km a tak bych chtěl přispět svými zkušenostmi.
Protože všechny E32 jsou už 10-17 let staré, je třeba věnovat při koupi takového vozu maximální pozornost zjištění, jestli je auto opravdu OK. Absolutní nutnost je kvůli srovnání předtím si prohlídnout a projet dobré auto nějakého známého a zeptat se ho na jeho konkrétní problémy a zkušenosti.
Problematická je spíš elektronika. U obou mě semtam trápily výpadky tachosignálu - auto pak jelo jen na 60% výkonu. Další zádrhel je lock-up automatu. Pokud se zblázní a spíná a rozpíná idylická jízda se změní na cukatůru.
Měl jsem krátkou i Longa - krátká mi byla příjemnější, protože díky menší váze má menší setrvačné síly při rychlých průjezdech zatáčkou. Při jízdě bokem do zatáčky se to vyrovnává mnohem pozvolněji než u 5ky nebo 3ky a je třeba se s tím sžít. Raději jsem jezdil s vyplým ASC. Omezovač na rychlost je tachometrových 265. Pomocí GPS jsme měřili reálnou rychlost a tachometr byl pravdomluvný jen s pneu 275/45R17 (přední 235), které se mi osvědčily nejlépe. S nižšíma pneu je rozdíl mezi reálnou a tacho rychlostí až 10%.
E32 s nivelací mi připadala na rozdíl od té bez niva, že kabina pluje moc nezávisle na podvozku - patrné hlavně na přejezdu tramvajových kolejí nebo v ostřejších zatáčkách. Doporučuji odstranit elektronicky řízené přední a nivelační zadní tlumiče a nahradit je sportovníma - cenově výhodné a přiblížení se konfiguraci Alpina B12 (E32).
V roce 92 byla modelová změna - jiná elektronika motoru (malé počítače), hliníkové díly podvozku, 4-pístkové přední brzdy, volitelné xenony (E32 byl 1. sériový německý vůz s xenonama).
Se 750i je možná velmi sportovní jízda i když má 4-kvaltový automat. 1 jede 100, 2 jede 160, 3 jede 220, 4 má ve 250 přibližně 5.000 otáček. Kvůli měniči je znatelná pomalejší reakce na plyn - motor se už roztočí, ale v měniči se ztratí asi 200-300 otáček, takže celé auto se zareaguje pomaleji. Na sportovni režim se vytáčí motor do 6.000 než zařadí a prodlevu otáček minimalizje včasnějším lock-upem. Kolega z Dueseldeorfu měl 750 (E32) poladěnou přímo z továrny od Motorsport divize (ukazoval mi doklady) a jeho automat řadil až při 6.500 a v rozletu ho zastavil aerodynamický odpor až ve 285. Čísla odpovídala parametrům B12.
A teď něco k BMW motorům V12:

M66B45 - 200kW a 365Nm železný pradědeček 1.generace prototyp v 7mě E23 kolem roku 1980 - kvůli situaci po ropné krizi a velké váze železného motoru se vyráběl topmodel 745i (3.2 a 3.4 turbo) a M745i (pravostrané říz. z Jižní Afriky mající motor M88 z M5 a M6) se srovnatelným výkonem.
M70B50 - 220kW a 450Nm - ALUSILový blok - v 750i (E32) a 850i - extrémně plochá křivka toč.momentu. Bohužel max. výkon je v nízkých 5.200 otáčkách, což je způsobeno velmi restriktivním sáním.
M72B54 - 260kW - 4 ventilový prototyp 5.4l. Objevil se kolem roku 1990 v 750i. Kamarád opravoval u takového vozu automat a prý jel znatelně lépe, než původní 5.0.
S70B56 - 280kW a 550Nm - 5.6l verze montovaná do topmodelu 850CSi - vyrobeno cca 1.500ks 1992-1996. Nejvýkonější běžně dostupná verze této generace V12 a navíc s manuálem!!!
M73B54 - 240kW a 490 Nm - 5.4l finální verze montovaná do 750i (E38) a od 1994(5) do normální 850i. Měl by se kromě objemu lišit od M70B50 rolnama v hlavách místo normálních koníků - proto to snížení spotřeby
S70/1 - kolem 400kW - 6.0l 4 ventilový prototyp v prototypu nevyráběného M8. Na obrázcích vypadá, že má klapkové sání, jako např. M3
S70/2 a S70/3 - z prototypu S70/1 vyvinutý motor pro famózní McLaren F1 GTR a ostatní verze. Měl 4 ventily, klapkové sání a konečně špičku výkonu cca 500kW kolem 7.500 a cca 700Nm kolem 4.500 při oběmu 6.0l či 6.1l dle modelu. Maximální otáčky kolem 8.500!!! Cca 100ks vyrobeno mezi 1995-1997, ale bohužel nic pro nás (plebs).
P74 - závodní motor 426kW a 670Nm podobný tomu z McLarenu, objem 6.0l použitý s restriktory sání v placce LeMans Roadster. Motor z vítězného monopostu implantovali inženýři z BMW do studie X5 LMR bez restriktorů (tzn. maximálně otevřený) a udávali kolem 500kW a 700Nm
N73B60 - nová generace motoru v E65 - o ní je článek. S objemem 6.75 je v RR Phantomu. Hamann jej předělává na 7.0 (375kW a 728Nm)
Stará generace motoru (M70,M73,S70) má objemový strop trocju nad 6 litry kvůli maximálnímu možnému vrtání lehce nad 86mm. Různí tuneři zvětšují objem na 6.1 (vrt 86 x zdvih 87mm) a kompresi - Hamann se dostal na 353kW a 620Nm. Našel jsem na netu Bi turbo a dokonce existuje i quad turbo aplikace (E31).
Bylo by supr, kdyby BMW postavili to superauto 970Li s 7.0 biturbem....
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "dejsifacku"
20. 4. 2004 15:47
Na pár dní jsem ho měl v rukou
Testoval jsem 760Li a musím Vám všem říci, že řídit tohle auto je opravdu požitek. Jak je v článku uvedeno ve 160 km/h máte pocit že jedete tak 50 km/h po městě. Z omylu Vás vyvedou okolo "stojící" auta. Zcela bezproblémů jsem z něj vytáhnul 260 km/h i když při 250 se měl zapnout omezovač. Motor je perfektní, také vše ostatní zaslouží absolutorium, protože když Vám při předjíždění při 240km/h vletí auto do trajektorie, tak děkujete veškeré elektronice za to, že Vám zachránila život. Moje hodnocení - tenhle motor Vás stáhne z kůže zaživa.
Rozbalit vlákno
0