Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Navrhni svoji Tatru a staň se Tatrovákem: Soutěž má vítěze

Projekt spuštěný koncem minulého roku společností Tatra Trucks se dočkal uzavření svého prvního ročníku.
Zpět na článek
26. 5. 2016 08:01
26. 5. 2016 08:52
26. 5. 2016 09:22
26. 5. 2016 10:40
26. 5. 2016 11:41
26. 5. 2016 12:25
26. 5. 2016 12:55
26. 5. 2016 18:54
17. 12. 2016 10:56
Avatar - Dzakobo
26. 5. 2016 08:01
Nesmysly
Určitě je každému jasné, že Tatra bude i po roce 2020 malý výrobce hlavně speciálních vozidel. To znamená, že nemá smysl se zabývat designem, protože vyvíjet vlastní kabiny apod. je nerentabilní, takže určitě bude fungovat současná praxe - nakup kabin od DAFu.

Co se týče techniky, zlepšit se dá jen málo co, možná bude tlak na zavádění alternativních paliv/pohonů, což se, myslím, Tatry také moc netýká.

Něco jiného jsou tahače, tam si umím představit downsizing z dnešních 13-12 litrů na 9 v kombinaci s elektromotorem. Popřípadě i spalování LNG, viz. Iveco a snad Scania.
Rozbalit vlákno
8
26. 5. 2016 08:52
Re: Nesmysly
Celá akce nesmysl určitě není, protože motivuje lidi ke studiu technických oborů a říká studentům, že v Tatře mají o jejich práci zájem. Je tam tedy přesah do HR a PR.

A že se Tatry nějaká zlepšení netýkají? Určitě si nemyslíš, že se nemusí zdokonalovat...
Avatar - Dzakobo
26. 5. 2016 09:22
Re: Nesmysly
Co chceš na Phoenixu zlepšovat? Motory, spotřeba i emise jsou v pořádku, odpružení i převodovky na úrovni, totéž kabina. Nějak nevím, co zásadního zlepšit, jestli tě něco napadá, sem s tím.

Samozřejmě takováto soutěž je super, ale vymýšlet nový design je nesmysl. Náklaďák bude mít vždy tvar kvádru, kabina od DAFu, takže smyslupné je zaměřit soutěž na technickou stránku vozů (které se bohužel věnovala menší část soutěžících).
26. 5. 2016 10:40
Re: Nesmysly
vis kde jsou dnes automobilky ktere razili heslo "jiz neni co zlepsovat"? ...... v zapomeni :-) vzdycky je co zlepsovat a vzdycky je co vyvyjet, a i nmala firma muze jednou uspet a bejt velkou firmou, matne si vzpominam ze treba takova Tesla zacinala jako garazova firma kde staveli elektricky sportacek na chassi od Lotusu, a dnes je brana jako automobilka co odstartovala tu pomislnou elektrickou revoluci, tak proc by Tatra nemohla v budoucnu expandovat na nejaky dalsi trh co se nakladnich vozidel tyce? treba i tech tahacu s navesy ;-)
Avatar - Dzakobo
26. 5. 2016 11:41
Re: Nesmysly
S tou Teslou to nemyslíš vážně, že? Vládní pobídky jsou prasárna, ať se týkají čehokoliv.

Moje otázka, co by kdo změnil platí pro všechny, takže jestli má někdo nějaký nápad, jsem zvědavý.

Jelikož se zde ovšem plácá pouze teoreticky, nečekám, že někdo vymyslí něco kloudného. Což znamená, že Phoenix je celkově na úrovni a plně konkurenceschopný.

Jasně že je co zlepšovat, ale jsou to detaily, které určitě nerozhodují u potenciálních kupců o koupit/nekoupit. Spíš jde o prodejní a servisní místa.
26. 5. 2016 12:25
Re: Nesmysly
no z Americkych automobilek byla Tesla jedina ktera rostla v dobe kryze kdy nektere automobilky vyhlasili i upadek a na vladnich pobidkach ziskava mene nez kuprikladu Nissan, Toyota nebo BMW, ano vsechny tyhle 3 firmy ci jejich zakaznici maji kazda samostatne od Americke vlady vic penez nez Tesla na tech dotacich a pobidkach ;-)

to ze si neumis zjistit ani par udaju je smutne

nastesti soucasni majitele Tatry maji jine mineni nez ty, a tak je Tatra stabilizovana a ma moznost se i rozvijet dal, ty tu jen placas ale predpokladam ze nic jako Tatra jsi vzivote nedokazal, tak placej dal :-)
Avatar - Dzakobo
26. 5. 2016 12:55
Re: Nesmysly
Sám nedokážeš vymyslet ani 1! věc, kterou by mohla Tatra zlepšit, takže.......

Jináč, jestli si nedokážeš připustit, kde by Tesla bez pobídek byla, tvůj boj. Nechápej mne špatně, nemám nic proti elektromobilitě, ale s rozumem. Ne aby bylo v autě 200 kg baterií, stačí jen něco malého na zachycení rekuperované energie apod..

Ale tvá krYze je fantastická >:D
26. 5. 2016 18:54
Re: Nesmysly
jj nedokazu, bohuzel soutez Tatry jsem nestihl kvuli praci, ale video prezentaci s mim navrhem pro Tatru kde se resi hlavne technika jiste dokoncim ;-) sice bude jen na youtube a tedy v zadne soutezi, ale bude

ja si nic pripoustet nemusim, Tesla vznikla jako mala firma a to bez pobydek, formu dotace na kazdy prodany elektromobil, kterou zpetne ziskava kazdy zakaznik ktery si o ni zazada u federalni vlady a nema s Teslou nic spolecneho se tyka kazdeho elektromobilu prodaneho v USA, a garancni pujcka od US vlady byla pokud se nepletu splacena o 4 roky drive nez ji meli splatnost
Avatar - Fána
17. 12. 2016 10:56
Re: Nesmysly
Jako koncový uživatel nesouhlasím! Na prvním místě je VŽDY design. Takže meleš nesmysly. A že by se nadalo nic vylepšovat? No ty jseš opravdovej tatrman.
26. 5. 2016 08:55
kabina s cumakem
V dobe, kdy legislativa jasne omezuje maximalni delku silnicnich souprav a kdy kazdy dopravce hleda cestu, jak maximalizovat sve prepravni moznosti a zaroven minimalizovat sve naklady hleda pro kamionovou dopravu soupravy, ktere maji nejvetsi prepravni kapacitu - tedy maximalni rozmer (a tedy i delku) navesu a tim padem minimalni delku tahace. Koncepce zde predvedena tomuto vubec neodpovida. Budovat tedy kabinu s cumakem jako tahace navesu v tomto provedeni podle me nema smysl. Jeho realna vyuzitelnost by byla pouze u kratkych navesu, ktere nejezdi MKD, ale lokalni dopravu - napr les a drevo, stavby a podval na bagry nebo dumper. Ano, tam dava smysl tatrovacky podvozek, ovsem techto aplikaci neni urcite tolik, aby melo ekonomicky smysl na toto projektovat a vyrabet zcela novou kabinu, ktera se jinde neuzije. Navic zrovna obe zminene aplikace by jiste s uspechem zvladly a zvladaji i soucasne budky DAF a nebo 815-7 civilne/vojenska nizka budka. Koneckoncu nebyla by vubec spatna nejaka statistika o tom, kolik budek Jamal se proda proti tem bezcumakovym.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - wakantanka
26. 5. 2016 10:09
Re: kabina s cumakem
Návrh je na ťahač asi nezmysel aj z vyššie tebou spomenutých dôvodov. Ale Tatre chýba dôstojný nástupca Jamalu a tento návrh by sa dal na takýto sklápač ľahko adaptovať. Nehovoriac o tom, že Tatra nepredáva len v Európe a je množstvo krajín, kde dĺžka súpravy nie je tak regulovaná. Myslím, že pre Tatru je zaujímavý Ruský trh a tam tých nosatých truckov s klasickým 13,5 m návesmi jazdí habadej. Väčšinou to síce sú jazdenky dovezené z USA či Kanady ale tie tiež nebudú slúžiť večne a tam vidím pre takúto Tatru (s patričným miestom na odpočinok) miesto. Pokiaľ sa nemýlim, tak Tatra vyvíja obchodné aktivity aj v Austrálii a tam tiež "fičia" klasické nosáče. Mne by to vychádzalo niečo na spôsob Jamala, len Tatrovácku kabínu nahradiť touto od DAFu, čo by už nemusel byť až tak finančne náročné.
26. 5. 2016 10:10
Re: kabina s cumakem
Máte zcela pravdu.
A ke statistice, není složitá poměr je 100% ku 0% ve prospěch trambusových budek.
Varianta tatry jamal se již několik let nevyrábí.....
Avatar - wakantanka
26. 5. 2016 12:15
Re: kabina s cumakem
Otázka je aká by bola štatistika v prípade, že by Tatra mala v ponuke aj kapotovú variantu. >:D Dnes keď s trochou nadsázky vyzerajú všetky trucky skoro rovnako, určite by sa našlo dosť záujemcov ktorí by sa chceli odlíšiť prevádzkou/kúpou práve takéhoto typu vozidla. A o tom, že v určitom segmente je pre kapotové trucky potenciál svedčí aj napr. MB Zetros, či stále veľká obľuba posledných kapotových Scanií.
26. 5. 2016 13:02
Re: kabina s cumakem
Asi nijak slavná. Proč myslíš, že tuto variantu Tatra přestala prodávat? Protože byl minimální zájem. Navíc v době kdy se Jamal prodával, tak byl o cca 10% dražší než stejné provedení tatry Ternno s trambusovou budkou.
Avatar - wakantanka
26. 5. 2016 14:30
Re: kabina s cumakem
To co tvrdis nerozporujem. V EU Jamal nemohol fungovat hlavne kvoli motoru lebo EURO normy. Na motor Paccar nebol stavany a popravde jeho kabina uz aj v dobe uvedenia bola za zenitom. Ale Tatra je malovyrobca a ocividne pre cumakove verzie nejaky priestor na nejakych trhoch je. Ci sa do toho pustia je vec druha.
Avatar - rokyta.p
29. 5. 2016 00:18
Re: kabina s cumakem
Jamal nebyl komerčně úspěšný, protože jízdní testy nedopadly dobře. Ta auta se pořád sr*la :'-( Že to vypadalo impozantně je věc druhá. Čekal jsem že soutěžící nakonstuují něco v catii, takový modýlek mohli udělat i děcka na kdejaké umprůmce ;-\ Soutěž smysl má, to zas jo. Přitáhnout mladé je třeba, jen škoda že to nebylo lépe zorganizované. Kdyby se toho trochu ujali napříkad učitelé na ČVUT a ve cvikách se studenty jako semestrální projekt něco připravili, mohla to být jiná káva :yes:
Avatar - 3_diamanty
26. 5. 2016 10:28
Re: kabina s cumakem
je dost mozne ze v pripade kabiny s cumakom je v hre aj spotreba a aerodynamika a tym padom tiez usetrene naklady ... urcite to nie je na paradu ani na okrasu ... statistiky vravia jasne.. vhodnou aerodynamikou sa da usetrit niekolko ( mozno az 10 ) percent nakladov na palivo rocne v nakladnej kamionovej doprave .... a to uz moze byt slusna palka... sam som nedavno cital clanok kde sa pisalo ze nakladaky v buducnosti budu uz vyzerat uplne inak ako dnes a nadobudnu tvar akoby nejakeho aerodynamickeho rychlovlaku ... a zrejme prvy krok k zmene je cez kabinu dizajn aero a tak podobne .... ale nechajme sa prekvapit ze co sa vymysli a co z toho bude realne aj pouzitelne v sirsom rozsahu
Avatar - wakantanka
26. 5. 2016 12:11
Re: kabina s cumakem
Kabína s čumákom má v zásade hlavný prínos pri jazde v teréne. Tým že človek sedí za prednou nápravou vníma rôzne terénne prekážky či zlomy inak ako v trambusovej búdke kde sedí nad ňou či pred prednou nápravou. Na ceste ale americké trucky ukazujú, že to pomáha aerodynamike a tým aj spotrebe paliva. Samotní výrobcovia truckov v EU volajú po zmene legislatívy, aby mohli vyrábať trucky, ktoré sa dosť podobajú riešeniu prednej časti tejto "Tatry" práve kvôli aerodynamike atď.
Avatar - Kolouš
26. 5. 2016 13:34
Re: kabina s cumakem
v dnesni dobe pri aktualni legislative neni nejvetsi aerodynamicke zlepseni v predku soupravy, ale na jejim konci. wakantanka ma pravdu, ze nejvetsi prinos je v komfortu, kdy vlivem mensi paky na posadku pusobi mnohem mensi vertikalni zrychleni. Pri provozu na zpevnenych cestach /silnice, dalnice/ toto reseni ale postrada smysl.
Muze se vymyslet a zkounstruovat auto s kabinou za predni napravou, ve finale ale hovori prodejni cisla. A ta toto reseni odsouvaji. Pro fimu bude vzdy zakladem delka mozne lozne plochy a jeji nosnost /ktera je u varianty kabiny za napravou v porovnani s trambusovou kabinou mensi/
Kde je tá úroveň?
Sorry, ja ju nevidím. Škoda, že sem nedali viac ukážok. Ale ak je toto víťaz, o ostatných si ilúzie nerobím. Veď autor neriešil nič okrem hrubých tvarov. A tie sú naozaj hrubé, bez akéhokoľvek detailu a náznaku riešenia technického základu. Zaráža ma absencia späťákov, ktoré sú skutočne výrazným technickým aj dizajnovým prvkom, u tak veľkého vozidla zvlášť. Línie modelu sú ešte hrubšie a celé to vyzerá jak hrča pudingu vyklopená z misky prv, ako stihol celkom vychladnúť. Pokiaľ by táto úroveň mala byť základom budúcich dizajnérov a technikov Tatry, tak ja by som o budúcnosť značky obavy mal.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Barry Lyndon
26. 5. 2016 12:51
pokud to byla soutěž cukrářů...
... pak je vítězný návrh OK. S chutí bych zakrojil...
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
27. 5. 2016 09:19
Z estetického hlediska
se mi to vůbec nelíbí. Je to stejně humpolácké jako byl svého času Jamal.
Rozbalit vlákno
0