Pěkných tatrovek byla celá řada. Od toho máme luxusní muzeum v Kopřivnici. Když jej viděli známí z Británie - padala jim čelist, co tady vznikalo. A někteří nadšenci s minimální podporou fabriky šli ještě dál jak vidno u T 2500 - zlaté české ručičky! Samo tohle minulý režim nedovolil. Škoda - je to paráda.
No a dnes už na to kreativní lidé nemají ani tu minimální fabrickou podporu. Naposled snad Tudor. 8-s
za bolševika nic nebylo, tak kreativcem musel byt skoro kazdej, pokud nemel obe ruce uplne levy. dnes vse koupis a většinou podstatne levneji nez bys sam vyrobil.
ta bida za bolševika vedla k tomu, ze ses musel vic snazit a starat
Elegantní kupé z poloviny padesátých let nikdy znaky Tatry nemělo, ostatně ani není dílem kopřivnické továrny, nýbrž slovenského konstruktéra Júliuse Kubinského....
Vidis tam niekde zlate ceske rucicky?
Julius pozical kupe JK2500 na testovanie do Tatry. Pocas testovania v Tatre sa podarilo auto poskodit a ako odskodnenie ponukli konstrukterovi osemvalec Tatra 2,5 urceny pre zavodne vozidla - odvodeny z motora pre T603.
byla na svou dobu úžasná, ale jinak všechno ostatní naprostej amaterismus, zpracování, detaily, mezery, volant z Tuning Shopu, zrcátka z Favorita, lišty kolem zadních světel u 700 různá šířka,... Nechápu pláč nad tím co jsme uměli když jsme uměli naprosté houno. Naštěstí jsou ty doby pryč. Ještě zbývá dinosaurus Zeman a pak už snad bude klid od všech zmetků z těch ponurých dob.
Je třeba si uvědomit, že ten vůz vznikal svépomocí v době, kdy byly velmi omezené zdroje a možnosti. Ale jinak po dob totalitních taky nesmutním, ale pár dinosaurů nám tu ještě zůstalo....
Ani vyvoj ve skodovce nebyl schopnej navrhnout karoserii ktera by se nekroutila, nebyli schopni vyrobit pristrojovou desku z jednoho kusu plastu, nebyli schopni nakreslit kloudnej tvar,... Kdyby 613 nedelal Vignale a Favorita Bertone tak jsou v prd@li, staci se podivat na ty jejich slavne prototypy.
Múdry si jak rádio, rád by som ťa videl mudrovať v tej dobe, v podmienkach, v ktorých vtedy ľudia pracovali a snažili sa tvoriť. Čo robíš, tvoríš a čo si dokázal ty, keď kritizuješ?
mam za to, ze nekritizuje ty lidi co delali vyvoj, ale bolsevickej rezim diky který byly tak zoufaly podmínky a kterej srazil ceskoslovensko mezi rozvojovy země.
ja muzu trochu porovnat, do vývoje (prumyslova elektronika), jsem nastoupil kratce po 1989 a podmínky byly zoufaly, nic nebylo ani pro nas preferovany vyvojare, zacalo se to menit az za nejaky 3-4 roky, kdy jsme se pomalu zacali dostavat k soucastkam beznym na zapade, který byly jak ze sci-fi
Problém byly ty zlaté české ručičky a devatero řemesel - každej uměl všechno, ale nic pořádně. Proto bylo všechno odfušované.
A čobol ať se stará o sebe, protože ti uměli vždycky akorát ho.no na druhou
neznam nikoho, kdo by si za bolsevika nechal postavit barak, vse svepomoci.
ano, i dnes se najdou takovi co stavi svepomoci, ale většina si stavet necha
Já znam, stavěli to vše zedníci meloucháři. V jedný obci postavily 4 baráky , 10 garáží a 6 kamennejch plotů - podezdívek ze žuly.
On ne každej za totáče uměl stavět a měl na to čas.
Ta tu chybí! S povedenou karoserií nejen pohledově, navrhnutou Václavem Králem. Měla jezdit až 300 km/h. Otázkou byl stálý převod rozbodovky - ten už se nedotáhl do konce.
Tu jsem si prohlizel kdysi v Brne ( cca 92-93 ) a taky hruza - predni okno zakytovane dokola cernym tmelem a ten byl uhlazenej poplivanym prstem, plasty vlnite a krive, palubovka obsita jak od toho posledniho amatera, kazdej budik a spinac od jineho vyrobce a jineho vzhledu. Kdysi jsem o ni cetl v nejakem nemeckem casopise clanek a vysmali se ji tam kvuli zpracovani, technice a ze ji chteli prodavat v nemecku za 200 000 marek - za to byla 911 Turbo a k ni jeste dalsi poradne auto, W140 600 Coupe a jeste ti zbylo nebo nove Ferrari. Neplacte porad, neni nad cim
ty ses proste hnidopich ;-)
pochop, ze byl zazrak ze se tady vůbec něco ještě dělalo, taky mohli komousi všechny lidi co něco umeli pozavírat a nedělalo by se tady nic.
tech uspechu za komousu bylo hodne, nekdy slysim třeba D1 (co na tom, ze to byla skoro jedina dalnice a nas, a zapad byl dalniceme davno protkanej skrz naskrz) >:D
Byl už i dokončený kus - vystavený třeba na Králově posmrtné výstavě v Karolínské ulici v Praze - Karlíně. Ale to je pro Váš pohled na věc stejně mlácení prázdné slámy.
[odkaz]
áááá, múžem sa spýtať, prečo vydávaš toľko snah presvedčiť auditorium, že si blbec??? My to už dávno vieme... Chyť sa za ruky s Baríkom a utekajte niekam do *...
Jediný obsah vašich příspěvků je plivání na jiný... ten styl je tak podobnej, až to vypadá, že je to jeden člověk s nějakým problémem, co se tady snaží odreagovat a srovnat si choré sebevědomí.
Sam asi dobre vies, ze staly prevod bol dost dlhy... ;-)
Pre motory E1/I platilo - 4. prev. stupen, 1000 rpm = 44 km.h-1 ( pri 4 stupnovej prevodovke. neskor mala rovnaky prevod 5ka v 5-stupnovej )
Vyrataj si to x 7 a vyjde ti to, co treba, nakolko motor sa ladil dalej a taky, ktory by mal mat pozadovane parametre mal max. vykon v este vyssich otackach. ;-)
"Vše vzadu" je přiliš stručné vyjádření. Narozdíl od většiny ostatních - vč. Porsche 911 - má T613 motor nad zadní nápravou a převodovku dál před ní. Hnací hřídele vycházejí z karteru.Toto unikátní řešení dává vozu velmi dobré rozložení vah na nápravy - neutrální chování. I sedan se jen tak nedá v zatáčce utrhnout.
Toto uspořádání k potlačení přetáčivosti byl záměr Tatry od samého počátku vývoje T613 - někdy před rokem 1968! Nejprve dokonce vytvořili 3 dvojice válců před nápravou (ještě s motorem T603), ale nakonec se řešení ustálilo na dvou dvojicích před i za nápravou. Řešení doferenciálu v karteru "ve společnosti" uložení klikového hřídele je opravdu pozoruhodné.
To je nejdůležitější základ pro zmíněné i nezmíněné sportovní vozy Tatry.
Je to ukázka tradiční progresivnosti Tatry, šikovnosti jejich konstruktérů, mistrů a dělníků ve vývojové dílně.
Ale prdlajs, jazdil si vôbec nejakou? To auto bolo na svoju dobu ťažké ako tank, pohot. hmotnosť mojej bola tuším cca 2 tony. Predok držal na ceste statočne, len kvôli obrovskej prednej kapote a previsu s tým bolo treba vedieť jazdiť. No a zadok utrhnúť na suchom prehriatom asfalte na štandardných pneu bola priam mission impossible. >:D
ano soudruzi sami pro sebe pokud možno to nejlepší, pro lid zbyly jen rvouci nebezpecny rakve typu s100-s120
v T613 jsem párkrát jel, v 911 ne, ale pochybuju, ze T613 ma lepsi jizdni vlastnosti nez 911.
jinak tipuju, ze T613 je skoro o metr delší nez tehdejsi 911, takze tam jsou jiny prostorovy moznosti nez v malym aute
No, o dvě místa vzadu - notabene velmi nouzová - u takového vozu nejde. Tady jde o jízdní vlastnosti. Historická koncepce motoru za zadní nápravou dělá jednak hmotu na zadní nápravě a za ní(!) a jednak vytváří krátký rozvor. To obojí si jde negativně naruku - veliká přetáčivost (proto jsou zadní kola 911 tak mohutná), nejisté vedení vozu na mokrém povrchu, citlivost na boční vítr atd. Takže moderní řešení je agregát otočený, tj.motorem napřed před zadní nápravu (Boxter, italské sporťáky, ...), nebo neotočený, ale posunutý dopředu nad zadní nápravu (T613), nebo napříč před zadní nápravou (uvažovalo se u T613, AR 4C, ...).
Budeš se divit, ale fakt... 911 byla kouzelná tím, že se Tě celou dobu snažila zabít a tak jsi mohl na konci každé cesty pocit vítězství. :-)
Konec citace - originální britský Autocar.
Byla nesrovnatelně lehčí... ale měla přímo zákeřný jízdní vlastnosti. Vyžadovala bleskovou reakci...
Mělo to svoje kouzlo.
613 měla zase jiný kouzlo. Škoda, že ji značka "kuleválošfáro" zkazila jméno.
Jízdní vlastnosti T613 rozhodně nebyly nijak ukázkové. Auto doslova plavalo na silnici a neustálé korigování volantem bylo i při jízdě rovno zcela běžnou záležitostí.
To je pekný blud ktorí šíria ľudia čo sa tým autom možno raz previezli. Karoséria plávala akoby nad cestou a jediné čo bolo treba robiť, držať volant v smere ktorým človek šiel.
Já mám osobní zkušenosti takové, že auto drželo příkladně směr, mělo v zatáčkách velice neutrální chování a v běžném provozu se v zatáčkách nenaklánělo - mělo až "formulové" chování na změnu směru. A to i při velkých rychlostech - přes 160 km/h.
Vzpomínám si na článek Ing. Milana Jozífa v Automobilu, kdy se T613 pokoušel utrhnout a podařilo se mu to až na namoklých pražských kostkách, šikmých v příčném směru, kdy neurvale trhnul volantem. Psal, jak se Tatra celá sunula do strany - bez jakéhokoliv natočení.
Jsou známé fotky a popisy ze zkoušek na zkušebním okruhu NAMI u Moskvy, které to potvrzují.
Mno všetko čo si napísal ti rád podpíšem. Ale keď človek veeeeeľmi veeeľmi chcel dalo sa aj na suchej ceste trošku podriftovať. >:D Na vode či snehu to šlo samozrejme oveľa ľahšie. >:D Ale jossalito určite vie o čom hovorí, lebo jeho otca koňa brata sesternica hovorila na rodinnom zlete :D:D:D
Ako byvaly majitel 4 kuskov musim opät vzdat hold jej konstrukterom !
Ano, jazdne vlastnosti boli, ake boli - optimalizovane na komfort a pre mna nepochopitelna absencia zadneho stabilizatoru bola mnou a chalanmi co sme sa s nimi bavili vyriesena:
Proste sme ho tam dorobili, upravovali sme aj pruziny vzadu aj vpredu a hrali sme sa aj s motormi. Vo vysledku sa moja posledna T 613 spravala skoro ako moderne auto - predok sedel, zadok sa naklanal o dost menej, motor ( E1/I ) mal po nasich upravach 142 kW a 305 Nm pri este lepsej spotrebe...
Ale je to dane dobou - vdaka dostupnosti novych komponentov z inych zapadnych aut sme mali tych moznosti o dost viac, a sice to boli cenovo pomerne lacne riesenia, vysledok bol ale velkym zadostucinenenim. :-)
btw.: ich technicke riesenie - diferak integrovany v bloku a poloosy z karteru spomedzi 2 a 3 rady valcov - milion krat ma napadlo, preco touto cestou dalej nepokracuje Audi, kedze sa drzia svojho MLB-cka. Toto by ich rozlozenie hmotnosti a tym aj jazdne vlastnosti posunulo s prehladom na uroven BMW bez potreby zbytocne tvrdeho predku ! :-!
Tak tak - Audi je obdobný - "zrcadlový" - problém vepředu. Taky 1/4 století překonaný. Proto Audi posouvá přední kola dopředu (A4), ale pak jsou hnací hřídele trvale šikmé (stejnoběžné klouby trvale v úhlu!).
Motor vepředu - posuntý vzad - s klasickou koncepcí (BMW) má, kromě zmenšeného místa v kabině a stíženého přístupu k 1/3 ukrytého motoru pod čelním sklem, problém měkkého uložení McPheronových vzpěr (nebo lichoběž. závěsů) v podběhách, a proto potřebu všelijakých šikmých výztužných vzpěr k přepážce mezi mot.prostorem a kabinou atd., které nemohou tuhost zcela dorovnat.
Tie sikme poloosy su od zavedenia MLB uz vsade. No je to take, no... - potrebne.
To posunutie vzad by ale nebolo az taky problem, len zase by bolo potrebne predlzovat razvor, cim by sa zase zvysila uz aj tak ukazkova pozdlzna stabilita, ale hlavne pri "kompaktnych sedanoch" ( ako im v US nadavaju ) by uz ale bola este viac dotknuta ovladatelnost / manevrovatelnost v stiesnenejsich ulickach. Toto zase moze riesit MLB-evo a jej zadna natacacia naprava ( vid Q7 ), ale to uz sme zase pri dalsom zvysovani nakladov na model, ktory pokial ma byt od $30 000, tak by to bol zase uctovnicky problem. :-!
Ale mali by do toho ist. Pokial uz chcu BMW porazat aj s obycajnymi verziami, tak proste ano.
Niekto moze namietat, ze motory, ktore by sa museli v bloku takto upravovat - ze by bolo fin. nevyhodne. Ja hovorim nie - ved tie motory by isli do vsetkeho na MLB-evach, plus mohli by ist aj do MSB-ciek ( Porsche Panamera ), ktore maju predny diferak vedla bloku, takto by bol integrovany vnutri.
Mozno by sa Porsche nepacilo, ze ak chcu 3.0 TDi do Panamery s RWDckom, ze by mali motor uz aj s prednym diferakom a teda zbytocne kila, ale tak vykuchat to tam, picnut tam len zaslepku a hotovo. >:D
A nejaky kutil by si ju mohol casom podla potreby prerobit na 4x4, keby "potreboval" >:-[]
Úvaha autora, že JK 2500 ještě někde existuje, natož pak ve stavu, že si ji majitel hýčká, je naprosto scestná, protože pokud by tomu tak bylo, tak už by se s ní někdo pochlubil...nejméně posledních deset let se objevují jedny a ty samé obrázky s víceméně stejným textem, kde se píše, o tom, jaká je to rarita. Nemluvě o ceně, která by byla v jakémkoliv stavu auta astronomická, minimálně na naše poměry.
Nicméně se nedá úplně vyloučit, že torzo stojí někde zapomenuté pod senem, méně pravděpodobná varianta je, že komplet naleštěné auto čeká někde pod plachtou v garáži u jejíž vrat sedí paranoidní samotář s brokovnicí a dobrmanem >:D
Nejsem zrovna odborník na veterány, ale z popisu 700 GT mám pocit, že ta její přestavba po nehodě byla jedna velká katastrofa (minimálně ze "sběratelského" hlediska). :-O
Díky bohu za diskuze. Jelikož je ten článek zase samá nesmyslná kapitola tak jsem bohužel odkázán na informace pouze z diskuze. (což někdy nění tak uplně špatně , protože se tady dozví člověk kolikrát víc než z článku)
P.S. Milá redakce, buzerovat lidi ohledně AdBlocku sice umíte pěkně, ale žebyste vyslyšeli prosby vašich čtenářu, to už se vám moc nechce....