Hm, dobrá věcička, která může hodně pomoci. :yes: Nicméně auto, kde by nebyla možnost to vypnout, bych si nekoupil. Problém s ESP je ovšem v momentě, kdy to chce člověk v zatáčce záměrně urvat a nechá ho zapnuté. Pak se ESP snaží začínající smyk kontrolovat a auto vyrovnat... Když se pak místo zatáčení pohybujete po tečně ven, tak nic moc :-)
Ja tedy ESP nemam a docela bych uvital clanek, ktery popise realne chovani auta s ESP v kriticke situaci, protoze o tom existuje "spousta mytu" . Podle clanku, ktere jsem zatim cetl, je jednim ze zakladnich vlastnosti ESP snaha nasmerovat auto tam, kam je zamer ridice (kam miri kola). Samozrejme jde take o to nedopustit smyk. Tyto dve snahy ale jdou proti sobe. Jak se v realu auto zachova? Opravdu to bude tak, ze pujde ven, jak pisete?
Mám VW Boru z roku 2002 se systémy ABS/ASR/ESP a musím říci, že na tento vzájemně součinný systém prvků nedám dopustit...
Jak je vidět na onom videu tak mě osobně již 2x součinnost těchto systémů vytáhla z pořádného průseru:
1. v zimě na sněhu, kdy jsem vjel do zledovatělé plochy zasněžené silnice I. třídy, kdy byl na ní sníh nafoukán. Chování vozu bylo asi taková, že skutečně v tu chvíli pouze řídíte volantem svůj vůz vše ostatní (motor, brzdy,...) ovládá tento elektronický stabilizační systém, výsledkem bylo to, že mě výtahnul ze smyku a já se díky tomu vyhnul protijedoucímu TIRu, pod který bych jinak vlítnul...
2. přesně jak je na videu se mi stalo na dálnici, že jsem vlítnul do obrovské kaluže a dostal pořádný aquaplanning, opět mě elektronický systém z toho průseru docela jednoduše vytáhnul, nedovolil jít autu do přetáčivého smyku a srovnal auto...
Jediná situace, kdy tyto systémy vypnu je jak již někdo tady psal, když se v zimě nemůžu rozjet do kopce, tam Vás totiž nepustí ASR atd. do pořádného rozjezdu a u předkolky opravdu stačí systémy vypnout a rozjet se, poté zapnout...
V Americe je móda pickapů a všechny maj aspoň 2 tuny a 2 metry na výšku. Tyto auta je problém udržet na rovné cestě natož v zatáčkách tak se nedivím snaze prosadit do nich ESP sériově. Je otázka jestli je to zapotřebí ve vozech nižších tříd. Zas, ale vše co vede k bezpečnosti je v pořádku. Vždyť auto bez airbagu alespoň řidiče si už nedovedem představit. Nedávno jsme četl, že na evropské trhy přichází Číňan typu Opel Frontera za polovinu obvyklé ceny a při nárazovém testu při 50 km/h všechny figuríny umřely :-( Na takové je potřeby se zaměřit a nařídit jim normy bezpečnosti.
Měl bych jen jeden dotaz: proč by někdo vypínal ESP zrovna na sněhu? Tam přeci hrozí riziko "přestřelení" zatáčky a následného smyku přeci nejvíc, ne? Sám ESP nemám, tak se rád poučím...
Pri jazde na snehu ESP velmi vypinat nebudes. Ja mam ESP/TRC v Toyote Avensis, ide skor o to, ze ked stojis na mieste a potrebujes aby ti kolesa smykali, tak ti to stabilizacny nedovoli, bude obmedzovat vykon preneseny na kolesa a nepohnes sa, ked ho jednoducho vypnes, slapnes na plyn, pokrutis volantom - v pripade predokoliek a vyhrabes sa...
Pokud se nemýlím tak to bylo spíše myšleno, že vypínáním ESP se ve vetšině případů vypíná i ASR, které pokud zapadnete ve sněhu a chcete vyjet tak Vám moc nepřidá (praktické zkušenosti).