Severoamerická společnost Nikola Motor Company potvrdila premiéru prototypu svého elektřinou poháněného silničního tahače Nikola One na začátek letošního prosince.
No, podle popisu to není elektrický tahač, ale full hybrid. Použití spalovací turbíny je technicky krásná věc (bude to takový civilní Abrams s baterkami, jestli to tedy někdy bude), účinnost ale už zase tak zázračná není, nejspíš by byl nějaký turbodiesel nebo turbo benzín na CNG úspornější. Ale nebylo by to tak efektní.
Horší je, že při dlouhé rovnoměrné jízdě poměrně velkou rychlostí hybridy z principu věci nefungují, takže těžko říct, jaký má to celé smysl.
Ale je to opravdu hezké.
Diesel- elektricke lokomotiv takto funguju. Ziaden oturbeny motor neda taky priebeh krutaku ako porovnatelny elektromotor. Ono to nie je na efekt ale fakt to ma zmysel hlavne v trosku viac clenitom terene kde nechces stracat rychlost.
Dieselelektrické lokomotivy takto asi nefungují. Na rozdíl od Nikoly mají klasický pístový turbomotor s vysokou účinností a Horst oprávněně pochybuje o efektivitě spalovací turbíny v této výkonové kategorii.
Za druhé u lokomotivy není navýšení hmotnosti na závadu, opět na rozdíl od tahače návěsů.
Za třetí lokomotivy používají elektrický přenos síly hlavně kvůli plynulým rozjezdům těžkých vlaků z nuly a snadnější regulaci tažné síly při řádově vyšších výkonech, přestože se jedná o ztrátovější pohon než je klasická mechanika.
A za čtvrté lokomotivy obvykle nemají trakční baterie
Nicméně s tou možností krátkodobě využít velmi vysoký výkon nebo rekuperaci to asi nějakou myšlenku má. Otázka je nakolik se to všechno vyplatí