Ze smartphonů známé poškrábánívzdorné a nerozbitné sklo Gorilla Glass se už příští rok stane standardem u jednoho highendového automobilového výrobce... a to nikoli na dotykovém displeji.
Nerozbitné je naprostá hloupost. Má odolávat poškrábání například od klíčů v kapse, ne přežít pád z desátého patra. Nemluvě o tom, že nic takového prostě neexistuje. Natož takhle tenkého.
Neodolava ani skrabancom...mam na mobile gorilla glass 2 a uz aj na nom mam dost velky skrabanec.... prvy mobil s gorilla glass mi spadol na normalnu cestu z vysky okolo jednen a pol metra a nevydrzalo to... ale displej to ochranilo, mobil bol funkcny, potom som len dal nove gorilla sklo...
...nebo že by Koenigsegg? ;-)
PS: V Citroën C5 je (proti běžné masovce) tolik nadstandardů (včetně vrstvených skel), že tohle by už (cenově) "neutáhli" :-)
A je nerozbitné sklo na dnešných autách vôbec žiadúce? Sklo má byť naopak relatívne krehké, aby sa pri silnom náraze nelámalo, ale rozdrvilo na malé kúsky bez ostrých hrán a fólia medzi sklami ich drží aby nelietali všade dookola ako projektily.
Čo spraví také "nerozbitné" sklo pri havárii? Nebude sa chovať ako polykarbonát, že v kuse vyletí z rámu alebo sa rozlomí na pár veľkých kusov? Vzniknú ostré hrany horšie ako kosačka, preseknú všetko, čo sa im dostane do cesty. Bol by som v tomto smere opatrný, v istých ohľadoch má konzervatívny prístup svoje opodstatnenie.
Už v 60. letech se tahle firma pokoušela nahradit svými skly (tedy tenčí, lehčí, tvrzené) klasická laminovaná. Nechytla se, ani ne po deseti letech projekt ukončili. Velmi drahý propadák. Ale nakonec vývoj našel uplatnění, dnes tahle skla používají na displayích.
Na bezpečnost automobilových skel jsou normy, takže bych ani tak neměl strach, co se stane při nehodě, ale spíš, co se stane po nehodě. Dokážeš se pak dostat z auta, když je "nerozbitné"? Čelní i zadní určitě půjde vykopnout, jako dnes. Ale zajímalo by mě, o kolik těžší bude rozbít boční okno takovým tím kladivem na okna.
Jinak pan Fokt se zase předvedl. Teď jsem se díval a Gorilla Glass není laminované. PVB se používá v klasických automobilových sklech.