To že se ve čtyřhvězdičkové káře zraním pravděpodobněji než ve dvouhvězdičkové krabičce od aspiku se mi moc nezdá... Nebo, že by do toho promluvili frajeři co se nepoutají v autě s airbagem?
"Výsledky ukázaly, že na hvězdičky bruselské agentury se skutečně spolehnout lze, když jejich vzrůstající počet vesměs pokaždé znamenal posun ke stále větší bezpečnosti v reálném provozu. Potvrdily se tak některé starší studie z devadesátých let."
Jinak řečeno, čím více hvězd tím vyšší bezpečnost. U stejně hodnocených aut třeba 5 hvězdami je potřeba koukat na procentuální hodnocení, opět platí čím více tím lépe.
Děkuji, ale trochu jsi mě podcenil, číst umím a ze zásady nerýpu pokud si článek nepřečtu. Já narážel na tabulku... Koukni do ni a na koeficienty 1,02 vs. 1,03 ;-)
No, ono záleží na tom, co ta čísla vlastně znamenají. Jestli jsou to kumulativní pravděpodobnosti (např. smrtelný úraz se počítá jako úraz, vážný úraz i smrtelný úraz), nebo zvlášť pro každou kategorii (smrtelný úraz se započítává jen do své kategorie). Pokud je to ta druhá možnost, tak se může klidně stát, že bezpečnější auto má větší pravděpodobnost lehkého zranění, protože tak skončí i to, co by v méně bezpečném autě skončilo smrťákem.
Velká výtka autorovi článku. Tohle byste fakt měli do článku napsat, co ta čísla znamenají. K čemu je vůbec uvádět nějaké číslo bez toho, aniž bych také uvedl, jak se k tomu číslu došlo? A pak, nejsou tam uvedeny jednotky, normálně se pravděpodobnost uvádí jako bezrozměrné číslo od 0 do 1, ale toto nebude ten případ. Leda, že by pravděpodobnost, že dojde ke zranění, byla víc než jistá :)) Asi jde o %, že, ale slušelo by se to uvést.
Není se čemu divit..když autobild rozebere auto po dvou letech a 100tisících a v dutinách je koroze (Civic).
Spíš si myslím,že majitelé starších a "nebezpečných" aut moc dobře ví,v čem jezdí a nehazardují zbytečně....mnohem horší je přístup..mám ESP ABS...dupnu na to a stojím ;-\
To je len zbozne prianie, aby to tak bolo.
Naopak, majitelia plechoviek fTeDeIcku s dymom za * a hrdzou na kapote patria casto medzi cestne formuly a bojuju so semaformi a autami na ceste.
Chtělo by to přidat hvězdičku nebo dvě. Při 5ti hvězdičkovém Citigo aby člověk poravdu sledoval pouza ta procenta. A celkově otázka, kam dál. Přece se tlak na bezpečnost zvyšuje ( díky samotnému euroncap ) a tudíž se pasivní i aktivní bezp. bude dál posouvat, tak kam by to šlo v budoucnu?
Ale...i tak, myslim, ze by neskodilo to neposunout o jednu ci dve, ale zprisnit to poradne.
Dokonce ja bych to udelal az tak, ze aktualnich 5 by bylo max 2 na nove stupnici, 4 jedna a 3 a mene uz by nedostaly nic. Popravde, 3* stejne posledni dobou dostavaj snad uz jen nejaky offroady, nejaky cinsky krapy a tot vse?
Ono se totiž málo píše, že počet hvězdiček je relevantní jen pro srážku se stejně velkým autem, respektive pro náraz do pevné překářky. Takže při srážce pětihvězdičkového Citigo s tříhvězdičkovým 15 let starým Mondeem bych radši seděl v tom Mondeu..
Jako že Citigo naráží do ´´měkčí´´ pevné překážky?
Pokud by to takhle bylo, jak píšeš, tak by to degradovalo celej smysl všech přímo komparativních testů.
hehe.
ale proc zrovna kamion, na citigo by spolehlive stacila libovolna dodavka nebo Avie furgon. V Superbu by byla aspon nejaka sance na preziti, v nejakem velkem a tezkem SUVcku by to bylo vyrovnane.
Ale proti kamionu by byli v rejzi vsichni.
Kdybych byl totalni lama a nerozumel autum, podivam se na hvezdicky a koupim.
To je presne ten duvod, proc se to dela.
Kdyz se podivam na stareho dvouhvezdickoveho escorta, jak se je schopny v 70ce doslova "omotat" o strom ... to auto ma zhruba stejnou pasivni "bezpecnost" jak skodovka 1000MB.
Ale clovek, ktery rozumi autum to musi brat s rezervou. Napriklad praprapredek S klassy u mercedesu - Mercedes W140 prezdivany "Mamut" by v testech podle dnesnich metodik zrovna nezaril, hvezdicky se davaji i za takove ptakoviny, jako isofix pro detske sedacky, bocni bagy atd atd.
W140 by mozna s bidou dosahla na ty dve hvezdicky, pritom v praxi bych pri nehode rozhodne radeji sedel v tomhle dvouapultunovem mercedesu s adekvatne tvrdym cumakem nez v soucasnych petihvezdickovych Yarisech a Fabiich.
Mimochodem nova tezka auta nemaji deformacni zony zdaleka tak pevne jak mela treba W140, kvuli "solidarity" s miniauty. Zatimco w140 je nekompromisne drti, soucasne limuziny a SUVcka "propujcuji" znacnou cast svych deformacnich zon "slabsim", kteri na nich "parazituji". O tom se ale moc nemluvi... ;-)
a chceš povedať, že to je neférové? Že človek čo nemá na veľkú limuzínu musí pri nehode trpieť viac pretože pánko si sedí v priémiovom aute? V márnici sme si všetci aj tak rovní...
To není ze solidarity, ale prostě proto, že za určitou hranici pevnosti kastle už nemá cenu jít. K čemu ti bude neporušená kastle, když osazentsvo bude po smrti? Lidské tělo snese jen určité přetížení, příliš pevná kastle to nevylepší, spíš naopak.
Prave ze ne.
W140 je dokonale propoctena na crashtest do betonove zdi.. v te dobe NCAP nemelo tu vahu jako dnes. 2,5tunove auto musi mit 2,5x tvrdsi deformacni zony nez tunove.. protoze ma taky 2,5x vetsi kinetickou energii. Ale v praxi se ukazalo, ze ridici tohodle mercedesu pociti pri celnim v narazu do tunove corsy drncnuti, zatimco posadka corsy je odmrstena silou narazu vzad (utrpi vazne zlomeniny patere, poruseni vnitrnich organu spojene s vnitrnim krvacenim) a pokud by miniauto neodletelo bokem, bude tou w140kou slisovano do placky, zatimco v w140 se deformace zastavi nekde za naraznikem. Vyrobci malych aut protestovali. Proto se novejsi Sklassy delaji mekci.. je to v podstate totez, jako by pul deformacni zony nemely. Aby miniauta mela sanci.
S-kláda se kvůli malým autům měkčí nedělá. Velká i malá auta jsou konstruována tak, aby dokázala optimálně pohltit kinetickou energii při čelním a bočním nárazu do pevné překážky. Čím těžší auto, tím musí mít delší a pevnější deformační zóny protože ty musí zmařit daleko větší energii. Na žádná malá auta se ohled nebere. On i ten největší osobák s 5* má stejně problém když se sám srazí s kamionem (a ten nemá z pohledu NCAP žádnou hvězdu protože když sám narazí do betonového pilíře tak už ve 40km to bude mít fatální následky). Prostě s hmotností nelze nic dělat, hmotnější je při vzájemném střetu vždy ve výhodě i když sám má třeba jen 2 hvězdy. Nárazové testy a jejich výsledky nejsou o tom co se stane při srážce dvou aut ale výhradně a jenom o tom co se stane když jedno auto narazí čelně na pevnou překážku nebo na kůl nebo co se stane když do stojícího auta narazí jiný pohybující se objekt. Kdyby se totiž v S-klasse začal brát ohled na malá auta a konstruktéři by dělali nějaké měkké zóny tak bude mít Skláda problém při NCAP při nárazu do pevné překážky, protože ty měkké zóny by okamžitě její velká hmotnost zlikvidovala a následně by došlo buď k velkému přetížení, protože zbytek zón by musel být extrémně tvrdý aby nedošlo k porušení prostoru pro posádku nebo by k porušení došlo a následek by byl stejně fatální. Takže při nárazu do betonového pilíře jsou si všichni rovni a výhodu má ten kdo má více hvězd (nebo lépe procent z čelního nárazu z NCAP, prostě do pilíře je lepší v 60km/h narazit v Pandě než v kamionu protože u tohoto nárazu hmotnost je velká nevýhoda kamionu a malá hmotnost je výhodou Pandy notabene v kombinaci s 5*) a při střetu dvou aut má vždy výhodu ten s vyšší hmotností (je potřeba sedět v kamionu a ne v Pandě protože u takového nárazu nejde o hvězdy ale o tuny a ty má kamion). Pokud se na něco začíná brát ohled tak jsou to chodci, viz "vypolštářované haubny".
toto bohuzel neni pravda. Ridic Opelu Kadett ma mizivou sanci na preziti oproti treba tomu zminovanemu w140. Lide si nikdy rovni nebyli. Mocni a bohati maji vzdycky prednost. Proto se take veskere bezpecnostni technologie nejdrive implementovaly do premiovych trid a teprve casem se objevily i v minivozech.
Dovolil bych si to přirovnat k demokracii - dokonalý systém to není, ale nic lepšího jen těžko vymyslíme. Pak samozřejmě jde jen o to, jak ten systém postavíme.
Renault je toho prý zářným příkladem. Ta auta jsou primárně stavěna na Euro-NCAP, nikoliv na nějakou komplexní bezpečnost. A věřím, že tomu tak není jen u Renaultu. Nemám ze své hlavičky, ale od velké kapacity ze Škodovky.
Podle mne je v dnesni dobe zakaznik klaman. Prijde do dealerstvi, tam mu prodejce rekne ze to ma 5hvezd (testovano napr 2009), ale ze by to auto dostalo jen napr. 3hvezdy se srovnatelnym autem z roku 2011 to mu uz nikdo nerekne. A aby pak po tom zakaznik patral ze? Je fakt ze v soucasne dobe temer vetsina aut uhaji 5hvezd tak se zda ze ENCAP musi prijit s necim novym aby uhajil svou existenci. No a v neposledni rade jak uz tady mnoho lidi naznacilo, fyzikalni zakony clovek neobejde. Rozhodne bych nechtel bourat v malem 5hvezdickovem auticku proti nejakemu velkemu 3tunovemu Offroadu i kdyby to melo treba i 2hvezdicky....
Přijde mi docela smutné jak se automibilky snaží přizpůsobovat své produkty různým vyhláškám. Myslím tím emisní normy a nárazové testy. Když vidím že do Focuse přijde litrový motor nestačím se divit. Když se podíváte na malá auta všechny mají vysoký čumák kvůli bezpečnostním testům....někam se vytratila jistá osobitost, bohužel. Na druhou stranu jde o naši bezpečnost, ale pochybuju že zrovna v malém voze mě hvězdičky zachrání když mě smete kamion. z těchto testů se stal jistý marketing a kdo nemá 5 hvězdiček, jako by neexistoval.....tohle je můj názor ;-)