Když o Oltcitu najdete článek na českém internetu, přečtete si, že je to příšerný křáp. Na to já se ale spoléhat nechci, také ne každému redaktorovi se dá věřit. Proto jsem přijal laskavou nabídku a vyzkoušel jej sám.
Moje osmé, ale první nové auto, r.v. 87. Tedy ještě "francouz". Po Škodě 120 jak se říká nebe a dudy. I když starší konstrukce, tak dost pokrokové. Pohodlné, tiché, svižné. 68 koní na tu váhu nebylo v té době tak špatné. Kdyby ho kvalitou nezazdili, mohl být dobře prodejný. Ta kola na snímku nejsou originál, ale ze Citroenu Axel.
Oltcit Forever 1,1l obsah - 11l spotřeba >:D
Co já s ním zažil, obrážení vesnických diskoték a parády jsme nadělali jako ve sporťáku :-!
Lítal jsem s ním rok v r.95 a o štědrém dni prodal přesně za tolik, za kolik koupil. Byla s ním sranda, ani se nic nevysralo, měl jsem ho od švágrova otce a ten se o něj staral.
Běžný obrázek byl, Olda se staženým okýnkem, z něho čouhala hlava Dogy s vlajícíma ušiskama
Naši pouť ukončila couvající Avie... po prodeji a výplatě pojistného, jsem byl na svém. :-)
Jó, též střela mého mládí :-) V době, kdy silnice brázdily povětšinou škodovky, to bylo auto celkově pohodlnější i rychlejší. Jen to ovládání bylo na palici, spotřeba okolo 10 litrů a bohužel to i dost rezlo. Na druhou stranu vysokooktanový benzín tomu uměl dodat šťávu :-)
Oltcit měl smůlu hlavně v tom, kdy byl uveden na trh. Přijít o 5 let dřív, moc konkurence by neměl, ale takhle se sotva ohřál.
a pritom to bol v podstate prerubany citron ... asi ako "nas" TAZ 1500 co bola defakto prerubana skoda 1203 ;-) ... babkin brat mal oltcita.... ako 10 rocneho ma vtedy na nom najviac fascinoval ten jednoramenny volant ... ;-)
Technicky měl oltcit blíže k citroenu GS. Stejně vyřešen pohon, přední brzdy, ruční brzda a pod., některé věci proti citroenu jsou jednodušší. Např. zmiňované chlazení mělo vychytávku, za přední maskou byla plastová vložka, která se v létě nebo v zimě vsunula opačně a pustila buď více nebo méně vzduchu k motoru. Ruční brzda byla na přední kola, protože citroen GS měl pérování s hydraulikoua všechny tyto citroeny měly ručku na přední kola pro vyšší účinnost.
Jízda byla houpavá, ale dalo se zvyknout. Spotřeba různá u různých kusů, nejlepší u původních francouzů, se zvyšujícím se počtem rumunských dílců a hlavně karburátoru se zvedala i k deseti litrům.
Olej byl opravdu důležitý, vždyť je to vzduchem (a olejem) chlazený motor.
Údržba horší, téměř vše vpředu špatně přístupné. Např. ventily spodních válců otvorem v podběhu předního kola.
Ta plastová vložka se v létě úplně vyndala. Jako na snímku. Spotřeba závisela na použitém benzínu. Motor byl naladěn na 98 oktanů, náš super měl s bídou 93. Na něj to moc nejelo a šlapáním na pedál šla spotřeba nahoru. Ale dal se přeštelovat a potom jezdil kolem sedmi.
Ruční brzda byla na přední kola z důvodu možnosti přibrzďování hnacích kol a tím i částečného přenosu kroutícího momentu na obě kola v případě, že jedno z hnacích kol prokluzovalo na bahně / sněhu / ledu. Taková ,,externí špéra diferenciálu" ;-)
Nevím, kde jste k tomu přišel. Jak jsem psal výše, agregát vychází z citroenu s hydraulikou. Tam byla ručka vždy na přední kola, aby se dalo co nejúčiněji brzdit v případě ztráty tlaku v systému.
Oltcita naše rodina nevlastnila, ale měl jej soused. Jednoho rumunského a druhého z francouzských dílů. Vím, že když odešla rumunská převodovka, vyměnil ji za francouskou a moc si ji pochvaloval. Byla lepší a přesnější. Ale jinak na něj nedal dopustit a říkal že až na pár věcí byl spolehlivý, ale přece ani Škoda 120 nebyla synonymem kvalita a bezporuchovosti. Oltcit byl alespoň moderním vozem s dobrým motorem, pěkným interiérem a designem. Ale dnes jej potkat je vzácností. Podle statistik jich je registrováno přes 3tis Ks. Což je málo...
Dobovy Trabant z Tuzexu.
Ale dnes okolo mna presiel vybliskany Pontiac Bonneville, ked som cakal na prechode. Nadherne auto. Nevadilo by mi. Len krmit ten 6-7L V8 motor asi nebude sranda :-) Ale tam sa na spotrebue nepozera, rovnako ako pri Subaru :-)
Podla webu zrejme piata generacia. A je len o par rokov starsie, ako tento rumunsky nezmysel.
Zatím asi nejvýstižnější článek, odrážející i mé osobní zkušenosti s Oltcitem. Prvního Oltcita r.v. 1988 jsem koupil v roce 2003 jako šestý majitel. Druhého Oltcita r.v. 1989 jsem koupil v roce 2005 po prvním majiteli, s najetými necelými 20 tis. km. První už je odstavený, druhý jezdí dodnes, i když není momentálně úplně fit a není to od r 2013 již hlavní auto na denní ježdění. Mezi tím za ty roky mi ještě dalších asi pět nebo šest Oltcitů prošlo rukama při rozebírání. Úžasná škola poznání. Prakticky veškeré opravy jsem si řešil vždy sám. Výjimkou bylo pár případů návštěv v servisu z důvodu absence potřebného vybavení. Ta technika mě prostě chytila a baví mě dodnes. Hlavně proto, že to není konfekce s donekonečna se opakující stejnou koncepcí většiny tehdejších i dnešních aut. Že je to takový atyp, kde je většina věcí řešena úplně jinak. Jasně, že má kupu nedostatků, majících původ hlavně v kvalitě zpracování, ale ty jsou vyváženy právě tou unikátností. Tak už i z toho důvodu jsem rozhodnut jednoho Oltcita i nadále držet v provozu tak dlouho, jak to jen půjde. Spotřebou patřím u obou kusů mezi ty šťastnější majitele. Podařilo se mě na dlouhých trasách (okolo 700 km) dosáhnout i na 6,1 l/100 km. A to i při významné části trasy v dálničním tempu a autě obsazeném a naloženém tak, že téměř dřely zástěrky zadních kol o asfalt. Samozřejmě v zimním období při jízdách na pár kilometrů není problém se dostat i na tří až čtyřnásobek, čímž se pak dlouhodobý průměr dostává výrazně výš. Ale nelezlo to přes 8,5 l/100 km. Zážitků mám spoustu, cenných zkušeností taktéž, ale sem by se to nevešlo, tak snad někdy napíšu knihu.
Mali sme ho vyrastol som v nom... Sranda auto a nutne dodat, ze zaujimave.
- tuha karoseria, plechy oproti skodam hrubsie, 3dverak nekrutilo sa to jak favo a dvere poriadne
- tichy aj od podvozku tie hrube vrstvy asfaltu a odhlucnenia si pamatam to dnes
- motor vacsina emisnych "technikov" uplne rozladila a potom to neslo a zralo 10l, ale poriadne nastaveny motor nezral + kvalitny olej a vymeny a priadol si...to nebola skodovka, vyzadoval servis kvalitny a znaly
- charakter motora na 3500ot prisiel naval krutiaku a poctivo zabral to ma vzdy bavilo a do 6500 siel ako pila, super zvuk ak bol v dobrom stave a naladeny pekne bezal aj s deravym vyfukom :-)
- dobre jazdne vlastnosti, jazdil predvidatelne, predok hore nepadal na predne koleso jazdil ako kachna vo vode a dobre vyvazenu hmotnost medzi napravami tj boxer vzduch + zadok dolu, aj napriek naklonom velmi dobre drzal stopu
- predna naprava sla znizit otocenim skrutnych tyci v 1000hrane
- konstrukcne velmi premyslene a unikatne auto
- vela miesta
- skoda ze ho nevyrabal citron skorej rumunska kvalita mu neprospela bohuzial... najhorsia zavada rozpadajuce sa zamky od spinacky po dvere az kufor...