Diskuse

Před 50 lety se začal vyrábět polský Fiat 125p

28.11.2017

Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě "malucha" Fiata 126p automobil Fiat 125p, který se začal vyrábět před 50 lety, 28. listopadu 1967.

 

  • 10 Reagovat !

    foto Bubaq

    Bubáq 28.11.2017  15:10

    Copak 125p,

    ... ale 132p, to bylo brko! 125 měla vzadu tuhou nápravu na podélných listových pérech a tak jízdní vlastnosti tomu odpovídaly. 132 už přišla s moderním motorem 2xOHC 1800 ccm, zadní (taky tuhá) byla na vinutých pružinách a podélných ramenech. Na svou dobu velký luxus uvnitř, opravdový bourák :-). Škoda, že jich Poláci tenkrát smontovali tak málo!
  • 00 Reagovat !

    foto LEGOPARK

    LEGOPARK 28.11.2017  17:46

    Polonez

    Nastupcom 125p urcite nebol Polonez! Ten sa vyrabal uz hlboko v 80. rokoch!
    • 00 Reagovat !

      foto pumpkin

      pumpkin 28.11.2017  20:21

      « Re: Polonez

      Nebol, ale mal byť. 125 bol len na pár rokov, keďže vychádzal ešte z Fiatu 1300/1500. Na západe už po piatich rokov 125 vystriedal model 132. V Poľsku to mal byť Polonez, lenže zas neboli peniaze na motor ani podvozok a tak sa od 1978 vyrábal súbežne so 125 vlastne až do konca v 1991
    • 00 Reagovat !

      foto gargamel1

      gargamel1 28.11.2017  22:52

      « Re: Polonez

      Polonnéz bol postavený na podvozku F125p
    • 00 Reagovat !

      foto petr164

      petr164 03.12.2017  00:26

      « Re: Polonez

      Polonez bohužel přebíral základ koncepce podvozku 125ky, ta listová pera vzadu mluví za vše. Poláci sami nikdy neměli smysl pro moderní konstukci vlastními silami.
  • 01 Reagovat !

    foto Arese

    Arese 28.11.2017  18:26

    Vzoru nesahal ani po kotníky

    Komunistické totalitní Polsko bylo bohužel velmi chudou a zadluženou zemí a navíc s velmi špatnými silnicemi. Není proto ani divu, že polská verze modelu 125 byla proti italskému originálu doust zoufalá - stylisticky i technicky. Motory, podvozek a i přístrojová deska totiž byla převzatá ze staršího Fiatu 1300/1500, aby licence byla pro Poláky co nejlevnější. Také dílenské zpracování bylo dost slabé a časem se jedině zhoršovalo... :'-(
    • 01 Reagovat !

      foto Bubaq

      Bubáq 28.11.2017  19:48

      « Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

      Svatá pravda... Vlastně nechápu smysl těchto článku ve Světě Motorů nebo na ACZ. Žádné technické hvězdy, jen špatně smontovaná nekvalitní auta. Mladší, než jsme my, to zjevně vůbec nezajímá. A taky proč? Viz dnešní příspěvek o Trabantu...
      • 10 Reagovat !

        foto wakantanka

        wakantanka 28.11.2017  19:56

        « Re: Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

        Tragicky je hlavne tento neclanok. Nic o technike a vykonoch. Modernizacie odbyte jednou vetou. Cele mi to pripada len ako nieco cim vyplnit priestor a velmi sa nemusiet namahat.
        • 00 Reagovat !

          foto pumpkin

          pumpkin 28.11.2017  20:27

          « Re: Re: Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

          Je to článok z ČTK, ktorý nie je určený len motoristickým webom. Nie každého zaujímajú technické podrobnosti, hoci redakcia mohla doplniť info.
          • 20 Reagovat !

            foto Arese

            Arese 28.11.2017  20:41

            « Re: Re: Re: Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

            Pamatuju zlaté časy, (za pana Láníka), kdy by podobně zoufalý polotovar, jakým je tento článek, na auto.cz vůbec nemohl vyjít.... :-O :-O :-O
            • 00 Reagovat !

              foto Ondris

              Ondris 29.11.2017  09:19

              « Re: Re: Re: Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

              Naštěstí ještě vycházejí články od pana Haase, které jsou opravdu na úrovni :no:
          • 00 Reagovat !

            foto wakantanka

            wakantanka 29.11.2017  11:00

            « Re: Re: Re: Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

            Tak u Trabiho pár hodín potom sa Sleeper venoval pomaly každej drobnej zmene, takže sa očividne dá keď sa chce. :-)
    • 00 Reagovat !

      foto narona

      narona 28.11.2017  21:11

      « Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

      To je pravda jenom napůl, v rodině jsme měli 125ku 15 let od roku 74 a mimo to že reznul už jak vyjel z linky tak naprosto bez problémů. Děda jen měnil olej a najezdil přes 200 tisíc. Současně potom měl ještě žigula a to už taková sláva nebyla, i když byl s patnáctkou živější.

      Originál fiaty měly slabý plechy a rezly podobně.
      • 10 Reagovat !

        foto Bubaq

        Bubáq 29.11.2017  22:33

        « Re: Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

        To tenkrát existovala taková nákupní taktika: nebrat auto vyrobené v pondělí nebo v pátek. U nich kvalita byla prostě příšerná. Pochopitelně, tuto taktiku mohli uplatnit jen ti, co měli potřebné kontakty. A nebylo to zadarmo! Tím nechci říci, že je to případ Vašeho dědečka. Jen jsem si zavzpomínal...
    • 00 Reagovat !

      foto petr164

      petr164 03.12.2017  00:24

      « Re: Vzoru nesahal ani po kotníky

      Nemohu souhlasit, protože kus, který jsem převzal po švárovi, byl prakticky poslední verze a jeho kvalita byla taková, že jsem kromě výměny spojky po dlouhém stání, když jsem už jezdil s Alfou, a běžné výměně spotřebních dílů typu destičky, neměl žádné opravy či dokonce odtahy, šlo o z hlediska TCO o velmi levný a spolehlivý vůz.
  • 00 Reagovat !

    foto petr164

    petr164 03.12.2017  00:19

    Měl jsem

    Jo tenhle Polák z roku 1980 nás čtyří s nynějším švárou v pohodě dovezl v roce 1989 do Jugošky a zpět. Když chtěl člověk ušetřit, nesměl otevírat druhou komoru dvojitého karburátoru, ale to byla zase hodně zezáživná couračka. Když mne v kopci na Prosecké v Praze zastavili chlupatí, chtěli otevřít kufr kvůli rezervě. Marně hledali nějaké tlačítko vzadu na kufru a když jsem kufr otevřel pákou u sedadla řidiče, víko kufru rychle odskočilo a málem praštilo zvědavého chlupatého do kebule, naštěstí projevil hbitost a následně i stoickost, když mi neřekl ani slovo. No, konstrukce sice zastaralá a sedadla zoufale nepohodlná, ale mladým to nevadilo a spolehlivost vše přehlušila. Jezdil až do roku 2007, pak šel z domu, prý na závodní přestavbu ala Wojtowitz...
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po krku. Recenze Far Cry 5: Dead Living Zombies

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po…

Poslední stahovatelný přídavek pro Far Cry 5 je tu a tentokrát si nebere na paškál nic menšího než populární…

Natálka Grossová v nemocnici na přístrojích: Zasáhl ji elektrický proud!

Natálka Grossová v nemocnici na přístrojích: Zasáhl…

Vdova po expremiérovi Stanislavu Grossovi Šárka Grossová (48) si prožila peklo, když viděla svou dceru Natálii…

 

iSport.cz

Krpálek v sukni? České judo si hýčká obří talent: Dáváme si do držky!

Krpálek v sukni? České judo si hýčká obří talent:…

České ženské judo v posledních letech skomíralo, reprezentantky chyběly od roku 2012 na všech vrcholných akcích.…

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z Chelsea, říká expert

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z…

Znovu slyší chválu ze všech stran. Český brankář Petr Čech vychytal při výhře Arsenalu s Evertonem 2:0 první…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Kosovo: Mafiemi prolezlá zemička, která spí na sudu střelného prachu

Kosovo: Mafiemi prolezlá zemička, která spí na sudu…

V naší zemi existuje hrubě nepraktický – a někdy i vysloveně nesmyslný – zvyk upřednostňovat a „řešit“ minulost…