Stále častěji se zejména u dražších automobilů objevuje pohon všech kol. Disponuje větším množstvím součástek a vyspělejší technikou. Jenže s tím současně roste riziko možné závady.
Autor si dost protiřečí. Napřed napíše že připojitelný pohon všech kol je nejjednodušší a tedy nejspolehlivější, ale vzápětí varuje před jeho možnou destrukcí.
Přitom u provedení s diferenciálem na rozdíl od připojitelného žádná destrukce prakticky nehrozí, takže tohle by mělo být nejspolehlivější. Zmínka o úniku oleje se samozřejmě týká vadného provedení konkrétního modelu, ale nepředstavuje žádný systémový problém. Takže ve skutečnosti je pohon s centrálním diferenciálem odolnější.
A druhý rozpor je v tvrzení autora že připojitelný pohon nepoužívá žádné zařízení, které by umožňovalo variabilně rozdělovat hnací sílu mezi obě nápravy (a v závorce zmiňuje diferenciál). Jenže o kousek dál se dočteme, že diferenciál rozděluje hnací sílu v poměru 50:50. Takže ani tady o žádné variabilite nemůže být ani řeč.
Nad jejich síly je bohužel už i ta jednoduchá spojka připojovacího systému. Jinak by asi pan Dusil nenapsal, že připojitelný pohon neumožňuje variabilně rozdělovat hnací sílu mezi obě nápravy
pro balu: píše se to Defender. Jinak jj, 4x4 rychlá, 4x4 pomalá rozepnuto, 4x4 pomalá mezináprava dif lock. Svítí to oranžovým schematkem u budíků. Jen chod pák nic moc. Jsem měl na podzim 110ku s 2.2Puma v Maroku. Marrakech - Setti Fatma- Tizi n Test - Aulouz - Tizi n Tleta - Quarzazate - Tizi n Tichka - Skoura - Erg Chebbi - Midelt - Beni Mellal - Demnate - Marrakech :-!
Ojetinu nikdy. Ovšem kdyby mě to bavilo, neměl jsem peníze nazbyt: [odkaz] a chtěl převážnou část času trávit pod autem nebo dohadováním v servisu tak proč ne. Ale já si myslím, že má auto sloužit a ne, že bych sloužil já jemu. Ty doby nedostatku jsou ty a tam a nevšiml jsem si, že by BOHATÍ lidé kupovali ojetiny, tedy s vyjímkou nějaké nutnosti a rozumné užitné hodnoty. Ale k tomu jsou dodávky a ne osobáky.
Neviem, ci si novodobe "MPT" AWD od Subaru, vzhladom na sucasne rozsirenie nezasluzilo nejaku zmienku, ale zrejme to autor zamyslal hodit do toho balika s azijskymi elmag.spojkami ?
Tak len doplnam obligatne [odkaz] , co je velmi dobre vysvetlenie viacero rieseni nielen z pohladu Subaru.
Naprosto klasicky fail při moudrým psaní o 4x4. Vynechat system ktery pouziva jeden z prednich svetovych vyrobcu 4x4(bohuzel ne jiz pro EU trh) Již od roku 1991(dodnes) ma mitsubishi pohon Superselect. Nastalo nahon na zadek, za jízdy do 100km/h priraditelny předek s otevřeným diferakem. Dále stále do 100km/h za jízdy možnost zavřít mezinapravu a při zastavení neutral (to se pak toci jen nahon na PTO) a dále redukce. Tedy 5! poloh na maly šaltpáce. No a uzamykatelny zadní dif je u superselectovych aut samozřejmost. Vše mechanicky +podtlakem. U pajero 3 a dal už místo propodtlku ovládání servomotory. Spolu s přiřazením/ vyřazením předku se i pripojuje/odporuje prava poloosua přes tzv disconect, tedy netoci se zbytečně přední kardan. Celý systém je naprosto spolehlivý i při nájezdech víc jak 0.5 mio km. Maximálně lehnou solenoidy za 200kc. A co je naprosto super, i kdyby odeslo podtlakovy ovládání, tak se disconect sepne a zařazení 4x4 je pak pouze o mechanickén pohybu malou šaltpákou, tedy žádný že se něco stane a člověk tam tu ctyrkolku nezaradi.