Predpokladám, že zadný pohon dostanú aj budúce A6-ky a A7-ky. U A4-ky a A5-ky nie som si istý, či používa platformu z Passatu alebo A6-ky. Podľa toho bude potom závisieť aj typ pohonu u budúcich A4-iek. A A3-ke zadný pohon určite "nehrozí".
Trošku budem parafrázovať: "Zadný pohon ničím nenahradíš". Dokonca u niektorých superšporťákov je zadný pohon lepší ako 4x4.
A4 používá platformu Audi, tedy MLB, a v příští generaci dostane MLB Evo, kombinaci hliníku, oceli a uhlíkových kompozitů. Pravděpodobnost, že celá vyšší část nabídky Audi přejde na platformu Porsche, se blíží nule. V článku se píše o opuštění celohliníkové karoserie, nicméně tu by opustila i kdyby zůstala u MLB (přešla na Evo), protože hmotnost musí jít dolu a uhlíkové kompozity jsou ještě lehčí. Dá se předpokládat i větší nasazení hořčíku. Od menších Audi se liší hlavně v tom, že mají větší rozpočet, tudíž si mohou dovolit větší podíl dražších materiálů. Není to krok zpět, jak z článku vyznívá, ale krok kupředu. Ztratí akorát na kráse, body in white celohliníkových karoserií jsou nádherná.
Opuštění předního pohonu u A8 jsou JEDNOZNAČNĚ krok kupředu (to byla skoro OSTUDA) - s výslednou hmotností uvidíme..
..stejně jako uvidíme KTERÝCH modelů se to bude týkat - já zatím slyšela JEN o audi A8 (snad bych "věřila na" audi A7) - u A6 si NEjsem jistá..
(spíš) NEeee - to k tomu ZADNÍMU pohonu u "nižších" modelů" ;-)
A dokonce (NAPROSTÁ) VĚTŠINA supersportů jsou ZADOkolky..
..a od příští generace tak bude i u Lamborghini Gallardo :yes::-)
Můj názor je, že by to A8 rozhodně prospělo - pohon zadní nápravy a samozřejmě také quattro :yes: Pokud půjdou i níže, tak max do A6 a A7. Dál už to nemá cenu ;-)
Tak "prospěje" to naprosto JEDNOZNAČNĚ..
..ale s tím "níže" nějak NEvím (snad A7 - pokud tedy příští generace bude používat techniku A8
A6 (si myslím že) NEeee - ta spíš zůstane "taková jaká je" = předokolka s možností 4x4
Audi může dělat zadokolky už dnes. Co do materiálů, tyhle platformy také budou velmi podobné. Hlavní rozdíl podle mne bude v pohonu, přechod na MSB s sebou může přinést mezinápravovou spojku. Záleží, co Porsche připraví pro příští generaci Panamery. Pokud by použili stejný systém, jako v ostatních větších Audi, tak nevidím přínos změny platformy, leda rozmělnění nákladů Porsche. Pro Bentley to bude určitě dobře, u Audi jásat nebudu, pokud to bude znamenat konec mechanického diferenciálu.
Zkratka CGD mi nic neříká. Leda tak CDG - letiště Charles de Gaulle.
Novou A8 jsem nikdy nerozebíral, ale v popisech A8 přímo od Audi se uvádí, že centrální diff. je Torque Sensing třeba zde:
[odkaz]
Je tam Crown Gear Differential (chceš-li, Kronenrad-Mittendifferenzial) z RS5. Stačí se podívat na audi.de [odkaz] , byť ten seznam modelů není aktuální (chybí tam například RS4 Avant, nebo S5 po faceliftu; A6 by ho také měla mít). Torseny zahodili už před nějakou dobou, nicméně principiálně jsou pořád torque-sensing, na rozdíl od speed-sensing (například viskózní spojka v R8).
Z odkazu se o konstrukci a principu fungování toho diferenciálu člověk nedozví zhola nic. Pokud je torque sensing tak je to pořád nějaká rodina torsenů.
Odkaz na video tam je. :-) Vlevo máš "Noch mehr Informationen", vede to na microsite, kde je i video. Stejné video najdeš různě po netu včetně youtube, například [odkaz] .
Torque-sensing je princip. Torsen je registrovaná obchodní značka. V hnacím ústrojí pracuješ se silou (točivým momentem) a otáčkami. Takže máš diferenciály, které reagují na rozdíl rychlostí, jako je viskózní spojka, a máš diferenciály, které reagují na změny v rovnováze přenosu točivého momentu. Audi používalo jen Torsen T-1 (s jednou převodovkou snad montovali T-2, ale to sotva stojí za zmínku). Po něm následoval diferenciál, který v principu fungoval jako T-3 (planetový převod je planetový převod), ale už to nebyl Torsen. Audi mu říkalo prostě samouzavírací. A s tímhle už Torsen, tedy JTEKT, nemá nic společného. V nabídce nemají nic podobného. Samotný diferenciál byl vyvinut tady v Evropě, byla to práce na zakázku pro Audi. Jednou z velkých výhod je, že nemá TBR, takže mu nevadí, když jedna náprava ztratí trakci kompletně.
Teď trochu sentimentu. Jen T-1 je originál Torsen. To je ten, který vymyslel Vernon Gleasman. To je ten, který používá HMMWV (Humvee) a který proslavilo quattro. Od roku 2005 Audi v nových modelech Torsen doprostřed nedává. Ať se na to díváš ze sentimentálního hlediska, nebo z obchodního.
Ani aktuální A6 by údajně neměla používat diferenciál Torsen, ale diferenciál s korunovým kolem (viz MT), který standardně na zadní kola přenáší cca 60 procent točivého moment a díky soustavě lamel, které fungují jako uzávěra diferenciálu, to může být až 85 procent. Na přední kola to může být až 70 procent.
Ale třeba AUTOHIT přišle koncem května s prohlášením, že dif. s korunovým kolem (který měla jako první Audi RS5) měla pouze nultá série nové A6 a pak se znovu vrátili k osvědčenému "Torsenu" typu T3.
[odkaz]
Já myslím, že důležitý je princip, a ten je, že všechny tyto mezinápravové diferenciály reagovaly a reagují na změnu momentu (proto podle mě US stránky Audi uvádí prosté TORque SENsing). Jestli dříve neměli nějakou špéru, která dnes umí nastavit třeba poměr 60:40 je fajn, ale základní princip je stále torque sensing. Proto pro mě je to co rozděluje moment mezi nápravy u Audi stále torsen (s malým t, tedy mechanický člen, který reaguje na točivý moment od náprav). Jeho konstrukce se nějak vyvíjí, výrobu zajišťuje někdo jiný asi je lehčí (nebo také ne pokud je pravda podle odkazu který jsi dal, že se vrátili na stromy) a nevím co ještě ale princip zůstává. A o princip u nové generace A8 jde v první řadě.
PS: v říjnu jedu na pravidelný servis, schválně se chlapců v Porsche zeptám co vlastně mám, ale myslím, že na mě nejspíš budou koukat jak zjara.
Moc se mi jim nechce věřit. Už v první větě mají hlouposti. T-3 je planetový, šroubový je T-1. Torsen Audi poprvé použilo v Audi 80 B3, kterou představili v roce 1986.
Quattro II. g. (poprvé s Torsen) se dostalo do generace B3 až v roce1989 (Audi80/90 Quattro), takže prvním Audi s "Torsen Quattro" by měl být Audi 100/C3 (1988) a následně klasika Audi Quattro.
Mluvil jsem o představení a to samo Audi datuje 1986 v Audi 80. Že to byla B3 jsem automaticky předpokládal, protože B3 byla v roce 86 představena (modelový rok 87). Je pravda, že do roku 89 byla B3 označována jako Typ 89, od roku 90 jako 8A. Z toho možná panuje ten zmatek, protože jsem nejednou viděl B3 uváděnou od 89. roku.
Souhlasím s tím, že byla B3 fakticky představena už v r. 1986, ale šlo mi o to, ve kterém roce se Quattro II. g, (s Torsen) skutečně poprvé dostalo (fyzicky) do modleu od Audi. Podle mě to byl spíš až r. 1988 v Audi 100/C3.
"In 1986, Audi introduced a new self-locking center differential in series production. This differential also operated strictly mechanically and highly intelligently. The name Torsen was derived from the words “torque” and “sensing.”"
[odkaz]
"With the debut of the Audi 80 quattro in fall 1986, Audi introduced a new center differential – a component that was still strictly mechanical, but highly versatile. The name Torsen was a contraction of the English words “torque” and “sensing.”"
Source: Audi AG
[odkaz]
Pravda je, že nemohu najít definitivní zmínku o quattru v B3 před rokem 1989. Takže je klidně možné, že si produkční premiéru odbyl v Audi 100. Ale je v tom pěkný bordel. Jediný konzistentní údaj je, že Torsen představili v roce 86. :-)
Tak už asi vím. Půjde o Quattro, které mělo základ v Audi Coupé B2. To dostalo pro modelový rok 87 Torsen. Poté Torsen dostalo Audi 100 a následně Audi 80 B3.
Teoreticky by ho dnes měla mít kompletní nabídka řady A (4+) včetně S a RS modelů. Ale potvrzené to nemám a Audi se těmito změnami nechlubí. A ani ta A6, kde si tím jsem prakticky jist, není v seznamu na téhle stránce. Nicméně A8 tam je a o A8 se bavíme.
Viděl jsem nejeden článek, který ho uváděl u faceliftované A5/ S5. Jak z minulého roku, tak letošního. U RS4 Avant je to také jisté. [odkaz] A tady máme testík A4 allroadu po faceliftu, kde uvádí CGD.
Přesně to jsem si říkal. U RS klidně napíšou, že jde o korunový převod, jako by chtěli vypíchnout, že má něco extra, ale u ostatních to odbydou nějakým obecným označením, nebo se o tom radši nezmíní vůbec. Pro A6 jsem to našel v původním press kitu, ale ten je relativně starý, takže by to tvrzení AutoHitu nevyvrátilo. Tam je pod záložkou Antrieb korunový převod vyloženě uvedený.
Tak to jsi vedle jak ta jedle.
Kazdy Audifil ti zde briskne vysvetli, ze kdyz engineeri u MB a BMW aj. ta auta kdysi vymýšleli, tak zrovna sel kolem Bubka a zapomel tam svou tyc, a protoze byli kreativni, tyc mu ukradli a soupli ji tam. Ale engineeri v Audi na to sli jinak, spravne. A ti ostatni, aby prezili, cpou do toho xdrivy, 4matiky apod.
Akorat hosi ted budou muset updgradovat sva myslenkova schemata, aby si to nejak vysvetlili.