Diskuse

Proč zemřel motor Wankel? Připomínáme jeho největší nevýhody i výhody

29.11.2016

Motory s rotačními písty jsou sice od roku 2012, kdy jejich výrobu ukončila automobilka Mazda v sériových vozech minulostí, ale stále přitahují pozornost, přestože mají řadu nedostatků.

 

  • 22 Reagovat !

    foto Jirka-26

    Jirka_26 29.11.2016  15:32

    Wankelův motor je -

    - (spolu se Stirlingovým motorem) ideální pohonnou jednotkou pro stacionární využití při konstantních otáčkách (3000 rpm) a téměř plném plynu, nejlépe s nízkotlakým přeplňováním a dvěma svíčkami. Minimální počet dílů, absence ventilového rozvodu a možnost mazání směsí jako u 2T při správném vyladění rozvodu dává velmi slušný výkon při rozumné spotřebě a hlavně nulových vibracích. Těsnící lišty Japonci vyřešili, pro pohon kompresorů nebo motor elektrocentrály většího výkonu je doslova ideální. Ale jako pohonná jednotka do auta se moc nehodí, zatím klasiku s kulatými válci nic nepřekonalo...
    • 20 Reagovat !

      foto michal-t

      michal.t 29.11.2016  15:53

      « Re: Wankelův motor je -

      Zamýšlet Wankel a Stirling pro shodný typ aplikací mi nepřijde nejvhodnější.... Jsou to naopak právě velice rozdílné stroje, zejména co se emisí týče a poměru výkonu k hmotnosti či rozměrům.
      Problémy s utěsněním pístů se řeší u obou, to mají společné.
      Pokud Wankel do elektrocentrály, tak budiž, ale jen pokud půjde o přiměřené výkony podobné automobilům… pro vyšší výkony se moc nehodí – musel by být ve vícepístovém uspořádání, což není zrovna snadné/levné postavit a odladit.
      • 00 Reagovat !

        foto Jirka-26

        Jirka_26 29.11.2016  16:27

        « Re: Re: Wankelův motor je -

        Stirling nemá rád prudké změny zatížení, jelikož ohřev výměníku nestíhá. Proto je vhodný pro konstantní otáčky (pokud možno malé do 1000 rpm kvůli účinnosti) a odběr výkonu. Je tichý a nemá zapalování, které by rušilo. Pohánět se dá kdejakým palivem včetně uhelného prachu. Wankel se nedá vyrobit malý, ono to mechanikcy sice jde, ale jeho vlastnosti jsou pak ještě mizernější, než u rozumné velikosti aspoň 500 cm3. Tudíž odběr v desítkách kW. Pro konstantní otáčky a zatížení by nebylo od věci Wankel a Stirling spojit, spalinami z Wankelu ohřívat výměník Stirlingu, dál by klesla měrná spotřeba.
        Někde jsem viděl i dieselové provedení Wankelu, ale jestli se někde uplatnil nevím. Byl to takový kočkopes ohledně kompresního poměru, nějak se mu pomáhalo dalším Wankelem, musel bych to hledat, nepamatuji si to přesně. Mám dojem, že se kompresním poměrem dostali nad 14:1.
  • 31 Reagovat !

    foto skejpa

    skejpa 29.11.2016  17:10

    Zemřel ? Opravdu ? :)

    Nezemřel, jen spí. V roce 2020 by měla přijít Mazda RX-9 jakožto oslava výročí Mazdy a s ní i nová generace wankelova motoru ;) Alespoň takové jsou nyní prognózy...
    • 01 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 29.11.2016  20:12

      « Re: Zemřel ? Opravdu ? :)

      Přesně, taky doufám že nezemřel. :yes:
  • 05 Reagovat !

    foto Ada-je-zase-tady

    Ada je zase tady 29.11.2016  18:56

    Proč zemřel motor Wankel?

    Protože byl zážehový a měl malý kompresní poměr a tím i malou účinnost a vysokou měrnou spotřebu. Budoucnost mezi spalovacími motory má jen diesel a případně spalovací turbína (ale to jen ve specifických případech leteckého provozu). :-!
    • 42 Reagovat !

      foto Barry-Lyndon

      Barry Lyndon 29.11.2016  20:27

      « Re: Proč zemřel motor Wankel?

      Diesel bude nakonec stejně zakázán, jako třeba azbest a pod. Už aby to bylo!
    • 10 Reagovat !

      foto gil54

      gil54 29.11.2016  21:14

      « Re: Proč zemřel motor Wankel?

      Spalovací turbína mě taky jaksi přitahovala, protože je v podstatě primitivní a jen se točí. Šla by použít i v autě - (a vím, že to už dávno proběhlo a s turbínou byly i závoďáky) - jako třeba kontinuálně běžící generátor pro výrobu elektřtiny :-) (něco vloni snad zkoušel představit Jaguar, jako nějakou studii, jestli se nepletu.)

      Turbína ale hlavně poměrně dost žere a tím má logicky nízkou účinnost a vzhledem k vysokému tepelnému namáhání je výrobně poměrně drahá a ani moc nevydrží. Takže asi zase nic. No, ale na druhou stranu dokáže fungovat pomalu i na močůvku s trochou petroleje. ;-) >:D
      • 00 Reagovat !

        foto Ada-je-zase-tady

        Ada je zase tady 30.11.2016  00:21

        « Re: Re: Proč zemřel motor Wankel?

        Nejsem odborník na spalovací turbíny, ale přece si dovolím poznámku:
        a) samozřejmě pro výrobu elektřiny, která by sloužila k pohonu vozu.
        b) jako u všech spalovacích motorů je účinnost daná kompresním poměrem a rozdílem teplot, snad by někdo zvládnul výrobu malého keramického rotoru z jednoho kusu, který může pracovat při vysokých teplotách. Je to otázka ceny a výtěžnosti výroby.
        c) životnost spalovací turbíny je oproti spalovacímu motoru s vratnými písty výrazně vyšší. Pokud by tomu bylo naopak, budou dodnes letadla mít pístové motory.
        • 00 Reagovat !

          foto gil54

          gil54 30.11.2016  01:48

          « Re: Re: Re: Proč zemřel motor Wankel?

          Pro použití v letadlech hrají do noty aspekty, které autům nevyhovují, ale letadlům ano. Zároveň kladné vlastnosti se v autech neuplatní nebo jdou využít jen obtížně. Také však odborník nejsem ani trochu.

          Letadla jistě uvítají u turbíny, proti pístovým motorům, hlavně nízkou výkonovou hmotnost, pak daleko nižší požadavky na kvalitu paliva, nevadí neochota na rychlou změnu režimů, plus je také při daných velikostech jednoduché vyvážení pohonné jednotky a menší složitost na potřebný výkon.

          Pokud se týká životnosti, není to rozhodující kritérium pro volbu použití druhu pohonné jednotky do letadel. Předpokládám, že v leteckém provozu jsou stanovena obecně platná pravidla pro kontroly a prohlídky jak pístových, tak turbovrtulových tak i turbínových motorů. Všechny tyto typy motorů se v letadlech běžně používají. A také kontrolují a preventivně servisují podle potřeby.

          Pro ty velké a největší stroje turbíny prostě dnes vycházejí nejlépe v souhrnu kladných a záporných vlastností. Si teda já tak nějak laicky myslím.

          Úplně nakonec ještě podotknu, že mikroturbíny již existují a běžně se používají. Dokonce existují i spalovací turbíny pro letecké modelářství. Akorát nevím, jestli již existují rotory z jednoho kusu. :-O
      • 00 Reagovat !

        foto Blatouch

        Blatouch 30.11.2016  10:38

        « Re: Re: Proč zemřel motor Wankel?

        Kdyby ae tolik proinvestovalo do vyvoje turbiny nebo Wankelu, uz by zadne nesmyslne elektroauto nevzniklo.
  • 10 Reagovat !

    foto gil54

    gil54 29.11.2016  20:48

    Za dobrý a korektní článek...

    .... já dnes :yes: .
    A ať je Wankel jakkoliv zajímavý a v některých ohledech třeba i výhodný, nevidím jeho perspektivy vůbec růžově.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a parodií arcipadouchů

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a…

Lego už zdaleka není jen stavebnicí pro děti, objevují se spouty videoher, mobilních aplikací a také už třetí…

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední přání manželky (†26)

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední…

Slíbili si lásku do konce života, ale rozdělila je krutá rána osudu. Minulý pátek manželku bubeníka Šimona…

 

iSport.cz

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával proti Vegas

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával…

Jen čtyřicet minut strávil v bráně Detroitu proti Chicagu český brankář Petr Mrázek, přesto z 40 střel inkasoval…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského kandidáta Horáčka

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského…

Jeden z výraznějších prezidentských uchazečů, pan Michal Horáček, mj. navrhuje, aby stát občanům odpustil penále…

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno, antisemitismus v Německu roste, říká Šonka

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno,…

Židé v německých muslimských ghettech se musí mít na pozoru. Podle experta na SRN Jaroslava Šonky se množí…