Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)
21
/
37
Prohlédnout znovu
Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)
Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)
|
acz
Sedmasedmdesátiletým roadsterem Škoda Popular jsme v hustém britském provozu za 26 dní ujeli 4500 kilometrů – bez doprovodného vozidla
|
acz
V současné době je popular vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, doma je však v Muzeu Aloise Samohýla ve Zlíně. Před cestou si zahrál mj. v Četnických humoreskách.
|
acz
Naše trasa věrně kopírovala putování Karla Čapka z roku 1924, popsané v knize Anglické listy
|
acz
Z Čech na místo startu v Epsomu u Londýna popular putoval na kamionu. Krátce byl vystaven u místního dealera Škody a Alfy Romeo.
|
acz
Naše cesta začíná na půdě české ambasády, kousek od londýnského Hyde Parku. V popularu Petra a Zdeněk Vackovi, v pozadí desetkrát výkonnější Škoda Octavia RS.
|
acz
Kdo má za volantem rád romantiku, přijde si v Anglii na své. V tomto kouzelném domě Easton Glebe Čapek navštívil jednoho ze zakladatelů sci-fi H. G. Wellse.
|
acz
Před Cambridge zastavujeme u rolls-royceů a bentley. Nabízejí i veterány počínaje stoletým RR Silver Ghostem. Dokonalý je i poutač, replika daimleru z 90. let 19. století.
|
acz
Hlavní je nepromoknout, neprochladnout a vše si co nejlépe užít. Volant vpravo se v Anglii hodí, ostatně „náš“ popular takto první dva roky svého života jezdil i doma.
|
acz
O drobnější opravy není nouze, naštěstí nás celou dobu nepotkalo nic vážného a neřešitelného. Dvakrát třikrát bylo třeba demontovat a vyčistit karburátor.
|
acz
Motor je krátce po repasi, proto kontrolujeme dotažení hlavy válců. Ty jsou stojaté, postranní, ovládané rozvodem SV.
|
acz
Ze slunečných dní jsme se dlouho neradovali. Když začne pršet, má spolujezdkyně smůlu – jediný stěrač tehdy měly i podstatně dražší vozidla než lidový popular.
|
acz
Holy Island, tedy Svatý ostrov na severovýchodě Anglie, je přístupný pouze po nízkém náspu, zaplavovaném přílivem. Záchranná akce vyjde nejméně na 1900 liber.
|
acz
Hluboko vykrojená dvířka (zdráháme se napsat dveře) otevírají výhled do krajiny. Široké blatníky omezují ostřik boků karoserie i posádky na minimum.
|
acz
Všimněte si chromované kličky víka zavazadelníku a držáku SPZ s bočními lampičkami.
|
acz
Díky šikmým okénkům doplňujícím zcela rovné čelní sklo dovnitř za jízdy proniká citelně méně prachu i vody.
|
acz
Hrázděné domy nejsou výsadou německy mluvících zemí. Menší města se nám často velmi líbila, zato třeba průmyslovému Liverpoolu bychom se raději vyhnuli.
|
acz
Veterán otevírá dveře i na místa, kam vás s běžným autem nepustí. Třeba k pěknému skotskému zámku Blair Castle. Dudačka před něj nastoupí každou hodinu.
|
acz
Typické poštovní schránky i telefonní budky se ve 21. století už moc nepoužívají. Někde jsme na nich viděli cedulky, informující o přebudování na wi-fi hotspot.
|
acz
Kromě upozornění na zónu s častým pohybem dětí existuje i varování před staršími osobami se sníženou pohyblivostí, horším zrakem i sluchem.
|
acz
Ne všude jsou hospodářská zvířata od silnice oddělena, zídkou, živým plotem, ostnatým drátem nebo elektrickým ohradníkem…
|
acz
Vřele doporučujeme návštěvu severoanglického skanzenu Beamish. Jedna ze sekcí má podobu ulice z doby kolem roku 1913. Můžete navštívit takovouto autodílnu.
|
acz
Před cestou prošel popular repasí, provedenou v Otrokovicích (foto) týmem zkušeného Jiřího Valacha. Akci jsme začali plánovat před Vánocemi a odstartovali 12. května 2014.
|
acz
Protože řidič měří rovné dva metry a spolujezdkyně 190 cm, bylo třeba položit sedáky až na zem a zvednout střechu – celkem se získalo asi 6 centimetrů.
|
acz
Pohled do zavazadlového prostoru, kam zároveň patří nouzové „sedátko pro tchýni“: šlo totiž o nejméně pohodlné a nejnebezpečnější místo ve vozidle.
|
acz
Hotovo! Koncem dubna už popular čekaly zkušební jízdy.
|
acz
Populary se začaly vyrábět před rovnými 80 lety, logo s okřídleným šípem na masce je ještě asi o dekádu starší.
|
acz
Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec SV dává z litrového objemu 20-22 koní (kolem 16 kW). Na rovince s větrem v zádech to stačí asi na 85 km/h.
|
acz
Průhled stejným provedením popularu, jakým jsme absolvovali měsíční cestu Albionem. Všimněte si převodovky u zadní nápravy. Kresba Jiřího Dufka z Archivu Škoda Auto.
|
acz
Dobové materiály, dokumentující genezi jednoho z nejúspěšnějších aut první republiky. Popularů se vyrobilo přes 20 000 kusů, z toho asi 6000 mířilo do zahraničí.
|
acz
Podvozek s centrální nosnou rourou, koncepcí transaxle a nezávislým zavěšením všech kol.
|
acz
Karoserie ještě neplnila nosnou funkci, kompletní pojízdné „šasí“ vážilo necelých 500 kg. Hvězdicovité disky kol zlepšovaly chlazení bubnových brzd.
|
acz
Z dobového prospektu, kolem roku 1937: Moderní výrobní linka se v Mladé Boleslavi rozeběhla již o sedm let dříve.
|
acz
S plně naloženým až přetíženým roadsterem jsme při plném využívání výkonu motoru dosáhli průměru 8,5 l/100 km. Všimněte si, že cesta z Prahy do Brna kdysi přišla na 12 Kč.
|
acz
Popular býval modernizován prakticky každým rokem, výkon motoru během první „pětiletky“ vzrostl z 20 na 28 koní, prosadil se rozvod OHV…
|
acz
Náš vzor Karel Čapek s manželkou Olgou Scheinpflugovou a jejich Škodou Popular ve švýcarských Alpách (1935).
|
acz
Známé logo v podobě používané za dob popularu a jeho větších bratrů rapidu, favoritu a superbu.
|
acz
Za volantem omlazené Škody Octavia: Ptejte se, co vás zajímá!
Ford Escort Mk2 (1974-1980): Tři tituly mistra světa
Vladimir Putin má novou limuzínu. Aurus vylepšil laciný rolls jménem Senat
Toyota údajně pracuje na dalším sporťáku. Mohla by zatopit Miatě
Šance pro Evropu? Jeep Gladiator dostane plug-in hybrid
Nové BMW M4 CS oficiálně: Bráška sedanu M3 CS má 550 koní