V prvním díle jsme si popsali samosvorné diferenciály, které pracují na ryze mechanickém principu. Nyní si ukážeme několik příkladů samosvorných diferenciálů, využívajících „vyšší inteligenci“.
Ako je to pri prudkom rozbehu v priamom smere? Ked kolesa zacnu preklzovat, zacne VAQ zaberat alebo zabera len pri toceni volantu cize pri prechadzani zakrutami? Lebo Megane RS ma klasicky diferencial a sa mi zda ze ma rozbehy lepsie...
VAQ podle mého názoru funguje jen v zatáčce a to navíc ještě když se jede rychle. Pokud se jede pomaleji tak stačí XDS. V interních materiálech se doslova píše, že díky VAQ se sníží zásahy protiprokluzového systému. Označují jej TCS.
Diky za super clanek! Tyhle technicky orientovane clanky me zajimaji podstatne vic nez recence vsemoznych crossoveru a srovnavaci testy s predem jasnym vitezem.
Taky diky za to, ze jste tentokrat pridali vice obrazku s popisem, preci jen je to dost technicka materie. Ale dokazal bych si predstavit tech popisu v galerii jeste vice, treba u tech detailnich zobrazeni (napr. obr. 14-16 atd.), tam uz se trochu ztracim.
"Celkově je na zadní nápravu přenášeno za normálních podmínek 55 procent točivého momentu. V extrému to ale může být až 70 procent...
Tady si systém pravděpodobně pomáhá přibrzďováním předních kol podobně, jako to umí XDS+".
co je to za blost. kdyz tam neni centralni diferencial???
muzete mi vysvetlit, jak XDS+/Haldex dokaze na zadni napravu dostat vic nez 50% tociveho momentu, kdyz je tam misto difu spojka? kdyz pribrzdite predni napravu, pribrzdite i hridel, ktera pres ono spojku pripojuje zadek. Takze nekde bude chybka... zadni naprava se NIKDY se sepnutou spojkou nebude tocit rychleji nez predni
Ano, to s tím přibrzďování je asi nesmysl, ale přesto se zadní kola mohou točit rychleji. Řešení GKN Twister/Fordu RS využívá jiný převod vzadu než vpředu, takže zadní kola se v situaci kdy jsou sepnuté spojky na zadních kolech točí o něco rychleji než přední kola a tím pádem jde větší moment dozadu, Ford uvádí těch 70% v modu drift.
Dobrá, tak jsem se zmýlil v přesvědčení že jsme se shodli.
Já tedy zůstanu u názoru že 70% málo je. A argumentuji stále tvrzením, že čím víc síly jde dozadu, tím jde auto do driftu snadněji. Pokud by měl FF jen 70%, driftoval by citelně hůře než libovolná zadokolka se samosvorem, která má vzadu vždy plných 100%.
Pokud si pamatuji, tak si tvrdil, že to může být dokonce přes 100% na zadek
S tou libovolnou zadokolkou nemůžu souhlasit. Např. zadokolka s motorem o výkonu 100 koní, zřejmě nebude vždycky driftovat citelně lépe, než 350ti koňový FoIIIRS, byť jen se 70% na zadku.
Ano správně, stále tvrdím že to může být přes 100% na zadek a proto FF driftuje lépe než zadokolka.
Co se týká druhé části, je to věc k debatě. Abychom zůstali relevantní, srovnávejme srovnatelné, tj. stejně výkonná auta obou provedení.
Pokud bys chtěl přeci jen srovnávat nesrovnatelné a dokazovat mi tím že snad nemám pravdu, zkusil bych pro porovnání se 30:70 AWD vzít jako zadokolku třeba stokoňovou motokáru
FF RS je stavěný primárně jako čtyřkolka a drift mód je pouze jeden z módů které umí, takže nevidím nějaký zvláštní důvod dělat z něj nějaký driftovací speciál, to že čím víc jde dozadu usnadňuje driftování jsem nijak nezpochybňoval. První testy a ohlasy říkají, že se s tím driftovat dá, že se zadokolkou se samosvorem to jde lépe asi nikdo nebude popírat. FoFo v race modu zase bude lepší na zakroucené rozbité okresce.
Ham: nechci to dále pitvat, ale ještě jednou bych připomněl že tvrzení Fordu o max.70% dozadu je v absolutním rozporu s informací o sepnutí obou zadních spojek napevno, která zazněla v článku věnovanému FF.
Buď je síla dozadu opravdu omezena těmi 70% ale takové omezení zajistí pouze částečný prokluz spojek, anebo jsou spojky zatnuté napevno a pak jde díky zpřevodování dozadu komplet vše. Prostě jedno vylučuje druhé
Určitě dá hromadu práce posbírat tolik údajů a informací o tolika různých systémech. Podle mě je ale velká škoda, že texty nejsou přímo doplněny ilustracemi, protože hledat příslušné obrázky v galerii prakticky bez popisů je fakt na mašli.
Kromě toho by chtělo vyladit některé věcné chyby. Například co zmínli Ted s tím přibrzďováním předních kol, nebo podivnou informaci o změnách stálého převodu zadní nápravy Mitsubishi Active Yaw Control v souvislosti se zatáčením auta. Oboje naznačuje, že se autor v tématu neorientuje zcela bezchybně. Faktem ale je, že se jedná o docela složitou problematiku.