Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Shrnutí sezony Formule 1: Dominance a krize

Brit Lewis Hamilton obhájil titul mistra světa formule 1. Společně s ním dominuje šampionátu druhým rokem tým Mercedes.
Zpět na článek
12. 12. 2015 18:23
12. 12. 2015 12:39
Moje shrnutí Formule 1
Jako velkého fanouška mě F1 zajímala už od mládí. Aktivně, v rámci možností, jsem jí sledoval nepřetržitě od dob Jima Clarka a historii před ním jsem si doplňoval.

Dnes si ji už ani nepustím v televizi, pokládám to za ztrátu času. Dokonale se povedlo zkazit (a to znám ještě lepší výraz) všechno, co bylo na F1 přitažlivé.

Tradiční tratě, pokud nějaké zůstaly, jsou sice o hodně bezpečnější, ale přicházejí o svůj charakter. Nové tratě nestojí většinou za nic a je dost poznat, že je snad všechny s pravítkem a kružítkem namaloval Hermann a už jenom chybí umístit je na Saharu, do Turkmenistánu a na jižní pól, tedy do lokalit s nejtradičnější automobilovou historií.

Podíl umění jezdce na výsledku je stále nižší, musí povinně měnit pneumatiky v době, kdy již lze vyrobit gumy, které by s dobrými vlastnostmi vydržely celý závod, musí se na auto montovat povinně pneumatiky, které nejsou optimální specifikace. Závod se vyhrává ne na trati, ale v z větší části v boxech a počítačích teamových stratégů.

Předpisy, v oblasti motorů a celých pohonných jednotek, udělaly z vrcholných automobilových závodů nezajímavou soutěž počítačově-technologických dovedností, se zdvihovými objemy, které snad ani nedosahují průměrných hodnot motorů v českých garážích, ale za to s odstraněním koření v podobě atraktivního zvukového projevu.

Jediné, co jsem za současného stavu ochoten udělat pro F1, je to, že si přečtu výsledky a něco o "vývoji". Pro mě skončila F1 +/- před deseti lety, co zakázali dvanáctiválce (resp. povolili max. V8) a omezili max. otáčky na 18 000. :'-( :no:

Nebyly to špatné závody, když platila jen dvě omezení. Minimální šířka karosérie 850 mm a maximální hmotnost vozu 750 kg bez řidiče a náplní. Jinak si dělej co chceš. Paliva ? Kolik chceš. Gumy ? Jaké chceš. Motory ? Vyber si, počet válců i objem jaký chceš a když se ti to vyplatí, tak klidně dva motory na závod atd. Znamenalo to jediné - ukaž, co umíš za volantem, ukaž, co umíš vyrobit a ukaž, kolik peněz máš a kolik dokážeš sehnat. A to se divákům moc líbilo. To byla, podle mě, FORMULE 1.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - S8
13. 12. 2015 00:34
Re: Moje shrnutí Formule 1
Přesně tak, ten příběh mi velmi připomíná Evropskou Unii. Totální regulace zabíjí vše dobré a neumožňuje nikomu vyčnívat. Vše zcela unifikované, dle pravidel neumožňujících sebemenší odchylku ale za to přinášejících 100% a zaručenou nudu.

Ano, dříve se stávalo že občas někdo z jezdců zahynul, ale byli to uctívaní bozi, F1 bývalá královou motorsportu a byla to fantastická podívaná A MĚLA FANOUŠKY!

Dnes se na to koukat nedá. Před cca sedmi lety jsem přesel do režimu podívat se na start a dvě kola, usnout a probudit se na poslední tři kola. Poslední dva roky už to nesleduju vůbec. Třikrát do roka průběžné počasí, víc nemá cenu.

Nejtrapnější je DRS - když už přišli na to, že vlastně znemožnili předjíždění a že už na to asi nebude koukat vůbec nikdo, tak to zařídili tak, že ten vepředu nemá sebemenší šanci nebýt předjet. No co to sakra je? To má být nějaká soutěž, sport, když ten vzadu prostě ví, že předjede ať ten vepředu jede sebelíp?

A přitom by člověk řekl že když to řídí stařík nad hrobem, že by si mohl pamatovat jaké to bývalo před lety? Ať mi nikdo neříká, že počty fanoušků rostou? Vždyť se to musí projevovat negativně i ekonomicky?

Prostě kdo chce kam, rozbije si hu.bu sám....
13. 12. 2015 10:05
Re: Moje shrnutí Formule 1
Ano, na slavné DRS jsem zapomněl. Usain Bolt také běhá moc rychle, tak příště poběží v olověných botách.

I v dobách, dokud ještě stařeček neměl bílé vlasy, šlo mu, bohužel, vždy jen a jen o peníze. Fanoušci nejsou v prvním plánu prioritou dokud bude komu prodávat přenosová práva, dokud bude komu prodávat reklamu, dokud budou zájemci o pořádání GP a dokud budou alespoň dva závodní týmy ochotné platit. To je sport v té nejkřišťálovější podobě.

Dnes je evidentní, že v kultivovaných zemích s tradicemi motorsportu popularita klesá. Proto se jezdí třeba mezi velbloudy, kde jsou alespoň peníze. Snaha zatraktivnit kulhající F1 třeba pomocí DRS a pomalu každou sezónu novými předpisy je krok špatným směrem. Cíl je, aby auto a provoz stálo nákladově co nejméně a při tom aby na něj koukalo co nejvíc lidí jako na svatý obrázek. To ale nefunguje a ani fungovat nebude.

F1 je v komatu.
Avatar - praděda7
13. 12. 2015 13:03
Re: Moje shrnutí Formule 1
Ano, také jsem se letos (konečně) přestal po 40ti létech na F-1 dívat. Několika GP jsem se jako divák v minulosti dokonce zúčastnil. To bylo v době (2004-2007), kdy vozy dělaly alespoň kravál, i když předjíždění již bylo spíše výjimkou.

Jak už bylo zmíněno někde nahoře, "sešup" s F-1 nastal v okamžiku, kdy se začaly objevovat a povolovat technologie, které měly vozy vylepšit a zároveň je udělat bezpečnějšími bez toho, aby se zohlednil dopad těchto technologií na samotné závodění. Tyto technologie v důsledku udělaly vozy bezpečnějšími, srovnaly závodní pole, ale také téměř znemožnily předjíždění. Tím se z velké části přesunul důraz z jezdeckého umění na technologie a tím i na velké peníze. Věřím, že při troše dobré vůle a přemýšlení, se tomu dalo předejít.

Co se týče pneumatik a množství paliva to je na delší povídání. Jen ve stručnosti. Jeden dodavatel pneu je v pořádku. Závodění by prospělo, kdyby bylo na výběr z širší nabídky typů pneu (10?) v závislosti na tvrdosti spolu s neomezeným počtem zastávek v depu a omezením počtu pit crew provádějících výměnu kol. To by určitě přidalo na dramatu, co se týče pit stops a týmy by ušetřily kopu peněz. (Kdysi si kola měnili jezdci sami... ;-) ) Toho, kde všude by se dalo ušetřit, je zase na dlouhé psaní.
Počet zastávek pro palivo by byl neomezený, což by opět zvýšilo celkové drama.

Okruhy. Tím, že se rychlost vozů srovnala, změnily se požadavky na design okruhů, které se bohužel ve své podstatě moc nezměnily. I ty nejnovější nezohlednily fakt, že k předjíždění je nyní třeba dostatečně dlouhé rovinky (1.5 - 1.8 km), s rychlým nájezdem na rovinku, zakončené ostřejší zatáčkou a následovnou krátkou rovinkou zakončenou další zatáčkou v opačném směru. (Levá- pravá, pravá - levá). (Výborným příkladem byl design GP okruhu v Adelaide, i když na na dnešní techniku by 1 km rovinka byla asi už krátká). Na místo toho nastoupilo stupidní umělé předjíždění DRS.
13. 12. 2015 13:14
Re: Moje shrnutí Formule 1
Souhlasím s tebou co jsi napsal, ale je tu několik ale.
Pokrok nezastavíš a vrátit se do dob garážistů nejde. Všichni, to znamená jezdce, diváky a přitahuje rychlost, čím víc tím líp. Něco to stojí a zároveň to musí být něco extra co nikde není. Nascar je fajn, ale tam jde čistě o zábavu, technika nikoho nezajímá, všechny auta jsou stejná. Formule 1 je jiná. tady nejde jen o jezdce ale i o soutěž týmů. A týmy musíš regulovat předpisy, nebo ti udělají monstra a každý víkend se zabije jeden pilot. A jsme u jádra. Za vším hledej pravidla a poté peníze. Pravidla si vymýšlí Bernie dříve s Mosleym a dnes s Todtem (nebo spíše sám). A jeho filosofie je: když se někomu daří, změníme pravidla a vyždímat co nejvíc peněz pro sebe. Jaká je realita? Bernie s Mosleym si vymíní, že udělají zelenou formuli a nikoho se neptají. Zruší 12ti válce a nikoho se neptají. Zruší desetiválce a nikoho se neptají. Co na to ostatní? No ti dostanou miliony dolarů a mlčí. celá F1 by byla skvělá kdyby ji řídil někdo absolutně nezávislý na týmech a měl 15mil. ročně. Zbytek pro týmy. Pak by nikdo nežebral u Berniho o zálohy. Pravidla nastavit min. na 5let a změny 2roky dopředu. Tím pádem se nemusí vybírat výpalné od okruhů a pak by mohli klesnout šílené ceny vstupenek. Zavést vstupenky do paddocku. Tím, že by týmy na F1 vydělávali by pravidla mohla být klidně s návratem 10ti válců. Automobilky, které by to neakceptovali by měli odejít. Ferrari, Mclaren, Williams mají stejně největší základnu a ostatní jsou lehce postradatelní. Jen najít člověka, co nahradí toho magora Bernieho. Ten může za úpadek F1. Pokles je očekávatelný vzhledem k tomu, že lidé mají plno jiné zábavy a koukat 2hodiny na F1 už mladí nezvládnou. Ale šlo by to líp.
Avatar - praděda7
13. 12. 2015 16:03
Re: Moje shrnutí Formule 1
V tvojí předposlední větě je hodně pravdy. F-1, pokud ji zařadíme mezi formy zábavy pro mladé, má dnes silnou konkurenci. Řekněme ale, že věková skupina 35-60 mezi "mladé" již nepatří. Ale bohužel i u této věkové skupiny F-1 jako zábava zklamala. F-1 je v současné podobě nuda a ani ten nejlepší komentátor s tím nic nenadělá... ;-\
Avatar - Glaukos
12. 12. 2015 18:23
starý článek
motory Red Bull se budou jmenovat TAG-Heuer ne Nissan!
Rozbalit vlákno
0