Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shrnutí sezony Formule 1: Dominance a krize

Michal Štěpanovský
Diskuze (7)
Brit Lewis Hamilton obhájil titul mistra světa formule 1. Společně s ním dominuje šampionátu druhým rokem tým Mercedes.

Nelze přehlédnout, že svět F1 má problémy. Tiše běžící motory jsou druhým rokem terčem kritiky, až na výjimky (letošní skvělý závod v Maďarsku) ubývá zajímavých momentů. Předjížděcích manévrů bylo letos v devatenácti velkých cenách celkem 561, což je nejméně za posledních pět let.

„Mezinárodní automobilová federace by měla při svých rozhodnutích více používat cit a zdravý rozum. Kvůli stupidnímu zvuku motorů našich aut ubývá

fanoušků. Strategické tahanice, kterým nerozumíme ani my jezdci, vyhánějí diváky od televizorů,“ nadával Španěl Fernando Alonso (McLaren Honda) po posledním závodě.

Na večeři nepůjdou

V roce 2014 obsadili piloti Mercedesu Lewis Hamilton a Nico Rosberg první dvě místa v konečném pořadí, jedenatřicetkrát stáli na stupních vítězů a dohromady získali 701 bodů. Letos si pořadí v MS zopakovali, přidali jedno pódiové umístění a dva týmové body navíc. Pouze v Maďarsku a Singapuru se nedostali mezi první tři. Podle německého serveru Motorsport-total.com dosáhly podobné dominance za posledních třicet let pouze McLaren (1988) a Ferrari (2004).

„Nemůžeme očekávat, že budeme tak suverénní také v příštím roce. Letos jsme získali šestaosmdesát procent možných bodů. To je šílené, těžko se něco takového podaří zopakovat,“ prohlásil Rosberg po skončení sezony.

Hamilton dojel po zisku titulu 25. října v americkém Austinu ve zbývajících třech závodech vždy druhý za Rosbergem. Dvakrát ho o možnost zaútočit připravily taktické šarády týmu Mercedes F1. Z klidu ho to však nevyvedlo. „Stát se mistrem světa zní mnohem lépe než vyhrát závod, takže nemám důvody zbytečně se vzrušovat,“ poslal hlášku Rosbergovi.

O jejich vztahu svědčí situace na stupních vítězů v Abú Zabí. Bývalý pilot formule 1 David Coulthard se Nika Rosberga zeptal, zda by nešel s Hamiltonem na oběd. „Myslím, že takhle daleko náš vztah není. Možná se potkáme na nějaké party,“ kontroval Němec.

Mimochodem právě Coulthard v komentáři na stránkách BBC.com mimo jiné uvedl: „Rosberg měl dobré momenty sezony, ale Hamilton kontroloval její průběh od prvního závodu v Melbourne až do Austinu, kde získal titul. Pokud se ocitl v problémech, nedokázal toho Nico využít. Pouze s výjimkou Monte Carla, kde udělal Mercedes velkou taktickou chybu a připravil Lewise o výhru. Hamilton je zasloužený mistr.“

Miliardové ztráty

Red Bull se v průběhu léta rozkmotřil s dodavatelem agregátů Renault a do světa poslal hlášku, že možná odejde z formule 1. Stalo se tak po krachu

jeho „námluv“ s Mercedesem i Ferrari, které logicky nechtěly zásobovat svými motory konkurenci. Italové slibovali letošní (v příštím roce loňskou) verzi, kterou šéfové Rudého býka odmítli. Nabídku od Hondy vetoval McLaren, jenž trval na vlastní exkluzivitě.

Christian Horner, šéf stáje Red Bull Racing, v průběhu závěrečného závodu sezony v Abú Zabí oznámil, že tým má potvrzené pohonné jednotky pro rok 2016. Značku však neprozradil.

Podle britského Autosportu došlo k opětovné dohodě s Renaultem. Ten však už nechce v týmu figurovat, protože přebírá stáj Lotus. Proto by měly být motory označeny Nissan F1, neboť japonská automobilka patří do společné aliance s Francouzi. Z názvu týmu má vypadnout značka Infiniti a tím také zmizí z rozpočtu Red Bullu sedmdesát milionů dolarů (1,79 miliardy korun).

Válka motorů pokračuje

Mistrovství světa má za sebou druhou sezonu s přeplňovanými šestiválci o objemu 1,6 litru. Základní komponenty pohonných jednotek se dělí na šest součástí: motor s vnitřním spalováním, turbodmychadlo, motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie, motorgenerátor pro rekuperaci tepelné

energie, baterie a řídicí elektronika. Z každé součásti dovolují pravidla využít čtyři kusy na jezdce, další navíc byl trestán připočtením míst na startovním roštu.

Největší „spotřebu“ měli závodníci Hondy (McLaren) Alonso s Buttonem, kteří použili dohromady 23 motorů, 23 turbodmychadel i 23 motorgenerátorů pro rekuperaci tepelné energie. Vzorný byl Mercedes. Mistrovský tým ani nikdo z jeho zákazníků nemusel sáhnout po pátých dílech nad rámec pravidel.

Zajímavý zlom v oblasti motorů může nastat 15. ledna 2016. Tehdy mají zástupci čtyři výrobců motorů (Mercedes, Ferrari, Renault, Honda) předstoupit před Komisi formule 1 (tvoří ji zástupci šesti týmů a pěti pořadatelů závodů). Předloží návrhy řešení problémů pohonných jednotek. Jejich součástí je také dostupnost a cena.

Pokud neuspějí, předloží prezident FIA (Mezinárodní automobilová federace) návrh najít „neutrálního“ dodavatele jiné verze motorů. Na základě výsledku tohoto procesu by si pak mohl právě Red Bull Racing zařídit partnera, který bude montovat agregáty do jejich vozů více let.

Šéf stáje Mercedes F1 Toto Wolff ovšem nevěří, že v F1 budou fungovat současní dodavatelé motorů a ještě nějaký další. „Podle mého názoru lze jen velmi obtížně provozovat dva rozdílné koncepty z hlediska výkonu na stejné úrovni. To nefunguje v žádné disciplíně motoristického sportu,“ domnívá se rakouský šéf německo-britského vládce.

Vozy formule 1 uvidíme znovu na závodní trati ve španělské Barceloně, kde je čeká oficiální testování ve dnech 22.-25. února a 1.-4. března 2016. Chybět by neměly monoposty americké stáje Haas F1, která se stane 160. týmem v F1 od roku 1950. První z jedenadvaceti závodů je na programu 20. března v Austrálii.

Sezona z pohledu Světa motorů

Plusy

  • Dramatická Velká cena Maďarska
  • Příchod Sebastiana Vettela k Ferrari (údajně stál 2,5 miliardy korun)
  • 336.000 diváků při návratu Mexika do MS
  • Výkony nováčka sezony
  • Maxe Verstappena
  • Potvrzený příchod amerického týmu Haas F1

Minusy

  • Divák na trati v Singapuru
  • Tragické výkony McLarenu
  • Faux pas Mercedesu, který v Monaku prohrál špatným rozhodnutím Hamiltonovi závod
  • Po devítiměsíčním kómatu zemřel Jules Bianchi (25)
  • Těžká havárie Carlose Sainze v Soči

Michal Štěpanovský
Diskuze (7)
Avatar - praděda7
13. 12. 2015 16:03
Re: Moje shrnutí Formule 1
V tvojí předposlední větě je hodně pravdy. F-1, pokud ji zařadíme mezi formy zábavy pro mladé, má dnes silnou konkurenci. Řekněme ale, že věková skupina 35-60 mezi "mladé" již nepatří. Ale bohužel i u této věkové skupiny F-1 jako zábava zklamala. F-1 je v současné podobě nuda a ani ten nejlepší komentátor s tím nic nenadělá... ;-\
13. 12. 2015 13:14
Re: Moje shrnutí Formule 1
Souhlasím s tebou co jsi napsal, ale je tu několik ale.
Pokrok nezastavíš a vrátit se do dob garážistů nejde. Všichni, to znamená jezdce, diváky a přitahuje rychlost, čím víc tím líp. Něco to stojí a zároveň to musí být něco extra co nikde není. Nascar je fajn, ale tam jde čistě o zábavu, technika nikoho nezajímá, všechny auta jsou stejná. Formule 1 je jiná. tady nejde jen o jezdce ale i o soutěž týmů. A týmy musíš regulovat předpisy, nebo ti udělají monstra a každý víkend se zabije jeden pilot. A jsme u jádra. Za vším hledej pravidla a poté peníze. Pravidla si vymýšlí Bernie dříve s Mosleym a dnes s Todtem (nebo spíše sám). A jeho filosofie je: když se někomu daří, změníme pravidla a vyždímat co nejvíc peněz pro sebe. Jaká je realita? Bernie s Mosleym si vymíní, že udělají zelenou formuli a nikoho se neptají. Zruší 12ti válce a nikoho se neptají. Zruší desetiválce a nikoho se neptají. Co na to ostatní? No ti dostanou miliony dolarů a mlčí. celá F1 by byla skvělá kdyby ji řídil někdo absolutně nezávislý na týmech a měl 15mil. ročně. Zbytek pro týmy. Pak by nikdo nežebral u Berniho o zálohy. Pravidla nastavit min. na 5let a změny 2roky dopředu. Tím pádem se nemusí vybírat výpalné od okruhů a pak by mohli klesnout šílené ceny vstupenek. Zavést vstupenky do paddocku. Tím, že by týmy na F1 vydělávali by pravidla mohla být klidně s návratem 10ti válců. Automobilky, které by to neakceptovali by měli odejít. Ferrari, Mclaren, Williams mají stejně největší základnu a ostatní jsou lehce postradatelní. Jen najít člověka, co nahradí toho magora Bernieho. Ten může za úpadek F1. Pokles je očekávatelný vzhledem k tomu, že lidé mají plno jiné zábavy a koukat 2hodiny na F1 už mladí nezvládnou. Ale šlo by to líp.
Avatar - praděda7
13. 12. 2015 13:03
Re: Moje shrnutí Formule 1
Ano, také jsem se letos (konečně) přestal po 40ti létech na F-1 dívat. Několika GP jsem se jako divák v minulosti dokonce zúčastnil. To bylo v době (2004-2007), kdy vozy dělaly alespoň kravál, i když předjíždění již bylo spíše výjimkou.

Jak už bylo zmíněno někde nahoře, "sešup" s F-1 nastal v okamžiku, kdy se začaly objevovat a povolovat technologie, které měly vozy vylepšit a zároveň je udělat bezpečnějšími bez toho, aby se zohlednil dopad těchto technologií na samotné závodění. Tyto technologie v důsledku udělaly vozy bezpečnějšími, srovnaly závodní pole, ale také téměř znemožnily předjíždění. Tím se z velké části přesunul důraz z jezdeckého umění na technologie a tím i na velké peníze. Věřím, že při troše dobré vůle a přemýšlení, se tomu dalo předejít.

Co se týče pneumatik a množství paliva to je na delší povídání. Jen ve stručnosti. Jeden dodavatel pneu je v pořádku. Závodění by prospělo, kdyby bylo na výběr z širší nabídky typů pneu (10?) v závislosti na tvrdosti spolu s neomezeným počtem zastávek v depu a omezením počtu pit crew provádějících výměnu kol. To by určitě přidalo na dramatu, co se týče pit stops a týmy by ušetřily kopu peněz. (Kdysi si kola měnili jezdci sami... ;-) ) Toho, kde všude by se dalo ušetřit, je zase na dlouhé psaní.
Počet zastávek pro palivo by byl neomezený, což by opět zvýšilo celkové drama.

Okruhy. Tím, že se rychlost vozů srovnala, změnily se požadavky na design okruhů, které se bohužel ve své podstatě moc nezměnily. I ty nejnovější nezohlednily fakt, že k předjíždění je nyní třeba dostatečně dlouhé rovinky (1.5 - 1.8 km), s rychlým nájezdem na rovinku, zakončené ostřejší zatáčkou a následovnou krátkou rovinkou zakončenou další zatáčkou v opačném směru. (Levá- pravá, pravá - levá). (Výborným příkladem byl design GP okruhu v Adelaide, i když na na dnešní techniku by 1 km rovinka byla asi už krátká). Na místo toho nastoupilo stupidní umělé předjíždění DRS.
13. 12. 2015 10:05
Re: Moje shrnutí Formule 1
Ano, na slavné DRS jsem zapomněl. Usain Bolt také běhá moc rychle, tak příště poběží v olověných botách.

I v dobách, dokud ještě stařeček neměl bílé vlasy, šlo mu, bohužel, vždy jen a jen o peníze. Fanoušci nejsou v prvním plánu prioritou dokud bude komu prodávat přenosová práva, dokud bude komu prodávat reklamu, dokud budou zájemci o pořádání GP a dokud budou alespoň dva závodní týmy ochotné platit. To je sport v té nejkřišťálovější podobě.

Dnes je evidentní, že v kultivovaných zemích s tradicemi motorsportu popularita klesá. Proto se jezdí třeba mezi velbloudy, kde jsou alespoň peníze. Snaha zatraktivnit kulhající F1 třeba pomocí DRS a pomalu každou sezónu novými předpisy je krok špatným směrem. Cíl je, aby auto a provoz stálo nákladově co nejméně a při tom aby na něj koukalo co nejvíc lidí jako na svatý obrázek. To ale nefunguje a ani fungovat nebude.

F1 je v komatu.
Avatar - S8
13. 12. 2015 00:34
Re: Moje shrnutí Formule 1
Přesně tak, ten příběh mi velmi připomíná Evropskou Unii. Totální regulace zabíjí vše dobré a neumožňuje nikomu vyčnívat. Vše zcela unifikované, dle pravidel neumožňujících sebemenší odchylku ale za to přinášejících 100% a zaručenou nudu.

Ano, dříve se stávalo že občas někdo z jezdců zahynul, ale byli to uctívaní bozi, F1 bývalá královou motorsportu a byla to fantastická podívaná A MĚLA FANOUŠKY!

Dnes se na to koukat nedá. Před cca sedmi lety jsem přesel do režimu podívat se na start a dvě kola, usnout a probudit se na poslední tři kola. Poslední dva roky už to nesleduju vůbec. Třikrát do roka průběžné počasí, víc nemá cenu.

Nejtrapnější je DRS - když už přišli na to, že vlastně znemožnili předjíždění a že už na to asi nebude koukat vůbec nikdo, tak to zařídili tak, že ten vepředu nemá sebemenší šanci nebýt předjet. No co to sakra je? To má být nějaká soutěž, sport, když ten vzadu prostě ví, že předjede ať ten vepředu jede sebelíp?

A přitom by člověk řekl že když to řídí stařík nad hrobem, že by si mohl pamatovat jaké to bývalo před lety? Ať mi nikdo neříká, že počty fanoušků rostou? Vždyť se to musí projevovat negativně i ekonomicky?

Prostě kdo chce kam, rozbije si hu.bu sám....