Shrnutí sezony Formule 1: Dominance a krize
Nelze přehlédnout, že svět F1 má problémy. Tiše běžící motory jsou druhým rokem terčem kritiky, až na výjimky (letošní skvělý závod v Maďarsku) ubývá zajímavých momentů. Předjížděcích manévrů bylo letos v devatenácti velkých cenách celkem 561, což je nejméně za posledních pět let.
„Mezinárodní automobilová federace by měla při svých rozhodnutích více používat cit a zdravý rozum. Kvůli stupidnímu zvuku motorů našich aut ubývá
fanoušků. Strategické tahanice, kterým nerozumíme ani my jezdci, vyhánějí diváky od televizorů,“ nadával Španěl Fernando Alonso (McLaren Honda) po posledním závodě.
Na večeři nepůjdou
V roce 2014 obsadili piloti Mercedesu Lewis Hamilton a Nico Rosberg první dvě místa v konečném pořadí, jedenatřicetkrát stáli na stupních vítězů a dohromady získali 701 bodů. Letos si pořadí v MS zopakovali, přidali jedno pódiové umístění a dva týmové body navíc. Pouze v Maďarsku a Singapuru se nedostali mezi první tři. Podle německého serveru Motorsport-total.com dosáhly podobné dominance za posledních třicet let pouze McLaren (1988) a Ferrari (2004).
„Nemůžeme očekávat, že budeme tak suverénní také v příštím roce. Letos jsme získali šestaosmdesát procent možných bodů. To je šílené, těžko se něco takového podaří zopakovat,“ prohlásil Rosberg po skončení sezony.
Hamilton dojel po zisku titulu 25. října v americkém Austinu ve zbývajících třech závodech vždy druhý za Rosbergem. Dvakrát ho o možnost zaútočit připravily taktické šarády týmu Mercedes F1. Z klidu ho to však nevyvedlo. „Stát se mistrem světa zní mnohem lépe než vyhrát závod, takže nemám důvody zbytečně se vzrušovat,“ poslal hlášku Rosbergovi.
O jejich vztahu svědčí situace na stupních vítězů v Abú Zabí. Bývalý pilot formule 1 David Coulthard se Nika Rosberga zeptal, zda by nešel s Hamiltonem na oběd. „Myslím, že takhle daleko náš vztah není. Možná se potkáme na nějaké party,“ kontroval Němec.
Mimochodem právě Coulthard v komentáři na stránkách BBC.com mimo jiné uvedl: „Rosberg měl dobré momenty sezony, ale Hamilton kontroloval její průběh od prvního závodu v Melbourne až do Austinu, kde získal titul. Pokud se ocitl v problémech, nedokázal toho Nico využít. Pouze s výjimkou Monte Carla, kde udělal Mercedes velkou taktickou chybu a připravil Lewise o výhru. Hamilton je zasloužený mistr.“
Miliardové ztráty
Red Bull se v průběhu léta rozkmotřil s dodavatelem agregátů Renault a do světa poslal hlášku, že možná odejde z formule 1. Stalo se tak po krachu
jeho „námluv“ s Mercedesem i Ferrari, které logicky nechtěly zásobovat svými motory konkurenci. Italové slibovali letošní (v příštím roce loňskou) verzi, kterou šéfové Rudého býka odmítli. Nabídku od Hondy vetoval McLaren, jenž trval na vlastní exkluzivitě.
Christian Horner, šéf stáje Red Bull Racing, v průběhu závěrečného závodu sezony v Abú Zabí oznámil, že tým má potvrzené pohonné jednotky pro rok 2016. Značku však neprozradil.
Podle britského Autosportu došlo k opětovné dohodě s Renaultem. Ten však už nechce v týmu figurovat, protože přebírá stáj Lotus. Proto by měly být motory označeny Nissan F1, neboť japonská automobilka patří do společné aliance s Francouzi. Z názvu týmu má vypadnout značka Infiniti a tím také zmizí z rozpočtu Red Bullu sedmdesát milionů dolarů (1,79 miliardy korun).
Válka motorů pokračuje
Mistrovství světa má za sebou druhou sezonu s přeplňovanými šestiválci o objemu 1,6 litru. Základní komponenty pohonných jednotek se dělí na šest součástí: motor s vnitřním spalováním, turbodmychadlo, motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie, motorgenerátor pro rekuperaci tepelné
energie, baterie a řídicí elektronika. Z každé součásti dovolují pravidla využít čtyři kusy na jezdce, další navíc byl trestán připočtením míst na startovním roštu.
Největší „spotřebu“ měli závodníci Hondy (McLaren) Alonso s Buttonem, kteří použili dohromady 23 motorů, 23 turbodmychadel i 23 motorgenerátorů pro rekuperaci tepelné energie. Vzorný byl Mercedes. Mistrovský tým ani nikdo z jeho zákazníků nemusel sáhnout po pátých dílech nad rámec pravidel.
Zajímavý zlom v oblasti motorů může nastat 15. ledna 2016. Tehdy mají zástupci čtyři výrobců motorů (Mercedes, Ferrari, Renault, Honda) předstoupit před Komisi formule 1 (tvoří ji zástupci šesti týmů a pěti pořadatelů závodů). Předloží návrhy řešení problémů pohonných jednotek. Jejich součástí je také dostupnost a cena.
Pokud neuspějí, předloží prezident FIA (Mezinárodní automobilová federace) návrh najít „neutrálního“ dodavatele jiné verze motorů. Na základě výsledku tohoto procesu by si pak mohl právě Red Bull Racing zařídit partnera, který bude montovat agregáty do jejich vozů více let.
Šéf stáje Mercedes F1 Toto Wolff ovšem nevěří, že v F1 budou fungovat současní dodavatelé motorů a ještě nějaký další. „Podle mého názoru lze jen velmi obtížně provozovat dva rozdílné koncepty z hlediska výkonu na stejné úrovni. To nefunguje v žádné disciplíně motoristického sportu,“ domnívá se rakouský šéf německo-britského vládce.
Vozy formule 1 uvidíme znovu na závodní trati ve španělské Barceloně, kde je čeká oficiální testování ve dnech 22.-25. února a 1.-4. března 2016. Chybět by neměly monoposty americké stáje Haas F1, která se stane 160. týmem v F1 od roku 1950. První z jedenadvaceti závodů je na programu 20. března v Austrálii.
Sezona z pohledu Světa motorů
Plusy
- Dramatická Velká cena Maďarska
- Příchod Sebastiana Vettela k Ferrari (údajně stál 2,5 miliardy korun)
- 336.000 diváků při návratu Mexika do MS
- Výkony nováčka sezony
- Maxe Verstappena
- Potvrzený příchod amerického týmu Haas F1
Minusy
- Divák na trati v Singapuru
- Tragické výkony McLarenu
- Faux pas Mercedesu, který v Monaku prohrál špatným rozhodnutím Hamiltonovi závod
- Po devítiměsíčním kómatu zemřel Jules Bianchi (25)
- Těžká havárie Carlose Sainze v Soči