I když měl Favorit své mouchy, přivést jej do sériové výroby v době centrálně řízeného hospodářství se rovnalo zázraku. A vývoj byl složitý, musel však proběhnout rychle.
Velké paraboly + H1 svítily uplně nejlíp :-! Moderní čočkové světla dokonce považuji za nebezpečné, v noci jde pozdraví. Světlost a využitelný zdvih pérování byly taky super :yes: Dnes je lepší zas pasivní bezpečnost a korozivzdornost ;-)
ps: tu fotku někde mám, asi ze 100+1, vždy jsem přemýšlel kde to bylo foceno, neví pls někdo ?
a kupříkladu oblejší a nižší hlavní světla nebyli schopni v novojičínském Autopalu vyrobit. To samé platilo i pro otočné ovladače ventilace a topení, rakovnické Autobrzdy produkovaly pouze páčkové. --------- A světla do mopedů a motorek dováželi z KLDR? A páčkové ovládače, ty právě v té době začaly být moderní. Jinak ještě podotýkám, že v té době se mu všichni na Západě smáli, že se jedná již o starou herku, že přišla pozdě. Sportovní úspěchy "0". Ale nyní, s odstupem doby a hlavně změnou režimu, je najednou vše super! Něco podobné je s přestěhovaným kostelem v Mostě. Kdysi ho nechtěli vysvětit, protože je nějak posunutý oltář a po změně režimu se okamžitě vysvětil.
S těma světlama je fakt že to je pravda tak napůl - autopal sice skutečně neuměl v té době udělat světla podle bertoneho představ, ale především ani nechtěl protože byl vytížen výrobou světel pro ladu, proto nakonec škodovce tu samou parabolu vnutil pro favorita.
Se sportem jsi naopak vedle jak ta jedle, favorit byl naopak nejúspěšnější škodovka do té doby, když jako jediný model v historii dokázal vyhrát celý seriál mistrovství světa v rally. :yes:
V té době se na západě smáli všemu z východu (i dnes občasně něco z toho přetrvává). Favorit byl solidní auto - žádný zázrak, ale jako levný vůz představoval docela slušné řešení.
Před pár lety jsme se smáli Dacii (smějeme stále?) a přitom je technický poměr k aktuální produkci lepší než tehdy u Favorita.
Tak Bertone použil v té době progresivní klínovitý tvar karosérie a celé karosérii dal osobitý a jednotný design. Král vytvořil auto své doby. Bertone se pokusil nahlédnout do budoucnosti, ale samozřejmě možnosti Škody to příliš neumožňovaly.
Až na to, že ten pán se nejmenoval Král, ale Kincl. Ovšem že to jeho auto byla designová tregédie, o tom žádná. Všechno na něm snad narýsoval jen pravítklem a občas ještě křivě! ;-)
byla to nakonec pouhopouhá mula...prostě nástřel karoserie auta,kterou dokončil Bertone...stejně jako když VW přišel ke kastli hatchbacku a Giugaro na to ušil kabát Golfu1
Pracoval jsem s informacemi předřečníka. Jestli to nebyl Král tím lépe:-). Ve srovnání s tehdejší produkcí socialistického bloku to žádná tragédie nebyla.
...ale favorit je jedno z nejskaredejsich aut na svete... bez ohledu na miliony slov o tezkostech jeho vzniku, vymluv na rezim a podobne. Favorit byl od zacatku pruser a s prichodem formana... to radeji ani nebudu komentovat. Zaplat buh za felicii, ktera tenhle designovej brak nahradila.
ja bych to tak nehanil
za bolševika mel vyvojar velmi tezkou ulohu, protože nebylo moc z ceho brat
a znam daleko hnusnejsi auta, který vznikly davno po favoritoj
ja favorita vnimam ja dyzajnove neutralni, po S120 kazdopadne skok dopredu
vyvojari??
když nebylo kde brat, tak nebylo kde brat
nedelj si iluze
ja tohle zazil, před listopadem sice jako studentik, po listopadu ve vyvoji
rozdil propastnej. par let po listopadu jsem mel na stole na cokoliv jsem ukazal. před listopadem jsem moj jenom snit, a to často ani nevedel o cem, protože se sem spousta tech informaci ani nedostala ...
a novy vyroba par let po listopadu nez se to vyvinulo bylo uplne o necem jinym, jako z jiného světa.
taky je fakt, ze spousta "starych" vyvojaru nemela sanci zmenu zachytit.
vyvojar u nas moh vyvíjet jen z toho co bylo dostupny a hlavne vyrobitelny ve východním bloku.
nedelej si iluze.
preferovanej byl někdo jinej, třeba StBak bures
Husty. Tri generace vasi rodiny maj nejaky trauma z vyvojaru Favorita. To vam fakt nezavidim. Hele a kolik mate prstu na ruce? A na nohach? A tykadla mate?
To bez řečí. Ale jednou jsem se na to snažil dívat z trochu jiného úhlu pohledu. Jak se tady výše píše - protěžování idiotů, nechuť ze strany politického vedení, totálně zkostnatělé podniky, které dodávaly jednotlivé díly, zastaralé technologie, ruská nepřízeň k našemu automob. průmyslu atd.... - a teď v takové atmosféře prosaď konstrukci a finální výrobu nového auta, které aspoň z části jde dopředu a přináší nová řešení. V takové hosp. atmosféře, ti lidé co to ve škodovce více méně dotáhli do finálního konce museli být totální šílenci a absolutní automobiloví nadšenci, aby tohle všechno porazili. :yes:
Čo to trepeš, prosím Ťa? Jak si došiel na takú volovinu? Vývojári boli proste radoví ľudia, ktorí mali o starosť naviac kľučkovať medzi nereálnymi a naivnými predstavami funkcionárov... Strávil som niekoľko rokov v technickej kancelárii s ľuďmi, ktorí si tým prešli.
Médiám sa veľmi nedalo veriť ani vtedy, a ani teraz. Málokedy u nás nejaký novinár píše nestranne a podľa reality, vždy píše pre niekoho, však to zažívaš denne. Poznám viacero starých konštruktérov, niektorí majú dnes aj cez 70. A žiadny z nich nie je veľký pán, ktorý by sa za komunistov mal inak alebo lepšie ako väčšina ostatných. Keď mala TAZ-ka spoluprácu so Zaporožcom, tak u nich to ešte fungovalo. Ani jeden z konštruktérov nebol ochotný povedať vlastný názor, alebo sa baviť o nejakej zmene. Pri akejkoľvek otázke vždy ukázali prstom na šéfa, a ten jediný rozhodoval, samozrejme, tiež na základe inštrukcií zhora. Čo bolo takzvane hrdinné v ich práci? Niekoľkým jednotlivcom alebo kolektívom sa občas podarilo presadiť dobré riešenia napriek tomu, že im vedenie neprialo alebo boli pôvodne dokonca zakázané, alebo vypracovali lepšiu alternatívu vo voľnom čase a tá sa nakoniec ukázala ako najlepšia a najlacnejšia.
Lingvisticky to neni spatne. S malym b to pisi ateiste. Co se tyka brambor, mas pravdu. Mohl bych o tom prednaset. Je to velka veda, vzhledem k mnostvi odrud a rozmanitosti pudy by to byla predlouha debata.
Náhodou, na svou dobu a na obrovská technologická omezení byl Favorit docela šmrncovní auto a když se vkusně vylepšila verze LS, opravdu mu to slušelo. Třeba Samara byla stylově povedená daleko méně, a to jak zvenčí, tak uvnitř. Prostě jí úplně chyběl ten italský šmrnc, navíc ten ruský designér ji navrhoval v roce 1976... Ale zase měla výhodu modernějšího motoru o třech objemech a nabízela i třídveřovou a čtyřdveřovou verzi, ale zase neměla kombík... ;-\
Nic jineho nezbylo? >:D Asi by ses mel podivat na datum vzniku.. vetsina zivota Favorta probehla na svobodnem trhu, takze alternativy byly. To, ze nic jineho nebylo, platilo o 742, ale ne o Favoritu
Souhlasim, ze to nebylo zadne extra auto, ale zas tak mizerne taky ne. Jako dukaz poslouzi i to, ze se vyrabel az do roku 2001
Pamatuju si úplně přesně, jak jsme si bílé Fávo 136L v říjnu 1988 s otcem hrdě přiváželi z Boleslavi, samozřejmě přes známé a s nemalým úplatkem. Po přesednutí z naší dosavadní 130 L to byla opravdu jiná liga, ovšem až na kvalitu dílenského zpracování, ta byla u prvních ročníků fakt dost hrozná. Taky plechy na karoserii byly jak z papíru, stačilo třeba jedinkrát při zavírání kapoty zatlačit rukou (a ne ji spustit samospádem) a byl v ní navždy lavór. Menších kvalitativních problémů mělo auto jako pes blech, ale design na svou dobu působil hodně šmrncovně a naprosto fantastické bylo prostorové řešení. Aerodynamika ale byla mizerná a minimální bezpečnost tehdy nikdo neřešil... Taky komfort jízdy se jevil jako velmi dobrý a jízdní vlastnosti na svou dobu plně uspokojivé, jen si člověk musel zvyknout na to, že při ostré jízdě se hodně nakláněla karoserie. Jediný zásadní technický problém u verze 136 byly absurdně dlouhé převody, kvůli kterým se motor trápil tak, že pořád klepaly ventily. Pomohla až montáž kratšího stálého převodu 4,16 místo originálního 3,9, pak se z toho stalo úplně jiné auto - pružné, živé, a díky mnohem větší monžnosti jezdit na pětku i úspornější. Postupně jsem ho kompletně předělal na verzi LS a aplikoval řadu modernizací z novějších ročníků. Kromě převodu 4,16 byly nejdůležitější ještě tyto úpravy - opakované důkladné ošetření dutin karoserie a rozpěrná tyč mezi předními podběhy, která výrazně zvětšila odolnost karoserie v krutu. Přes všechny uvedené nedostatky na to auto moc rád vzpomínám a dnes bych ho rád měl jako youngtimera, coby svědectví doby... Škoda, že jsem ho někdy kolem roku 2000 prodal... :-)
presne viem o com pises.... ja to mam vsetko podobne ako ty len je to posunute a ide nie o favo ale o feldu a nejde o rok 1988 ale o rok 2001. Pamatam jam som siel s otcom pre nu.. ja za nim na 105L-ke a otec s usmevom uz na felde domov... ja viem ze v tych casoch uz felda nebola nicim vynimocnym a boli uz aj prve fabie a kdejake druhe generacie punta a thalie ale pre mna to bol proste zazitok ako sme si nove auto niesli domov.. to uz teraz v r 2017 v januari s novym polom som nic take neprezival ... ktovie cim to je... prislo mi to vsetko uz take akoze v pohode a normalne.. asi je to tym ze auta uz dnes vnimame inak ako pred 20-30 rokmi ked aj ich kupa aj ich vlastnenie bol akysi "zazitok".. lenze dnes su to uz bezne spotrebaky ako mobily alebo notebooky a tak uz ziadne taketo pocity ako kedysi dnes skoro nikto pri kupe alebo vlastneni auta ako takeho uz nepreziva... proste auta uz berieme inak.. berieme ich ako uplnu samozejmost v tomto dnesnom rychlom svete a takisto ich uz neberieme ako nejakeho "clena rodiny" na cely zivot ale len ako nutny spotrebak na par rokov... ja za polom uz smutit za par rokov asi tak ako za feldou urcite nebudem... proste sa to uz zmenilo vsetko to vnimanie aut aj ich pozicia v zivote cloveka aj rebricek hodnot.. vsetko je uz ine ako kedysi... dnes si clovek kludne kupi za 3-4 roky dalsie auto alebo ma aj 2-3 auta a za nijakym uz nesmuti.. kupi druhe za par rokov .. povodne vymeni a neriesi... to caro z minulosti kde auto "bolo niecim vynimocnym" a aj samotna kupa bola doslova zazitkom je proste uz fuc... dnes si auto uz kupis uplne v poho ako beznu spotrebnu vec a nikto ti nic ani uz nezavidi lebo nie je co... auto je proste spotrebak na par rokov.. a dnes uz uplne bezna vec... celkovo sa to zmenilo... postoj.. priority... hodnota... zmysel... ale tak mozno je to aj dobre... aspon si nikto uz auta vzajomne moc nezavidi ako kedysi... kedze vsetko su to uz len bezne pojazdne skatule na par rokov .. ziadny majetok ako kedysi dnes uz auto fakt nie je ( ale skor nutnost a bezna vec ) .... teda ani nie je za cim az tolko smutit ani to nejako prezivat
Re: možná je třeba připomenout, že soudruzi chtěli facelift
Opravdu nechci nijak "soudruhy" omlouvat, ale o nástupci Š742/743 s motorem vzadu se nikdy neuvažovalo. Tak debilní zase soudruzi v 80. letech už nebyli, proto u modelů s motorem vzadu už došlo pouze k velké modernizaci (model M). :-)
Re: možná je třeba připomenout, že soudruzi chtěli facelift
Já měl v té době blízko k UVMV a tam se mluvilo o konkrétních jménech kovaných soudruhů, kteří chtěli pokračovat v koncepci motoru vzadu. Celkem ani neslyšeli na nemožnost prodávat takový vůz na Západě, nejdražší 120GLS byla ve Francii levnější než 2CV. Západní trhy považovali za ztracené a chtěli ten facelift prodávat jen v lidodemo za zolotoj targovoj. Naštěstí to těm starým kovaným mladší soudruzi rozmluvili. I ing. Hrdlička to kdysi připomínal.
Re: možná je třeba připomenout, že soudruzi chtěli facelift
Tak fakt je ten, že tam i tehdy jistě bylo dost gerontů, pamatujících ještě založení KSČ, ale hlavní bylo, že finální usnesení z roku 1982 jasně mluvilo o motoru vpředu napříč, pohonu předních kol a italském stylu! :-)
Nebezpečí tehdy hrozilo spíše ze SSSR, kde vymisleli projekt, že se v několika zemích RVHP bude vyrábět jejich konstrukce malého vozu s pohonem předních kol, ale k tomu nakonec naštěstí nedošlo...
Některý fotky vidím prvně...ale na co jsem nenarazil snad nikde...byl obrázek z abíčka,něco jako Forman Vanplus,ale s plachtovou nástavbou >:D
Fotky s motorem 1.1 od VW vidím prvně...ale docela mi chyběla zmínka o Favoritu Sprint 75 jestli to píšu přesně. Jednalo se o úpravu českého dealera tuším z okolí KV nebo Sokolova
Favorit s litrem od VW vznikl pry snad z donuceni - vedeni chtelo protlacit nakup licence, nez je Hrdlicka presvedcil, ze upravit stavajci motor bude mnohem levnejsi a ze i pres zastaralost koncepce je v nekolika ohledech lepsi. Napriklad je kompaktnejsi, lehci a ma mensi spotrebu oleje
Světla v masce byly na přání, bylo jich více provedení (s oválným znakem a ty hezčí s kulatým znakem škoda). Byly to přídavný dálkový světla. Ty masky se stále ještě dají sehnat. V omnoho menším množství jdou sehnat i masky s přídavnýma dálkovýma na felicii před faceliftem. Po faceliftu už si člověk musel s dálkovýma poradit sám, často výřezem do mřížky.