V prvom rade by som chcel poďakovať autorovi za výborný článok. Myslím že Octavia je takpovediac citlivá téma a ťažko sa o nej píše. Jakub to však zvládol na výbornú
No a k samotnej Octavií. Prvýkrát som ju videl v redakčnom teste časopisu Auto (neskoršie dcérsky Auto moto und sport). Zo začiatku výrazne predbiehala svojich koncernových rovesníkov. Myslím že sa oprávnene stala snom mnohých podnikateľov s obrovským mobilom a koženým kufríkom v ruke. Ja si pamätám ako som čakal pri taxíkoch kým príde Octavia na rad. A to len aby som sa v nej mohol previezť >:D
Potom prišiel facelift a s ním aj jeden takýto exemplár do nášho susedstva. Strieborná 1,8 turbo, plná výbava. Sused ju dodnes vyťahuje z garáže len na víkendy a dovolenky. Možno to znie trochu prehnane, ale u nás sa tieto veci donedávna nejak viac prežívali. Teraz je Octavia už akýsi štandard. Bohužial štandard s tragickým faceliftom inak podarenej druhej generácie.
Sice sa dnes na Citigo pozerám cez presty, Škodu mám rád a prajem jej čo najpodarenejšie pokračovanie ságy menom Octavia. :yes:
jo to máš teda recht...u našich doma řádila jak octávka I liftback po fl. (1.9TDI 81kW) a potom octávka II liftback před fl. taky TDI ale 77kW...na firmě jich mám taky hezkejch pár II před fl. je to slušné auto...a jak se říká...je to spolu s feldou pro čecháčky to samé jako pro němce W124 nebo brouk, pro rusáky žigul, pro francouze želva od citroenu, pro indy hindustan ambassador a tak dále...octávka spolu s felicií se velkým dílem zasloužila o motorizaci postkomunistické ČR...protože valná většina tuzemských vyměnila své favority/120L/žiguly za feldy/octávie...a jejich odkaz trvá dodnes když felicie je u nás stále nejrozšířenějším autem a octávie suverénně nejprodávanějším... ;-)
Tak to bych si dovolil nesouhlasit, panbůh zaplať za facelift O II, vypadá to 100x líp. navíc odstranil nesoulad u RS, kde přední nárazník vypadá konečně trochu sportovně a ne jako před faceliftem, kde u RS vypadal civilněji, než u normální verze. Navíc nevím co komu vadí, u Fordu Focus jsou ty svělta dělané stejně a nikomu to nevadí. [odkaz]
Dovoliť si môžeš, ale tak 100 ľudí, 100 chutí. Mne facelift O II príde dosť nevyvážený a trochu od veci. Facelift Focusu nadväzoval na vzhľad ostatných modelov, pri Octavií to bol možno pokus priblížiť sa Superbu. Ale to sa moc nepodarilo. Je to rovnako zlé ako posledná Vectra. Zozadu a spredu úplne iné auto. ;-\
Nejsem si jisty tim, ze by octavia nejak udavala, nebo definovala budouci smer automobilky. Mozna v pripade prvni novodobe generace se u ni poprve objevila charakteristicka maska, ale nejaka vyznamna zmena tvaroslovi se oproti felicii neodehrala. Osvezeni prinesla az fabie, ktera sice pokracovala v jednoduchych a hranatych linkach, nicmene ve znacne osvezene podobe. Dokonce si troufnu rict, ze to byla ona, kdo nastavil latku, jelikoz octavia po faceliftu v roce 2000 zdedila tu usmevavou linku na vrcholu predniho narazniku tahnouci se pod svetlomety a maskou. Octavia druhe generace se opet drzela zavedenych koleji, diky cemuz se stale jedna o velmi pohledne auto, kteremu to slusi i na obycejnych poklicich, zatimco fabia v roce 2007 razantne zmenila designovy smer z hranateho na zaobleny, az hravy a byla to prave octavia, kdo se v roce 2009 prispusoboval, nekterymi stale neocenenym, faceliftem. Takze pokud nekdo udaval, resp. nacinal designovy smer, byla to fabia.
XTade, neživíte se marketingem? Prázdná slova o designu a stylingu to silně naznačují. Hravý design - myslíte "vodka" efekt rozdvojení a posun linií nad a pod předním nárazníkem? Myslíte opulentní přední světlomety s velkou částí nefunkčních poloch a hmoty? Mohu vám dát za pravdu pouze v názoru, že Octavia I byla odrazem Felicie, zatímco Fabia se od tohoto odkazu odtrhla na základě úvahy, že kompaktní hatch je pro mladší a dynamičtější řidiče, kde je jisté riziko neprošlapené cesty menší než u, hmm, nižší střední...
Úplně první Octavia nebyla chlazená vzduchem ale vodou. U této generace bych podotk že kvalitu jejího designu nejvíc vidíme na Felicii, která má jen jiné přední sklo popř. hardtop střechu.
Škoda že výčet fotek není kompletní a vypadla vám Octavia 1996-2000 včetně přístrojových desek, ale myslím že to je kvůli nedostupnosti fotek z uto.cz z té doby v potřebném rozlišení a kvalitě. Je to Škoda není to pak kompletní. Hlavně by tam byl vidět propastný rozdíl mezi úplně první přístrojovou deskou a tou, jak je napsáno v článku, zušlechtěnou. Ta úplně první nezapře v inspiraci Felici, bohužel kvalit designu u Felicie nedosahuje zdaleka, zvláště v úplně prvním provedení s šedými budíky. Pozdější varianta s černými, kterou vlastníme my, je mírně lepší. Taktéž červené podsvícení nikdy žádná jiná Škodovka neměla.
nejen že design byl mizerný..ani kvalita toho interiéru nebyla kdovíjaká...a ještě větší průser je že tato přístrojovka přežila ve verzi classic celej životní cyklus první generace(krom tour) za toto škodě :no: a za celkem mizernou základní výbavu taky :no: i když na začátku tisiciletí asi bylo běžné že plná výbava znamená: okna v elektrice, 2 airbagy, ASR a manuální klima....(elegance) nepočítám premiovou laurin&klement která byla i za premiovou cenu
Tato fotka [odkaz] krasne demostruje, co udela s pohlednym autem nepovedeny facelift. Zatimco OI po FL i OII pred FL byla hezka auta, OII po FL vypada jak nejaky Zeong Tsu Ting vuz.
Vision D dava nadeji na konecne opet pohledny vuz z produkce Skoda Auto, tak drzim palce, aby se finalni vuz co nejvice podobal studii...
Peto, vnimani krasy je subjektivni, to tady pisu uz nekolik let. To ovsem nema nic spolecneho s tim, ze facelift OII designove uskodil. O tom opravdu nemuze snad nikdo pochybovat. Podivej se poradne na ty fotografie a pokud to nevidis...
Priste, nez se rozohnis, precti si poradne co jsem napsal. Nikomu nic nevnucuji, naopak, chapu, ze se najdou i lide, kterym se neco takoveho muze libit.
Nectes poradne a pak reagujes odveci, uz jsem ti psal nahore pod alambertem.
Peto, potreti te vyzyvam - cti poradne, radeji nekolikrat a snaz se pripadne napsane i pochopit - to, ze mas jiny nazor je tve pravo a ja ti ho rozhodne nebudu upirat, mily Peto...Napsal jsem ti to jiz nekolikrat.
Ach ty komplexy... Zkuste si něco nastudovat o principech stylingu a současně o úctě k spoludiskutujícímu, obé by vás mělo ochránit před shazováním sebe sama.
Škoda Octavia je pro Čechy skutečně auto mimořádné důležitosti. Že je vnější design jedničky geniálně odolný vůči zubu času, na tom se asi taky shodneme. Já ovšem miluju italský design, takže pokud by to auto připomínalo Toledo I, vůbec bych se nezlobil. Zmínka o tom, že design změnil svým hodnocením Klaus, mě ovšem dost šokovala...
Jinak si přiznejme, že první generace měla jednu hroznou nevýhodu - zoufale stísněný interiér v podélném směru - místa na nohy zde bylo podstatně méně, než v o třídu menší felicii a to je prostě ostuda. Nešlo jen o krátký rozvor 2512 mm (VW délkou rozvour proti konkurenci vždy nepochopitelně šetřil), ale hlavně o velmi špatně využitý obestavěný prostor této generace VW podvozkové platformy (např. obří podběhy, moc hluboká přístrojová deska apod.). Jinak zavést do výroby v rámci modernizace zcela novou přístrojovu desku, to je naprostý unikát. Musel to být velmi drahý špás - kdopak asi za lapsus v podobě první hrozné desky zodpovídal?
Stejně by se ovšem dalo hovořit o faceliftu druhé generace, který je podle mého názoru nejhorším designérským počinem škodováckého designu od roku 1989. Je naproto neuvěřitelné, že toto někdo mohl schválit do výroby, zvláště když si uvědomíme, jak citlivý a skvěle zvládnutý být facelift první generace... Ovšem současný designérský směr vytvořený panem Kabaňěm je podle mého názoru skvělý.
To je promo video noveho designu Octavie. Je pochopitelne, ze ho predstavuje sef designu automobilky, i kdy v dobe pripravy tomu sefoval nekdo jiny. Ten tam ale v dobe vyroby videa uz nebyl. Navic na designu nepracuje pouze jeden clovek, je to tymova prace.
PS: ve videu nepadlo ani slovo o tom, ze by ho navrhnul primo on ;-)
Kvalifikovaný názor. Jenže obecenstvo tohoto národa vesměs konzumeje nejraději to, po čem mu není nejlépe, ale když je to tak vychvalováno... I já jako člověk mající v racionální úctě italské stylisty a designery velice chválím počin nové Kabaňovy studie. Ten člověk má veliký talent, neb je schopen vytvořit racionálně a současně emotivně hodnotné dílo!
Myslim, ze ak ma clanok ambiciu zmapovat design (iba) dvoch novodobych generacii Octavie, na obrazkoch pre porovnanie nemali byt 3 ale 4 Octavie. Takisto je absolutnym nezmyslom a az automobilovym analfabetizmom, ked sa v clanku pise o facelifte z roku 2001... Nemam nic proti tomu, ak sa clanky o Skode na tychto strankach vyskytuju castejsie, ako o ostatnych znackach, pride mi to prirodzene a citanost (velkost diskusie pod clankami) hovori, ze je to tak spravne. Prave preto ma irituju clanky, v ktorych skacu roky hore-dole. Takisto by som rad upozornil, ze Golf IV. generacie prisiel o rok neskor ako I. generacia novodobej Octavie (alebo tiez Audi A3 I.), preto by bolo vhodne lepsie formulovat vety o tom, odkial bol prevzaty podvozok Octavie...
Clovece, ja ti nevim, ale OI prodelala facelfit opravdu v roce 2001. V polovine roku 2002 jsem kupoval kombika a to uz byla modernizovana verze s pruhlednou optikou, xenony a novou palubkou. Tady clanek z toho roku to potvrzuje: [odkaz]
Prilozim citaci(1999): Maximálka jen 155 km/h, stovka za necelých 19 s, to jsou parametry přímo tragické – stejně jako u 1.9 SDI, jenže ten má alespoň nižší spotřebu. Benzínová čtrnáctistovka se dvěma ventily na válec a rozvodem OHV má udávanou průměrnou spotřebu 7,4 l. Výhodou byla cena – okolo 340 tisíc v základu.
no...spoustu věcí ;-) pokud teda zustaneme u škodovky...milosrdně teď nebudu přecházet ke konkurenci: Škoda Octávia Prima 1.2TSi 77kW 334 tisíc...a pokud se ti to zdá moc: tour 269 tisíc... ;-) o renaultu a korejcích budu taktně mlčet...za prvé si myslím že octávka je o něco lepší...a za druhé...jsou cenově uplně někde jinde...
a 1.9SDI jsem jel...neskutečně hrozný motor...člověk má pocit že jezdí na skůtru jak to bylo líný...obzvláště v kopcích když mě předjížděli i auta s HTP
SDI byl naprosto nezničitelný motor s neuvěřitelně nízkou spotřebou. Nebyl tichý, rychlý ani ekologický, za to chtěl jen naftu (i nekvalitní) a přežil pomalu majitele. Za mě vynikající motor. Současně bych nesouhlasil, že to byla nějaká líná lemra. Do 100km/h jel důstojně, pak už to bylo horší.
Ne nadarmo se ještě loni vyráběl (možná se vyrábí stále) a je třeba ve VW Caddy.
ne HTP je lepší...ne o moc...ale přece...když bych to měl opravdu porovnat...(v octávii) tak dynamicky byl dost blízko fabce junior 1.0 >:D >:D to jsem měl taky tu čest...a o tom se vyjadřovat nebudu...jasný adept na nejhorší motor 21.století
Naprosto souhlasím s tím, že autor článku udělal zásadní chybu, když dal fotky první generace jen po faceliftu. Jedná se přece o čtyři designérská řešení, ne tři !!! Jinak je zajímavé si taky uvědomit, že nejvíc úspěch novodobé octavie odskákal Seat, který kvůli ní nesměl pokračovat v úspěšné tradici velkého liftbacku s velký kufrem postaveného na kompaktní platformě. S tím přece poprvé přišlo Toledo I. Jeho druhá generace jako sedan už zdaleka tak úspěšná nebyla a o té třetí (MPV s příšeným vystrčeným zadkem) je lepší se vůbec nezmiňovat - jeden z největších propadáků v historii koncernu VW... Snad Seatu dovolí na tradici Toleda I navázat derivátem Škody Rapid. Nebo to zase bude smět být jenom sedan s nepraktickým malým víkem?
Tak mně napadá, proč tu myšlenku liftbacku s velkým kufrem na kompaktní platformě nevyužil někdo z konkurence VW? Musí přece vidět, jak je úspěšná a patentovanou toto řešení VW nemá. Dovedu si velmi dobře představit, že by s takovým autem přišel třeba Fiat jako s novou Cromou (místo toho strašného zvýšeného kombíku) a navázal by tak na tradici Cromy I....
Řekl bych, že Seat stále tápe a hledá něco, co je zjevné. Místo toho, aby vyrobil krásné, temperamentní, dynamické auto s výraznými rysy, produkuje nevhledné oblůdky s velkými plochami a malilinkatými stětýlky utopenými kdesi někde [odkaz]
Vždyť je to skvělá příležitost pro automobilku vyrábět v rámci německého koncernu na společné technice také jiná než nudná a usedlá auta. A klidně to může být i sedan nebo liftback, to už je jedno, hlavně ať je to NĚCO, ať to má šťávu, ať to má koule.
Obávám se, že až po C sloupky je boční profil derivátem Pola. Příď je řešena neurčitě, neobsahuje žádný markantní stylistický prvek. Za italský styl to rozhodně nemohu považovat, spíš jde o tápání domácích stylistů a silný názor "učitelů" z Wolfsburgu...
Prvni generace Octavie byla upgradem Spartaka [odkaz] na to bychom nemeli zapominat. Staci, kdyz si do Google date vyhledavat "Skoda Octavia 1960". Druha generace, ta z roku 1997 byla na svou dobu opravdu skvostna. Zejmena ta, ktera byla prodavana od r.2000 v kombiku ve verzi 4x4 a svou eleganci si drzi dodnes. Treti generace byla rovnez velice povedena, ale uz postradala tu nadcasovost prvni generace. Facelift treti generace je mimoradne nepovedeny a podle meho nazoru byl implementovan ucelove, aby se zlepsil odbyt jinych vozu koncernu VW.
Designy Octavií jsou velice nadčasové, to máš fakt "pravdu"... Jak můžeš napsat o autu, které je nejstrohejším a nejnudnějším výtvorem jaké jsem kdy na silnici viděl, že je nadčasové ?
Ada má pravdu, O I je elegantní i po 15 letech, myslím, že je jen málo aut, o kterých to také platí. Možná že je to pro někoho nudná elegance, ale je taková- nenucená, nadčasová. Podobně to vnímám i u Laguny I.
Rozhodně nesouhlasím s názorem, že autorem faceliftu Octavie II je Kabaň. Pokud vím, tak byl tento zločin spáchán těsně před jeho příchodem do Škodovky.
Po FL to auto tak nějak dospělo, zmohutnělo, má solidnější výraz. Celkově hodnotím FL pozitivně, i když k těm předním světlům jsem dlouho nevěděl, jak se postavit.
Ale myslím si, že FL Octavie se docení až časem, stejně jako třeba bangleovská pětka.
Tak já tu cestu stále ještě hledám, a marně. Na těch světlech nic mocného a majestátního nevidím. Stále se mi zdá, že se ke zbytku vůbec nehodí. Přechod k solidnosti, dojmu auta vyšší třídy proběhl příchodem O II.
Člověk si zvykne na všechno. Ale FL vidím stejně jako Bangleho výtvory negativně, prostě baroko na auta nepatří a je jedno jestli na ***ku 5er nebo rozteklé světlomety Octy. Ostře řezané rysy to je jiná káva. Asijských vyboulených a protažených oček máme dost na jiných skvostech a je dobře, že Škoda tuto boubelatos a rozteklost opouští stejně jako BMW zakopalo Bangleho výtvory 100m pod zem.
;-) já ten design FL doceňuji už poslední 2 roky a stejně jako model před FL v černé barvě (3 roky předtím :o)). OII díky FL dospěla a vypadá dobře :yes:
Tak už to chodí ve světě designu, že nově příchozí šéfdesignér musí "s nadšením" prezentovat před novináři práci svého předchůdce, se kterou třeba ani nesouhlasí a ze které je mu na zvracení....
O1, především tedy po FL, po kterém tak prokoukla, je dle mého názoru velmi povedená. I po těch letech se mi stále líbí (takový liftback RS s xenony, pěknými koly...). :yes: .....I druhá generace vypadá dobře, jen v běžných verzích možná až moc nezáživně, unyle...A facelift? Ten mi asi jako jednomu zmála tolik nevadí, protože oktávku bezesporu oživil. I když uznávám, že je takový...asijský...Zvláštní je, jak prospělo přesunutí odrazek do nárazníku.
Je zajímavé jak rychle se vytvořili tábory na příznivce a odpůrce faceliftu. Já jej považuji rozhodně za pozitivní počin, který ji dokázal opět zatraktivnit, nehledě na technické či materiálové vylepšení.
Stejně jako drtivá většina zakulacených aut, má problém s vizáží u "sociálních" výbav na plechových kolech či s baumaxovými poklicemi, ale jakmile je tento neduch vyřešen, vynikne kvalita designu (v rámci možností).
[odkaz]
[odkaz]
Souhlasit mohu akorát s tím, že není ze všech úhlů zrovna fotogenická, což se opět týká jen "barev a výbav". Realita je zásadně lepší.
v primě je ta octávia vzhledově dost tragická...a v top výbavě s velkejma kolama vypadá slušně skoro každé auto...a dokonce i tak nekonečně průměrné jako tato octávia po FL
Kombik bez hagusu a v takove cervene nevypada dobre nikdy. Jinak tyhle seriove poklice jsou jeste krasne ve srovnani s tim, co tam jsou schopni nekteri naplacnout. Ale stejne si myslim, ze pred FL ji to sluselo vice a i tu socialni vybavu vcetne poklic tak nejak lip snesla.
Octavia je jako... chléb. Čas od času se s radostí zakousneš třeba do propečené flákoty... avšak nikdy, nikdy se nepřejíš dobrého chleba. Pouze ke chlebu se soustavně a s láskou vracíš, pouze chléb je pro tebe neměnnou vysokou hodnotou. To je ten celoživotní základ, to je ta jistota, která tě vždy udrží, nikdy se ti nepřejí a vždy se na ní můžeš spolehnout.
Psát o Octavii něco nového snad už ani nejde, tedy heslovitě:
- geniální konfigurace O1, auto v postavení našeho "brouka" nikdy nezestárne, vždy bude přitažlivé.
- geniálně (na aktuální poměry) nakonfigurovaná velikost karoserie.
- geniální postkomunistický produkt, který dokonale vytváří (auto)hodnotová měřítka naší společnosti, nastavuje zrcadlo a definuje touhu.
- auto pro naší střední třídu.
- racionálně vzato, nic většího nikdo z nás nepotřebuje.
Co se týká designu, ten je fantasticky střižený podle našich estetických tradic. V technice, v materiálech, v jízdních vlastnostech je naše krásná Octavia na špičce svého segmentu. V podstatě neexistuje přitažlivější model dané karosářské konfigurace ve své třídě, a to prosím píšeme o autu, které je na sklonku svého generačního života. I když objektivně musíme přiznat, že Jettě to neskutečně apoštolsky sekne...
Na závěr jedno doporučení - nehraj si s usmolenejma sto tisíci na loeba okresu u hlavní brány před třema áčkama, buď hrdej a chytrej - zařaď se do fronty u Škody a popros je tam, ať ti na leasing ušijou jedno eresko od Octavie, nebo ať ti upečou model scout, to budeš za silničního machra. Prostě si vyber, jestli chceš 200 koní, nebo haldex, a uvidíš, že až pojedeš v nové Škodě kolem těch třech áček, 200 koní pod kopytem, budeš si připadat výborně, nebudeš si totiž připadat jako ten, kdo při pohledu do zrcadla žebrá sám u sebe o důstojnej život.
mít v kapse 100 táců a nechat si napsat RSko na leasing je docela sebevražda... ;-) to už si raději pujdu koupit minulé mondeo nebo octavii I po fl z těch áček...a nezadlužim se kvůli nějakýmu autu na 5 let...ono sice scout i RS je docela fine...neříkám že ne...ale k tomu potřebuješ trochu jinou peněženku už...a ještě jedna věc k tomu RS...v těchto cenových relacích už je spousta jinejch, lepších a zábavnějších aut než je octávka... ;-)
Octavia I. nadčasový vůz? A čím? Splývavou zádí? To je tedy opravdu nadčasovost! V rámci portfolia produkce Škody možná ano, jinak klasika koncern VW - Bora, Golf. Jinak srovnávat Seat Toledo 1991 - 1998 se Škodou Octavia 1996 je téměř jako srovnávat Exeo např. s dnešní generací Audi A4. Předchůdce Octavie - Toledo jako liftback se vyrábělo již v době, kdy vrchol zdejší automobilové produkce byl Favorit, na který se ještě stály fronty. Jaký vůz je tedy nadčasový? Octavie je samozřejmě z dnešního pohledu modernější a "kvalitnější", ještě aby ne když je mezi těmito dvěma modely časová propast. Co se týče designu, mne osobně se více líbí Toledo I., především zadní část. Přesto, kdybych si musel vybrat, zvolil bych dražší Octavii.
tak to je snad jasný...v současné době již tehdejší toledo v dobrém stavu asi neseženeš...jinak octávka měla ten design na tehdejší dobu skutečně nadčasový...obzvlášť po faceliftu...vypadá stále moderně...ale možná to bude způsobeno tím že se vyráběla až donedávna jako tourka... :-)
Octavii I. lze nazvat nadčasovým vozem, neboť její design stárne velmi pomalu (z objektivního hlediska). Krom toho, vozidlo disponuje designem s mnoha konzervativními prvky, které zmíněné nadčasovosti přidávají na intenzitě. Splývavá záď, jíž zmiňujete, v procesu nehraje příliš velkou roli.
Škoda vo svojom evolučnom procese išla kórejským smerom. Nech si vraví kto chce čo chce, pretiahnuté svetlá, obliny malých aziatov...
No potom prišiel Hyundai, aby bol predajný, potreboval európsky dizajn, a tak zaplatil bývalého šéfdizajnéra od BMW (preto tá podoba Hyundai a BMW) a škoda sa zobudila! Aby mohla vzhľadovo konkurovať inej domácej značke - a dobre urobila.
Urobila super zmenu! Nový vzhľad škody bude ÚŽASNÝ!!!!
Konečne priamka, nádherné svetlá, hrana..., proste toto sa mi páči. Pekné dielo šéfdizajnéra škody (je to slovák, nie?).
Myslím, že sa dostane na prvú priečku môjho pomyselného rebríčka aút s pomerom cena/kvalita.
Len tak ďalej.