Aj karamba, toto opravdu bude? Teda, uz ted vypada ta silueta uchvatne! Kombiky nejsou moje krevni skupina, ale nad timhle bych teda dlouho popremyslel...pockej, kouknu do penezenky, a...tfuj, jeste ze na nej nemam, aspon to nemusim resit :-)
Krasa, ale na shooting brake ma o jeden par dveri navic ne? Myslim ze Superbu prebere auru pohrebaku >:-[]
Já to beru tak, že navazuje na Avant a dodává mu moderní pojetí (svažující se střechu). Koncepčně je to stejné auto. I přídomek Sportback vnímám jako kombík. Vůbec to, že ho použili, naznačuje, že by mohla přijít dvoudveřová A7, skutečný nástupce Coupe S.
Ale do karoserie kombi má A7 pořád hoooodně daleko. Ta střecha se svažuje velmi brzy a poměrně "strmě" dolů. Už samotný fakt, že v A7 je v zadu méně místa na hlavu, než v sedanu A6 je dost výmluvný, stejně jako výška zavazadlového prostoru. Navíc jak u coupé S, tak u A7/A5 se nesporně jedná o karoserii fastback (u Audi obvykle zvanou Sportback), nikoli o kombi (Avant). Fastback může mít jeden pár, stejně jako i dva páry dveří.
[odkaz]
Já hlavně vycházím z toho, že pojem Sportback byl původně použit na A3. Kombi není to správné slovo, liftback je mnohem lepší (tak obvykle říkám Sportbackům A5/7 a A3 se do něj vejde také). Pro mě má A7 blíž 100 Avant, byť jde s dobou svažujících se střech. Zřejmě nebylo místo nad zadními sedáky prioritou na rozdíl od Panamery.
Uvidíme, jak bude Audi říkat nové pětidveřové A3. Pokud už to nebude Sportback (nebo dostane odpovídající karoserii), pak nemám problém s fastbackem.
U A3 Sportback to vidím spíš (než na liftback, žádný náznak třetího prostoru v zadní části z profilu tam nevidím) na 5dv. hatchback, název Sportback je především marketingové odlišení, jakési upozornění na fakt, že v případě 5dv. verze A3 se jedná o částečně prodlouženou verzi a označení Avant by bylo poměrně nepatřičné, A3 Sportback totiž prakticky nepřekoná celkovou prostorností ani klasického/krátkého Golfa. (osobně jsem byl po přesednutí z 3dv. G5 do A3SB z údajné větší prostornosti hodně zklamaný).
On je fastback (v případě, že má dva páry dveří) vlastně specifický liftback/hatchback, ze kterého (svým způsobem a jak který) "vychází", podobně jako třeba shooting brake je původně hlavně "kombi-kupé" (např. Volvo 1800 ES), případně (dnes častěji) jakýsi "hatch-kupé" (3dv.1er, Volvo 480/C30, Scirrocco...). Tak jako se někdy SB (trochu "protimluvně") říká dvou/tří dveřové kombi, tak se dnešním (moderním/módním) FB říká (taky protimluvně) čtyř/pěti dveřové kupé...
P.S. Třeba nevím, jak jinak, než (Finned) Fastback, se dají trefně označit pokrokové aerodynamické karoserie Tatry T77/T77A/T87/T97/T600 (Tatraplan), nebo T603...
Největší problém je, že tyto definice nejsou tak pevně zakotvené. Liftback, tak, jak ho chápu já, je fakticky sedan s pátými dveřmi, ala Octavia nebo Mazda 6. 5 dveřový fastback je prakticky identický lišící se pouze provedením zadní partie - jde hlavně o úplnou absenci kufru sedanu, který Liftback má alespoň částečně zachovaný. Některé definice liftbacku mluví o jiném označení pro hatchback, čímž by sem spadla i A3 Sb. Zase jiné definice fastbacku více zdůrazňují plynule se svažující střechu.
Když by člověk použil tuto definici, tak 100 Avant je fastback a 100 Coupé S je fastback coupe. Avant tu plošku na konci imitující kufr sedanu nemá, ale zase má hranu u C sloupku. Kdybych mluvil čistě za sebe, tak to vidím asi jako ty (A3 Sb hatchback, 100 Avant liftback, 100 Coupé S fastback coupe a A7 fastback). Spíš mě zaráží, že Audi používá označení Sportback nekonzistentně - něco jako "pětidveřové - ostatní."
Tak marketing se v tomto směru občas chová poměrně nekonzistentně, tohle hledisko u něj nebývá vždy prioritní.
S tvým dělením v podstatě souhlasím, až na pár vyjímek. Fastbacky jsou jak 2/3 dveřové, tak 4/5 dveřové, takže 100 Coupé S je prostě dvoudveřový fastback a psát o něm jako o fastbacku-coupé není ani nutné. Pak nevím proč by měl mít zrovna Avant (jako kombi) nějakou plošku imitující kufr? Právě kombi a HB jsou přece typicky dvouprostorové karoserie.
100 Avant má blíž ke kombi, než k fastbacku, hodně položenými pátými dveřmi (C1-C3) sice ke stylu FB dost inklinuje, ale samotná linie střechy je zcela rovná/vodorovná..., čili něco mezi, ale pořád má celkově ke kombi o něco blíž.
Samozřejmě souhlasím s tím, že hranice mezi "škatulkami" typů karoserií, můžou být hodně tenké...
Když jsem napsal Avant, myslel jsem 100 Avant, o kterém byla řeč. Ve chvíli, kdy postavíš rozdíl mezi fastbackem a liftbackem na přítomnosti/ absenci náznaku sedanu kufru, tak je 100 Avant fastback. Pokud však postavíš definici fastbacku na plynulosti přechodu, tak nemusí. Nebývá řečeno, odkud má být linie plynulá. Absence sedanovského kufru dává linii v zadních partiích také plynulost. Například Fiat 127 bývá považován za fastback a přitom má přechod u C sloupku ostrý - linii střechy má velmi podobnou 100 Avant.
Když se řekne fastback, tak si většina lidí představí něco jako Ford Mustang, ale to neznamená, že všechny fastbacky musí mít tak radikální linii střechy. Hatchback, liftback a fastback jsou si hodně blízko. Fastback je z nich zdaleka nejstarší označení a už při zavedení hatchbacku pár desítek let později se diskutovalo o tom, jestli to není jedno a to samé. Dnešní vnímání je hodně ovlivněno marketingem a všeobecnou snahou odlišit tyto tři pojmy. Přihoď si do toho notchback a Kamm tail a máš správný guláš. V dnešní době se ukazuje, že je lepší značit konkrétní prvky, nikoli celý koncept. Máme dnes tolik kočkopsů, že by většina produkce brzo patřila do škatulky kříženec (crossover).
100 Avant je na hraně a pro neexistenci pevné definice se nemá smysl o tom moc dohadovat.
Dohadovat se tu nemá moc smyslu o ničem, ale diskutovat snad ano... :-)
Myslím, že na tom základním se shodnem, viz i moje poslední věta v předchozí reakci.
Ten Fiat 127 je přesný příklad, jak si představuju tu absolutní hranici mezi 3dv. HB a "krátkým" FB, ten snad patří rovnou do obou kategorií...
U toho Avantu 100 to až tak hraničně necítím, prostě kombík s hodně položenými pátými dveřmi, což vlastně (minimálně částečně) zdědily i současné generace A6 Avant/Allroad. Je to sice (na kombi) poměrně stylové řešení, ale zároveň i méně praktické, než přístup MB-E, nebo někdejších krabicoidních kombíků od Volva... >:-[]
Ono to tak opravdu je, že hatchback může zároveň být fastbackem. Ne všechny jsou, ale je zde slušný přesah. Z toho také plynul ten spor, jestli nejde o jednu a tu samou věc (přesněji, jestli HB není druh FB).
Je to pěkné řešení, ale pro jeho menší praktičnost člověk většinou nenajde údaj o objemu po střechu ;-)
Tak tenhle třídní boj v oblasti designu a charakteru vyhrává na plné čáře Mercedes-Benz :yes::yes:
Ještě počkáme na novou třídu A a SL, ale věřím, že z nich designéři udělají mistrovská díla ;-):yes:
Som tu jediný, ktorému to príde odpudivé? 8-s K charakteru CLS sa kombi vôbec nehodí, naviac táto realizácia mi ako vyvážená rozhodne nepríde. Ak podľa mnohých je A7 Sportback "ťažká na zadok", čo je potom toto? ;-\
Byl jsem zvědav, jestli s vlastním dojmem nebudu sám. A jak vidím nejsem.
Přesně. Už u A7 mám "problém" s podivnou proporcí zadní části a zde ? Když použiji hrubou nadsázku, kterou ale prosím brát s humorem, tak mi to přijde, jak kdyby se to auto pos**lo a bobek zůstal viset.... Pomalu mi začánají docházet myšlenkové pochody designérů Panamery.
>:D pobavil jsi, ale mně se i přes to visící hoviško na zadku líbí :-) U A7 mám rozporuplné pocity a Panamera - opravdu nevím... Na jednu stranu z ní jde obrovský respekt, ale na druhou stranu mi ten zadek připadá fakt strašně obtloustlý.
Nejsi jediný, jen někteří jsou už poučeni sem takové věci vůbec nepsat. To abychom se vyhnuli zbytečným kecům ze strany těch, komu jsou německé "prémie" totální modlou (viz nedávná diskuse pod BMW 3).
Připadá mi, že Mercedes dělá tříčtvrteční auta - ze tří čtvrtin dobré a ta zadní je tragická. I když, pravda, poslední dobou už nemusím ani jejich přídě.
Jen abych si to ujasnil - hodnotíte fotky toho zamaskovaného auta, nebo studii ? Rozhodně bych o sobě netvrdil, že patřím do skupiny adorující cokoliv z Německa, ale tohle mi přijde naprosto geniální - velké ale přitom vzdušné kombi s úchvatným designem. Pokud bych na to nahlížel jako na kombi variantu čtyřdveřového kupé, tak to zní hodně ujetě, ale pokud to prostě vezmu jako lifestyleovou variantu E-touringu, tak je to naprosto perfektní marketingový tah. Nečekám od toho ohromující prodeje, většina CLS stejně bude sedan (pardon, kupé... >:D ), ale to vidím i jako další plus... :yes:
Nechci vám do toho kecat, ale to auto je ta studie. Našel jsem jedinou odlišnost a to prodloužení nepohyblivé části okna zadních dveří. Zbytek, tedy z toho, co se dá posoudit, přes maskování, je úplně stejný. A samozřejmě tohle je v nenápadné tmavě šedé metalíze... ;-)
Je to klasa, za tohle (za odvahu) MB :yes: Koneckonců, pokud chtěli překonat ladný design nového A6 Avant, museli přijít s něčím výrazným. :-) Tenhle medvídek se mi líbí.
Tak za prvé to vypadá strašně a za druhé to není shooting break. Podobně jako CLS není kupé. Škoda, že neudělali shooting break z éčkového kupé, to by mohlo vypadat pěkně. Navíc nevím, k čemu je tohle auto dobré, když S212 je imho nejhezčí, nejelegantnější a nejpraktičtější kombi na trhu :-)
Ta úvodní fotka je doslova otřesná. Když si to člověk představí v nějakém nadhledu a perspektivě tak se to o něco zlepší, rendery jsou tradičně moc pěkné.