Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tatra 87 (1936-1950): Nejkrásnější Tatře je osmdesát!

Slavná „tatra osmička“ sloužila v armádě i vysokým státním úřadům, jela kolem světa a vlastnili ji důležití lidé. V první řadě šlo ovšem o technický a designový skvost.
Zpět na článek
3. 12. 2016 13:22
3. 12. 2016 13:23
3. 12. 2016 21:36
4. 12. 2016 23:43
Avatar - Twingo
3. 12. 2016 13:22
Dnes
Je velká škoda že dnes nevyrábí Tatra osobní vozy. :'-(
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Twingo
3. 12. 2016 13:23
Dnes
Je velká škoda že dnes Tatra nevyrábí osobní vozy. :'-(
Rozbalit vlákno
0
3. 12. 2016 13:28
muj tata mi jednou rikal
ze jeden mukl, s kterym sedel ve vezeni a kutali spolu v bolsevickym koncentraku na jachymove uran, tak mel tyhle auta 3. prej to byla krasna doba (ne ta když byli tema muklama).

jako hodne hodne malej si pamatuju, ze jsme byli párkrát za jeho manželkou, velmi noblesni damou, ktera zila v dost nuzných podmínkách, protože jim komousi všechno ukradli a nastehovali ji do maly pastousky. on zemrel na rakovinu kratce pote, co ho pustili na amnestii.
strasna doba (za tech komousu).

auto paradni

vsadim, boty, ze se v nem tata taky kratce svez. to když si pro nej prijeli stb-aci když ho někdo udal a vezli na vyslech. vratil se za 10 roku.
bohuzel, doba udavani se s babisem vratila
udavaci zase najdou smysl zivota
Rozbalit vlákno
14
Avatar - Magister
3. 12. 2016 13:46
Re: muj tata mi jednou rikal
Děkuji za tento příspěvek. Je třeba na tyto skutečnosti pamatovat. Mimochodem nakonec komouši pohřbili i tu tatru - neinvestovalo se moc do vývoje, řadu zajímavých projektů shodili ze stolu atp.
3. 12. 2016 14:00
Re: muj tata mi jednou rikal
diky, většinou se setkavam se silne negativnimi reakcemi...

ještě bych zduraznil to co v mem prispevku zaznělo, ale ne uplne jasne - jak se zmenila image toho auta.

- z auta bohatych, slavných a uspesnych lidi na auto, které nahánělo hruzu a strach, kdykoliv se nekde objevilo. a když zastavilo u nekoho na dvorku nebo před domem, znamenalo to, ze dotcena rodina o jednoho nebo vice clenu nadlouho nebo i na vzdy prijde...
3. 12. 2016 21:37
Re: muj tata mi jednou rikal
Doufam, ze ti na to tradicne nikdo nenapise, ze se dal postavit barak za deset tisic a jak jsme se vlastne meli dobre. Strasnej hnus to byl, dik za prispevek.
Avatar - Magister
4. 12. 2016 10:54
Re: muj tata mi jednou rikal
Pořád se takoví mezi náma najdou, je jich dost a k volbám chodí povinně, jak kdysi velel zákon. Bohužel.
4. 12. 2016 13:16
Re: muj tata mi jednou rikal
Kazda doba ma sva pro a proti a pokud na ni chceme nahlizet objektivne, musi se zminovat oboji. Jednostranna demonizace akorat vyvola prave ty nazory, ze se prece dal postavit barak za deset tisic. Tim nechci rict, ze to mel do sveho prispevku zahrnout topten, ale mluvim obecne.
4. 12. 2016 16:23
Re: muj tata mi jednou rikal
Jak chces nahlizet objektivne na dobu, kdy se navzajem udavali pribuzni a znami, kdys musel volit zlocince, kteri posilali valecny hrdiny do dolu, pokud je uz rovnou nepopravili? Ani prd, proste to bylo nechutny svinstvo, jakapak objektivita.
4. 12. 2016 16:52
Re: muj tata mi jednou rikal
Tak, jak jsem popsal v predchozim prispevku, i kdyz chapu, ze je tezke ovladnout emoce.
4. 12. 2016 19:07
Re: muj tata mi jednou rikal
Nele, takže Protektorát Čechy a Morava měl dle tvé logiky asi taky svá pozitiva ne (německý pořádek, speciální potravinové dávky a rekreace pro dělníky ve zbrojí výrobě, nízká nezaměstnanost)? Opravdu nechápu, jak někdo může být takto cynický... ;-\
4. 12. 2016 19:18
Re: muj tata mi jednou rikal
To vidim, ze nechapes. Kdyby bylo vsechno spatne, tak komunisti nejsou stabilne treti nejsilnejsi strana. A pokud s tim chceme neco udelat, tak jedine vyvazenym hodnocenim doby, protoze cim vic budeme kritizovat, tim vice budou oni chvalit. Jeste jednou - tohle nepatri k toptenovu prispevku, ale reaguji na tu zminku o domech za 10 tisic. Coz je svym zpusobem pravda, jelikoz bydleni bylo pro radu lidi dostupnejsi, nez dnes. A pokud tento pozitivni fakt zmini kritik komunismu jako prvni, tak mu jej jeho obhajce jiz nemuze vitezoslavne predhodit.
3. 12. 2016 20:42
Re: muj tata mi jednou rikal
Díky moc za tuto smutnou a jistě velmi bolestnou, ale velmi potřebnou vzpomínku. Na odporné zločiny československých komunistů se NIKDY nesmí zapomenout, musí sloužit jako děsivé memento i do budoucna! :-!
Avatar - Magister
4. 12. 2016 10:55
Re: muj tata mi jednou rikal
A podle palečků bych řekl, že je tady dost jejich příznivců, páč jinak nevím, jak někdo soudný s těmito názory může nesouhlasit.

Nechápu, proč tu soudruzi chodí. Přitom jsou to oni, kteří zabili naši automobilovou kulturu - zrušili značky aut i motorek, zabrzdili vývoj, zakázali konkurenci ze Západu....takže nebýt Němců po 89., tak už dnes není ani škodovka.
4. 12. 2016 19:10
Re: muj tata mi jednou rikal
Jasně, bolševiků a fanatických rusofilů je tady bohužel poměrně dost, a bude to ještě dost dlouho trvat, než jich v českém národě konečně výrazně ubude. Ono totiž nejde jen o zaryté komoušské pamětníky (ty už naštěstí hodně vymřeli), ale i o jejich děti, odmalička indoktrinované jejich pokřiveným viděním světa. :-O
Avatar - narona
4. 12. 2016 23:54
Re: muj tata mi jednou rikal
Tady zas motáte Rusy, rusofily s bolševizmem. To je jako kdybych řekl že každej němec byl ssman. Pak se to promítá do aut když někdo nenávidí ruský auta jen z toho důvodu že jsou ruský. Neberte si to nějak osobně ale přesně kvůli tomuhle přístupu tady vznikl takovej tragickej neřád roku 48. Pro Čechy a třeba Srby je to typický - kam vítr tam plášť.
3. 12. 2016 23:12
Re: muj tata mi jednou rikal
o Babišovi meleš nesmysly, ale jinak souhlas. Komouše by se mělo všechny pově.it
Avatar - Ja Prvni 123
3. 12. 2016 15:58
Jako, dobrý... ale stejně byla 603 hezčí.
Podle mě.
:-)

A s podobně pokaženou pověstí... ale auto dobrý.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Bubáq
3. 12. 2016 15:59
Krásná fotogalerie
Díky za čas a práci věnovanou sběru těch krásných fotografií!
Rozbalit vlákno
0
3. 12. 2016 20:44
Skvělý článek
Velká pochvala autorovi za velmi důkladný a pěkně napsaný článek, občas se na auto.cz objeví i kvalita... :-!
Rozbalit vlákno
0
3. 12. 2016 20:49
Sir Harley Gassup
in Cars movie
Rozbalit vlákno
0
3. 12. 2016 21:36
Tatry
byly vždy nádherné s jedinečnou technikou. I T613, když přišla na začátku 70. let, byla nádherné dobré auto. A tím to skončilo. Pak ještě tatrováci pomohli s konstrukcí Favoritu Škodovce.

Ať se mladoboleslavští nezlobí, ale Laši a Němci v Kopřivnici byli lepší. O hodně.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - narona
4. 12. 2016 23:43
Re: Tatry
Zase ale je otázka jak by byli dobří kdyby měli těch aut sekat 100 denně jako v MB...
Avatar - Barry Lyndon
3. 12. 2016 23:47
mně se teda T77A líbí víc...
T87 je lepší auto, ale jestli je i hezčí, to si tedy myslím, že není...
Rozbalit vlákno
7
Re: mně se teda T77A líbí víc...
To je vec názoru, T77 bola dizajnom dosť nekompromisná. Myslím, že tatrovky z tohto obdobia neboli zvlášť pekné, ale boli to kráľovné ciest. Niektorých ich kvalít nedosahovali mnohé modely svetových značiek.
4. 12. 2016 00:35
Re: mně se teda T77A líbí víc...
Tatra byla světová značka.
Re: mně se teda T77A líbí víc...
Z pohľadu našinca. Vo svete ju málokto pozná. To je proste fakt.
4. 12. 2016 16:46
Re: mně se teda T77A líbí víc...
Na úvodní fotografii má T87 německou značku! V Německu je silný Tatra klub. Rovněž v Rakousku a taky ve Švýcarsku. Výroba T87 skončila v r.1952 při jihoamerické cestě H+Z, kdy tito dva pánové (komerční inženýři) tam smluvili poměrně velké obchody - a to i na Jawy, ... I poválečný Tatraplán by vyvážen do řady zemí světa vč. licencí. Po socialistickém přesunutí jeho výroby do Ml.Bol. se kvalita natolik zhoršila, že musela být výroba zastavena. Nástupce byl Š. Tudor(!) - pak důstojnější Sedan, který ale brzy skončil. Přitom např. VW 12 měl řadu dílů s Tatraplánem stejných - jen jeho karoserie byla usedlejší - a společně s Broukem (původ v prototypu Tatra V570) zaplavovaly svět.
Re: mně se teda T77A líbí víc...
Ale áno, ja nepopieram, že v určitých kruhoch je Tatra známa. Ale v globále... Prídi s Tatrou na veteránsky zraz v zahraničí - okrem samotných veteránistov ich nebude poznať skutočne nikto. Vo svete je to prakticky rarita, čo si budeme klamať. Odborníci poznajú, laická motoristická verejnosť sotva. Osobne to nepovažujem za negatívum značky, je to dôsledok doby a izolácie od ostatného sveta. V mojich očiach to dnes naopak zdvíha jej hodnotu.
4. 12. 2016 21:49
Re: mně se teda T77A líbí víc...
Ve své době byla opravdu známá. Dnes je velmi známá po celém světě mezi sběrateli veteránů. Takže takový je fakt.
Re: mně se teda T77A líbí víc...
Áno, napísal si to veľmi presne. Súhlas.
4. 12. 2016 00:03
Platforma, nápravy, karoserie
Jako pokračovatelka T77 měla T87 už také platformu (nejen páteř - viz fotografie), a tím nevídaně nízkou celou stavbu vozu - už jako dnes! V té době měla auta chassis. O světlostlosti 230 mm uvedené v článku pochybuji - myslím že byla mezi 150 a 200 mm. Předběhla tak dobu o desítky let.

Kromě zmíněného lichoběžníkového zavěšení měla vzadu šikmé osy kývání, a to vtipně tvořené šikmým ustavením čtvrt-eliptických listových pér (opět viz fotografie platformy).

Aerodynamika karoserie vycházela z návrhů p. Jareye (dvě "menší kapky": kapka pontonu a kapka kabiny), tím se obcházelo řešení prof. Kammy: kapka celého vozu vzadu useknutá (s odtrhovou hranou). Jareyův návrh byl však Tatrou dotažen do krásné a dobře využitelné podoby: prostor a výhled vpřed a do stran.

Kromě jiného jsou tu pozoruhodná boční okna při povrchu karoserie (a vyřešené stahování dveřních oken už tenkrát) a zapuštěné kliky, Čelní sklo má rohová šikmá okénka (zaoblené sklo se jen tak neumělo).

Ten omezený výhled vzad byl ale jinak účelný - pro aerodynamické řešení geniální: Cx za jízdy bylo podstatně menší, než to statické (změřené v tunelu). K aerodynamice se totiž využíval způsob proudění vzduchu pro chlazení motoru. V místech, kde by se již v zádi proudnice vzduchu začaly kudrnatit, vcházel (+ nasával se) vzduch do kapes, prošel vzduchem chlazeným motorem a mřížkami v zádi vyšel ven. Tento výdech vytvořil hladký úplav vozu a dokončil celou kapku. Statické Cx v článku uvedené jako 0,36 je jinde uváděno jako 0,32 (Ing. Mackerle), dynamické pak výrazně pod 0,3.

Stabilizace bočního větru nastavenou plochou v zádi v podobě "ploutve" pak fungovala hůř, protože kolem ní právě proudil vystupující vzduch z motorového prostoru. Proto měla potom T603 prodloužené plochy za kapsami a T613 "ploutve" po stranách zadního okna.

Poznámka: "Ploutev" byla pozoruhodná i technologicky. Byla totiž s celou kapotou jako jediný výlisek !! Takový byl hlubokotažný plech.

Je známá epizoda z konce jednání vlád po 2.sv.válce v Postupimi, kdy se přemísťovali do Mnichova a tu někdo s Mercedesm 170, který měl motor o stejném výkonu jako T87, řekl našim: "V Mnichově na vás počkáme." Jenže naši s Tatrou díky její aerodynamice a malé čelní ploše tam byli k jejich údivu (po německých dálnicích) výrazně dřív - inu nebyli to technici.
Rozbalit vlákno
3
Re: Platforma, nápravy, karoserie
Pekne. :yes:
4. 12. 2016 12:13
Re: Platforma, nápravy, karoserie
Díky, údaje o podvozku jsem opravil, Svět motorů udával něco jiného. Doplnil jsem i kódová značení prvních prototypů. Nicméně to komolení jmen obou designérů se mi moc nelíbí. Paul Jaray (Pál Járay - původem Maďar narozený ve Vídni) a Wunibald Kamm.
4. 12. 2016 16:01
Re: Platforma, nápravy, karoserie
Komolení Jaray a Kamm. Ano, promiňte, psal jsem to o půlnoci. Děkuji.

A ještě: T77 i T87 měly motory OHC (V8).
T77 měla vačkový hřídel jeden mezi válci - vahadla byla cca 200mm dlouhá a vůle na ventilech se nastavovala 0,2mm!!
T87 měla vačkové hřídele dva - nad každou řadou válců jeden.

A malá poznámka k rychlostem a aerodynamice zmíněného Mercedesu 170 a T87. Mercedes měl psanou max. rychlost asi 105 km/h a Tatra 160 km/h - při stejném výkonu motoru. Protože při těchto rychlostech již výrazně převládá odpor vzduchu nad valivým odporem tak, měla-li T87 dynamické Cx pod 0,3 - řekněme 0,27, pak MB 170 musel mít jen z kvadrátu poměru max. rychlostí asi 0,63, což je dost pravděpodobné, když Cx 0,45-0,5 mívaly pozdější vozy už s pontonovou karoserií.
To je zas drístov...
Vždy sa nájde banda oslov, čo začne vyťahovať politiku a jak bolo v minulosti strašne zle... Ako keby tie autá mohli za to, v akej dobe prišli a kto na nich jazdil...
Tatry proste boli výnimočné auta,a dnes sú to pravé skvosty automobilovej histórie. Dnes už na nič podobné nikto nemá odvahu, a povedal by som, že ani schopnosti. Vyrába sa prakticky len konfekcia, priekopnícky duch už dávno umrel.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Magister
4. 12. 2016 11:00
Re: To je zas drístov...
To proto, že po roce 1948 byla Tatra spojená s politikou. Kromě komunistických potentátů už je neměl nikdo.
Re: To je zas drístov...
Áno, ale čo s tým má technika alebo dizajn? Politika je jedna vec, autá druhá. Má tu niekto problém s Volkswagenom, pretože je Hitlerovým dieťaťom? Má niekto problém s Porschem, že s Hitlerom spolupracoval? Zatracuje dnes niekto Horchy alebo Mercedesy, že s nimi jazdila celá plejáda nacistických pohlavárov a gestapo? Šrotoval niekto trojkolky Messerschmitt, pretože ich vyrábala fabrika produkujúca hitlerovské stíhačky? Ukazuje dnes niekto prstom na Čajku, alebo iné vozidlá komunistických potentátov?
To sú také debilné argumenty, že to alebo ono bolo spojené s politikou, a preto si treba tie staré krivdy neustále pripomínať, že mi je zle, keď to čítam.
4. 12. 2016 17:01
Re: To je zas drístov...
Ano, auto za politiku nemůže. A tak, přestože Mercedesy používal Hitler, používala je i po válce německá vláda. Naše polistopadová vláda však T613-700 zavrhla, a tím přiložila polínko ke "konečně" definitivnímu ukončení výroby os. vozů v Tatře. Každá vláda na světě hrdě používá automobily své domácí značky - když ji má(!) - jako výkladní skříň průmyslu své země. Kolik Š.Superbů jezdí ve vládě dnes? T613 i přes svoje stáří už téměř 50 let(!) je stále technicky pozoruhodná - už jenom umístěním motoru nad zadní nápravou a převodovkou před ní.
Re: To je zas drístov...
Presne ako píšeš. Smutné je, že ponovembrové vlády sa nesnažili udržať si, čo doma máme, ale správali sa, akoby prvou prioritou bolo otvoriť sa svetu, a zrušiť a rozpredať všetky "pozostatky" starej doby... Toto je naozaj k plaču, nie tie primitívne argumenty, na ktoré som reagoval.
Osobných Tatier je naozaj škoda, keby sa dnes v nejakom novom modeli vozila vláda, dala ich svojim diplomatom a vozila v nich zahraničné návštevy, mali by Češi obdivuhodný monument spájajúci históriu s dneškom prostredníctvom umu a vôle, akým sa dnes nemôže pochváliť asi nikto. Ale žiaľ, nestalo sa. Krajina sa dostala do rúk zlodejom, ktorí akoby si chceli vynahradiť uplynulých 40 rokov...
Avatar - Ada je zase tady
4. 12. 2016 23:49
Re: To je zas drístov...
přesně! :yes: