Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Toyota si zahrála na malého chemika a vymyslela další snížení ceny elektromobilů

Toyota vyvinula nový permanentní magnet, který lépe odolává vysokým teplotám, aniž k tomu potřebuje vzácně se vyskytující kovy.
Zpět na článek
13. 3. 2018 08:20
13. 3. 2018 10:24
13. 3. 2018 10:34
13. 3. 2018 09:00
13. 3. 2018 09:32
13. 3. 2018 10:05
13. 3. 2018 10:25
13. 3. 2018 10:57
14. 3. 2018 00:01
13. 3. 2018 09:03
13. 3. 2018 09:35
13. 3. 2018 09:44
13. 3. 2018 10:50
13. 3. 2018 10:55
13. 3. 2018 11:06
13. 3. 2018 12:34
13. 3. 2018 17:38
13. 3. 2018 18:25
13. 3. 2018 21:28
13. 3. 2018 22:05
14. 3. 2018 10:42
14. 3. 2018 12:29
14. 3. 2018 20:51
13. 3. 2018 11:17
13. 3. 2018 11:45
Avatar - Hittman
13. 3. 2018 08:20
Takže
hurá na to, otevřeme nové povrchové doly pro vzácné kovy na tuny autobaterií a elektromotorů. Paráda, naprosto ekologická auta.
U původních (nynějších) automobilů byla použita jedna autobaterie, jejich množství po vyřazení je svět celkem schopen recyklovat (většinou Čína), kov a plasty taktéž, pneu také.
Až svět zamoří auta přecpaná vzácnými či jedovatými kovy, jsem zvědav, kdo a jakým způsobem je bude recyklovat, aby se neházeli na skládky či do moře. Ekologii zdar!
Rozbalit vlákno
25
Avatar - Hammunasakra
13. 3. 2018 08:42
Re: Takže
Do Číny se vozej plasty [odkaz]

Baterie spíš [odkaz] [odkaz]

Zrovna Toyota [odkaz] [odkaz]

[odkaz]
Avatar - Hittman
13. 3. 2018 10:24
Re: Takže
A v Číně na tom dělal děcka, čuchaj ty jedy atd. Pěkná otročina, navíc bez řádného postupu, takže to jde do země a vod..
13. 3. 2018 10:34
Re: Takže
Zabedněnej zůstane zabedněnej i po nápovědě...
13. 3. 2018 09:00
Re: Takže
Ukľudni sa, tony batérií a elektromotorov máš vsade okolo seba a trápia ťa len tie z elektromobilov, ktoré zatiaľ porátaš na prstoch svojich rúk ;)
Avatar - WinDiesel
13. 3. 2018 09:32
Re: Takže
Ono jich ale bude výrazně víc, ne? :-) Těch vymodelných elektrovehiklů a plug in hybridů apod..
A to co se vozí do Číny se tam ze 60% nerecykluje, taková je pravda, až se tomu Číňani už začali bránit.
13. 3. 2018 10:05
Re: Takže
jasne a ty sjizdis tabulky recyklovani pro danou oblast aspon 2x za hodinu

koukam ty zacinas bejt doslova expert na elektromobily a vse okolo nich souvisejici >:D netusim jak v Cine, ale v EU je na to norma kde jsou za nerecyklace dost vysoke pokuty pro samotne automobilky, v radech set milionu eur, proto taky kazdou chvili cteme neco o tom jak tamhle a tamhle buduji z baterek z BEV nejaky backup a podobne ;-) z baterek z BEV se v EU recykluje prez 98% a zbyla 2% se skladuji na budouci vysokoenergetickou recyklaci, takze klasicke spalovaky kterych jsou plny vrakoviste po celem svete muzou recyklaci BEV jen zavidet ;-) a to i s ohledem na to ze nektera BEV jsou z vice nez 50% vyrabena z recyklatu, treba u BMW a Nissanu ;-) takze odpady od spousty z nas se dnes treba nekde vozej v i3ce ;-)
Avatar - Hittman
13. 3. 2018 10:25
Re: Takže
Omyl, trápí mne, že jich bude ZBYTEČNĚ více.
13. 3. 2018 10:57
Re: Takže
V mestkej a prímestkej doprave to zmysel má, kukni si bordel okolo spracovania ropy, transportu komponentov vozidiel medzi krajinami a vsetko okolo toho..
Tých zbytocných vecí je tu oveľa viac
14. 3. 2018 00:01
Re: Takže
Kto nechce vidieť, nevidí, darmo vysvetľuješ. Bolo to tu už 100x písané a tí ístí ľudia melú aj tak dookola to isté.
13. 3. 2018 09:03
Re: Takže
V magnetech se nevyznám takže netuším jestli vše co nám pan Dusil říká je pravda. Zkušenosti z jiných jeho článků nejsou moc pozitivní a mylné vysvětlení pojmu koercivita naznačuje, že ani tento článkek nebude výjimkou. Ale i kdyby byla pravdou jen půlka, potvrzuje to že ani elektromotory nejsou tak jednoduchá a nenáročná zařízení, i když oproti spalovákům samozřejmě navrch mají

A celkem chápu proč třeba Tesla do značné míry sází i na asynchronní provedení
Avatar - WinDiesel
13. 3. 2018 09:35
Re: Takže
Na věci tato iniciativa ovšem mnoho nemění .......... opět se píše ............. "v další dekádě". Jsem zvědavý co budou psát v roce 2021 - v další dekádě bude totiž znamenat nejdříve rok 2031. >:D >:D >:D
Vidím to spíše v plug-in hybridech se relativně malými bateriemi a menším množstvím a velikostí elektromotorů. Diesel a benzín plug-in hybridy. S tím budou mít elektrovehikly velký problém.
13. 3. 2018 09:44
Re: Takže
Ahoj kalousku.

Mas pravdu, ze elektromotory se svym statorovym trifazovym vinutim nejsou uplne trivialni.
Ale s tim, ze to neco potvrzuje, ze nejsou nenarocne.. se mylis. ;-) Elektromotory jsou opravdu velice nenarocne.

A jakmile se jednou vyrobi a tady mluvime o synchronnim motoru s permanentnimi magnety, tak v podstate (v praxi treba po milionu kilometru?) jedine, co se muze znicit jsou loziska..

A porovnej si to se spalovacim motorem :-)

PS Rozdil ve slozitosti mezi synnchronnim motorem Toyoty nebo asynchronnim motorem Tesly bude minimalni. Lisi se teoreticky jen rotorem, kde u Toyoty musis "prilepit" zminovane PM. Tesla ma jen klecovou kotvu asynchronniho motoru.
Zasadnejsi rozdil je v rizeni. Regulace synchronniho motoru je obtiznejsi. Ale zase je mozne dosahnout vyssi ucinnosti, jelikoz odpadaji ztraty (jouleovy) v rotoru.
13. 3. 2018 10:50
Re: Takže
Jj, za predpokladu, že je správne dimenzovaný, tak je zivotnost asynchrónneho motora plus minus limitovaná zivotnosťou ložísk.
13. 3. 2018 10:55
Re: Takže
Jeste me napada, ze na zivotnost by mohly mit teoreticky vliv (u SM) i ty permanentni magnety, kdyz casem zeslabnou. Ale zatim jsem o tomto problemu neslysel.

Jinak kdyz bych cekal problem, tak spis nez v motoru, tak v rizeni - znas to, elektronika :-)
To, ze Toyota to umi vyrobit bezchybne, nemusi byt pravidlem. Jsem zvedavy na statistiky evropskych hybridu / EV.
Myslim, ze to je cesta pro evropske automobilky, kde opet stahnout zakaznika >:D
13. 3. 2018 11:06
Re: Takže
Náročností jsem myslel výrobu, ne použití. Nijak nerozporuju že elektomotory mají proti spalovákům navrch. Jen poukazuji, že i u nich je to dost alchymie a v případě magnetů celkem náročné řešení na samotný materiál i na surovinové zdroje.
V tom jsou asynchrony jednodušší a jak správně uvádíš, mohou být i trvanlivější a odolnější. Bohužel ale za cenu vyšších ztrát, což je zrovna u elektromobilů dost kritické
13. 3. 2018 12:34
Re: Takže
Alchymii bych v tom nehledal :-)
Spíš fyziku. Myslím, že ICE je mnohem, mnohem alchymističtější. Podívej se jen na ty chemický továrny, který odnitrodovávájí diesel emise :-)

Snad kromě materiálu pro ty magnety.

Jinak možná jsem to napsal špatně, ale ASM a SM s PM jsou spolehlivostí téměř totožné.
Jediný problém je se synchronními motory s cizím buzením, kde jsou uhlíky, které je třeba měnit.

Nechci porovnávat výrobu ICE s elektromotorem. Emise co2 pro výrobu EV (bez baterií) se počítají s ICE autem shodné.
Tady je video, jak vyrábí motor Tesla:
[odkaz]

A ještě porovnání účinnosti obou:
[odkaz]
Píšeš, že je to kritické. Souhlasím, nicméně v tomto případě se jedná řádově o jednotky procent
13. 3. 2018 17:38
Re: Takže
Možná lepší video jak dělají motor dederóni do bmw i3. [odkaz]
13. 3. 2018 18:25
Re: Takže
Moc pekne video :yes:
Krome toho, ze obcas zrychluji (i tak pomerne rychle) pohyby robotu. Viz 2:55 a zrychlena chuze operatora >:D Vlastne je tam asi zrychleny skoro vsechno, viz 3:13 :-) Anebo v BMW zametnavaji Flashe [odkaz] :-)
Spravna rychlost je v tomto videu: [odkaz]
(Odpovidajici sceny od 9:15).

Ted vazne, proces vyroby bude zrejme podobny tomu v Tesla.

Jen to reseni pohonu (usporadani) BMW neni zdaleka tak elegantni jako u Tesla ;-)
BMW ma rizeni nad motorem.
Tesla viz spodni obrazek v odkazu, ma motor na jedne strane a elektronika (pred odstranenim krytu vypada taky jako motor :-) ) je na druhe strane. Uprostred diferencial.
[odkaz]

Jinak v tom odkazu je rec o spolehlivosti.
Motor vydrzi bez zasahu mechanika dnes 200 tisic mil a v budoucnu milion >:D

PS To usporadani elektroniky do trojuhelniku (ne ted nemyslim zapojeni fazi motoru, i kdyz to vlastne taky :-) ) je jen tresnicka na dortu. O pouziti beznych IGBT s pouzdrem TO247 ani nemluve.
13. 3. 2018 21:28
Re: Takže
Co je tak skvělého na TO247? Kromě toho, že je to osvědčené a levné řešení? Z návrhů Tesly bývá dost cítit pragmatismus. A tím nechci říct, že je to špatná věc.

Je to zajímavá struktura. Osobně preferuji sendviče, protože při velikostech, s kterými pracuji, znamená jakýkoli vyšší počet stěn než dvě příliš zabraného prostoru. Záleží také, kam to člověk chce nacpat. A jakou plochu potřebuje na chladiči. Zajímavé jsou také "plástve" (třeba právě z trojúhelníkových chladičů).
13. 3. 2018 22:05
Re: Takže
Je to hlavne naprosto bezna soucastka.

Myslim, ze jich maji 6 paralelne.

Nevim presne co pouziva treba i3, ale typuju velke a drahe IGBT moduly.

Jak pises pragmatismus, to je presne ono. A neni to spatne, naopak.

Jinak Tesla chtela vyplnit valec o stejnem prumeru jako motor.
Tak pro tri faze pouzila usporadani do trojuhelniku.
[odkaz] viz take velmi dobre video.
Je to jednoduche a pragmaticke, tudiz levne (rozumej relativne).

Sendvicova struktura je samozrejme nejbeznejsi. Viz treba menic Priusu.
[odkaz]

A podivej se, jak premysli Tesla a jak BMW.
[odkaz]
[odkaz]
Uz jen podle toho usporadani bych rekl, ze i3 neni dobre ;-) A to mam BMW rad :-)
14. 3. 2018 10:42
Re: Takže
Jak říkám, osvědčená a levná. 14 paralelně, 84 celkem, pokud si dobře vzpomínám.

Nejspíš ano. Také to od nich čekám. Stejně jako drahé články určené pro elektromobily, místo masově dostupných článků ve formátu určeném pro spotřební elektroniku. Jak říkám, z Tesly je cítit pragmatismus. Žádná honba za "cutting edge", tím nejlepším řešením. Vždy mi přijde, jak kdyby automobilky měly nějakou šílenou interní specifikaci, které se musí držet (odolnost vůči vibracím a kdo ví, co všechno tam mohli vymyslet; automobilový průmysl je celkem náročný a dělá se pro něj řada speciálních komponent). Nebo nějaká pravidla pro vývoj elektroniky, kterých se jejich inženýři musí držet. Takže používají hodně drahé součástky (objem by to srazil, ale ten nemají). Není tam ta "can do" mentalita. Jsem perfekcionista, takže se mi "cost no object" návrhy líbí. Ale nemůžeš takhle přistoupit k elektromobilu, pokud na něm chceš vydělat.

Já většinou plním racky, takže je klasický sendvič velmi úsporný. S deskou širokou 30 cm je trojúhelník obrovský. Pokud je taková chladící kapacita zbytečná, tak je to plýtvání prostorem. Tady je to samozřejmě pochopitelné, když se zvládnou vejít na daný prostor. Pěkně symetrické, dle mého gusta.

Jinak to uspořádání počítá v tom prázdném prostoru naproti s generátorem (REx), nebo s tepelným čerpadlem (nemůžeš mít oboje), pokud se nepletu.
14. 3. 2018 12:29
Re: Takže
Jj souhlas :yes:

Akorat je mezi nami rozdil v tom, ze ja navrhy typu "cost no object" rad nemam.
Pro me je value for money jednim z nejdulezitejsich parametru.
A take skutecny dukaz dobreho inzenyrstvi.
Jsem presvedcenej o tom, ze vyborny EV je schopna postavit kazda automobilka.
Ale za jakou cenu? :-)
Ja nejsem ochotnej platit JEN za image. Jsem ochotnej zaplatit vic za neco, v cem je skutecne alespon o neco vic.

Nejhorsi pripad je kdyz platis vic a dostavas min, resp. vic JEN na papire >:D
Asi vis kam mirim..

K te silene specifikaci. To neni jen tvuj dojem, ale realita a snaha o plneni norem. Automotive specifikace soucastky atd.
[odkaz]
Citace:

“The requirements are more stringent than computer. They are more comparable to medical,” said Panzica. He said manufacturers must meet the TS16949 specification, an ISO standard aimed at the development of a quality management system that provides for continuous quality improvement, defect prevention and reduction of variation and waste in the supply chain.

To je dalsi plus Tesla a hlavne i Space X, ze toto prolamuje. Treba ten IGBT (to nevim, myslim si to) mozna klasifikovali komercni soucastku pro automotive. Kazdopadne tento zpusob pouzivaji. Ve Space X jsou ty rozdily samozrejme jeste mnohem vetsi, mezi komercni soucastkou a soucastkou pro military and space :-)

K tomu BMW, to jsem nevedel. No alespon to vyplnili necim smysluplnym. Ale stejne je to strasne slozite.
14. 3. 2018 20:51
Re: Takže
"Cost no object" je takový inženýrský ekvivalent pornografie. Samozřejmě je otázka, o co se snažíš. Obyčejné věci nejsou moc zajímavé. Ale když se tlačí na hranice možného, kdy nejde o cvičení na pět minut, ale jdou do toho deseti tisíce hodin, myslelo se na všechno, na ničem se nešetřilo, to je krása. Vůbec mi nevadí, když je to naprostý overkill. Je to o dokonalosti. O dosažení toho nejlepšího možného. Ne o lenosti (případně ekonomičnosti, u kusovek), kdy neřešíš peníze a prostě použiješ, co funguje, nesnažíš se o optimalizaci.

Šetření může být také zajímavé. Ale takové to elegantní, sofistikované. Díky tomu můžou být i obyčejné věci zajímavé. Muset se vejít do rozpočtu je rozhodně výzva. Šunt však zajímavý není.

Mám rád, když se věci navrhují se značnými rezervami. Když se na to podíváš, tak je ti jasné, že to specifikaci musí splnit s prstem v nose. Ano, je to drahé. Ale když vidíš tu vymakanost a že jim tam neseděl ekonom, který to seškrtal do posledního halíře na to nejnutnější minimum, to se mi líbí. Je v tom vidět ten čas, komponenty, technologie. Poctivý produkt. Žádný marginální ojeb. Radost se na to dívat.

Opravdu zajímavé to pak je, když se stane hmotnost kritickou. Na penězích nemusí moc záležet, ale všechno něco váží.

Také mají řadu výjimek, např. v rámci RoHS, na které řada sektorů nedosáhne. Běžné komerční součástky bude problém sehnat ve staré non-RoHS verzi. Kolikrát s tím pak byly problémy. Tohle nečekaně zasáhlo právě sektory s výjimkami. Starali se o to, aby měli výjimky, ale nenapadlo je, že to dodavatelé přestanou dělat, protože se trh posunul.
13. 3. 2018 11:17
Re: Takže
Vývoj Toyoty z období okolo r.2000, si užívám ještě teď. Denně s autem jezdím, aniž bych něco furt řešil na forech...
Avatar - praděda7
13. 3. 2018 11:45
Re: Takže
Klídek, Musk vystřelí všechny sračkky do vesmíru......... ;-)