Diskuse

Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. V USA ale žije. Z dobrých důvodů

20.11.2018

Motory s tyčkovým rozvodem OHV bývaly dříve zcela běžné. Dnes na ně však v Evropě skoro nenarazíte. V USA ale stále žijí a těší se oblibě motorářů. Jaké mají výhody?

 

  • 42 Reagovat !

    foto Papezja

    Papezja 20.11.  14:39

    Opet nedokonceny clanek?

    Nevim proc, ale technicke clanky na auto.cz mi prijdou jakoby utnute v polovine...
    Co treba rozvest tepelnou roztaznost? Nejak neni zmineno, co je tam vlastne spatne? A co s tim ma spolecneho klima v USA? Je to tedy nevyhoda nebo vyhoda? Nebo jak je tepelna roztaznost resena? Proc autor zniceho nic preskocil na viceventilove motory?

    Dale, kdyz uz byly nakousnuty moderni motory, je skoda, ze nebyl zminen jeden z problemu - reseni casovani sacich a vyfukovych ventilu zvlast a jeho reseni.

    Docela by me zajimalo, proc se vlastne v Evrope OHV nevyuziva, kdyz americane vetsinu problemu zdarne vyresily a duvody, proc se driv prestal vyuzivat, postupne ztratily na vyznamu
    • 21 Reagovat !

      foto stary-kluk

      starý_kluk 20.11.  15:14

      « Re: Opet nedokonceny clanek?

      Článek ale dost z toho vysvětluje.
      Možná tam chybí, že OHC se už v Evropě používal před Druhou válkou. A že to byly i motory do V, které měly jen jeden vačkový hřídel - takovým příkladem může být V8 Tatry 77, kde ze společného vačkového hřídele vedla na obě strany vahadla cca 200 mm dlouhá(!) a na konci se nastavovala vůle 0,2 mm(!).
      Nejhlavnější na OHC je přesnost časování ventilů. Možnost vyšších otáček, a tím menšího a lehčího motoru při daném výkonu.
      • 22 Reagovat !

        foto Barrichello

        Barrichello 20.11.  15:32

        « Re: Opet nedokonceny clanek?

        Jenže právě ty motory co se nemusejí točit mají něco do sebe. A výkon maj dnešní V8 HEMI od Chrysleru nebo od GM pořád velmi slušný. Kde to nestačí, přidá se kompresor a jde z toho vyždímat přes 700 koní.
        A vypínání válců měl už Cadillac v 70. letech, akorát při tehdejších technologiích to nebylo moc spolehlivé.

        Měl sem OHV 2 - 3,8 V6 v Camaru a 5,7 V8 HEMI v 300C. Oba výborné motory s velmi slušnou spotřebou a vysokou spolehlivostí.
        • 10 Reagovat !

          foto stary-kluk

          starý_kluk 20.11.  16:18

          « Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

          A ještě: Tatra 87 už měla u V8 vačkové hřídele dva - každý nad jednou řadou válců.
          T77 - rok 33.
          T87 - rok 36
          "Točily" pod 4000 ot/min.(3700 ?).
        • 00 Reagovat !

          foto Martin-Lohe

          Martin Lohe 21.11.  09:36

          « Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

          Až na tu "velmi slušnou spotřebu", kterou jste vpašoval mezi výhody, máte pravdu.
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 21.11.  20:25

            « Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

            Camaro 3,8 V6 - průměr 11, 300C 5,7 V8 průměr 13.
            Zdá se ti to moc na auta s hmotností 1500 kg a 200 Hp resp. 1900 kg a 350/360 HP?

            Mě ne
      • 02 Reagovat !

        foto Ja-Prvni-123

        Ja Prvni 123 20.11.  21:32

        « Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

        Je to pořád dokola... právě proto, že se OHV používal před válkou.. a pak se - z dobrých důvodů - přešlo na OHC, tak dneska nikdo neví, jestli by OHV nebylo lepší. Nikdo už nevyvíjí vlastně nic nového... kopíruje se jedno od druhého.

        Nedá mi nepoznamenat, že OHV má poměrně hodně různých řešení... třeba VM motori měly OHV bez řetězu - vačka byla hnaná od kliky ozubenými koly = velmi přesně, s téměř nekonečnou životností. Navíc byla vačka relativně vysoko, takže ty tyčky byly krátký. Stačilo by je udělat z nějakýho moderního plastu, tehdy nedostupnýho, a roztažnost by zmizela.
        :-)
        • 00 Reagovat !

          foto Papezja

          Papezja 21.11.  07:07

          « Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

          Pokud se nepletu, reseni s ozubenymi koly ma nevyhodu, ze dostatecne netlumi razy, proto se pouziva kratky retez.

          Ona neni problem roztaznost jako takova, ale rozdilna roztaznost tycek a bloku. I s tyckami ze stejneho materialu je problem nerovnomerneho zahrivani. Nicmene resit se da hydraulickymi zdvihatky. Jen to musi byt udelano poradne a ne jako na Fabiich OHV, kde byla tak spatna zdvihatka, ze se musela dat tupa vacka na urovni MBcka, aby to neodskakovalo..
        • 10 Reagovat !

          foto Martin-Lohe

          Martin Lohe 21.11.  09:33

          « Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

          Problémem rozvodů OHV jsou ale vahadla. Bez nich zdvih od vačky k ventilu nedostanete.Jsou to dvě třecí plochy navíc, kde se musí udržet minimální vůle a které se samozřejmě sčítají. OHV nikdy nemůže dosáhnout rychlosti a přesnosti otevírání, jako právě ovládání ventilu vačkou v hlavě válce.
          • 00 Reagovat !

            foto stary-kluk

            starý_kluk 21.11.  10:41

            « Re: Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

            Nejen vahadla, ale hlavně tyčky - obojí zvyšuje kmitavou hmotu rozvodu, teplotní roztažnost (to hlavně hlavně tyčky! - jsou dlouhé) a nepřesnost. časování.
            Vahadla se u dnešních OHC motorů kupodivu znovu vracejí (!) - vačka už nepůsobí přes vyrovnávací hrníček rovnou na dřík ventilu, ale přes krátké vahadlo. A objevují se i kladky pro změnšení tření.

            PS: Na počátku pokusů o regulaci časování a zdvihu ventilů vymyslel u Fiatu Ing.Torazza mezivahadlo, které svým natáčivým pohybem regulovalo obojí. Pokračovatelem je dnes vložený hydraulický válec (MultiAir).
            • 00 Reagovat !

              foto Papezja

              Papezja 21.11.  11:11

              « Re: Re: Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

              Cim vlastne tycky ovlivnuji presnost rozvodu? Tim, ze kmitaji? A kmitajici remen nebo casem se vytahujici retez casovani rozvodu neovlivnuje?
        • 00 Reagovat !

          foto Martin-Lohe

          Martin Lohe 21.11.  09:44

          « Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

          Sorráč, ale tyčky, i když krátký, představujou s seřízení ventilu problém. Rozvod má o 2 třecí místa víc, mezi tyčkou a a vačkou a mezi tyčkou a vahadlem. Ta místa jsou další vůle v ovládání ventilu. Ještě k tomu materiálu rozv.tyče - musí být maximálně tuhý. Obávám se, že žádný plast by nevyhověl, jedině keramika. Ta zas ale má jiné nectnosti, jako křehkost.
          • 00 Reagovat !

            foto Papezja

            Papezja 21.11.  11:07

            « Re: Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

            Ale dnes se v drtive vetsine nepouzivaji motory, kde by vacka natvrdo pusobila primo na ventil, ne? Minimalne je mezi vacku a ventil vrazene hydraulicke zdvihatko, casteji je tam navic nejake vahadlo s kladkou, takze moderni ohc ma taky dost pohyblivych dilu. Je pravda, ze jsou lehci - ale hraje to u modernich turbomotorku, ktere jsou ladene na nizke otacky, nejakou roli?
            • 00 Reagovat !

              foto OndraGT

              OndraGT 21.11.  17:30

              « Re: Re: Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

              Naopak, dnes uz temer vsichni vyrobci od hydrostelu upustili a jedine co se mezi vackou a ventilem nachazi, je vymezovaci hrnicek nebo podlozka.
              • 00 Reagovat !

                foto Papezja

                Papezja 21.11.  18:26

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

                Muzete uvest priklad? Koncern snad ani motor bez hydrostelu neumi, minimalne 1.2 tsi mela hydrostely a vahadla s loziskem, 1.0 tsi, soude dle vacek ve viku ventilu, pouziva to same. Mazda skyactive taky.... Snad jen francouzi hydrostely odmitaji >:D
              • 00 Reagovat !

                foto peterle

                peterle 21.11.  22:32

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

                Dnes sa od hrnčekov upúšťa a presadzujú sa vahadlá.
      • 00 Reagovat !

        foto Papezja

        Papezja 21.11.  07:01

        « Re: Re: Opet nedokonceny clanek?

        Napriklad u te roztaznosti - na jedne strane vysokou teplotu motoru OHV pry nezvladne, na strane druhe mu pry nevadi extremni mrazy na Aljasce. Takze jak je to s tim?
        To, ze dilatace jde resit bud materialem se stejnou roztaznosti, jako blok nebo hydraulickymi zdvihatky, je nejak opomenuto.
        Ad casovani - mohl byt zminen system cam-in-cam, ktery umoznoval rozdilne nastavovani casovani.
        Krome Tatry neni zminen pro nas asi nejznamejsi motor - Skoda OHV ctyrvalce. Ty mimochodem ukazuji, ze s tou tocivosti OHV neni tak spatne.. oproti 8V OHC nijak nezaostavaly, dokonce dotahovaly i nektere podladene 16V (VW 1.4 55kW). A v zavodnim pouziti je omezuje vic 3x ulozena klika, nez koncepce rozvodu.
  • 00 Reagovat !

    foto peterle

    peterle 21.11.  22:29

    Naprieč Európou je rovnaká klíma

    Nórsko ako Sicília ;-\
  • 00 Reagovat !

    foto Jaracimrmanpravnuk

    Járacímrmanpravnuk 25.11.  11:47

    OHV

    Mám Tatru 603. Ta když se rozjede, tak slyším chechtat se pod haupnou motor a nikoliv malého řvavého nerváka.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Vánoce: Po čem ženy touží?

Vánoce: Po čem ženy touží?

Dárky mají pro ženy velkou důležitost a není radno je podceňovat. Víte, co si vaše dáma (maminka, manželka,…

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

 

iSport.cz

Výkonný výbor FAČR svolal mimořádnou valnou hromadu, řeší dotace

Výkonný výbor FAČR svolal mimořádnou valnou hromadu,…

Výkonný výbor Fotbalové asociace ČR svolal na 5. února mimořádnou valnou hromadu do Nymburka. Bude řešit hlavně…

Nevylučujte soupeře! Plekanec upoutal proti Vsetínu fair play gestem

Nevylučujte soupeře! Plekanec upoutal proti Vsetínu…

Dal po 90 sekundách první z gólů, který nasměroval hokejisty Kladna ve 33. kole první ligy za vítězství nad…

 

Reflex.cz

Zamotaná historie perníku a marcipánu. Perník je od pepře, marcipán z Barmy

Zamotaná historie perníku a marcipánu. Perník je od…

K Vánocům, ale i k řadě jiných svátků v průběhu roku, patří odedávna perníčky. Jejich historie však sahá mnohem…

Na psychoterapii ke Karlu Rodenovi: V lednu přijde závěrečná řada intimního seriálu

Na psychoterapii ke Karlu Rodenovi: V lednu přijde…

Když jsem viděla první díl seriálu Terapie, říkala jsem si: Co to má být, kde je legrace a proč se mám půl…