Mercedes-Benz, jeden z průkopníků naftových motorů, se bude snažit, aby v jeho portfoliu modelů nabíraly na důležitosti benzin-elektrické hybridy. Právě na úkor dieselů.
To co Toyota věděla už před rokem 1997 a američani ještě dřív, zjistili v dojčlandu až teď - diesel do osobáku nepatří. Fakt náskok díky technice a the best or nothing - HAHAHA. Proč to muselo dojít až tak daleko? Stupidní a nepružný management v automobilkách + hloupé úřednické krysy z Bruselu. S dieselem to dopadne stejně jako s tabákem, nacismem, stalinismem atd. Každý kdo s tím „spolupracoval" bude mít v budoucnu plnou hubu výmluv a omluv. Snaha omýt si ruce od krve a špatné svědomí udělají divy.
Zdravý rozum nakonec zvítězil, takže blbá nálada kvůli bezmocnosti proti debilitě mocných nebude růst ;-).
dieslovou manii prozivuji, ba primo podporuji urednici na ministerstvech napric téměř vsemi staty EU tim, ze danove zvyhodnuji naftu oproti benzinu.
aby bylo zdaneni benzinu odpovídající zdaneni nafty, musela by spotrebni dan na benzin byt o 3 kc nižší nez ted, tedy vcetne DPH by se to na stojanech mel projevit skoro 4kc a to by pak naftak koupil uz jen ten největší dunihlav.
a to nemluvim o tom, ze nafta, jako palivo zamořující ovzdusi jedy, by mělo byt zatizeno ekologickou dani.
doufejme, ze se nad zvyhodnovanim provozovani naftaku stahuji mraky
Nějak nepochopil, že Tesla je pro průměrné cestování + cestou nabíjení, nepoužitelný šunt.
Takže tady v Německu si jej kupují nejčastěji leasingově splátkový metrosexuál, nebo blbeček přeskakující z olízaných A6 a podobná sorta - začarovaný kruh splátek na celý život, ti lidé jinak nežijí. Většinou kdo v tom jezdí, "netiká mu to v hlavě správně..."
Slušný a normálně myslící člověk si Teslu nikdy nekoupí... pokud pominu výjimku a spoustu aut v rámci jakéhosi pronájmu na omezenou dobu, pak musí dostat jiný kus.
Platí splátky jako za běžné, auto s limitem 30-50.000km a auto pak musí odevzdat zpět, nikdy nepatří majiteli.
Teslu Model S si kupují lidé s nadprůměrnými příjmy a ne majitelé olítaných A6. Na průměrné cestování dojezd Modelu S stačí s velkou rezervou. Pokud nevíš jaká je průměrná ujetá vzdálenost USA-EU-Asie tak si projdi průzkumy.
„Slušný a normálně myslící člověk si Teslu nikdy nekoupí..."
Jsem u zdroje a vyskakují tady zprávy, že kontrolu všech naftových VW přikázalo Švýcarsko a teď i Korea. Francie vyzvala k prošetření emisního skandálu automobilky VW na úrovni EU.
mozno sme konecne uz na prahu zaciatku konca tej dizlovej manie.... uz to vazne chcelo zmenu ... kde su casy ked dizel v kabriu alebo v miniaute bol nepredstavilny ... hadam sa tieto casy vratia
Kauza má ďaleko ku svojmu koncu a už teraz sa akcie vw dostali na úroveň pred tromi rokmi, zábava čítať vyjadrenia niektorých, že prepad hodnoty o 15 miliárd nič neznamená.
V EU to ale bude iný boj, tam politika a vyšší záujem rozhodnú jednoznačne :-| V každom prípade toto je aféra, ktorá zmení svet automobilov.
Zpráva: Skandál s emisemi u vozů Volkswagen poškodil celou značku Made in Germany. Podle institutu DIW hrozí zánik pracovních míst u VW i jeho dodavatelů.
Dôsledky ktoré z toho vyplynú neprajem nikomu. Je to však zaujímavý príklad rozdielu kultúr - Toyota sa odjakživa od dieselov ťahala ďalej (asi vedeli prečo) a pri kauze "koberček" sa ústami najvyššieho človeka firmy všetkým ospravedlnila.
Bude zaujímavé sledovať čo sa bude diať tu, pobavil napr. bonz nemeckej vlády, že to tak robia všetci čo predávajú diesel a aby sa američania sústredili aj na nich. Tých predajcov dieselových motorov je tam ale minimálne množstvo a sú prevažne z Nemecka...
Francie je velký hráč, ale hlavní slovo má Německo. A když Das Merkelauto řekne ne, tak se to zamete pod koberec a nechá se vyšetřování na VW. Až mooc je politika svázána s auty v Německu...
Francouzská vláda navrhuje, aby skandál kolem emisí v německé automobilce Volkswagen byl vyšetřen na úrovni celé Evropské unie. Řekl to dnes ministr financí Michel Sapin, který zároveň vyzval, aby kontrolou prošla také auta francouzských automobilek, i když u nich prý nemá podezření na cokoliv nekalého. Auta s naftovým motorem od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko.
"Musí se to udělat na evropské úrovni," řekl Sapin v rozhovoru na rozhlasové stanici Europe 1. "Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech," řekl.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.
Francouzský ministr řekl, že je potřeba prověřit i francouzské automobilky. "Nemám ale důvod si myslet, že by francouzské automobilky udělaly něco takového, co udělal Volkswagen," řekl ministr. Podle něj je třeba veřejnost ubezpečit, že je vše v pořádku.
Software, který německá automobilka instalovala do naftových vozů Audi a Volkswagen, umožňuje při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Firma teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií rovněž nařídilo policejní vyšetření případu. Volkswagen už se k provinění přiznal.
Skandál se mezitím rozšířil i na východní polokouli. Jižní Korea dnes oznámila, že překontroluje emise tří modelů Volkswagen a Audi s naftovým motorem, které se prodávají na tamním trhu. Dopady skandálu jsou ale mnohem větší - švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů Volkswagen s naftovým motorem, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku. Výsledky vyšetřování by měly být známy do několika dnů, řekl mluvčí úřadu.
Bosch, který dodal díly VW a jsou tak předmětem skandálu, říká že zopdovědnost za použití jím dodaných dílů a jejich správnou integraci do celku leží stále na VW.
(Reuters)
10:35 Akcie Volkswagenu klesají o 5,6 %, proti pátečnímu závěru již ztrácí 23,2 % kvůli skandálu s emisemi
a co nedavne zjisteni, ze naftaky s euro 6 v realnem provozu prekracuji limit na jedovate NOx v prumeru 7x a stezi plni limit pro euro3???
nejmensi prekroceni mel mercedes a citroen a to 3x !!!
takze se to tyka i francouzských aut. nejspis se to tyka všech, nebo aspoň vetsiny, osobních naftaku
vitezem budeme doufam my všichni az skonci zamorovani ovzdusi z naftovych jedometu.
timhle skandálem se o to VW doufam zasadil.
a pochybuju, ze v jiných automobilkách to je jinak
Nic takového se nestane... VW TDI problém nejsou... Co třeba prehistorické lokomotivy ČD, ty plní EURO 0... To tě nevadí? TO když se v zimě nahodí to si myslíš, že shořelo celé nádraží...
2.0 TDI nezakouří vůbec, a to ani když ho v zimě nastartuješ a okamžitě se rozjedeš pod plným plynem...
Spíše než zakouření u tohoto motoru hrozí, ucpání DPF filtru a přeskočení do nouzového režimu, nebo v horších případech i destrukce celého filtru...
Jak často cítíš smrad z lokomotivy? TDI v zimě smrdí příšerně i na volnoběh. Když to srovnáš s lpg-cng-hybridem-elektomobilem tak je to peklo. I moderní TDI na volnoběh klidně zasmradí 30 metrů ulice dusivým puchem, který se tam drží déle než smrad z karburátorového benzínu. Samozřejmě při bezvětří.
Co myslíš tím moderním TDI? Největší odér byl kolem původních rotačních 1.9 TDI, to byl takový zvláštní zápach... Nebylo to cítit jako klasická spálená nafta, jako je to třeba u těch lokomotiv... Ale u nejnovějších 2.0 TDI-CR s DPF jsem fakt nikdy nic necítil..
Zřejmě EU5, nejsem si jistý. Moderní je pro mě cokoliv od EU3 nahoru. Když se to srovná se srovnatelným benzínem, tak je diesel bez šance. EU6 už je lepší, ale na jak dlouho? Už dnes se ví, že i relativně nový diesely (pár tisíc najeto) v praxi překračují x krát limity.
[odkaz]
Za pár let v bazaru a další majitel vykuchá co bude moct. Benzín je v tomhle směru víc blbuvzdorný.
Ja som za kontrolu u všetkých. A celkom by ma zaujímalo ako to dopadne. Či nakoniec v tom nebudú namočení všetci un-block s dieslami pod kapotou. Možno by bolo zaujímavé podrobiť podobnému skúmaniu aj súčastné benzínové motory s turbami a priamym či nepriamym vstrekom. Aj tam je určite priestor na dodatočné softwarové úpravy práve kvôli emisným testom.
zrovna ted na Nemecko problemu ze ikdyby si Merkel vyskakovala jak chce, tak tohle se asi nezamete pod stul, jiz ted proti ni stoji pulka EU s tim jak sem natahala uprchliky tim ze je verejne pozvala, a ted dalsi pruser kde jde o soukromou firmu, ve chvili kdy se ukaze ze podvadeli i v EU, tak to Nemecko nema sanci zachranit
Skandál s falšováním údajů o emisích automobilů Volkswagen ve Spojených státech poškodil celou značku Made in Germany a může ohrozit i ostatní německé vývozce. Deníku Bild to dnes řekl prezident berlínského ekonomického institut DIW Marcel Fratzscher. Varoval také, že kvůli skandálu hrozí u Volkswagenu i jeho dodavatelů zánik pracovních míst.
"Možná pokuta pro Volkswagen v USA je ještě ten nejmenší problém. Škody mohou utrpět i další němečtí vývozci, protože Volkswagen byl dosud vývěsním štítem pro výrobky označené Made in Germany," uvedl Fratzscher. Podle něj je nyní nutné udělat vše pro omezení škod, aby co nejméně utrpěla pověst německých exportérů.
Fratzscher také podotkl, že Volkswagen kvůli skandálu patrně utrpí na celém světě mnohem větší škody, než je pokuta ve výši až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč), která mu hrozí v USA. Vozy největší automobilky světa chtějí prověřit i Jižní Korea a Švýcarsko, Francie navrhuje vyšetření skandálu na úrovni Evropské unie. "Škoda na pověsti vyjde Volkswagen velmi draho. Ohrožena budou i pracovní místa u Volkswagenu a mnoha jeho dodavatelů v Německu," uvedl prezident DIW.
Ministr dopravy Alexander Dobrindt dnes vyzval automobilku, aby případ rychle a transparentně vyšetřila. Jen tak je podle něj možné obbnovit důvěru zákazníků ve Volkswagen a omezit rozsah škod.
Největší německý autoklub ADAC dnes agentuře DPA sdělil, že se skutečné emise automobilů liší od oficiálních údajů automobilek. "Už roky říkáme, že informace výrobců (o emisím) nesedí," uvedl mluvčí ADAC. Podle něj to potvrzují i pravidelné testy emisí oxidu uhličitého a dalších škodlivin, které autoklub provádí od roku 2003.
Jen doufám, že kromě Audi v tom už žádný němec nejede. Mercedes a BMW už proti amíkům a Lexusům nabízí prakticky jen tu image a když ztratí i tu, tak v USA skončí jako Suzuki.
VW říká, že v maximální rychlosti bude v rámci svého interního vyšetřování chtít zjistit, zda-li software zodpovědný za měření emisí je také nainstalován v jiných vozech skupiny Volkswagen s dieslovými motory.
(Reuters)
Asi jako kdyby A. Eichmann organizoval norimberský proces. Oni už úplně ztratili zdravý rozum a dál dělají z lidí blbce. Bohužel ti lidé jim to v prodejích osolí.
Myslíš, že se to k lidem dostane? Zrovna jsem koukal na diskusi k tomuhle tématu na novinkách a nosná myšlenka je: "to nám teda říkáte novinu, to už víme dávno". Lidi vědí, že spotřeby a emise se fixlují a stejně to kupují... Tady už manipulace zašla příliš daleko a novináři, kteří najednou bijí na poplach, v tom taky mají své pracky.
na Cinu jsem taky zvedavej, ale vzhledem k tomu ze tam jdou posledni roky po emisich celkem brutalne, tak tam by to nakonec VW mohlo bolet i nejvic, v Cine za podobny levarny hrozi i tresty smrti, bejt ve vedeni VW v Cine tak us jsem asi davno nekde za hranicema >:D
Teď už jen zařadit do zákonu nějaké ty dotace na ekologické auta a Toyota jako průkopník hybridní technologie bude mít konečně dostatečný prodej i v ČR kde jich moc vidět není :-(:yes: pro Japonce >:D
Pořád mi vrtá hlavou, kolik by si vzal víc motor z Mazdy zabudovaný do Priuse při stejném provozu. Auto by se používalo s klimou a topením jako každé jiné. Pokud by to byl litr, tak by se zadne baterky a elektromotor nemusely vyrábět. A ušetřilo by se hodně smradu ještě před vypětím.
Re: 20 let hybrida a stále je úspora diskutabilní.
Otázku byl položil obráceně: Kolik paliva by dokázala Mazda Skyactive uspořit, pokud by se do stávajícího auta přidala hybridní technika? Na dálnici tipuji 0,1l, ale v kombinaci by to klidně mohlo 0,5 - 1,0 ubrat. ;-)
Re: 20 let hybrida a stále je úspora diskutabilní.
Absolutně nechápu pomalu český fetiš, řešit u každé diskuse o autě dálnici. Žiju snad někde na samotě a dojíždím 200km do práce? U nás je vesnice na vesnici, město na městě a pořád někdo řeší jaký si pořídí auto podle toho kolik žere na dálnici ;-\ To je 100% populace obchoďák co jezdí každý den Aš Ostrava tam a zpátky???
Re: 20 let hybrida a stále je úspora diskutabilní.
Koupil sem si Leona s benzinem + LPG a s najezdem 80% po dalnici me ta spotreba i tak docela stve. I kdyz furt je to jenom koruna tricet na kilak.. :-)
Re: 20 let hybrida a stále je úspora diskutabilní.
moc trefne ... moc .... :yes:
aj v tych testoch sa ide kazdy pos... kolko to toci pri 130 ... a kolko to zere a podobne .... ako keby bezny sofer jazdil denne stovky km po dialnici a zil kdesi v tramtarii daleko mimo civilizacie a okrem jazdenia po dialnici nemal nic ine na praci .... moc dobre a trefne si to napisal ;-)
Dé jako Disgusting=Diesel se už lidem z paměti nevypaří.
Ještě než tady bude zase 500+ příspěvků, tak celou diskuzi shrnu do jedné věty. Neodvratitelný útlum osobních dieselových popelnic zcela jistě nastal. :yes:
Re: Stalingrad pro TDI, CDI, HDI - bouchejte šampáňa
A teď lidi druhá fáze! Hole do rukou a vyrazíme do ulic a rozmlátíme každý osobní diesel! Revoluce začala, kdo není s námi, je proti nám!Smrt dieselu! S Hybridem na věčné časy a nikdy jinak!Razím na václavák!!! ;-)
To je opravdu strašný. Mít teď doma takové auto, tak ho po letech budu chtít vrátit. To se vyplatí! A teprve tohle až lidi udělají bude bolet! Problém má prý i Audi. Dál se uvidí.
aktuálně:
Akcie společnosti Volkswagen druhý den v řadě silně oslabuje. Jde totiž o to, že společnost nadále uvolňuje informace o skandálu s upravovanými informacemi o vypouštěných emisích.
Podle Volkswagenu inkriminovaný typ zařízení obsahuje 11 milionů vozů na celém světě. Tento díl dodala společnost Bosch, která se však distancuje a říká, že dodala co po ní bylo požadovaná a odpovědnost za seřízení, implementaci do celého vozu padá a je u Volkswagenu.
Akcie ztrácí již druhý den v řadě (aktuálně -20%!!!!). Poklesu se nevyhnuly ani další součásti koncernu - Porsche ztrácí více jak 17 % na burze ve Frankfurtě. VW stahuje ke dnu i ostatní automobilky. Jsou tu obavy, aby se neukázalo, že koncern VW nebyl jediným, kdo podváděl.
Zpráva: Akcie automobilky Volkswagen pokračují v propadu, ztrácejí znovu asi pětinu hodnoty. Firma kvůli skandálu s emisemi zhoršila výhled hospodaření.
VW TDI problém nejsou... Co třeba prehistorické lokomotivy ČD, ty plní EURO 0... To vám nevadí? TO když se v zimě nahodí to si myslíš, že shořelo celé nádraží...
2.0 TDI-CR/DPF nezakouří vůbec, a to ani když ho v zimě nastartuješ a okamžitě se rozjedeš pod plným plynem...
Spíše než zakouření u tohoto motoru hrozí, ucpání DPF filtru a přeskočení do nouzového režimu, nebo v horších případech i destrukce celého filtru...
Ano, má je ČD Cargo. Ale kolik ty toho najedou....
Jinak dráhy ted mají dostat velký balík peněz na modernizaci vlaků. Carga se to asi týkat nebude, ale za ušetřené peníze by ČD mohli něco vrazit i do Carga.
tech par masinek je ve finale emisne na tom lip, nez kamiony s nejnovejsi emisni normou co by museli ten naklad jinak prevazet, navic diesely se dnes nasazuji jen na useky bez elektrifikace, a naklady po takovich tratich vetsinou nejezdi, spis se pouzivaj jen jako vlecky na presun vagonu po nadrazich
a co jedy NOx, který v euro 6 podle studie naftovy jedomety prekracuji v prumeru 7x, tedy sotva splni historickou normu euro 3 ??
v tyhle kauze jde zejména o jedy NOx.
tezko rict co je horsi, jestli saze nebo tyhle jedy.
navíc ja cas od casu vidim zahulit i evidentne novy rakovinomet
Samozřejmě, že i nejnovější TDI se dá naučit kouřit. Stačí aby si ho vzal do parády nějaký tuner... Vykuchá se DPF filtr, upraví se SW (chiptuning) a už je z toho kuřák... A rozhodně to není nic nelegálního... Jsou hromady firem, který se tím živí...
takze potvrzujes, ze huli kazdej naftak.
pochybuju, ze u zanovniho rakovinometu, co sotva vyjel z montazni linky, si tolik lidi bude nechavat cipovat RJ a vymontovávat filtr.
co se deje při vypalovani filtru??
kam to jde??
ridicoj toho rakovinometu do kabiny, nebo do plic tomu kdo jede za nim???
Automobilka Volkswagen dnes kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršila výhled hospodaření na letošní rok. Ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč), aby pokryla nezbytné výdaje související se skandálem. Koncern zároveň přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut. V USA za to automobilce teď hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč).
Automobilka uvedla, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189. "Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu," uvedl koncern v tiskovém prohlášení. Zdůraznil ale, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.
Ve Spojených státech, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi. "Vnitřní vyšetřování zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu," uvedl však dnes koncern. Do skupiny Volkswagenu patří také česká automobilka Škoda Auto.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.
Kurz akcií Volkswagenu na frankfurtské burze po zprávě spadl z počáteční úrovně 137,20 eura až na nové tříleté minimum 106,75 eura, plyne z průběžných dat burzy. Kolem 12:25 SELČ byly akcie se ztrátou 18 procent na 110,20 eura. V pondělí odepsaly téměř 19 procent.
Now that the German automaker has admitted its claims about the model’s performance were false, he just wants the company to buy it back from him.
“I feel completely deceived by Volkswagen,” Decker, of Sacramento, California, said in an interview. “I’m extremely upset about it. I feel defrauded.”
Decker is in good company: 482,000 Audi and Volkswagen cars sold in recent years came with software that turns on full pollution controls only when the car is undergoing emissions testing. At other times, the cars pollute 10 times to 40 times the legal limits.
The U.S. Justice Department, the Environmental Protection Agency and regulators in California are all investigating. Eventually, the cars may be recalled and cash settlements -- or a buyback like Decker wants -- may be negotiated. Volkswagen has suspended sales of the affected models in the meantime.
Edmunds.com, which operates an online car-buying guide, is advising Volkswagen owners to hold onto theirs for now -- if for no other reason than they’re likely to get lower prices in a sale or a trade-in at a dealer. Owners who bought diesels for their environmental benefits may feel a moral objection to driving them until there’s an emission fix, said Jessica Caldwell, the website’s director of industry analysis.
“I don’t want my car anymore, frankly,” Decker said. “I’d like Volkswagen to buy it back from me. I really don’t want it. I don’t want to drive it. I don’t want anything to do with Volkswagen.”
VW nie je svetova znacka, ale EU plus Cina.
Tento skandal mu privrel dvere vo zvysku sveta! Co vie exportovat? TDI po tomto asi tazko? Maloobjemove TSI tiez nemaju v cudzine v laske. Eletkromobily je utopia. Hybridy? Hybrid = Toyota, pripadne Lexus, tu nemaju ziadne renomé.
VW sa stal extremne zavisly na EU a Cine, pricom cinsky rast spomaluje. Co bude v USA je druhorade, otazka je, co bude v EU a Cine.
Len aby to nemalo dopad aj na VW Slovakia, pretoze tento skandal podla mna budu zehlit este roky. Hypoteticky - bez nemeckých politikov v EU a pri nahlom ekologickom uvedomeni Ciny by to mohlo znamenat kludne aj krach celého koncernu, tak ale to Merkelova a spol urcite nedopustia, bude este poriadne horuco...
Teraz neviem, ci to myslis vazne alebo ironicky. Minimalne v Bratislave sa vyraba dost luxusnych modelov, samozrejme vsetko na Export, a tam vacsinou vladne nafta...
myslím to samozřejmě vážně. Dopad na pověst značky VW (a stejně tak na její podznačky Škoda a Seat) bude značný. Takto programově podvádět, to se ani v západní Evropě (pořád daleko nejdůležitější trh) nebude líbit (my východoevropané bychom to zkousli snáze, ale my koncern nevytrhneme)
OK, dajme tomu, ze to posramoti povest koncernu...
Ale aky realny nasledok to bude mat na predajnost Cayenu, Touaregu a Q7, ktore ziaden 2.0 TDi nepouzivaju ? ;-)
Zhorseny imidz moze znamenat minus par stovak kusov tychto aut za mlakou...inac nic extra.
V tomto mame vcelku stastie, ze sa vo VW BA robia prave hentie vozy...
Dokud nebudou se zástavbou baterií pro hybrid počítat už při návrhu auta a pořád to bude "dobastlené" kamsi do kufru, tak, že to ubere auto na praktičnosti (viz ta fotka v článku) tak se marketigoví žvanilové mohou snažit jak chtějí ... ;-\