Naopak vidím to jako příspěvek pro bavoráky, že postavili dálnici kterou mohou využít všichni a smradit jim tam. Kdo přišel na to, že všichni mají právo na vše stejně.
Ono stejně ten pravý důvod bude jinde, zakázka na mítné brány někomu řádně namastí kapsu.
Kdyby si měl platit dvojnásobek, tak tam asi nezajdeš a žádný kšeft by nebyl, takže tenhle výmysl je nesmysl.
Jenže s dálnicí se to podobá spíše modelu, že bavorák si to jídlo zaplatí a ty jako cizinec to máš zdarma. Údžba cesty nějakou tu kačku stojí a domácí si to platí z daní, zadarmo to není. Nebo máš nějaký jiný nápad, kde se ty prachy na údržbu berou?
Nejvetsi balik penez do statniho rozpoctu jsou spotrebni dane za paliva, ktere plati stejne mistni jako cizinci. Z tech se vybere nekolikanasobne vice nez kolik se do silnic investuje. Akorat, ze misto na investice jdou na placeni importovanych cmoudu a nefachcenku z Vychodu.
nevim jak to funguje v nemecku, ale v CR mají obce a kraje i část z penez co se vyberou na danich obcanu primo v dane oblasti, takze pokud kupříkladu v nejake obci bydli nejakej miliardar co plati v dane obci velke dane, tak ta obec bude mit dosti stedrej rozpocet
v Bavorsku maj plne pravo si zavadet co je jim libo adovoluji jim to zákony, a ty jako cizinec mas moznost se tomu mistu vyhnout a ani te tam nikdo nenuti tankovat
Jenze oni chteji platit za dalnice a ne za mistni komunikace spravovane obcemi. Takze je to stejny balik penez jako ten kde konci spotrebni dane z paliv.
S tim pravem zavest si co chci je to takove problematicke, protoze my take nemuzeme napalit Baworum vyssi ceny v CR jen proto, ze je treba nemame radi nebo protoze nam chybi penize. Stejne tak nemuzeme nauctovat nemeckym kamionum vyssi clo z duvodu, ze u nas jejich firmy neplati dane.
ty vis jak tohle v Nemecku a Bavorsku funguje a co se z ceho plati? ja teda netusim ani z ceho plati vystavbu, a ani nevim z ceho plati pak udrzbu tech dalnic
Přesně taky nevím, ale dálnice a silnice celostátního významu u nás (nevím jak v Německu, ale asi taky) platí ministerstvo. Pak jsou silnice krajské z krajského rozpočtu a místní komunikace jdou z obecního (přinejmenším na území obce).
Každý ze jmenovaných může ještě zkusit z vyšší instance vyrazit nějakou dotaci (obec z kraje, z ministerstva nebo z EU, ministerstvo dopravy může zkusit leda ukecat ministra financí nebo EU), ale základ je tak, jak jsem napsal.
A protože je to na české poměry logicky udělané, tj. ještě se to dá normálním rozumem pochopit (bavím se o systému, ne o konkrétních cenách), snad to v Německu nebude o moc jinak.
Rozšířit to chce CSU, CDU a SPD nechtějí. Jedna věc je, že v Bavorsku má CSU cca 50% podporu, ale na celoněmecké úrovni musí s někým do koalice a dohodnout se.
Nemec, nebo lepe receno vlastnik auta, odvadi dan z ktere se spolufinancuje udrzba/stavba komunikaci. Dan kterou v CR lidi neznaji. Zato v CR zname dalnicni znamky, ktere si ale musi koupit i ten nemec a je to neco navic k tomu co se vybere na danich z paliv.
Nevidim jediny duvod proc by si neco podobne nemohli dovolit zavest taky Nemci. Domaci uz plati, ted je treba aby se zacali podilet i prezpolni.
Rotzdil je v tom, ze tu dalnicni znamku, tedy "neco navic" plati ne jen ten nemec/cizinec, ale taky cech, takze k zadne diskriminaci nedochazi. Kdyby tam zavedli mytne jen pro cizince, bylo by to, ajko kdyby v CR musel mit dalnicni znamku jen cizinec.
V česku platí silniční daň jen podnikatelé (právnické osoby). Jenže v Německu tu daň platí každý majitel auta. Proto nemají zpoplatněné dálnice pro osobní vozy. Takže když zavedou pro cizince poplatek (mýto nebo známka....), tak rozhodně nebudou cizinci diskriminovaní. Ani zdaleka nezaplatí stejně jako Němec na dani.
Čech tu daň zná, jen ji nemusí platit u vozu pro soukromé účely. Pokud auto používáš k podnikání, zaplatíš jak daň, tak známku.
Je celkem jedno, jakou formou ty peníze vyberou. Nějak je vybrat musí. Rozdíl je v tom, že daně a poplatky za registrované motorové vozidlo si státy EU mohou nastavovat celkem volně (je to vnitřní záležitost státu), kdežto mýtné už ne (nemohou znevýhodnit občany jiného státu).
Variant je víc. Co ale jen těžko přes EU projde, je, aby Němec platil paušálně nějaký poplatek a zbytek platil od kilometru. Kdyby měli pro cizince dálniční známky (nebo třeba silniční známky), které budou nějak odpovídat jejich silniční dani, tak zachovají paušální systém a k diskriminaci nedojde.