Organizace ADAC si posvítila na aktuální nabídku elektrických aut. Spočítala nejen jejich reálnou spotřebu, ale s ohledem na celkovou cenu i hodnotu jednoho kilometru dojezdu.
Pokud rozpočítáváte cenu vozu do ceny 1 km, je nutné to dělat na nějako plánovanou životnost vozu (akumulátorů).
Předpokládám že ADAC to tak udělal, pouze český překlad vyznívá tak, že jsou ty vozy určené vlastně na jedno použití (nabití).
Cena za km je udána v Kč, ale je v euro. Moc nevidím smysl tohoto údaje, při kterém se srovnává Renault Zoe s Modelem X. Pokud by se doplnily i novější BEV tak v tomto ohledu bude pravděpodobně kralovat Hyndai Kona/KIA Niro
Ne, takto nesmyslně to má i ADAC. Např u Tesly: pořizovací cena 124200eur deleno dojezd 393km = 316 euro na jeden km. Prostě nesmyslná tabulka, kterou chce asi ADAC, že Tesla je špatná nebo co.
Nesmysl to je. Počítají cenu auta x dojezd, ale copak cena auta je jen v bateriích? Je samozřejmě totální kravina srovnávat nějaký Ioniq s Teslou za 3 míče. Ioniq je malý levný auto, Tesla je luxusní limuzína, a nestojí 3 míče jen proto, že má velké baterky. Resp. to, co dám navíc proti Ioniqu nedávám za větší dojezd, ale za luxusnější/lepší auto. Tohle mohl vymyslet jen pab.lb.
Tak která tabulka platí? Ta první, s reálnou naměřenou spotřebou? Nebo ta druhá, kde je "dojezd v reálných podmínkách" zřejmě vypočten z toho, kolik bylo potřeba energie pro natankování plné bez započtení ztrát?
Zoe - naměřená spotřeba 20,3. Při baterce 41kWh tudíž dojezd 202 km. Ale dojezd v reálných podmínkách má být 243 km, což odpovídá při spotřebě 20,3 kapacitě baterky 49,3.
Hlavně je tam už základní chyba u ceny Renaultu Zoe - jehož základní cena pro udávanou kapacitu baterie není 26.100€ ale výrazně vyšších 34.100€!!! Přece nemůžou brát cenu bez baterie (s nájmem) když u ostatních to tak není!
na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110kWh e
a na kola se me mozna ty energie dostane jen 90kWh
ale na obdobnych 90kWh na kolech u auta se spalovacim mutorem musim natankovat palivo s cca 400kWh energie
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
perfektny koment :-) je fakt, ze v pripade elektromobilov sa hovori o distribucnych stratach, ale v pripade motorov s vnutornym spalovanim toto nikoho netrapi.
a hlavne v pripade ADAC-u, som velmi opatrny, je to nemecka spolocnost a nemecko je postavene na automobilkach ktore su zatial v elektromobilite pozadu.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
evropa je celkově s elektromobilitou pozadu.
Asie jede šíleným tempem. v USA už je tesla absolutně běžnou záležitostí.
V evropě v česku je nejlepším řešením naftový kombík... protože zlá eu !
Docela se toho bojím, stačí se podívat do historie co udělali Němci/Japonci s Anglickou/Americkou produkcí v 70./80. letech.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
a to tu jeste na auto-bulvar.cz nezverejnili clanek s poslednim vyrokem sefa VW Herberta Diesse, ktery se rozpovidal ohledne emisi, ze pokud bude naplnena ta "hrozba" ze budou do roku 2030 muset snizit emise o 30% proti norme Euro 6, takz e to u koncernu bude znamenat ze o praci prijde az 100 tisic lidi po cele Evrope....... coz je dost zvlastni, protoze asi pred 3 mesici kdesi ten samej pan prohlasil ze VW schazi po cele Evrope asi 200-250 tisic zamestnancu aby mohli naplnit vyrobni kapacity a dodavat auta zakaznikum vcas >:D
Evropa zaostala neni, zaostali jsou zjevne hlavne sefove nekterych velkych firem v Evrope, bohuzel ale dost dulezitych velkych firem ;-\ a bohuzel podle nazoru techto lidi se pak ridi i spousta beznych lidi co si jejich nazory prectou
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
je to paradox ze ? vozime do vychodnej Europy ukrajincov a srbov aby nase "najmodernejsie / robotizovane" automobilky mohli fungovat, zatial co v zapadnej Europe sa viacmenej potichu rozbiehaju plne robotizovane linky na vyrobu elektromobilov. Ano...ma pravdu, chybaju mu lacni pracovnici, ktory udrzia naklady na vyrobu aut so spalovacimi motormi, ale na druhej strane tito ludia pridu o pracu, pretoze mame digitalnu revoluciu (priemysel 4.0) v kombinacii s zjednodusenim vyroby pri automobiloch...myslim,ze na slovensku ostane par volnych priemyselnych parkov :-(
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
btw...europa ani nie...Rendlik sa do toho obul uz 7-8 rokov dozadu ked navrhol v Izraeli vymenny modul aby nebolo nutne baterie dobit, ale vymenit. A beruc do uvahy ze je teraz v alianci s Mitsu a Nissan...myslim, ze EU vyrobcovia to daju...
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Evropa je kontinent, EU spolek, nikdo z nich auta nekupuje. Jako kdo komu brani koupit si to skvele elektroauto? Co porad lidi otravujou s nejakou podporou? Proc se nekomu skladat na jeho auto?
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Prečo sa skladam niekomu na zdravotné poistenie...prečo sa platia sociálne dávky z môjho prispevku...a tie hnusné eurofondy ktoré dostávame...nech si ich nechajú ti *.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
To je problém skoro všech podobných pseudostudií. Elektromobilu započítají do energetické náročnosti i výrobu svačiny pro vrátnýho ve fabrice, u elektromobilu se dělá, jako by ropa rostla na stromech a trhala se ručně za svitu měsíce... Ale pro zabedněný petrolheady je to přesně to, co potřebují slyšet, a tak tomu věří. Tak jako kdysi koňáci potřebovali slyšet, že seno je lepší než benzín... :-!
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Účinnost české uhelné elektrárny je v nejoptimističtějším případě 40%, účinnost přenosové soustavy VN je maximálně 95%, účinnost lokálních rozvodů je maximálně 90%, účinnost nabíjení je cca 90%, účinnost elektromotoru v autě je 90%. Takže na 100kWh na kolech elektroauta je potřeba propálit podobných 400kWh energie.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
a rozepises se stejne i u ropy a toho jak se postupne dostane do nadrze auta?
treba ropa se vytezi, pak se ropovodem nebo lodi a zase ropovodem transportuje do rafinerie, tam se diky velkemu mnozstvi elektriny z uhelnych elektraren premeni na palivo, to palivo se naplni do cisteren a rozveze i stovky kilometru daleko pomoci naftovych tahacu nebo lokomotiv na naftu ci elektrinu, kde za pomoci elektriny je nacepovane do nadrze auta a kupodivu za pomoci elektriny z te same site ze ktere se nabijeji elektromobily, a ted spocitej vsechny ztraty na te ceste >:D
a jak to pocitaj u lidi co maj na strese fotovoltaiku, na zahrade vetrnik, nebo pokud muzou tak vodni elektrarnu a treba prez 90% energie co s elektromobilem projezdi pochazi prave z toho jejich zdroje? mas na zahrade vrt as rafinujes si doma benzin/naftu/plyn? a mas ten vrt zaregistrovany? protoze pokud ne, tak v CR je to pak brane jeako nelegalni tezba nerostnych surovin :-!
ale neboj, mezinarodni menovy fond to udelal asi pred 2 lety na cca 100 strankach tabulek, a dosli na cisla ktera by se ti asi nelibili :-!
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
A proč? Uhlí, plyn nebo uran se do tepelné elektrárny také samy nenakopou, nezpracují a neodvezou do kotle/turbíny/reaktoru (to také není započítáno v účinnosti tepelné elektrárny) stejně jako těžba a zpracování ropy.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
vse co jsi popsal by se melo pricitat do emisi jak elektromobilu, tak i aut jezdicich na fosilni paliva ;-) ani jeden z tech pohonu proste bez elektriny neujede ani centimetr, pokud je teda netlacis :-!
ale teda abych ti odpovedel presneji, tak vetsinou se uhli tezi pomoci elektriny a do elektraren dopravuje zase vetsinou pomoci elektriny, bud po dopravnich pasech primo z dolu do elektrarny, nebo po kolejich vlakem, tak to maji vsechny 3 ceske rafinerii, 2 maji hnede uhli z nedalekeho dolu dopravovane dopravnikama a do jedne se vozi vlakem, tedy tech co zasobuji elektrinou ony 3 Ceske rafinerie, u tech s dopravnikama se dana elektrina zapocitava do rezie elektrarny, tedy do elektriny ktere sama elektrarna spotrebuje na svuj provoz
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
A proč bych to počítal? U ropy se nikdo netváří, že jde o eko pohon. Navíc pokud by nebyl tak zdaněn jako je, tak se nákladově blíží tomu elektrickému (zdaněnému několikanásobně méně), protože litr benzínu bez daní, se všemi náklady a zisky všech zúčastněných stojí asi tak 15 Kč/l.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
1.suhlasim...co spravi ta tepelna elektraren s odpadovym teplom ? predpokladam, ze ho vyuzije na znizenie karbonovej stopy v podobe vykurovania...len keby to bolo 10 % uz sa oplati ist do elektromobilu, pretoze environementalna kontrola jedneho zdroja znecistenia je omnoho efektivnejsie...
2. uz teraz mame iste vyuzitie obnovitelnych zdrojov...dokonca si to mozes zariadit aj doma - co v pripade fosilneho paliva asi mozne nie je.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Proč to srovnáváte s veteránem? Proč to nesrovnáte s moderními motory? Ty mají přes 40% a blíží se 50%. Elektrárny mají kolem 40% + ztráty vedení + ztráty nabíjení. Takže pokud jde o celkové počty spotřebované energie, je na tom elektrika špatně.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
No ale přes těch 40% je nějaké optimum v kterém spalovací motor pracuje, zahřátý na provozní teplotu, v nějakém relativně úzkém pásmu otáček a navíc v nějakém eko-plecho režimu jako Atkinson nebo Budack, všude jinde je ta účinnost nižší, takže průměrná účinnost v nějakém mixu provozních stavů určitě není přes 40%. Nicméně moje pointa nebyla dohadovat se jestli je na tom nakonec spalovací motor o 5% lépe nebo hůře, existují studie, které tvrdí jedno a existují studie, které tvrdí pravý opak, hodně u těchto studií záleží jak a kde se el. energie vyrábí. Šlo mi o to, že je totální nesmysl tvrdit (viz topten), že spalovací motor má účinnost 25% a elektromotor 90%. To platí jenom v ideálním světě, kde el. energie vzniká v zásuvce.
Není potřeba být demagog ani jedním směrem, skutečná účinnost spalovacího motoru a elektromotoru se započtením ztrát v celém řetězci bude dost podobná, jedna nebo druhá technologie bude lepší podle místních podmínek. Určitě země, která vyrobí 90% el. energie z vody a třeba větru, bude mít lepší podmínky pro vysoký podíl EV, naopak země silně závislé ve výrobě el. energie na fosilu/jádru budou mít tu účinnost plus mínus procenta velmi podobnou a pak má EV logiku jenom pro nějaké lokální rozvážkové služby v centru měst. No a v zemích (třeba velká část Afriky), kde jediným zdrojem el. energie je diesel agregát blafající za vesnicí je auto na baterky nesmysl.
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
to sice jo teoretiku, ale tech 40%, teoreticky mozna 50%, je jen za optimalnich podminek.
motor jen na volnobeh ma spotrebu 0.5-1 litr na hodinu a to nevykonava zadnou praci, pri provoznich otackach ta spotreba jen na udrzeni otacek je vyssi. 1 litr na hodinu prepocteno na prumernou rychlost 100km/h znamena spotreba 1l/100km motoru pri volnobeznych otackach (kdyby jsi jel s kopce, nebo te nekdo tah na lane), pri nizsi prumerne rychlosti je vyssi.
oktavka na udrzeni rychlosti 100km/h potrebuje 10kW, prepocteno na ucinnost naftaku 40% to je 2.5l/100km, pro rychlost 130km/h to je 4.2l nafty/100km, tedy nerealny hodnoty. v realu bezny auto jede v prumeru na cca 10% svyho vykonu a efektivita je tatam. a navic, spoustu casu auto prostoji, kdy se motor toci a auto nejede...
nedavno byl nekde clanek o efektivite elektromobilu a spalovaciho motoru.
efektivita elektromobilu od zasuvku po roztoceni kol 70%, efektivita spalovaciho motoru od natankovani po roztoceni kol 16%.
takze kdyz bude elektromobil tankovat elektrocentralou na naftu, ktera pojede v optimalnim rezimu s ucinnosti 45%, tak po zapocteni ztrat vyroby elektriky se s efektivitou elektromobilu dobijenou elektrocentralou dostanes na 28%, tedy o 75% vyssi efektivita nez v pripade spalovaciho motoru...
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Oktavka 1.6 tdi ma tech 10-15kw uz pri 1000ot., pri 100kmh ma cca 1800-1900 ot. a tomu odpovida cca 50kw vykonu. Pokud 10kw vykonu dela 2.5 litru spotreby, pak pri 50kw a rychlosti 100kmh by mela 5x 2,5litru, tj. 12,5 litru/100. To uz by musela byt hodne polamana oktavka aby pri 100kmh brala tolik ;-)
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
40 percentnú účinnosť má spaľovací motor len vo veľmi úzkom spektre výkonu/otáčok, ak by sme túto účinnosť reálne mali, autá by jazdili za 3-3,5 benzínu na 100 a k tomu sú ešte stále enormne vzdialené ;-) Elektrárne majú okolo 40 percent, lenže v mnohých prípadoch používaš odpadové teplo aj na vykurovanie.
Na Slovensku sa 90% energie vyrobi z ekologickych zdrojov a 10% v uholnych elektrarnach. Zataz na vyrobu 1kwh predstavuje na Slovensku 13 g co2. Pri potrebe elektromobilu 10 kwh na 100 km vyprodukuje elektromobil na Slovensku 130 g co2 na 100 km. Diesel vyprodukuje 1300 g co2 na 100 km, cize 10 x viac. Cize v Europe to vychadza dobre.
Co sa vsak stane, ked zacinaju budovat super ekologicke ostrovy, kde mozu jazdit len elektromobily? Na malych ostrovoch predpokladam, ze eletrina sa produkuje v uholnych elektrarnach. A pri pokryti 100% elektriky z uholnych elektrarni by mali elektromobily produkovat 10x viac co2, co by malo byt porovnatelne s beznymi autami. Teraz nastava otazka, kolko % energie na ostrovoch vyprodukuju veterne/solarne elektrarne :-) Tazbu a spracovanie ropy a uhlia zanedbavam. Ako je to v skutocnosti?
ke spalovacimu motoru pricti na kazdy 1 litr paliva cca 1.5 kWh elektriny a tedy odpovidajici uroven CO2, ty paliva se jaksi vyrabeji rafinaci z ropy, a ta rafinace je docela energeticky narocna, CEPRO to kdysi uvadelo na hodnote 1.5-1.6 kWh na 1 litr koncoveho paliva
Ostrovy maji asi obcne dobre podminky pro obnovitelne zdroje - solarni, prilivove, vetrne, geotermalni. Par takovych ostrovu s 100% eko zdroji uz je - napr Island. [odkaz]
obnovitelnyma zdrojema jsou napajene i mensi ostrovy jako Kauai (Hawai) a nebo Ta'u (Samoa), a jak pises, prave ostrovy jsou na to idealni, nemusi se tam pak dovazet zadne fosilni palivo
ono i proto se o energetice ve velkem zacina uvazovat ostrovne a s malima chytryma sitema, je to mnohem bezpecnejsi a snazsi takovou energetiku pak provozovat a udrzovat dobudoucna
Tenhle týden byl na ČT2 pořad o elektromobilech a klasických autech. Pán tam uváděl, že na stejnou stejná energie, kterou auto vynaloží na určitý úsek, má určité emise, které jsou cca o 20% nižší, než emise vynaložené na stejné množství energie elektrické. Jinými slovy, elektřina není ekologická o nic víc, než klasické fosilní paliva. Ba naopak, je horší.
tak v TV a jinde v medialnim prostoru vystupuje spousta lidi, maj sve nazory a sve zajmy, co kdo kde vyklada je ciste jeho vec a sam si to musi obhajit a dolozit pokud tam zdeluje nejaka cisla
chytry divak si ty data dohleda a zjisti si tak jestli dotycny mluvi pravdu, blbec mu slepe veri, opet je to jen a jen zase na divakovi kam se zaradi, jestli mezi chytre, nebo blbce :-)
Jak jsi to propána počítal? 1 kWh na Slovensku je zátěž cca 220-250 g CO2. Spotřeba elektromobilu na 100 km je tak kolem 20-25 kWh (i se ztrátami), takže okolo 4,5 až 6 kg CO2 na 100km.
Diesel má reálnou spotřebu tak kolem 5-6 litrů dle typu, což je 130 až 160 gramů na km. Na 100 km tedy cca 13-16 kg (ujela ti tam desetinná čárka).
Takže žádných 10krát, ale běžné spalovací motory produkují asi 3krát více CO2 než EV. V ČR je to méně, protože náš mix je asi dvakrát horší než slovenský, takže u nás je to jen o nějakých 50 % lepší.
Nicméně není tam započítána výroba baterie, která té ekologii zrovna nepřidá.
preklad neceho co vlastne nedava po prelozeni moc smysl, uzasna prace bulvar-auto.cz:yes:
nejaky zaver, neco, par vlastnich slov?
PS> k cemu je vlastne ta posledni tabulka? to je nejaky ekvivalent toho jako kdys se u spalovaku prepocitava cena na vykon? ze treba za 1 KW ve Fabii zaplatite jen 6 tisic korun a za 1kW v Chironu zaplatite zhruba 90 tisic korun? nebo k cemu ta tabulka vlastne slouzi? takze ja jsem u i30 zaplatil cca 420 kacek za 1 kilometr dojezdu, a kdybych si koupil RS4, tak me 1 kilometr dojezdu vyjde na cca 4300 korun? .... 8-s
se čtyřma z těch testovaných aut jsem jezdil a se všema jsem měl citelně nižší spotřebu, než kterou uvádí jako reálnou - a to i o víc jak třetinu. a to šlo o meziměsta. ve městě - kam elektromobil z principu patří, se šlo dostat i dost pod tu udávanou spotřebu od výrobce...
takže nechápu to testování. neni tam nějaká část X km na plný plyn? na ty naměřené spotřeby se dá dostat jen, pokud je v tom velký podíl dálničních rychlostí, jinak je to fakt bez šance.
a jestli někdo lítá po dálnici, tak je pro něj elektromobil spíš blbost.
lobbing priatelu...odporucam nadcasovy dokument nemeckych tvorcov:
[odkaz]
je sialene ze nemci hovorili o e-trone uz v roku 2011...ale najdolezitejsia bola zmienka o sieti subdodavatelov motorovych casti. Nemecko je postavene na automobilkach a ich subdodavateloch - nie je dovod si mysliet, za adac nebude mat tendencne testy !
a ty čísla si cucáte z prstu? kolik myslíte, že si vezme elektrický topení v autě? problém elektrického topení je jen ve městě, kde auto prakticky nejede a na ujetý kilometr tak spotřeba topení vychází vysoká - při 140 km/h je to nula nula nic. je to stejné jako s klimou v normálním nafťáku - ve městě je hodně znát, na dálnici prakticky ne.
od oka bych řekl, že golf ve 140 s topením a na zimácích pojede lehce přes dvacet, max 25 kwh
Tak to si riadne tresol teraz :-) nakolko mam vedla viacerych spalovakov v garazi aj elektricky Ioniq, ktory si odsluzil uz 2 zimy, mozem s kludnym svedomim povedat, ze rozdiel v spotrebe medzi zimnymi gumami Continental WinterContact T860 a letnymi eko-gumami Michelin EnergySaver je niekde na urovni 0.1kWh/100km. V cislach dojazdu je to pri plnej baterii rozdiel cca 2km.
Kurenie uberie 25km dojazdu pri -18C a odobera cca 1.6kWh pri nastaveni na 25C a strednej intenzite fukania.
Pneu a kurenie/klima uz nie su zasadnymi faktormi ovplyvnujucimi dojazd EV. To su stare myty z cias stareho Leafu a trojiciek ION/Miev/CZero.
Rychlost ma stale zasadny vplyv na dojazd. Ioniq zozere pri rychlosti 100km/h cca 12kWh/100km, pri 140km/h je to cca 16-17kWh.
Ked k tomu priratam kurenie a zimne pneu, stale sa zmesti do 20kWh a bez problemov prejde 150km.
Ale takto bude jazdit na EV iba analfabet. Staci znizit rychlost na 125km/h, zrazu sa zmestis do spotreby 14-15kWh/100km a do ciela prides tak o 5 minut neskor. Myslim, ze to je pre drvivu vacsinu ludi absolutne nepodstatny casovy rozdiel :-)
Clippy,
jak bys tedy Ioniqa po dvou letech provozu hodnotil?
Dle Tvého názoru, je použitelný jako auto pro každodenní ježdění pro statisticky běžného člověka?
Míním takový ten asi nejčastější cyklus jízd - "vylezu před barák, nakopnu auto, do práce to mám 35 km, ale protože bude zácpa, tak budu popojíždět skoro hodinku, nechám to před fabrikou, odpoledne dalších 40 km domů, protože se musím zastavit na nákup, pak budu kroužit 15 minut, než najdu volný flek k zaparkování, abych následně oodešel do svého 3+1 ve třetím patře"
Jednou za měsíc naložíme děcka a pojedeme 150 km za dědou a babčou - no a napřesrok v létě bychom si zajeli někam do Chorvatska, protože jsme tam už dlouho nebyli"
Jaké jsou (jakého druhu - za co a jak často) provozní náklady a při jakém nájezdu?
Myslíš, že auto lze parkovat běžně na ulici (i v zimě? Co rozmražování oken?) a nebo je nutno mít temperovanou garáž s nabíjením?
Jaký je uživatelský komfort při jízdě sólo a s plně naloženým vozem?
Jaké jsou rozměry auta a nakolik je použitelné na rodinnou dovolenou ve 4 lidech?
Jerry,
No ja som bol vzdy petrolhead, doteraz mi v garazi stoji RS4 B8 a Lexus ISF, ale odkedy mam Ioniq tak 98% jazd absolvujem prave nim. Zo spalovakov sa stali vikendovky. Za 2 roky a 54.000km som minul na servis a elektrinu 590€. Doma mam wallbox s meracom tak mi presne loguje dodanu elektrinu. Plus vela nabijam v meste po nakupnych centrach.
Pre porovnanie - 32tis km na RS4 je cez 6800€ (98okt), 27tis km na ISF je 4700€ (95okt), na predchadzajucej 535xd F11 som mal za 57tis km tiez cez 4000€ za naftu. Manzelka ma na dochadzanie do prace Audi A1 1.4TFSI, rocne 12tis km a okolo 1100€. Servis ani nespominam. Jedna garancka Ioniqu stoji 33€, mi skoro zabehlo ked som dostal fakturu. Audi A1 je 390€, RS4 740€ :-) To je proste servis ako z ineho sveta. Povinne poistenie maju EV na SK najnizsiu moznu sadzbu plus oslobodenie od cestnej dane. Za 2 roky mi Ioniq len na nakladoch "zarobil" na akontaciu na nove auto keby som chcel leasing. Plus kupna cena bola tiez fajn - cennikova 36900€. Diler mi dal fleetovu zlavu pre firmu -4600€, k tomu statna dotacia -5000€ a nakoniec este DPH -5300€, celkova cena auta teda 22000€.
Vnutri Ioniqu je viac miesta ako v kombiku RS4. Kufor dostatocny pre 4-clennu rodinu. Spracovanie interieru prekvapujuco slusne a osobne ma prekvapilo, kam korejci pokrocili za tie roky. Nie je to Nemec, ale uz nema daleko. Vzhladom na cenu je spracovanie uplne v poriadku. Po 2 rokoch nic nevrzga, nehrka ani sa nesupe alebo netrha :-) Jazdne vlastnosti nic moc, take blatove a gumove, proste Hyundai. Ale nie je to auto na sport, ani sa na to nehra, takze na jeho vyuzitie je to tiez fajn. Jazdny komfort uzasny, elektro bez realnej prevodovky, plynuly zatah, okamzita odozva na "plyn" a ziadne cukanie prevodovky alebo cakanie na zmenu prevodu, na to proste nema ziadny V8 (ten ma zas ine prednosti). Chyba tomu zvuk, ale zas clovek sa nauci ocenit ticho a klud, v dnesnom rusnom svete je to bonus.
Na 1 "nadrz" dam v priemere tych 200-220km, co mi maximalne staci na denne behanie. Po 2 rokoch ukazuje diagnostika zdravie baterie 99%, takze sa nedeju ziadne katastroficke scenare straty kapacity ako sa tu snazi kecat Ada Rendlik a ini experti, co nemaju ani sajn.
Temperovanu garaz nepotrebujes, toto nie je Leaf 1. Ja parkujem vonku vo dvore, nemam pristresok a v garazi su vikendove spalovaky :-) V zime mam nastaveny casovac kurenia, takze rano pridem k autu a je cele rozmrazene a vykurene, skrabku na lad som nedrzal v ruke 2 roky. Auto kuri takmer okamzite, ziadne cakanie ako na spalovaku kym sa zohreje motor.
IMHO najlepsi kauf aky som urobil. Dokonale auto na presuvanie sa z bodu A do bodu B, a takmer zadarmo. Dalsie auto bude urcite EV, teraz pozeram po EV alternative pre zenu. BMW i3 sa jej nepaci, Fiat 500e je zas len 2-dverak a Hyundai Kona je uz trosku prerastena. Musim cakat kym pride niekto s niecim malym. Spalovaky pre radost si urcite necham, ale ked raz skusis EV, na kazdodenne pouzitie je to proste dokonale.
Ad Chorvatsko, tam je tych nabijaciek trosku skromnejsie, a s 2 detmi by som sa do toho asi nepustal. Ale buduju stale nove, takze eventualne sa to zlepsi. 150km vylet k starym rodicom uplne v pohode, aj ked tu je vyhoda domu, ze cez noc nabijes a odchadzas “s plnou”, ked byvas v bytovke musis niekde nabit pred tym. Jazdny komfort solo vs 4 ludia je v zasade bez rozdielu. Na denne chodenie vsak bytovka nevadi, s autom prejdes bez problemov tych 180km aj v zime, takze staci nabit raz za 3-5 dni dakde pri supermarkete pocas nakupu. Netreba tahat ziadne predlzovacky z okna ani sa bat black-outu na sidlisku, ako tu mnohi strasia :-) Skoro nikto nenabija auto kazdy den pokial nedochadzas denne 150km, a pri dojazde auta 200km je to pri dennom najazde 30-40km ozaj vecou 1-2 nabiti tyzdenne :-)
Ta cenová dotace celkem strašlivá (při podpoře 13.000 € na jedno el-auto bychom pro masovou elektrifikaci individuální dopravy potřebovali asi tak desetinásobný státní rozpočet - tj. 10x vyšší průměrnou míru zdanění), ale vlastnosti auta, jak je uvádíš, vypadají rozhodně lákavě.
Komfort, ticho v kabině a design á la "kosmidlo z hvězdných válek", nízké provozní náklady na kilometr - to vše jsou nezpochybnitelné plusy, kdo by odolal.
Otázka financí (pořizovací cena) a nabíjení (počet + dostupnost nabíječek, rychlost nabíjení a dostatečná kapacita výroby + přenosu energie), to jsou zase nezpochybnitelné minusy
Za normálních okolností by stačilo, aby se našel nějaký Jindříšek Fordů elektrického věku, spojil se s nějakým novým Teslou, Edisonem nebo Křižíkem - a bylo by vymalováno.
Bohužel, žijeme ve světě, kde se vlády a nejrůznější neziskovky pletou do všeho a jako hyeny chtějí ze všeho urvat "svou libru masa", takže energii, potřebnou pro provoz "baterkáčů" budeme nejspíš vyrábět třením liščího ohonu o ebonitovu tyč, protože výstavba nových elektráren vyžaduje dlouhodobou koncepci, profesionální plánování a stabilní financování - a ani my ani vy nemáme z výše uvedeného zhola nic
Takže mám pocit, že e-mobilita zůstane ještě VELMI DLOUHO vyhražena 3-4% (možná ani to ne) nadprůměrně bohatých lidí, jimž budou na provoz svými daněmi přispívat lidé "obyčejní".
"Státní dotace: 5.000 €, nakonec ještě DPH: 5.300 €"
A já jsem pitomec, protože jsem se překlepnul a po sobě to nezkontroloval. A tak se objevilo 13.000 namísto 10.300 :-):-):-)
Neznám zase až tak podrobně daňové zákony Slovenska, ale předpokládám, že budou podobné jako u nás - a tedy DPH lze standardně odečítat pouze u vozů, které slouží k podnikání.
Z toho, co Clippy píše, usuzuji, že Ioniq (ač by díky svým provozním nákladům asi mohl) mu k podnikání neslouží
Firemne vozidlo sa da na Slovensku pouzivat aj na sukromne ucely. Nakup auta na firmu - platcu DPH je v tomto pripade vyhodne kvoli odpoctu. Ale to uz sme offtopic :)
Dotacia bola len 5000€. Dotacie boli vsak uz zrusene. Fleetovu zlavu poskytuje importer firme, ktora ma aspon 2 vozidla. Ak kupujes auto ako fyzicka osoba, poskytovali zlavu len cca 2000€.
kdyz budes brat, ze klasicka oktavka potrebuje na 100km/h vykon 10kW, tedy spotreba 10kWh/100km, tak pri rychlosti 140km/h to bude 19.6kWh/100km. spis ale min, protoze eketromobil ma lepsi aerodynamiku. a to topeni nebo klima bude delat nulunula nic
Henry Ford je oprávněně považován za jednoho ze zakladatelů automobilového průmyslu a průkopníka myšlenky "lidového vozu" - tedy automobilu, který umožní každému dělníkovi do té doby nepoznanou míru individuální svobody pohybu.
A skutečně se mu to podařilo, protože (tuším, že již) v roce 1916 se cena jeho slavné Plechové Lízy (modelu T) dostala POD hranici ročního výdělku běžného dělníka, který pracoval ve Fordových závodech.
Snad někdy okolo roku 1920 bylo každé druhé benzínové auto vyrobeno u Fordů.
Tin Lizzie byla zpočátku vozem jen velmi spartánským, nejezdila nijak zvlášť rychle a "luxuní" prvky výbavy přebírala jen velmi pomalu. Ale ačkoli drobátko dýchavičně a drobet kodrcavě, dokázala projet skoro vším a dojet téměř všude.
Měla spoustu "much" a nikdy nebyla "salonfänig", ale byla dostatečěn robustní, dostatečně spolehlivá a dostatečně laciná, aby dokázala dobýt svět. A s tím, jak ejjí výroba rostla, rostla i její spolehlivost a výbava - a cena naopak klesala.
Dá se říci, že Henry Ford a jeho Tin Lizzie změnili svět.
A nebylo k tomu zapotřebí žádných restrikcí, dotací, evropských komisí ba ani ekologických směrnic. Prostě stačilo přijít s dobrým produktem za dobrou cenu.
Viděno touto optikou si tak v skrytu duše říkám, jak epochálně nepovedený, mizerný a špatný produkt ty elektromobily musejí být, že potřebují TAK MASIVNÍ podporu (na státní či Eurounijní bázi) - a výsledek stejně není nic moc
pouzijem tvoju optiku - geneticke upravovane potraviny, cigarety, alkohol, MacDonald, Antidepresiva, kokain...ako fantasticky dobre produkty to musia byt ked su tak rozsirene po celom svete bez (otvorenej) podpory statov ? A pritom vsetci vieme, ze ludom skodia...
vies, vzdy ked si citam dopadovu studiu, pripadne statistiky - tak ma zaujima kto si ich objednal. Vola sa to kriticke myslenie.
mrzi ma, ze clovek so schopnostou formulovat text tak ako si to spravil ty, moze prezentovat tak nestastne zavery...EU tu zvadza boj s nemeckymi automobilkami, aby doslo k posunu v technologii, inak nam hrozi ze nas zadupu azia a USA na poli elektromobility...nechapes ze EU automobilky prestavaju diktovat trend v automobilovom priemysle ?
Mezi vojenskými (a válečnými) historiky se oprávně tvrdí, že "Hrdinná rudá armáda zvátězila nad podlými fašištickými okupanty" NIKOLI díky epochální genialitě soudruha Stalina, ale i přes to...
Obdobná paralela se dá použít na míru různých (nad) státních regulací, příkazů, zákazů a jiných direktiv, kterými se v poslední době (nejen) EU a jí podřízené státy pletou do života firem i lidí. Evropa a "Amerika" stvořily průmyslovou revoluci a umožnily NIKDY do té doby nevídanou MASOVOU míru blahobytu, bohatství a svobody.
Zhruba někdy od přelomu milénia se však stalo "cosi" co způsobilo nikdy do té doby v demokratickém světě nevídanou arogance a zblblosti vládnoucích vrstev - a výsledek se pomalu dostavuje. Přikazujeme, zakazujeme, tvoříme svěrnice, nastolujeme pravidla... ekologicky (i jinak) blábolíme a ekonomicky zaostáváme.
Je celkem zřetelná časová souvislost mezi nárůstem regulace (či tempem nárůstu regulací) a poklesem výkonnosti ekonomiky. MNOHO lidí považuje za zřejmé, že ta souvislost není jen časová, ale i příčinná
Pohled vlády na ekonomiku by se dal shrnout do několika krátkých frází: Pokud se to hýbe, zdaň to. Když se to stále hýbe, reguluj to. A když se to přestane hýbat, dotuj to.
(Ronald Reagan)
S mírou regulací je to jako s kořením do polévky. Malá špetka může být dobrá. Zvrhni si ale do talíře celou pepřenku - a nedá se to žrát
(já :-) )
Nuž...je to ľahké. Rast (ekonomický/hospodársky) sa nedá donekonečna že? Jediné ak tak na ukor budúcnosti našich potomkov a ja to pre moje deti nechcem..a prirovnávať stalinisticke Rusko a cevenu armádu...k EU len potvrdzuje ako zle chápeš(alebo interpretuje) historické suvislosti
USA nás zadupe na poli elektromobility? Cože? Bavíš se o zemi, která mimo jiné odstoupila od klimatické dohody a chystá se zrušit plánované regulace spotřeby. Tedy dělá úplný opak toho, co EU.
S německými automobilkami nemá "bojovat" EU, ale jejich zákazníci. Opačný postup povede ke skáze. :no:
Poslední dobou jest mi se domnívati, že EU v poslední době (s urputností sobě vlastní) bojuje najmě se zdravým rozumem.
A protože rozum FURT-UND-FURT ne a ne pochopit, že 1+1 (v desítkové soustavě) nemusí být nutně 2, ale i 0, 18 nebo (co já vím, třeba i) 2 miliony 836 tisíc 561 - podle toho, jak příslušná komis zrovna rozhodne, je nutno naříditi zákonem "maul halten und vaiter diene".
EU je protivaha voči kapitálovo prepojený firmám...proti technologický prepojenymi formami a proti spolupracujúcich firmám. Viď telekomunikačné spoločnosti..a ich roaming. Čo tu zvládne zákazník? Prestane telefonovať ?
V případě, že by automobilky neutrácely biliony na úpravu našich názorů, by se s vámi dalo souhlasit. V tomto světě je ale poptávka určována těmi, kdo nabízí.
Neznám žádný důvod, proč by automobilky měly chtít začít s vývojem od nuly...
Jsem totální pravičák, ale na ruku trhu od dob globalizace nevěřím. :no:
Ve skutečnosti táhnou svět kupředu inovátoři - z velké části menší (nebo středně velké) firmy, které mají dostatek chuti, síly, schopností a entuziasmu něco nového vymyslet, vyvinout - a pustit mezi lidi na trh.
Ačkoli Henry Ford byl jako člověk (syn, manželka, Adof Hitler) osobností patrně dosti odpudivou, dokázal změnit svět.
U Steva Jobse se dá použít hodnocení podobné - protože změnil svět mobilní komunikace - a ve své podstatě ji redefinoval a nově vytvořil (a to "sektu jablečných lidí" skutečně DOST SILNĚ nemusím a aj-foun mi do baráku nesmí)
Elona Muska lidé, kteřé mu byli blízcí, hodnotí také jako "nesnesitelného parchanta" - ale je vizionář a má můj upřímný obdiv, respekt a sympatie a NESMÍRNĚ bych si (i jemu) přál, aby se mu podařilo v ROVNÉM BOJI zvítězit.
To, co se ale děje s elektromobilitou a automobilovým průmyslem, je ale ODPUDIVÁ ZVRHLOST nejhrubšího kalibru.
Když se postavím do ringu proti Karlosovi Vémolovi, během 5 vteřin dostanu přes hubu (e-mobilita vs. automobily).
Když se proti němu postavím se samopalem a on bude mít svázané ruce i nohy, v puse roubík a na obličeji plynovou masku, ve které nebude moci vidět ani dýchat (stávající regulace a dotace) Budu pak vítězem nebo odpudivou kreaturou? A bude to skutečně sportovní zápolení podle férových pravidel?
Co to má společného s růstem prodejů elektromobilů? Kdyby byly tak špatné, jak tu pořád všichni tupě tvrdíte, nikdo by si je přeci dobrovolně nekoupil.
Realita je taková, že stále nikdo nikoho nenutí kupovat elektrické vozy, přesto se prodávají více a více. A ani tisíc minusů od tupého stáda na tom nic nezmění.
A? Růst prodejů elektromobilů znamená, že se jim daří oslovit určitý okruh zákazníků. Ať už tím, že jsou považovány za ekologické nebo přímo za sociální status, že jsou protlačovány nerovnými podmínkami některých trhů, nebo někomu na ježdění po městě vyhovují a rád si zaplatí. Já jim to neberu. Co kritizuji, jsou extrémní politické tlaky na elektrifikaci, jejichž cílem je přinutit ke koupi i ty ostatní.
Nelži, prosím. Nic takového jako zákaz spalováků se nechystá. Jen bude složitější splnit limity, ale NENÍ to zákaz. Prosím, nebuď odpad jako Win a Twist... K tobě jsem choval celkem slušnou úctu.
A o 35% nižší emise jsou něčím jiným, než zákazem? To přece minimálně bez hybridu splnit nejde.A všichni výrobci sahají po EV. Aby se vešli. Ne proto, aby nasytili hlad zákazníků.
Splnit by to šlo i se spalovacím motorem, jen to chce investice do vývoje a to jde samozřejmě proti zisku automobilek. Takže automobilky chtějí dále dělat vysoké tržby na tom, že se ve městech nedá dýchat. A jsou ochotné v tomhle smyslu i manipulovat veřejnost aby je podporovala.
Prosímtě vytáhni si hlavu z .... Myslíš, že je pro automobilky levnější stavět od podlahy úplně nová auta (EV), než jen zainvestovat do motorů? A přesto se chystají jít tou cestou.
Zefektivnění stávajích motorů nejde do nekonečna.
Nejde jen o motory, chce to změnit celkově přístup. Vše udělat lehčí, lepší aerodynamiku. Prostě vzít každý díl a udělat ho znova a lépe a to je sakra drahé a do toho se nikomu nechce.
Nesmysl, nejdřív si o problematice něco zjisti, když se k ní chceš vyjadřovat, proboha... Ty limity de facto vyžadují spotřebu paliva pod dva litry na sto. To nejde, už jen proto, že máš nějaké normy a legislativní požadavky. Aerodynamiku si nemůžeš udělat, jak chceš, protože je tady nějaká ochrana chodců, ultralehký to taky nebude, protože neprojdeš testy NCAP, taky musíš do auta dát systémy, co jsou povinné (třeba ESP) a to všechno něco váží.
A to i přesto, že vůči klasickým automobilům nejsou přijímána NAPROSTO ŽÁDNÁ restriktivní opatření - a do segmentu elektromobility nesměřují NAPROSTO ŽÁDNÉ dotace.
Inu, se samopalem v ruce a svázaným soupeřem dokáže být hrdinou každý idi... Dokáže být hrdinou KAŽDÝ
Víš, co se mi líbí? Jak si každý, když se to přestane hodit, začnete vymýšlet další a další podmínky. Škoda, že pořád dokola a pořád stejně hloupě.
A jen tak na okraj, ta "restriktivní opatření" tě nutí kupovat elektromobil? Nenutí, že? Tak proč lžeš?
Jak tady, reálných argumentů nemaje, hážeš silnými slovy jako "Tisíc mínusú od tupého stáda", "proč lžeš" a podobně.
Pokud hodláš vésti diskusi tímto způsobem, dovolil bych si Ti doporučit, aby sis "dle spisku páně Batisty oméval přirození vlažnó vodó", protože se zdáš být (tak jako Francin z Postřižin) "nejaké chabrus na nervy".
A tak, jako Ladislav Stroupežnický Járovi Cimrmanovi, i já
" S pozdravem nepište mi - a pokud možno, nepište vůbec
končím naši konverzaci"
To ako naozaj chces od retardovanej ovce ,aby myslela a vyplodila nieco inteligentne??? :-O
Blue dick je ekofasisticky potkan bez cti a hrdosti podla ktoreho vsetci klamu,len on ma vzdy pravdu >:D
A to tu este neperli jeho frajerka Trapkodriver >:D
Je logické že energie spotřebovaná pro plné nabití je vyšší než skutečná kapacita akumulátoru, nicméně hodnota skutečné kapacity v tabulkách chybí. I ta samozřejmě bude trochu odlišná od udané jmenovité hodnoty.
Takže porovnávat energii spotřebovanou na nabití jen s tabulkovou kapacitou a ne se skutečnou kapacitou mi přijde jako hodně diletantský úlet
průběh poklesu kapacity baterie s časem (%, roky...) :no: Mám dobrý důvod se domnívat, že bude podobný, jako u notebooků (jde o stejný chemismus) - tedy 1 rok -25% 2 roky - 40%, 3 roky -60% atd...
V podstatě se dá říci, že tříleté auto na baterky je již nepoužitelné. (nemluvím o hybridu)
Myslím že reálné zkušenosti z několikaletého provozu elektromobilů vypadají podstatně lépe než je tvůj pesimistický názor. Elektromobily mají kvalitnější management ochrany článků
Pokud jde o notebooky, dělám občas servis a u kvalitnějších značek (DELL, HP, ale i Fujitsu ...atd) je dost často baterie i po 6-7 letech na 40-60% kapacity.
...pokud nejsou poškozené nesprávným používáním, jako například když je notebook stále zapojený v síti a dlouhé měsíce neproběhne ani jeden cyklus vybití/nabití. To ale u elektromobilu nehrozí. Těžko někdo bude jezdit s připojeným kabelem.... M.
A na to jsi přišel jak? Já jen, že reálné zkušenosti majitelů Tesel hovoří o něčem úplně jiném a nejnovější odhady třeba hovoří o bezproblémovém provozu až na hranici půl milionu kilometrů...
Jaký je dojezd v zimě třeba při -2 stupně s topením. Nebo se jezdí v kulichu a kožichu. Zajímalo by mne to, nikde jsem o tomto neslyšel ani nečetl. Výměník v benzinu má myslím cca 15 kW. I když to nevypadá, ale zima se blíží.
U novsich EV (2016+) je rozdiel v spotrebe cca 1-2kWh na 100km, to este pekne stiha tepelne cerpadlo a bateriu netreba exta zohrievat, takze dojazd -10%.
Pri -15C to uz je aj extra 3-4kWh tepelne cerpadlo nefunguje a musi sa pouzit priamy odporovy ohrev, takze kludne -20-25% dojazdu dole.
Všem tak zatvrzelým odpůrcům eleaut doporučuji si na den nějaké vypůjčit.
Ta pohodlná, tichá, klidná jízda je z mého pohledu velký krok kupředu. Přesednutí zpátky do auta se spalovacím motorem je návrat do minulosti. Přesednutí zpátky do dieslu, je sebepoškozování:)
Jestli takove auto nekdo chce - tak mu budiz prano. Ja ne.
Ja chci auto pro ziskani osobni mobility. Tohle jsou auta do mesta - a tam radeji dejte do poradku mestskou dopravu, ta je jeste lepsim resenim, nez tuhle hracky s dojezdem cca 200 km a hodinama nabijeni.
A asi nejsem sam, kdo to nechce, kdyz potrebuji "pobidky"" na vsedhno!
Dotace na vyvoj... dotace na prodej... dotace na provoz....
ještě se dočkáme, že budeme číst o elektromobilní lži,
když se řekne na plná ústa, že ta čistota elektromobilů není žádný zázrak.
A počítat nějaké ceny kilometrů je podivné v momentě, kdy jízda není zdaněna. Zatím jsou ta auta dotována a zvyšování jejich počtů je politická záležitost.
Jen co jejich množství začne být pro stát zajímavé, tak na elektromobily stát hupne a brutálně zdaní. Pak tyceny kilometrů bude naprosto jiné.
Nevím, jestli to tu někdo spočítal, ale vychází mi přibližná cena za 100Km asi takto :
Hyundai Ioniq : 44 Kč/100 km
WW e-Golf + BMW i3 : 52 Kč / 100km
Tesla : 72 Kč/100km
Běžné auto (6,5 l/100km) cca 190 Kč/100km.
Samozřejmě v tom nejsou servisy, kapaliny, pořizovací cena, komfort...atd. pouze reálná spotřeba paliva z článku.
Cena kW: 3 Kč.
Pořád koukám jak se řeší dojezd elektromobilů, co se na to podívat jinak a prostě neřešit dojezd?
Sci-fi moc ne, jen stačí, aby si automobil dokázal vyrobit vlastní energií pro svůj vlastní pohyb.. 🤔