Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test elektromobilů v reálném provozu: Jakou mají spotřebu? A kolik energie se ztratí při nabíjení?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 12. 10. 2018 • 12:13
61
109
Zobrazit náhledy (61)
Renault Zoe Renault Zoe BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Abarth Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf
Organizace ADAC si posvítila na aktuální nabídku elektrických aut. Spočítala nejen jejich reálnou spotřebu, ale s ohledem na celkovou cenu i hodnotu jednoho kilometru dojezdu.

Když se zaměřujeme na klíčové vlastnosti elektromobilu, bavíme se hlavně o dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, době nabíjení či ceně. Všeobecný německý autoklub si nyní na žádaná elektroauta posvítil podrobněji a v reálném provozu se zaměřil na změření několika klíčových dat. Nechybí porovnání udávané spotřeby s reálnou či cena jednoho kilometru dojezdu vzhledem k celkové hodnotě auta. ADAC myslí i na ztráty během nabíjení, tudíž změřil, kolik kWh elektřiny je ve skutečnosti potřeba na naplnění té které baterie.

Německý autoklub to vysvětluje na příkladu Tesly Modelu X 100 D. Kapacita baterie 100 kWh neznamená, že vám k jejímu plnému nabití bude tato hodnota stačit. Zohledníme-li negativní vlivy v podobě ztrát, nakonec si u rychlonabíječky mohou účtovat za odběr 108,3 kWh. Podle tvůrců je to jako byste při tankování „vybryndali“ několik litrů paliva po zemi. V nádrži sice nejsou, ale zaplatit je stejně musíte.

První tabulka se zaměřuje na porovnání reálné a udávané spotřeby energie. Že menší a lehčí automobily mají ve srovnání s velkými sedany a užitkovou dodávkou výhodu je zřejmé, možná vás ale překvapí, jak propastný rozdíl mezi oběma konci tabulky je. Zatímco nejúspornější Hyundai Ioniq Electric spotřebuje na sto kilometrech 14,7 kWh elektřiny, v případě Nissanu e-NV200 je to takřka dvojnásobek (28,1 kWh). Nejlepší Hyundai v tabulce úspornosti následují elektrický Golf a BMW i3.

Test elektromobilů ADAC - udávaná vs. reálná spotřeba
ModelVýrobcem uváděná spotřeba [kWh/100 km]Reálná spotřeba v ADAC Ecotestu [kWh/100 km]
Hyundai Ioniq Electric Style11,514,7
VW e-Golf12,717,3
BMW i3 94 Ah12,617,4
Smart Fortwo Coupé EQ Prime12,918,3
Opel Ampera-e First Edition14,519,7
Renault Zoe Intens13,320,3
Nissan Leaf Acenta (ZE0)1520,5
Nissan Leaf Acenta (ZE1)15,222,1
Tesla Model S P90D2024
Tesla Model X 100D20,824
Nissan e-NV200 Evalia25,928,1

Suverénně největší kapacita baterií přináší pro americkou Teslu logicky výhodu v podobě nejdelšího dojezdu. Z testované jedenáctky elektrických aut s žádným nedojedete dál. Model X disponoval akumulátorem s kapacitou 100 kWh, s nímž zástupci autoklubu urazili v reálných podmínkách 451 kilometrů. Následoval Model S (90 kWh, 393 km) a trojici nejlepších uzavřel Opel Ampera (60 kWh, 342 km).

Podíváme-li se na druhý konec tabulky, najdeme tu Smart Two s dojezdem pouhých 112 km, což však omlouvají vůbec nejmenší baterky s kapacitou 17,6 kWh. Ioniq je sice úsporný, avšak dostal akumulátor s kapacitou „pouhých“ 28 kWh, což znamená dojezd 211 kilometrů. Není to moc, vždyť kapacitu 41 kWh dnes nabízí i malý Renault Zoe.

Test elektromobilů ADAC - ztráty při nabíjení a reálný dojezd
ModelKapacita akumulátoru [kWh]Energie spotřebovaná pro plné nabití [kWh]Dojezd v reálných podmínkách [km]
Tesla Model X 100D100108,3451
Tesla Model S P90D9094,5393
Opel Ampera-e First Edition6067,4342
Renault Zoe Intens4149,5243
Hyundai Ioniq Electric Style2830,9211
Nissan Leaf Acenta (ZE1)4044,5201
VW e-Golf35,834,9201
BMW i3 94 Ah27,232,6188
Nissan e-NV200 Evalia4046,9167
Nissan Leaf Acenta (ZE0)3032,5159
Smart Fortwo Coupé EQ Prime17,620,5112

A ve třetí části testu elektromobilů se ADAC pustil do ceníků, respektive výpočtu ceny za jeden reálný kilometr dojezdu v kontrastu s celkovou hodnotou auta. Protože ne všechny zastoupené modely jsou dostupné na českém trhu, zůstala tabulka s německými cenami v eurech. Použít české ceny jen v části tabulky by zkrátka nebylo fér.

Troufám si tvrdit, že potenciální kupec elektromobilu asi neváhá mezi Modelem S a Renaultem Zoe, i tak je to ale zajímavé porovnání. Vyplývá z něj, že zatímco kilometr dojezdu má u modelu Zoe hodnotu 129 eur, v případě produktů Elona Muska je to podstatně více. Vysoká pořizovací cenovka totiž znamená, že za jeden kilometr dojezdu „dáte“ 256 (Model X), respektive 316 (Model S) eur.

Test elektromobilů ADAC - cena jednoho kilometru dojezdu
ModelReálný dojezd [km]Cena základní verze [v eurech]Vypočtená hodnota jednoho km dojezdu [v eurech]
Opel Ampera-e First Edition34244.060129
Renault Zoe Intens24335.000144
Hyundai Ioniq Electric Style21135.500168
Nissan Leaf Acenta (ZE1)20135.600177
VW e-Golf20135.900179
BMW i3 94 Ah18836.800196
Smart Fortwo Coupé11223.930214
Nissan Leaf Acenta (ZE0)15934.385216
Nissan e-NV20016741.053246
Tesla Model X 100D451115.380256
Tesla Model S P90D393124.200316

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
30. 5. 2019 09:17
Re: Chybí tam
A na to jsi přišel jak? Já jen, že reálné zkušenosti majitelů Tesel hovoří o něčem úplně jiném a nejnovější odhady třeba hovoří o bezproblémovém provozu až na hranici půl milionu kilometrů...
30. 5. 2019 09:14
Re: Automobily vs. elektromobily
Nesmysl, nejdřív si o problematice něco zjisti, když se k ní chceš vyjadřovat, proboha... Ty limity de facto vyžadují spotřebu paliva pod dva litry na sto. To nejde, už jen proto, že máš nějaké normy a legislativní požadavky. Aerodynamiku si nemůžeš udělat, jak chceš, protože je tady nějaká ochrana chodců, ultralehký to taky nebude, protože neprojdeš testy NCAP, taky musíš do auta dát systémy, co jsou povinné (třeba ESP) a to všechno něco váží.
30. 5. 2019 09:02
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Který motor se blíží 50 %? Teda kromě hybridních systémů F1?
30. 5. 2019 09:01
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
To je problém skoro všech podobných pseudostudií. Elektromobilu započítají do energetické náročnosti i výrobu svačiny pro vrátnýho ve fabrice, u elektromobilu se dělá, jako by ropa rostla na stromech a trhala se ručně za svitu měsíce... Ale pro zabedněný petrolheady je to přesně to, co potřebují slyšet, a tak tomu věří. Tak jako kdysi koňáci potřebovali slyšet, že seno je lepší než benzín... :-!
30. 5. 2019 08:57
Re: Dojezd
Rekuperace...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku