Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test elektromobilů v reálném provozu: Jakou mají spotřebu? A kolik energie se ztratí při nabíjení?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 12. 10. 2018 • 09:37
61
110
Zobrazit náhledy (61)
Renault Zoe Renault Zoe BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Hyundai Ioniq Electric Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan e-NV200 Evalia Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera Abarth Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Smart Fortwo EQ Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf
Organizace ADAC si posvítila na aktuální nabídku elektrických aut. Spočítala nejen jejich reálnou spotřebu, ale s ohledem na celkovou cenu i hodnotu jednoho kilometru dojezdu.

Když se zaměřujeme na klíčové vlastnosti elektromobilu, bavíme se hlavně o dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, době nabíjení či ceně. Všeobecný německý autoklub si nyní na žádaná elektroauta posvítil podrobněji a v reálném provozu se zaměřil na změření několika klíčových dat. Nechybí porovnání udávané spotřeby s reálnou či cena jednoho kilometru dojezdu vzhledem k celkové hodnotě auta. ADAC myslí i na ztráty během nabíjení, tudíž změřil, kolik kWh elektřiny je ve skutečnosti potřeba na naplnění té které baterie.

Německý autoklub to vysvětluje na příkladu Tesly Modelu X 100 D. Kapacita baterie 100 kWh neznamená, že vám k jejímu plnému nabití bude tato hodnota stačit. Zohledníme-li negativní vlivy v podobě ztrát, nakonec si u rychlonabíječky mohou účtovat za odběr 108,3 kWh. Podle tvůrců je to jako byste při tankování „vybryndali“ několik litrů paliva po zemi. V nádrži sice nejsou, ale zaplatit je stejně musíte.

První tabulka se zaměřuje na porovnání reálné a udávané spotřeby energie. Že menší a lehčí automobily mají ve srovnání s velkými sedany a užitkovou dodávkou výhodu je zřejmé, možná vás ale překvapí, jak propastný rozdíl mezi oběma konci tabulky je. Zatímco nejúspornější Hyundai Ioniq Electric spotřebuje na sto kilometrech 14,7 kWh elektřiny, v případě Nissanu e-NV200 je to takřka dvojnásobek (28,1 kWh). Nejlepší Hyundai v tabulce úspornosti následují elektrický Golf a BMW i3.

Test elektromobilů ADAC - udávaná vs. reálná spotřeba
Model Výrobcem uváděná spotřeba [kWh/100 km] Reálná spotřeba v ADAC Ecotestu [kWh/100 km]
Hyundai Ioniq Electric Style 11,5 14,7
VW e-Golf 12,7 17,3
BMW i3 94 Ah 12,6 17,4
Smart Fortwo Coupé EQ Prime 12,9 18,3
Opel Ampera-e First Edition 14,5 19,7
Renault Zoe Intens 13,3 20,3
Nissan Leaf Acenta (ZE0) 15 20,5
Nissan Leaf Acenta (ZE1) 15,2 22,1
Tesla Model S P90D 20 24
Tesla Model X 100D 20,8 24
Nissan e-NV200 Evalia 25,9 28,1

Suverénně největší kapacita baterií přináší pro americkou Teslu logicky výhodu v podobě nejdelšího dojezdu. Z testované jedenáctky elektrických aut s žádným nedojedete dál. Model X disponoval akumulátorem s kapacitou 100 kWh, s nímž zástupci autoklubu urazili v reálných podmínkách 451 kilometrů. Následoval Model S (90 kWh, 393 km) a trojici nejlepších uzavřel Opel Ampera (60 kWh, 342 km).

Podíváme-li se na druhý konec tabulky, najdeme tu Smart Two s dojezdem pouhých 112 km, což však omlouvají vůbec nejmenší baterky s kapacitou 17,6 kWh. Ioniq je sice úsporný, avšak dostal akumulátor s kapacitou „pouhých“ 28 kWh, což znamená dojezd 211 kilometrů. Není to moc, vždyť kapacitu 41 kWh dnes nabízí i malý Renault Zoe.

Test elektromobilů ADAC - ztráty při nabíjení a reálný dojezd
Model Kapacita akumulátoru [kWh] Energie spotřebovaná pro plné nabití [kWh] Dojezd v reálných podmínkách [km]
Tesla Model X 100D 100 108,3 451
Tesla Model S P90D 90 94,5 393
Opel Ampera-e First Edition 60 67,4 342
Renault Zoe Intens 41 49,5 243
Hyundai Ioniq Electric Style 28 30,9 211
Nissan Leaf Acenta (ZE1) 40 44,5 201
VW e-Golf 35,8 34,9 201
BMW i3 94 Ah 27,2 32,6 188
Nissan e-NV200 Evalia 40 46,9 167
Nissan Leaf Acenta (ZE0) 30 32,5 159
Smart Fortwo Coupé EQ Prime 17,6 20,5 112

A ve třetí části testu elektromobilů se ADAC pustil do ceníků, respektive výpočtu ceny za jeden reálný kilometr dojezdu v kontrastu s celkovou hodnotou auta. Protože ne všechny zastoupené modely jsou dostupné na českém trhu, zůstala tabulka s německými cenami v eurech. Použít české ceny jen v části tabulky by zkrátka nebylo fér.

Troufám si tvrdit, že potenciální kupec elektromobilu asi neváhá mezi Modelem S a Renaultem Zoe, i tak je to ale zajímavé porovnání. Vyplývá z něj, že zatímco kilometr dojezdu má u modelu Zoe hodnotu 129 eur, v případě produktů Elona Muska je to podstatně více. Vysoká pořizovací cenovka totiž znamená, že za jeden kilometr dojezdu „dáte“ 256 (Model X), respektive 316 (Model S) eur.

Test elektromobilů ADAC - cena jednoho kilometru dojezdu
Model Reálný dojezd [km] Cena základní verze [v eurech] Vypočtená hodnota jednoho km dojezdu [v eurech]
Opel Ampera-e First Edition 342 44.060 129
Renault Zoe Intens 243 35.000 144
Hyundai Ioniq Electric Style 211 35.500 168
Nissan Leaf Acenta (ZE1) 201 35.600 177
VW e-Golf 201 35.900 179
BMW i3 94 Ah 188 36.800 196
Smart Fortwo Coupé 112 23.930 214
Nissan Leaf Acenta (ZE0) 159 34.385 216
Nissan e-NV200 167 41.053 246
Tesla Model X 100D 451 115.380 256
Tesla Model S P90D 393 124.200 316
Témata
4. 5. 2020 12:25
Elektromobily
Pořád koukám jak se řeší dojezd elektromobilů, co se na to podívat jinak a prostě neřešit dojezd?
Sci-fi moc ne, jen stačí, aby si automobil dokázal vyrobit vlastní energií pro svůj vlastní pohyb.. 🤔
30. 5. 2019 09:17
Re: Chybí tam
A na to jsi přišel jak? Já jen, že reálné zkušenosti majitelů Tesel hovoří o něčem úplně jiném a nejnovější odhady třeba hovoří o bezproblémovém provozu až na hranici půl milionu kilometrů...
30. 5. 2019 09:14
Re: Automobily vs. elektromobily
Nesmysl, nejdřív si o problematice něco zjisti, když se k ní chceš vyjadřovat, proboha... Ty limity de facto vyžadují spotřebu paliva pod dva litry na sto. To nejde, už jen proto, že máš nějaké normy a legislativní požadavky. Aerodynamiku si nemůžeš udělat, jak chceš, protože je tady nějaká ochrana chodců, ultralehký to taky nebude, protože neprojdeš testy NCAP, taky musíš do auta dát systémy, co jsou povinné (třeba ESP) a to všechno něco váží.
30. 5. 2019 09:02
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
Který motor se blíží 50 %? Teda kromě hybridních systémů F1?
30. 5. 2019 09:01
Re: na 100kWh se do elektromobilu musi mozna natankovat 110k
To je problém skoro všech podobných pseudostudií. Elektromobilu započítají do energetické náročnosti i výrobu svačiny pro vrátnýho ve fabrice, u elektromobilu se dělá, jako by ropa rostla na stromech a trhala se ručně za svitu měsíce... Ale pro zabedněný petrolheady je to přesně to, co potřebují slyšet, a tak tomu věří. Tak jako kdysi koňáci potřebovali slyšet, že seno je lepší než benzín... :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud