Vážený pane redaktore, nevím do jaké míry jste / nejste odborník na tlumiče, ale spíše jste neodborník, neboť to co nám zde servírujete jako vysvětlení "všech typů odpružení" bude asi pouze Vaše předpokládám předplacená komerce německých značek a zřejmě jste se v poslední době svezl Mercedesem anebo novým Audi TT...
Absolutně zde chybí několik dalších technických variant odpružení, která jsou na trhu mnohem déle a v Čechách jsou poměrně známější nežli Vámi popisované odpružení - ve Vašem podání jde pouze o představy a o bludy, předpokl že jste to na vlastní oči neviděl...
Nějak postrádám vůbec nejrozšířenější odpružení hydropneumatické - ať už pasivní nebo aktivní a pneumatické aktivní...tzv měchy...
jako prodejce náhradních dílů jsem téměř nesetkal s takovým fádním výkladem o tlumičích...ode mě palec dolu... :no::no:
Taky mi článek přijde chaotický a zkreslující realitu. Myslím že autor problematice tlumení skutečné moc nerozumí, protože chybně popisuje už základní princip olejového tlumiče, konkrétně funkci ventilků v pístu.
Ventilky tam totiž nejsou kvůli škrcení průtoku při rychlých pohybech jak se několikrát tvrdí v článku, ale naopak při rychlých pohybech pístnice ventilky otevírají větší přídavné kanálky v pístu a tlumicí účinek záměrně snižují. Odporové síly, které vznikají při škrcení průtoku oleje kanálky v pístu, totiž samy prudce narůstají s rostoucí rychlostí pohybu pístu. Vyplývá to z hydrodynamických zákonů pro pohyb kapaliny. Bez přídavných kanálků by tlumič byl při prudkých pohybech už sám od sebe tvrdý jak šutr a z auta se stal kostitřas.
Kromě toho je v pístu i druhá sada ventilků sloužící k přepínání kanálků, kterými proudí olej při stlačení a roztažení tlumiče. Kanálky pro roztažení jsou užší a reboundový útlum je proto větší.
V článku ale chybí i vysvětlení dalších základních principů, například důvod používání dvojčinných tlumičů, důvod odlišnosti útlumu při stlačení a reboundu apod. Uvedený přehled několika regulačních systémů tlumení je sice fajn, ale kdo se ve funkci odpružení sám trochu nevyzná, moc chytrý z toho stejně nebude
Pane Dusile, dokáží adaptivní tlumiče se solenoidovým nastavovačem ve vozech jako Passat, Superb, Mondeo atd. měnit své vlastnosti i v závislosti na jízdní situaci stejně jako poloaktivní odpružení, jaké má třeba právě Vámi zmíněné Audi? Nebo se jedná pouze o nastavení odporu (tvrdosti) tlumičů ve 3 krocích a tím to končí?
Jinak tady je video, na kterém je krásně vidět, jak vypadá jízda s aktivním odpružením:
Jeste by me zajimali moznosti repasovani hlavne nejrozsirenejsi varianty - solenoid - Passat, Mondeo, Insi, Astra, Golf, nove tedy i Octavia a v CZ podminkach. Ja znam jenom firmu v PL a H, ktera je dokaze otevrit, nalit novy olej a vymenit tesneni + nastavit a otestovat na PC. Hlave z duvodu ceny. Druhovyroba neexistuje, jeden original stoji vic nez 4 druhovyrobni klasicke.
Čo sa týka systému Skyhook, dalo by sa povedať, že ešte pred Mercedesom boli jeho náznaky použité v už spomínanej C6-tke, kde sa pri systéme AMVAR upravoval prietok na každom tlmiči až v 16-tich rôznych nastaveniach pre každý tlmič (vraj bola možná zmena až 400 krát za sekundu :-O ). Systém počas prejazdu po nerovnosti ako napríklad retardér vypočítal kedy príde nerovnosť k zadnému kolesu a následne na ňom upravil prietok tak aby bolo tlmenie čo najhladšie.