Pchá, takže došlo i na fauvé. takže nejen na PSA. A zachvíli se začnou kroutit i rákosníci. Když jsem to napsal k článku o AUDI ( o zastavení výroby na týden) tak mě fanklub fauvé lámal v kole. A neutekl ani týden a je to tady.
Bohužiaľ, príde aj na ostatné automobilky. Zopár výnimiek bude (napr. Ferrari, R&R), ktoré má objednávky na niektoré modely na pár rokov dopredu.
Potom už bude záležať iba na tom, ako dlho kríza potrvá...
>:-[] Vidím, že pospolitý ľud žije stále v presvedčení, že okolo nás je nejaká kríza >:D . Že znova sa to akýmsi zázrakom obráti a pečené holuby budú padať do huby... No táto "kríza" je trošku iné kafe, to ešte zistíte... a mám taký nedobrý pocit, že z toho zistenia nadšení nebudete... teda ak vôbec bude mentálna kapacita na to, aby ste niečo zistili, lebo aj to už je dnes fatálny problém...
pokles prodeje o 3% může znamenat např. pokles očekávaného zisku o třetinu (klidně i víc, nebo taky vůbec), tedy nemyslím, že by zvolené slovo bylo nevhodné
VW a v krizi? Jediná nevýdělečná automobilka v tomto koncernu je Seat, ostatní značky jsou ziskové (třeba Škoda má na každém autě cca 1100 euro před zdaněním, VW je na tom podobně). Volkswagen pouze koriguje předpovědi, navíc v dnešní době už se tolik nevyrábí do zásoby.
Pokud je někdo v krizi, je to Reanult a hlavně PSA. Právě druhý zmiňovaný koncern má před sebou pravděpodobně posledních pár let existence, protože na každém autě tratí skoro 800 euro. Vláda možná přijde se záchranným balíčkem, ale vzhledek k naprosté nekonkurenceschopnosti je to jen oddalování nevyhnutelného.
Samozrejme narážal som na ostrejší tón k určitým nickom a Vaše vysvetlenie beriem. Trh s autami sa nedá donekonečna nafukovať, jeden rok je lepší, ďalší nie.
No jak se tu nijak netajím tím že
A) vůbec nejsem národní patriot takže nářky typu když se nebudu dařit Vw, odnese to škoda a český průmysl mě vcelku nevrzušují
B) vůbec se netajím tím, že nemam rád masově se vyskytující vozy - tudíž zde vysvětlení proč se zajímám i o exotické značky
C) vždycky se někomu fandí - je to asi jako koukat na fotbal anebo F1 a nikomu nefandit. Sledovat jak běhá 22 lidí po trávníku sem ten a rozbírat golový šance a chyby dělá 10 lidí se sta, ti ostatní někomu fandí, to samý koukat dvě hodky jak krouží 24 aut po trati a nikomu nefandit nebo nemít nikoho (tým jezdec) kdo je mi sympatický je přinejmenším nuda.
Až na to že já nefandím jen jedný značce jako někdo ani produktům pocházejícím z jedné země.
Takže je otázka kdo je jak omezený. Jestli ten kdo nemusí jednu zem nebo ten kdo nemusí všechny ostatní
>:D
ZIL je taková perlička, hodně velká exotika neb je to vozidlo jen pro vládní činitele a dostat se k němu dá jen coby o ojetině a ještě za mazec peníz. Ale jistě, když mam rád ameriky tak mam rád i ZIL a čajky (M13 a M14), btw ty sou mnohem dostupenější.
M14 z neměcka vycházela na nějakých 300-350 co sem se tehdá díval
Jinak aby nedošlo k mýlce - já nemam radost z toho že krize postihla VW, já mam radost že když už krize někoho postihla, tak že plošně. To je pro zdravou konkurenci potřeba, monopoly už sme tu měli.
Kym Europske automobilky pomaly krachuju a zatvaraju tovarne v EU tak do Europskej unie prudi nekontrolovatelny nekaly bezcolny import z Juznej Korei a Indie. Vysvetlim:
Pred rokmi EU a Juzna Korea podpisali zmluvu o bezcolnom obchode, ktora sa tyka aj aut.
Zarucena Slovenska-Ceska Kia a Hyundai vyrabaju len par modelov na SK/CZ. Vacsina modelov ako Rio, Santa Fe, Picanto, Tuscon, Optima, atd... su vyrobene v Juznej Korei a potom bez cla dovozene do EU kde su pomaly vydavane za domace auta!
Okrem ineho vsetky zarucene Americke Chevrolety (okrem stareho Avea a Camara), ktore sa predavaju v Europskej Unie su taktiez vyrobene v Juznej Korei a dovezene do EU bez cla.
Do EU sa dovezie priblizne 700 tisic aut za rok vyrobenych v Juznej Korei. Naopak do Juznej Korei sa dovezie z Europy 20 tisic aut za rok!!! Naopak pri dovoze aut z EU do Juznej Korei panuju velke netarifne prekazky!
To, znamena ze zmluva o bezcolnom styku s JK je pre Europu nevyhodna a likvidacna! EU by mala tuto zmluvu okamzite vypovedat.
Dalsia drzost tisicrocia je nekaly Indicky import.
Dovozne clo z EU do Indie pri autach je 100%. To znamena, ze kvalitne auto vyrobene v EU a dovezene do Indii je kvoli vysokej cene uplne nepredajne. EU teda nepreda v Indii ani pichnute koleso...... (vysoke dovozne clo je aj pri vyrobe v Indii na baze CKD)
Naopak dovozne clo do EU z Indie pri autach je len 10%!!! Takze sa do EU potichucky dovazaju z Indie auta a predavaju kvoli nizkej cene ako jablka! Netreba spominat nizsie mzdy v Indii, naroky na ekologiu a podobne...
Napriklad Hyundai i10, Hyundai i20 3 dv., Hyundai i20. 5 dv (CKD), niektore Nisanny, Suzuki Alto a pod. su vyrobene potichucky v Indii a za smiesne clo predavane v EU pomaly ako domace auta!!! Eu by mala okamzite schvalit 100% clo na Indicke auta.
Vsetky uvedene skutocnosti su fakty, ktore si mozete lahko overit.
Ano, původně tomu tak bylo. Dnes má již CKD hodně jiný význam.
V případě H/K se touto zkratkou nazývají prostě díly dovezené z Koreje a z Číny. Zkratka už vůbec neodpovídá tomu pro co se dnes používá.
Původně bylo CKD vymyšleno evropskými výrobci pro obcházení dovozních cel po světě. Vozidlo bylo v mateřském závodě sestaveno, poté rozebráno (odtud "knocked down") a v těchto částech převezeno do cílové země, kde bylo jednoduše znovu sestaveno.
H/K prostě dováží část dílů pro své vozidla z Koreje a tuto skupinu dílů označuje CKD.
mezitím co jiné firmy ztrácí, VW zatím jen stagnuje, zatím vidím rok 2013 z pohledu EU jako nejhorší rok...zabrat zřejmě dostanou hlavně PSA a FIAT...ty na tom budou nejhůř protože jsou silně závislé na EU trhy obecně, VW by to dostat do problému mohlo také protože EU je pro něj klíčovým trhem...prodává tu cca až 20% všech aut co prodá...FIAT zachraňuje pouze pozitivní výsledky americké divize, a PSA před ztrátou nezachrání asi nic...německé prémie se to dost možná nedotkne do takové míry, protože ta prodává plošně uplně všude, samozřejmě EU trh asi klesne i tu...aliance Renault-Nissan na tom bude díky východním trhům asi vcelku dobře
pro ty, co si přečtou nadpis a je jim jasno:
- vloni prodal VW 8,36 mio.
- letos plánoval 9,7 mio.
- po korekci kvůli jižní Evropě nyní plánuje jen mizerných 9,4 mio.
- pohřební věnec zatím nekupujte, byla by to vyhozená investice
- přispět do pokladničky chřadnoucího VW třeba nákupem nové generace Golfu samozřejmě můžete, vykonáte dobrý skutek a akcionáři vám budou určitě vděční :-)
Chmmm zrovna v případě akcionářů VW to není nic zrovna čím bych se chlubil... 2.2% dividenda při současné ceně je mizérie.. BMW či Daimler jsou daleko štědřejší.
A co jako? PSA loni vyplatilo tuším 5% dividendu a dnes se jeho cena akcií/tržní kapitalizace rychle blíží nule. Podstatnější je vlastní cena akcií a jejich růst v čase, dividendy si mohou akcionáři naporoučet kdykoliv za předpokladu, že je z čeho, tedy především když má společnost dostatečný zisk, ale také mohou zisk reinvestovat a tím v konečném důsledku zvedat cenu svých akcií. Takže BMW jsi dal jako správný příklad [odkaz] protože od roku 2000 dokázalo cenu akcií svým dlouhodobým akcionářům zhodnotit o 120% (což je daleko podstatnější informace, než to jestli jeden rok vyplatilo 3% dividendu a druhý rok 4,5% dividendu), ovšem Daimler je zrovna příklad loosera, který dlouhodobé akcionáře obral za stejné období o 46% ceny jejich akcií (ano a na druhé straně jim vyplatil drobné na dividendách) [odkaz] VW za stejné období také zhodnotil akcie, konkrétně o 152%. [odkaz]
No dávat sem PSA to snad ne :D?? Snad se tu bavíme o společnostech, který dokážou přežít ještě pár let... Nokia má/měla taky peckovou dividendu aleco s tím, když ti jí příští rok už nevyplatí??
Jistě v určitých bodech souhlasím, ale těch 12 let co jsi zde uvedl je vzhledem k inflaci a pohybu EUR a CZK ( tenkrát bylo Euro kolem 28kč) prakticky 0, takže jediné co ti tam jaksi jde do zisku je právě ta dividenda. Dležitá je dividendová politika a pokud VW není moc ochotnej zvyšovat divi tak je to k *. BMW je daleko lepší případ... A Daimler looser?? Kolegooooo prober se.... právě Daimler je vcelku dobrá investice... Na co budu cpát do VW, který je na několikaletejch maximech s mizernou divkou, když můžu za hodně slušnou price nastoupit do Daimleru, kterej bude mít na jaře minimálně stejnou Divku (cca 4-5% vzhledem k budoucí ceně akcie)?? Udělal jsem to takhle v Lednu 2012 a vydělal jsem na tom přes 40%, takže děkuji za tvoji jistě fundovanou radu!!! Já neinvestuju na 10 let... už jenom z toho důvodu že jedou tiskárny ma maximum a v delším časovém horizontu proděláš, protože nikdo neví co bude, selloff může odstartovat kdejakej projev blbýho politika. Dnešní měnová politika je nastavená tak, že se dá vydělat pouze krátkodobejma trejdama, jinak ti prakticky vše co je přifouklé tiskárnama po skončení stejně lehne. Jediné co mě teď od stolu napadá na čem se dalo pohádkově vydělat za 10 let je všemi milovaný Apple.
Představil jsi krátkodobý pohled spekulanta. Prostý fakt je, že za 12 let BMW nebo VW zvedlo cenu svých akcií o 120-150% a Daimler prohospodařil 46%.
Na krátkodobé spekulace nepotřebuji dlouhodobě prosperující firmy jako BMW, VW, ale vydělat lze na bublinách které dlouhodobě neznamenají vůbec nic. A pokud chceš pořádné dividendy tak ti nic nebrání, stačí se stát důležitým akcionářem a o dividendové politice budeš moci rozhodovat, u VW by sis přišel na své protože rozdělovat je z čeho. Na druhou stranu bys možná zjistil, že výplata dividend není zrovna to po čem toužíš protože automaticky zaplatíš daně a že jsou jiné cesty jak se dostat ke "svým" penězům a neživit půl Německa to asi tušíš i ty.
Jistě, asi jsem spekulant... jenže nejsem střelec, kterej například naloží na páku něco a pak pláče nad výdělkem. Ano někdy si "vsadím" na kvartální výsledky, někdy zapláču, někdy naopak slavím do rána :D. Já frčím v ropě kolego.. například v létě pod 90 USD a dnes??
Ale prostej fakt je ten, že zrovna u VW ochota zvýšit dividendu není a nikdy moc nebyla. Mimochodem pro konzervativního investora je dividenda a její udržitelnost základ. Programy na odkup svých akcií jako forma vracení hodnoty investorům je sice krásnej vynález z USA jak se vyhnout daním, ale jaksi to moc nefunguje u většiny firem. Protože pokud někam na x let nebo nedejbože na důchod strčím prachy tak chci každej rok bez ohledu na aktuální cenu z toho něco mít. Jak si uvedl těch 150% tak to je zrovna příklad defacto mrtvé investice na 12 let.... protože půlku ti sežrala inflace a další půlku kurz EUR/CZK., takže seš +- pár procent v zisku, ALE nejseš v mínusu a u toho BMW líp protože si dostal něco zpátky. Automobilky a Technologie byly "investicní pasti" posledního desetiletí... se podívej na Microsoft, Intel.... ty ceny jsou na úrovni před rokem 2001. Takže když si to tam tehdy dal, tak si konečně na 0..... Jenže dolar tehdy byl já nevím 30 kč?? A co inflace?? Takhle se na to chce koukat... ale to ti asi evidentně nemusím říkat, protože přehled máš.
Ano slovíčko "dramaticky" je v nadpisu zbytečné a matoucí. Nicméně kdo si přečetl článek celý tak se dozvěděl celou pravdu. Takže používání výrazů jako "idiotický nadpis" z vaší strany považuji za stejně přehnané a snažící se upozornit na sebe sama jako slovíčko "dramatický" v titulku. Senzační nadpisy pro upoutání čtenáře dnes bohužel používají i média kterým se po obsahové stránce těžko něco vytýká, napadá mě třeba Respekt, kde řada článků je velmi zajímavých nicméně titulky jsou taktéž často "bulvární" a ne zcela korespondují s obsahem (a to jsem se vyjádřil diplomaticky). Kritizovat tuto bulvárnost je sice možné, ale u soukromých médií dost mimo mísu. Horší je to třeba u veřejnoprávních médií placených z našich daní, viz třeba ČT. Ovšem ani tady být papežštější než papež není asi zcela na místě, stačí se podívat na pořady všeobecně uznávané veřejnoprávní BBC a zrovna o autech (TopGear) a jsme u bulváru jako hrom.
No, já myslím, že redakce se snažila o takovou tu "eurokorektnost" a cosi jako "gendrovou" vyváženost, no.....
Protože o PSA se tady píše skoro pořád, jak je na tom zle (o FIATu se už ani nepíše, není co...), tak v rámci "korektnosti" je třeba napsat taky něco ošklivého a nepřejícího na adresu VW. Zítra čekám článek že Jožo a Laco se můžou v Žilině sbalit a vrátit se na chotáry, protože se vyrobí o deset KIÍ méně....aby to tak nějak bylo vyrovnané, tedy myslím, politicky....
JInak, teď už trochu vážněji, chystat se na propad v předstihu je docela moudré rozhodnutí, takže korigovat, dokud je co (zejména korigovat růst...) je skutečně lepší, než konstatovat, jakou mám ztrátu na kterém autě.
V téhle souvislosti je zajímavé, jak se VW tlačí do USA. Zpráva o uvedení Golfu na trh v USA je toho docela dobrým příkladem, paradoxně se po mohutných otřesech a propadech trh v USA stává perspektivnějším, než třeba Rusko. A zajímavý bude taky vývoj v Číně, kde přes ony někalikaprocentní nárusty sahá Čína pomalu na strop a její nárust stojí na nekonvertibilním juanu. Ve chvíli, kdyby se ta měna stala konvertibilní (odhady jsou 40 až 60% nahoru), přestala by Čína být levnou zemí a s růstem by byl konec. A když se k tomu připočtou strukturální problémy a sociálně výbušná situace (kdy stále více jak tři čtvrtiny Číňanů žijí na úrovni standartů běžných pro třetí svět), tak na nějaký další rozvoj v Číně bych už nedal ani zlámanou grešli. Spíš je otázka, co se tam bude dít dál....
Nicméně, o tomhle se na AUTO.cz skutečně nedočteme a vyžaduje to poněkud víc "hledání", než co nám běžná média vůbec jsou schopna poskytnout.
No jen se neboj, na každé poradě slyším, že Hyundai dramaticky klesají objednávky, došlo i na něj. Neví se, co bude příští rok. A jelikož Kia má nový model o dost hnusnější, bude na tom stejně nebo hůř...
Původně VW pro letošek plánoval 16% růst prodejů, teď to zkorigoval na 12% růst prodejů a redaktoři auto.cz z toho dělají, jako že koncern jde ke dnu. Přitom jsou pouze dvě věci, na které se měli zasoustředit:
1) Je jasné, že i po korekci prodeje stále porostou. Ale mnohem zajímavější by byla krátká rozvaha, zda porostou i tržby a zisk (což je to oč jde).
2) Letošní rok je celkem daný, očekával bych, že se autor článku zaměří na výhled do příštích období (2013, hlavně první dva kvartály).
Autor článku zůstal jen na povrchu a lacině dramatizoval korekci průmyslového plánu. Informativní hodnota článku je tak žalostná.
Normální člověk by napsal, že nemá cenu prožírat disponibilní kapitál výrobou na sklad. Že se situace v Evropě prostě hned tak nezlepší, je zřejmé a jít cestou navyšování prodejů pod hranic rentability (jako Renault) s cílem obsadit trh a "vyřadit" konkurenci jen tak snadno nelze....Renault stojí globálně na zcela jiných nohou než třeba PSA, bylo by docela zajímavé zjistit, jak si vlastně tento koncern stojí mimo Evropu. Na druhou stranu koncentrovat se na levné značky (Dacia, investice so Lady a teď ještě Datsun) mi připadá jako poněkud nepochopitelná strategie - že by bylo výhodné zaplňovat prostor, který třeba H/K s takovým úsilím opustila? A hned třemi značkami?
Mám-li být upřimný, tohle by mně zajímalo víc, než dramatické výlevy, co kdo a kde "prokoučoval". To PROČ bývá mnohem zajímavější.....