Co když je "zimní období", venku je třeba 10-15°C, vozovka ohřátá od sluníčka má ještě více a já mám nazuté úzké zimní pneumatiky plně v souladu s požadavkem vyhlášky a zápisu v TP a nedobrzním a zezadu nabourám někoho kdo má nazuté široké letní (vlastně taky podle vyhlášky). Bude pojišťovna vymáhat škodu po něm? >:D
Tak z článku jsem pochopil že se v takových případech posuzuje vliv obutí vždy a právě proto se na to ptám. Jestli i když zabrzdím lépe kvůli toho že mám nazuté letní v zimě tak se stanu viníkem nehody já nebo jestli to funguje jenom obráceně.
Re: CHUMELIT NEBUDE / GLOBÁLNÍ TEPLÍČKO / CELOROČNĚ NA LETNÍ
jj
ŽÁDNÝ SPONZORING PNEUMATIKÁŘSKÝ LOBY ani ODBOROVÝCH SVAZŮ PNEUSERVISNÍCH ČR :
všechny nahnat na 3 směny od ledna 2017 i v SOBOTU DO ŠKODOVKY !! Pneu pro nás dělají zásadně AFRIKÁNCI !! [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz]
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D:yes:
Re: CHUMELIT NEBUDE / GLOBÁLNÍ TEPLÍČKO / CELOROČNĚ NA LETNÍ
Neubrzdil, neukecal. Jste povinen mít takový odstup aby jste dokázal včas a bezpečně zastavit. A přizpůsobit svou jizdu stavu a povaze vozovky a technickému stavu vozidla.
Zopakuju svoji otázku zpod minulého článku - kromě sněhu a ledu, mají v zimě zimní gumy skutečně lepší jízdní vlastnosti, než gumy letní? Protože v podstatě celou zimu jezdím na suchém nebo mokrém asfaltu, sníh jsem už dlouho neviděl. Nezajímají mě pocity, chtěl bych vidět srovnávací test, odkaz na studii, cokoliv.
Jde i o venkovni teplotu. Mekka smes behounu letnich pneu pri nizkych teplotach tvrdne a ztraci za nich svoje vlastnosti (klouze, nizsi prilnavost, delsi brzdna draha apod.). Najdes na to spoustu praktickychsrovnavacich testu treba na YouTube. Podstatne vic prorezany (v drtive vetsine) vzorek behounu taky lip odvadi vodu, takze snizuje riziko vzniku aquaplaningu, resp. posunuje bod jeho vzniku do vyssich rychlosti.
Na druhou stranu se zase zimni pneu diky vetsimu prorezani, mekci smesi a vetsinou i o dost mekcim bocnicim vic zvykaji, auto neni ve vyssich rychlostech a pri prudsich jizdnich manevrech tak stabilni, jako na vetsine letnich gum. Obecne, existuje par vyjimek, ale to se musime bavit o konkretnich plastich.
Tvrdnuti smesi behounu a tim zmena jizdnich vlastnosti nastava uz i nad nulou. Obecne se doporucuje prezouvat na zimni plaste uz cca od tech 7°C. Jde o vratny proces, kdyz to chces presne. Tj. jak se otepli (nebo pneu ohrejes), vlastnosti pneu se opet obnovi.
Oproti tomu pri tech teplotach hluboko pod nulou se jedna casto o proces nevratny. Napr. semislicky se ti casto uz pri nejakych -10°C muzou uplne znehodnotit, behoun nevratne ztvrdne a droli se.
Dopsat to nepujde protoze docla jiste tohle nebudou schvalene rozmery na tve auto. A je k tomu i duvod, tou zmenou co navrhujes bys menil obvod kola => auto by prestalo merit spravne rychlost.
Kdyz do toho stejne pujdes tak zase riskujes problemy na STK, problemy pri silnicni kontrole nebo problemy pri pojistne udalosti (takove auto na takovych gumach nema na silnici co delat).
Secteno podtrzeno bych si podobne pokusy odpustil.
To je pravda na STK mají v ruce velký techničák, tam to chce jet na správným rozměru ;-) Já to řešil tak, že zimáky jsem měl správný rozměr (na těch jsem jezdil na STK a letní jsem měl trošku nižší než byly předepsaný, ale přes léto to nikdo neřešil. Na autě vypadaly naprosto normálně, takže ani PČR to nikdy neřešila. V případě co popisuje Mára bych tam klidně dal 195/50 a vůbec se s tím nestresoval. Ano bude maličko kecat tachometr, ale rozdíl bude tak 2-3 km/h. Jestli to vůbec nebude pod rozlišovací schopností tachometru.
Já bych se na to vykašlal. Pokud na tom autě gumy nepůsobí jak pěst na oko, tak si 5% rozdílu ve výšce gumy nikdo nevšimne. Ani policajt při případný nehodě. Taky jsem zažil nehodu na který mi policajt koukal na gumy (ty měly trochu jiný rozměr) a ani ho to nenapadlo rozporovat. Zajímal ho jen vzorek. Čili ve tvým případě bych tam klidně navlíknul buď 195/50 nebo na zimu rozměr 195/65.
U letnich plastu neni rozhodujici rychlostni index plastu uvedenych v TP vozidla, ale rychlostni index pouzitych letnich pneu se musi rovnat, nebo byt vyssi, nez je maximalni konstrukcni rychlost vozidla, uvedena v TP. Priklad- v TP je uvedeno napr. 225/45 R17 94Y a Vmax napr. 205km/h. Nikdo nemuze provozovatele vozu nutit obouvat letni plaste s vyssim indexem, nez je H (do 210 km/h).
to se mi nezdá. Už jen proto, že rychlostní index pneu udává, jakou maximální rychlost tato pneumatika zvládne po dobu 15 minut. A vzhledem k tomu, že maximální rychlostí můžeš jet teoreticky nonstop, tak je zapotřebí, aby pneumatiky měly "rezervní potenciál".
Na STK tě za "pomalejší" gumy vyhodí.
1. na uzavrenym okruhu muzes jezdit jak rychle chces
2. jsou situace, kdy i na bezny silnici nemusíš jako obycejnej smrtelnik dodržovat dopravni předpisy, tedy ani rychlost a nehrozi ti za to zadny postih. samozrejme když nezpůsobíš nejaky problém. lidove se tomu říká "jednani v nouzi" a pamatuje na to i "zákon o přestupcích (200/1990 Sb.)"
Ale samozřejmě pomůže, bude tě informovat o maximální možné rychlosti auta přestože by motor uměl jet rychleji. V podstatě je to stejné jako přizpůsobení rychlosti schopnostem vozidla, řidiče, počasí atd. ....
mam pocit, ze bys dal na auto gumy s rychlostnim indexem 130 (jestli nejaky takovy jsou) a pak s nima v nouzi pojedes 250...
mozna vydrzej, mozna ne
kazdopadne na ne budou působit skoro 4x vetsi odstredivy sily ...
ne každé auto bourá, přesto si nemůžeš na auto namontovat třeba pevnostní nárazníky. Znám řidiče, kteří nikdy nepoznali funkcionalitu ABS, přesto jejich vůz tím musí být vybaven.
ano ? Tak jestli tobě to smysl dává tak mi prosím vysvětli proč index zimních gum může být nižší než TP rychlost auta, ale pro letní to neplatí. Kde je logika ??
smysl by to mělo jen v pripade, kdyby se udelalo takovy technicky opatreni, ze to auto nemůže jet vic, nez je aktualni rychlostni limit pneu. tedy preprogramovani ridici jednotky v autorizovanym servisu.
ja bych to klidne bral, me by na aute bohate stacily (i letni) pneu s rychlostnim limitem 190 a ne 240...
zase na druhou stranu sem rad, ze mam auto s dynamikou, který opovida autu s maximalkou ne 190 ale vyrazne vic...
... takze bych umele omezenou maximalku klidne bral
Takže řidiče považuješ automaticky za nesvéprávné idioty ?
Proč se neudělá technické opatření, aby auto nejelo v dešti víc než 160, v mlze víc než 80, ve městě víc než 50, v prudkých serpentinách 30 kmh atd. ? Není od toho ten mezičlánek mezi sedadlem a volantem aby rozumem řídil rychlost ?
Precti si ten zakon. Citoval jsem danou pasaz uz v 10:06, tady o kousicek niz.
Zkracene- muzou mit nizsi rychl. index, nez mas uvedeno v TP u povoleneho druhu pneumatik. Ale musi ho mit (u letnich pneu) bud stejny a nebo vyssi- nikdy ne nizsi- nez je uvedena nejvyssi konstrukcni rychlost vozidla ve tvem TP.
Nauc se cist a slusne diskutovat, trolle. V TP muzes mit uvedeny rychl. index klidne Y a kdyz nejvyssi konstrukcni rychlost tveho vozidla nepresahne napr. 205 km/h, muzes i u letnich pneu legalne pouzivat plaste s rychl. indexem H, tedy do 210 km/h. To uz snad pochopis, vic ti rekne uz X-krat citovany § 21 vyhlasky c. 341/2002 Sb. .
Psal jsem to zretelne jako hypoteticky priklad.
Pokud chces uvest konkretni priklady techto rozdilu, tak treba aktualne v MACZ diskutovany Megane GT ma (slovy jeho majitele) v TP jediny predepsany rychlostni index "Y" a nejvyssi konstukcni rychlost 240 km/h. Potom mu i podle zakona staci vozit letni pneu s rychl. indexem "V". Nikoli v TP uvedene Y a ani W, protoze "V" ma shodnou Vmax, jako je Vmax podle TP jeho konkretniho vozu. Dalsim prikladem muze byt treba Honda Civic 8G 1,8i-VTEC s predepsanymi pneu 225/45 R17 91Y a jeho nejvyssi konstrukcni rychlosti 205 km/h. Pak muzes legalne vozit i letni pneu s rychlostnim indexem"H", tedy o 3 stupne nizsim, a to jeste s rezervou. Podobnych prikladu najdes spoustu i sam.
Myslim, ze jsi vubec nepochopil razeni prispevku v diskuzi.
Ke tve otazce- zimni pneu je (oproti letnim) nekdy tezsi, nebo i nemozne, sehnat v danem rozmeru i rychl. indexu zaroven. Proto u nich zakon dovoluje tuhle vyjimku. Tohle plati nejenom v CR, ale minimalne i v okolnich statech EU. Napr. i v tom predhazovanem Nemecku, kde je na nekterych dalnicnich usecich neomezena Vmax. Musis pouze (zkracene receno, at to porad neopakujeme) vozit ono upozorneni a nesmis prekrocit Vmax, urcenou rychl. indexem pneu, co pouzivas.
Jasně, v Německu to logiku má. Ale u nás tu Vmax pneu nepřekročíš nikdy protože jsi ještě mnohem níže omezený limitem 130kmh.
Samozřejmě říkám to teoreticky, ale zákony jsou postavené na teorii. V podstatě vymáháním indexu vyššího než je nejvyšší povolená rychlost na silnicích je stát automaticky srozuměn s tím, že řidiči budou překračovat limity
At se ti neco zda nebo ne, v CR se musis ridit zakony CR. Pokud je dodrzis, nikdo ti neda zadnou pokutu a nemuze te ani vyhodit od STK.
§ 21 vyhlasky c. 341/2002 Sb.:
"...nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla). ..."
Vyjimkou potom muzou byt zimni pneu, podle stejneho §. Tam se navic casto siri polopravda o tom, ze muzou byt o 1 rychl. index nizsi, nez je max. konstrukcni rychlost vozidla. Zakon nic takoveho neuvadi, takze muzou byt (za dodrzeni ostatnich podminek) nizsi klidne o nekolik rychl. indexu:
"...V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena. Upozornění formou nálepky může být nahrazeno zařízením trvale nainstalovaným ve vozidle (například palubním počítačem)...."