Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Všechny otázky a odpovědi o zimních pneumatikách!

Svět motorů
Diskuze (60)
Vy se ptáte, my odpovídáme.

Zimní návleky vs. řetězy

Na internetu jsem zachytil informaci o zimních návlecích, o nichž výrobci tvrdí, že mohou suplovat klasické řetězy. Do jakých podmínek jsou vhodné a kolik toho vydrží? Jsou k dispozici třeba nějaké nezávislé srovnávací testy řetězy vs. návleky?

Návleky nebo lidově ponožky na kola nejsou plnohodnotnou náhradou klasických kovových řetězů a policie se na tento typ také tak dívá. Ve skutečnosti slouží jen pro rozjezd vozidla nebo vyproštění ze zamrzlé vozovky. Starší testy autoklubů ADAC a ÖAMTC ukázaly, že kvalitní řetězy do zimních podmínek jsou jen kovové.

Rychlostní index zimních plášťů

Zatímco u letních pneumatik musí být rychlostní index vyšší nebo stejný jako v technickém průkazu, u zimních prý může být i nižší. Je to pravda? Pokud ano, za jakých podmínek smím takové pláště používat?

U letních pneumatik neexistuje žádná výjimka a rychlostní index pneumatiky musí odpovídat hodnotám v technickém průkazu. Pokud v něm tedy máte uvedeno například 205/60/R16 96V, týkají se vás rychlostní indexy V, W, Y a ZR. U zimních pneumatik je však možné použít rychlostní index nižší. Upozornění na nižší maximální rychlost by mělo být umístěno uvnitř vozidla v zorném úhlu řidiče, který by tuto hranici neměl překročit. Může mít podobu například nálepky nebo údaje na palubním počítači.

Vyvažování kol

Je pravda, že na kolech se zimními plášti má vyvažování menší význam, když se vzhledem k horším klimatickým podmínkám jezdí pomaleji?

V žádném případě, je to nebezpečný mýtus. Dávno neplatí, že se v zimě jezdí pomaleji. Vzpomeňte si na loňskou zimu. Opravdu zimní dny se sněhem a mrazem by šly spočítat na prstech. Bez ohledu na počasí musí být kola vždy správně vyvážená – zimní i letní. Špatně vyvážené pneumatiky mohou způsobit vibrace, které se následně projeví předčasným a nerovnoměrným opotřebením pneumatik či podvozkových součástí automobilu. Nemluvě o komfortu jízdy, o kterém se v případě vibrujících kol hovořit moc nedá. Doporučujeme při sezonním přezouvání vždy nechat kola vyvážit v odborném servisu.

Jaké pláště použít na fabii?

V technickém průkazu Škody Fabia III mám zapsány několikery pneumatiky. Jako hlavní jsou uvedeny pláště 185/60 R15 84H, dále 215/45 R16 86H a 185/60 R15 88H M + S. Smím použít zimní pneumatiky 84H, nebo povinně jen 88H?

Pakliže jsou v příslušném oddílu technického průkazu zapsány pneumatiky 185/60 R15 s indexy 84H a zároveň v kolonce dalších záznamů pláště 185/60 R15 88H M + S, může být vůz osazen i zimními pneumatikami 84H. Stejně tak lze použít separátně uvedené pláště s indexem 88H. Vozy Škoda jsou v průběhu vývoje testovány s konkrétním obutím: parametry, značka, typ, které pro zachování ideálních jízdních vlastností a bezpečnosti doporučujeme použít i v případě výměny pneumatik. S výběrem poradí autorizovaní servisní partneři, kteří nabídnou kromě nového obutí i zvýhodněné kompletní sady zimních pneumatik a disků. Komplety za akční ceny jsou k dispozici také na e-shopu značky Škoda.

Nehoda na letních pláštích v zimě

Mohla by mi pojišťovna krátit plnění, kdybych způsobila nehodu v zimním období na letních gumách? Stal se už takový případ?

Takových případů řešíme každou zimu několik, loni byly asi tři. Jeden za všechny – řidič na rozbředlém sněhu narazil do vpředu zpomalujícího vozu. Zkoumáním nehody jsme zjistili, že hlavní příčinou bylo použití letních pneumatik na autě viníka. Znalecký posudek prokázal, že pokud by měl vozidlo vybavené odpovídajícím zimním obutím, k nehodě by nedošlo. Poškozenému jsme tedy vyplatili pojistné plnění z povinného ručení viníka, po něm jsme ale zároveň byli nuceni celou výši vymáhat. Naštěstí se jednalo jen o plechové škody, kde pojistné plnění bylo v řádu tisíců korun. Pokud by ale při nehodě došlo ke zranění nebo úmrtí, může se škoda vyšplhat k několika milionům. V případě havarijního pojištění pak můžeme řidiči, který si škodu na vozidle způsobil nevhodným obutím, krátit pojistné plnění. Většinou se jedná o dvojnásobek spoluúčasti. Ke krácenému plnění ale nepřistupujeme automaticky. Vždy se musí prokázat, že nevhodné pneumatiky měly rozhodující vliv na vzniku nehody.

Jak bezpečně poznat zimní plášť?

V obchodech je spousta plášťů s označením M + S, používaným jako symbol zimních pneumatik. Ale některé pláště s tímto označením, zejména

z Východu, mají zřetelně letní dezén. Podle čeho se orientovat, aby byly gumy skutečně zimní?

Pláště označené M + S naše zákony opravdu považují za zimní. Ve skutečnosti se však jedná o celoroční obutí, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručí lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy. Obutí s tímto symbolem ovšem neskýtá záruku, že bude mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období. Přední výrobci proto používají pro pneumatiky určené do náročného zimního provozu zvláštní, takzvaný alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M + S.

Skladování sezonního obutí

Má význam skladovat letní pneumatiky přes zimu ve vacích? Ochrání je třeba před světlem či nižší teplotou?

Při skladování letních pneumatik na ráfku je ideální variantou jejich zavěšení na stěnu. Pokud existuje obava, že by pláště během skladování mohly být vystaveny negativním vlivům, pak jejich uložení do ochranných vaků rozhodně není od věci.

Na hory vždy s rezervou?

Chystáme se letos hodně lyžovat, ale v autě máme jen lepicí sadu. Známí nám radí brát pro jistotu i plnohodnotnou rezervu, ale v autě plném bagáže a lyží je místa opravdu málo. Máme ji vozit?

Lepicí sady jsou pro drtivou většinu případu dostačující, ale všechny defekty neopraví. K tomu slouží asistenční služby, které má nasmlouvána většina automobilek a obvykle je služba součástí povinného ručení. Plnohodnotné rezervní kolo je samozřejmě nejlepší možností, ale jeho převážení by pro vás asi bylo nekomfortní. Kromě toho neupevněná rezerva v zavazadlovém prostoru působí při nehodě škody jako projektil.

Svět motorů
Diskuze (60)
10. 10. 2016 23:44
Re: Jedna otázka i odpověď tam chybí
Akorát tam chybí porovnání na suchu + ve vyšší teplotě. Je prostě možné, že ty zimní budou držet líp všude.
Avatar - Bully_
10. 10. 2016 15:46
Re: Polopravdy
Psal jsem to zretelne jako hypoteticky priklad.
Pokud chces uvest konkretni priklady techto rozdilu, tak treba aktualne v MACZ diskutovany Megane GT ma (slovy jeho majitele) v TP jediny predepsany rychlostni index "Y" a nejvyssi konstukcni rychlost 240 km/h. Potom mu i podle zakona staci vozit letni pneu s rychl. indexem "V". Nikoli v TP uvedene Y a ani W, protoze "V" ma shodnou Vmax, jako je Vmax podle TP jeho konkretniho vozu. Dalsim prikladem muze byt treba Honda Civic 8G 1,8i-VTEC s predepsanymi pneu 225/45 R17 91Y a jeho nejvyssi konstrukcni rychlosti 205 km/h. Pak muzes legalne vozit i letni pneu s rychlostnim indexem"H", tedy o 3 stupne nizsim, a to jeste s rezervou. Podobnych prikladu najdes spoustu i sam.
10. 10. 2016 14:27
Re: Polopravdy
chtěl bych videt to auto, co ma v technicaku psany pneu s rychlostním indexem Y a přitom sotva vytahne 130, nebo tebou uvadenych 205
Avatar - Bully_
10. 10. 2016 12:28
Re: Polopravdy
O zakonech a jejich smyslu si samozrejme muzes myslet a dneska uz i verejne rikat, co chces.
Avatar - Bully_
10. 10. 2016 12:26
Re: Polopravdy
Nauc se cist a slusne diskutovat, trolle. V TP muzes mit uvedeny rychl. index klidne Y a kdyz nejvyssi konstrukcni rychlost tveho vozidla nepresahne napr. 205 km/h, muzes i u letnich pneu legalne pouzivat plaste s rychl. indexem H, tedy do 210 km/h. To uz snad pochopis, vic ti rekne uz X-krat citovany § 21 vyhlasky c. 341/2002 Sb. .