Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený Golf s rámem vpředu a rezervou vzadu. Crossover ovšem nevyměkl, měl čtyřkolku a terénu se rozhodně nebál...
Tohle auto stávalo v 90.tkách v ulici, kudy jsem chodil ze základky domu (v černé barvě). O pár let později jsem někomu tvrdil, že i Golf II. existoval jako 4x4 a byl jsem za to terčem posměchu !
A ten pocit, když víš že máš pravdu a lopaty okolo se ti smějou. To jsem párkrát taky zažil, navíc jsem spoustu let prožil v době, kdy nebyly smartfouny a strejda Google, takže se dokazovalo špatně.
V té době, kdy se toto stalo už možná google byl, ale chytat si ho mohl možná tak u pár jedinců ve městě doma na vytáčecí modem >:D Takže situace dost podobná >:D
VW Golf Country. První crossover? ne prvni nebyl, zvysene vozy se seriove vyrabeli v ruznych tridach jiz od konce 40 let minuleho stoleti, specialisti na to byli hlavne Amici kde takovych aut maji v histoii celkem hodne
Panda ano, Alfa 33 dejme tomu také, ale Matra Simca není paralela ani k nim a ani k tomu Golfu. Měla jen přední pohon a hatchback také nebyla. Marně u ní hledám souvislost.
Neexistovala a ani ten prapodivný odkaz, co jsi uvedl, nic neříká. (Kromě nadpisu.) Rancho bylo na platformě Simcy 1100, tedy výhradně přední pohon. Pokud jsi četl diskusi v tom odkaze, který jsi uvedl, tak i tam to 4x4 mnozí zpochybňují.
Každopádně jste zapomněli na Peugeot 505 4x4 Dangel, ten byl už v roce 1986, je sice z kombíku, ale je to první významnější crossover tohodle typu( rozumněj kříženec normálního auta s tereňákem). Panda ani alfa 33 nebyly nijak zvlášť zdvižený.
[odkaz]
Oznaceni prvni Crossover je sice mimo, ale jinak jde zcela vyjimecne o jeden z mala opravdu zajimavych Volkswagenu. Ackoliv zajimavy ho udelali az rakusani... Dokonce tak, ze asi mesic pred koupi 9000 jsem chtel prave Country na bezny jezdeni a na zimu. Byl jsem se na jeden zeleny podivat a auto me opravdu mile prekvapilo. Ten konkretni kus mel sice trochu koroze na spojich a hranach karoserie (klasika u vsech VW z 80. a zacatku 90. let), ale zase byl jen za 3tis. euro a navic suverene jediny do 100km od bydliste. Bohuzel majitel nechtel pockat 14 dni a tak to nakonec nedopadlo. Ale i tak zustava Country spolecne s T3 Multivan Syncro a K70 jednim z malo Volkswagenu, ktere bych si do garaze bez ostychu zaparkoval i ja.
Mimochodem, momentalne pracuji ve svycarskem kantonu Graubünden, ktery je na vozovy park mistnich obyvatel hodne specificky a da se tu potkat prakticky vsechno s pohonem vsech kol, vcetne v clanku zmineho Eaglu. Jen ty jezdi v okoli hned dva... Opravdu raj pro milovniky "zapomenutych" aut. >:D
chtěl jsem ho koupit, už jsem měl jednoho vyhlédnutého v Trevíru, ale než jsem se tam dostal, prodali mi ho. Takhle nějak si představuji osobní vůz pro praktické použití. :yes:
V článku se mylně tvrdí, že viskózní spojka plnila funkci mezinápravového diferenciálu a při prokluzu kol dokázala „krouťák“ rozdělit na polovinu.
Takže tohle ani náhodou, na rozdíl od diferenciálu který skutečně dělí hnací moment na polovinu a činí tak trvale bez ohledu na prokluzy, viskózní spojka tohle určitě neumí.
Přesněji řečeno bez prokluzu nepřenese nic a hlavně neumí nijak udržet rozdělení momentů na poloviny. Momenty dělí pouze živelně a neřízeně, jak to zrovna vyjde s ohledem na míru jejího sepnutí a aktuální otáčky náprav.
Nedělám si však iluze, že by to někdy nějaký redaktor pochopil a napsal aspoň jednou správně. Ale i tak díky za fajn článek
Mimochodem VW použil u systému s viskózní spojkou drobnou fintu, zadní pohon byl oproti předku zpřevodován o 5% do rychla. Rozdíl otáček samozřejmě vyrovnávala viskózní spojka svým prokluzem. Za jízdy tak trvale přenášela určitý kolísající moment a díky tomu se mírně zahřívala. Při prokluzu předku se proto dokázala zavírat rychleji než kdyby startovala z úplně klidového stavu. Pochopitelně toto řešení poněkud zvyšuje mechanické ztráty ale auto je "skorotrvalou" čtyřkolkou - tedy trvalou za jízdy, ne při rozjezdu z nuly
Ale ano, já už to snad chápu. Viskoza je bud ve funkci připojování pohonu (VW Syncro) a nebo ve funkci uzávěry diferenciálu (třeba Jaguar X-type s planetovým asymetrickým centrálním diferákem). S těmi 5 procenty jsem to také někde četl. To ale znamená, že byla spojka pořád mírně uzavřena, což ale také znamená zvýšené namáhání a tedy opotřebení pokud se tedy nepletu a chápu to správně. Podobný problém pokud máte na autě s viskozou nestejně opotřebované gumy vpředu a vzadu (třeba u Freelandera Mk1).
Sice je faktem, že se zadek z předkem bude stále trochu trochu přetlačovat, ale ani tak bych v tom zvýšené namáhání nebo opotřebení moc nehledal. Prostě při normální jízdě zadek pořád trochu táhne podobně jako u trvalých 4x4 s diferenciálem (u kterých určitě táhne mnohem víc).
Ztráty u Syncra jsou pouze v prokluzu zabírající spojky, tj. spojka se přitom mírně zahřívá a na to spotřebovává energii z motoru
Tam to bylo prakticky nezbytné protože viskóza připojovala předek.
U trvale poháněného zadku a k němu připojovanému předku je rychlejší převod přední nápravy oproti zadku potřeba, protože v zatáčkách přední kola opisují delší dráhu a točí se tedy rychleji než zadek. Kdyby to bylo čistých 1:1, tak by přední kola v zatáčkách místo pohonu brzdily.
Např. BMW to řeší odpojením předku v prudších zatáčkách pomocí řízené spojky x-drive, ale primitivní viskózní spojku jen tak odpojit nejde
Len tak, pre zaujímavosť pripomínam štvorkolku Volkswagen Háčik z roku 1996. Je to prototyp, ktorý vytvorili zamestnanci slovenského Volkswagenu a s ktorým Uhrík pílil nadriadeným uši, aby výrobu chystaného SUV zverili Bratislave. To sa mu nakoniec aj podarilo.
[odkaz]
[odkaz]
Trochu opožděně jsem se dostal k tomuto pozoruhodnému článku. Jsem hrdým a asi jediným ( v ČR ) majitelem pozoruhodného vozidla Biagini Passo. Dle mého zkoumání v různých pramenech této automobilky, bylo těchto vozidel vyrobeno přes 800 kusů.
Pořadové číslo " mého" kusu je 00798 a bylo v Německu uvedeno do provozu dne 18.08.1992 , což by odpovídalo výsledkům mého pátrání.
Jedná se opravdu o super auto, kterým se nebojím zajet také do terénu. Tato kombinace kabrioletu a čtyřkolky s 98 koňovým motorem je opravdu výjimečná.