Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Technika: VAQ – Haldex mezi předními koly

Součástí techniky MQB koncernu Volkswagen je dosud nevídaný elektrohydraulický závěr předního diferenciálu VAQ (Vorderachsquersperre). Dostupný je zatím pouze v Golfu GTI Performance a Seatu Leon Cupra.
Zpět na článek
10. 11. 2014 12:56
10. 11. 2014 14:45
10. 11. 2014 16:12
10. 11. 2014 16:40
10. 11. 2014 18:10
10. 11. 2014 23:39
11. 11. 2014 02:08
11. 11. 2014 07:24
11. 11. 2014 11:32
10. 11. 2014 16:07
10. 11. 2014 13:06
10. 11. 2014 14:38
10. 11. 2014 13:10
10. 11. 2014 15:10
10. 11. 2014 15:25
10. 11. 2014 16:41
10. 11. 2014 17:56
10. 11. 2014 18:14
10. 11. 2014 19:09
10. 11. 2014 17:23
10. 11. 2014 20:07
10. 11. 2014 20:37
10. 11. 2014 21:27
11. 11. 2014 12:30
10. 11. 2014 21:28
11. 11. 2014 00:16
11. 11. 2014 01:27
11. 11. 2014 12:36
11. 11. 2014 13:14
11. 11. 2014 22:53
11. 11. 2014 11:57
11. 11. 2014 12:06
11. 11. 2014 13:47
11. 11. 2014 13:43
17. 2. 2017 16:50
Avatar - white label
10. 11. 2014 12:56
Technika
Jen více podobných (nebulvárních článků)... :yes:
Rozbalit vlákno
9
Avatar - iudex
10. 11. 2014 14:45
Re: Technika
Súhlas, toto je veľmi prínosné. Len si to musím prečítať v kľude; popis samotného VW som čítal, videí na YT som videl x, ale stále mám problém rozlišovať tie rozdiely v konštrukcii jednotlivých typov "samosvorov".
10. 11. 2014 16:12
Re: Technika
Jednu drobnost - tu asi nejdůležitější - autor trochu zapomněl zmínit: VAQ je AKTIVNÍ prvek, to znamená, že nereaguje na situaci, která již vznikla (tak jako TorSen a další), ale je elektronikou nastaven ještě před vznikem té situace.
Tedy například: Jedeš rovně, máš tam trojku, cca 80km/h a začneš točit volantem doprava = v tu chvíli už má VAQ nastavenou svornost tak, aby vnitřní kolo neproklouzlo a na vnějším už byl potřebný točivý moment. Toto řídí elektronika na základě xxx vstupů (od volantu, z pedálů, z převodovky...).
Tato "aktivnost" je právě to, co dělá z VAQ asi nejlepší "samosvor", který se dá koupit.
Avatar - white label
10. 11. 2014 18:10
Re: Technika
Když chceš, tak to v článku (postupně) najdeš:
"Oba (Torsen a tzv. lamelový) mají ale jedno společné: jde o pasivně pracující systémy."
"Systém VAQ je zcela odlišný."
"Aktivní diferenciál VAQ..."
Kontrolní modul VAQ kalkuluje s rychlostí otáčení jednotlivých (předních) kol, rychlostí vozu, momentem stáčení a příčným zrychlením.
Přesto je primárním/hlavním impulsem k postupnému spínání lamel rozpoznání prokluzu kola s menší přilnavostí. Systém totiž nemá předem informace např. o aktuálně rozdílné adhezi povrchu vozovky v rámci dvou stop, nebo o "náklonu" vozovky v místě ostřejší zatáčky apod.
Zjednodušeně se dá říct, že se možný aktivní diferenciál "přestěhoval" ze zadních náprav u rwd a awd i na přední nápravu u fwd.
10. 11. 2014 23:39
Re: Technika
Aktivních je na trhu víc, byl bych opatrný se superlativy. Z FWD mě napadá například minulá generace Mini, do kterého myslím nabízeli aktivní diferenciál od GKN (ten má myslím dvě spojky). Když se člověk podívá mimo FWD, tak Insignia má předchozí generaci na zadní nápravě (Saab XWD; jiná konfigurace, ale princip stejný). Není to tedy zrovna nevídaný diferenciál. ;-)

Na pochvalu je, že s tím přišli u dostupného HH a že to funguje.
Avatar - white label
11. 11. 2014 02:08
Re: Technika
Souhlas, viz má reakce z 18:10.
Avatar - JDM
11. 11. 2014 07:24
Re: Technika
no když budu hnidopich tak i VAQ funguje tak že reaguje až situace vznikne protože jinak by si musel mít řj napojenou na mozek aby ta elektronika věděla co chceš udělat ;-)
to znamená že diferenciál změní svornost podle polohy volantu , polohy plynu , adheze odlehčeného kola atd a počítač neví že chceš projet 90ti stupňovou zatáčku v 80km\h to zjistí až do ní najedeš a vnitřní kolo se odlehčíš. Aktivní je v tom že je řízenej (elektronika,čidla,čerpadlo) zatímco klasickej LSD je prostě jen mechanickej. Když vezmeš lamelovej svor tak i těch existuje několik druhů s různou svorností jde o to kde s tím autem a jak jezdíš , výhoda VAQ je že je univerzální a funguje dobře jak na asfaltu tak třeba šotolině nebo sněhu , tisíckrát lepší než XDS :yes:
11. 11. 2014 11:32
Re: Technika
To je otázka definice. Máš dva základní druhy diferenciálů - reagující na rychlost a reagující na točivý moment. Aktivní diferenciál nečeká jen na rozdíl v rychlosti, respektive momentu. Elektronicky řízené jsou očividně vhodné pro tuhle roli, ale ne každý je aktivní.

V tvém pojetí bude reaktivní vždy. I kdyby ti uměl číst myšlenky. I pak by jen reagoval na tvou myšlenku. To by si musel začít dělat, co chce. :-)
10. 11. 2014 13:06
Pochvala
Tento článek nelze nepochválit. :yes:
Rozbalit vlákno
1
Avatar - cerrbion
10. 11. 2014 14:38
Re: Pochvala
souhlasím, srozumitelný a přínosný článek.
10. 11. 2014 13:10
VAQ
Pěkný popis, jen mi tam schází zmínka o servisní náročnosti. Podobá-li se to principielně Haldexu a má-li to také čerpadlo hydraulické kapaliny jaký bude servisní interval výměny této kapaliny 60 tis. km?? Těžko bude náplň celoživotnostní.
Rozbalit vlákno
0
10. 11. 2014 15:10
BRAVO
Zde nejen - BRAVWO, nýbrž s akcentem na zpracování článku - BRAVO :yes:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - petrumr
10. 11. 2014 15:25
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Kolouš
10. 11. 2014 16:41
Re: ok
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - petrumr
10. 11. 2014 17:56
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - white label
10. 11. 2014 18:14
Re: ok
No, automobil je automobil a pokud máš na mysli časopis s názvem/jménem Automobil, píše se to s velkým počátečním písmenem. Kdybys nechodil na ZŠ "kouřit za školu", nemusel si mít dneska zbytečné problémy s písemnou formou komunikace. ;-)
Avatar - petrumr
10. 11. 2014 19:09
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - eLzyx
10. 11. 2014 17:23
i další ...
podobnou, ne-li stejnou, techniku jako ten Fiat mělo i Volvo u modelu S80 T6. To jen tak pro doplnění.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - 125S
10. 11. 2014 20:07
ATTS
Podobný, ale propracovanější systém měla Honda Prelude páté generace, kde se navíc přídavnou planetovou převodovkou nuceně urychlovalo vnější kolo proti vnitřnímu a automobil to jakoby přitáčelo více do zátáčky. Něco podobného dnes používá např. BMW nebo Audi, ale u zadní nápravy.
Rozbalit vlákno
14
10. 11. 2014 20:37
Re: ATTS
Jasně, že to Honda měla propracovanější (ATTS), proto to taky museli odpískat.
Ono je hezké něco vymyslet a je ještě hezčí to i vyrobit, ale nejdůležitější je to prodat a neodradit kupce třeba servisní náročností.
Avatar - 125S
10. 11. 2014 21:27
Re: ATTS
Nemám nic proti systému popsáného v článku a i se mi líbí, že tento systém někdo nabídne. Já jenom doplnil článek o další systém z minulosti :-)

Ta servisní náročnost nebyla tak katastrofální... ;-)
11. 11. 2014 12:30
Re: ATTS
ATTS byla v podstatě další jedna celá planetová převodovka, včetně své vlastní vysoké hmotnosti, olejového hospodářství a s drahou hydraulickou kapalinou, která se (aspoň co vím) dala sehnat jen u Hondy a to za hodně draho.
VAQ je v tomto ohledu ve všem lepší, jestli umí 85%, nebo 95% je v tomto ohledu celkem fuk, za pár let to bude všude :-)
Každopádně ve své době mě ATTS hodně zaujalo...
10. 11. 2014 21:28
Re: ATTS
V čem byl systém ATTS propracovanější? Pokud vím, tak v Prelude uměl přenést na jedno kolo maximálně 80% točivého momentu. Tahle hračka v GTI umí 0-100%.

Samotný ATTS byl celkem spolehlivý, obtěžoval snad jen potřebou pravidelně měnit hydraulickou kapalinu.
11. 11. 2014 00:16
Re: ATTS
Podobné omezení má diferenciál používaný Audi (maximálně 85 % na jednu stranu, jestli si dobře pamatuji, plus maximální rozdíl mezi koly 1800 Nm), to je dané konstrukcí. 100 % na jedno kolo nebyl podle mne cíl (je navržený pro, řekněme, dynamickou jízdu) a když se na něj podíváš, tak je tohle opravdu hračka. VAQ udělá těch 100 % stejně jen ve chvíli, kdy bude uzavřený. A to jen s jedním kolem volně se protáčejícím (i tak to nebude úplně 100 %, ale řekněme, že to bude dostatečně blízko).
11. 11. 2014 01:27
Re: ATTS
Pokud se nebudeme soustředit jen na drcení okruhů na suchém asfaltu (kde se u GTI zavírá diff jen částečně), tak situace kdy se v zatáčce vnitřní kolo dostane na ujetý sníh nebo led a vnější kolo má trakci na asfaltu není pro předohrab jen teoretická a možnost 100% uzavření diferenciálu pomůže trakci v takové zatáčce. Stejně tak by bylo zajímavé mít možnost sledovat (např. na zpomaleném videu) jak tento dif reaguje ve chvíli, kdy se v prudké vracečce dostane odlehčené vnitřní kolo na velké nerovnosti a tudíž většinu času tráví ve vzduchu nebo ve velmi "odlehčené" poloze, i tam bych předpokládal, že 100% uzavření diffu je na pořadu dne.
Audi zadní sportovní diferenciál je vždy kombinovaný s pohonem 4x4 takže tam je to hlavně o tom drcení okruhů a stáčení zadku do zatáčky a tam stačí jen částečné zavírání zadního diffu.
11. 11. 2014 12:36
Re: ATTS
V případě Audi skutečně nejde o drcení okruhů, ale o rychlejší jízdu po silnici. A funguje to. Ano, jsou situace, kdy by mělo být uzavření výhodné, ale ani na ledu nemá pneumatika nulovou přilnavost. A pořád je tu možnost kolo přibrzdit. Rozdíl mezi nimi však nespočívá jen v tomhle. Tenhle druh diferenciálu nikdy nezvládne 100 % na jednu stranu, může se tomu jen přiblížit. Ale podle mne to za to stojí.
11. 11. 2014 13:14
Re: ATTS
Tak čistých 100% asi není potřeba a ani žádný druh diferenciálu to neumí, některé se tomu číslu blíží více, některé méně.
11. 11. 2014 22:53
Re: ATTS
Důvod pro to je ale přeci rozdílný. VAQ nedosáhne "čistých" 100 %, protože i kolo ve vzduchu bude potřebovat trochu momentu, aby se točilo (na tohle jsem nenarážel; ani na to, že jsou v každém diferenciálu ztráty). Diferenciál Audi (budu mu říkat sportovní) nedosáhne 100 %, protože pracuje s převodem. Abys dosáhl 99,9 %, potřeboval bys převod 999:1 místo zhruba 5,7:1.

Podstatný rozdíl je však jinde než v tom, že jeden je omezený na 85 % a druhý zvládne řekněme těch 100 %. Pokud se mi to už v hlavě nepopletlo, sportovní diferenciál pracuje pořád jako otevřený. Klasický otevřený dělí moment 1:1 a kola nechá točit, jak se potřebují točit. Sportovní diferenciál s pomocí spojek a převodů dokáže tenhle poměr změnit. Přitom se ale nijak neuzavře. Což je přesně to, co v zatáčkách a při brzdění chceš.

Oproti tomu VAQ by měl umět jen jedno - zmenšit rozdíl v otáčkách (v porovnání s otevřeným diferenciálem). Což za normálních okolností nechceš. Jeho funkce je podmíněná tím, že se jedno kolo bude chtít točit rychleji. Jinak neumí pracovat s momentem. To je ten zásadní rozdíl mezi nimi. Sportovní umí změnit poměr naprosto nezávisle. I na rovince umí vytvořit stáčivý moment. A v zatáčce umí zmenšit moment na vnitřním kole na méně než třetinu. Pokud se zaměříme jen na to vnitřní kolo, které limituje otevřené diferenciály, tak v porovnání s otevřeným diferenciálem můžeš na nápravu poslat více než trojnásobek momentu. Pak je otázka, co vlastně zvládne to vnější. Což ti dává limit, kam má smysl tlačit schopnosti diferenciálu. Při 90 % bys mohl na nápravu poslat pětinásobek s tím, že 90 % by šlo na vnější kolo. Ale zvládne to? Má vůbec smysl se o to snažit?

V principu jsou to jablka a hrušky. A argumentace 100 > 85 nedává smysl.
Avatar - 125S
11. 11. 2014 11:57
Re: ATTS
ATTS mělo přídavnou převodovku umístěnou vedle diferenciálu, která dokázala přímo urychlit vnejší kolo proti vnitřnímu až k poměru 1:4. Čim více si tlačil na pilu v zatáčce, tak se auto více stáčelo do oblouku (něco jako sportovní diferenciál u audi nebo BMW na zadní nápravě). Dokonce tak, že se ti v ruce povolil volant blíže ke středové poloze při stéjném poloměru zatáčky. Takže to nejen ubíralo nedotáčivost v zatáčce, ale zlepšovalo i stáčivost. A při prudkém úbrání plynu v zatáčce, pořevedl systém výkon na vnitřní kolo aby stabilizoval vozidlo. Ale je pravda, že systém neuměl z konstrukčních důvodu uzavřít diferenciál na pevno jako u výše popsaného systému VAQ, pouze auto zrychloval v zatáčkách.
11. 11. 2014 12:06
Re: ATTS
Jinými slovy ATTS umělo totéž jako VAG jenom s omezenější možností posílání výkonu na vnější kolo (urychlení vnějšího kola proti vnitřnímu je základní princip všech těchto systémů).
Avatar - 125S
11. 11. 2014 13:47
Re: ATTS
VAQ spojuje obě kola spojkou jako samosvor. Zatímco ATTS záměrně urychluje vnější kolo oproti vnitřnímu přídavnou převodovkou, takže zase systém neumí obě kola spojit když jsou v přímém směru, ale pouze nuceně urychlovat vnejší kolo v zatáčce.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
11. 11. 2014 13:19
Re: ATTS
Zdraví diskutující,

ATTS od Hondy použité na Prelude Mk5 jsem měl také na paměti při psaní článku. Ale jak zde někteří píší, skutečně umí "pouze" urychlit vnější kolo připojením planetového převodu. Pracuje tedy v zásadě obráceně, než VAQ. (Pokud tomu tedy dobře rozumím). V praxi jsem to nikdy nevyzkoušel. Co jsem ale kdysi zkusil, byla poslední Honda Legend, která používá systém SH AWD. To by mělo být ATTS použité na zadní nápravě. I díky němu se rozložitý sedan vrhal do zatáček s lehkostí malého vozu, navíc skvěle vzdoroval nedotáčivosti.
Avatar - 125S
11. 11. 2014 13:43
Re: ATTS
Je pravda, že jsou principiálně oba systémy rozdílné, ale oba umožňují vozidlu projet zatáčku vyšší rychlostí. Jenom jsem chtěl připomenout i tento systém od Hondy :-).

SH-AWD byla další evolucí systému ATTS. U Prelude funkoval systém obdobně jako u Legendu, ale stím rozdílem, že byl použit na přední nápravě. I když vážila něco kolem 1400kg, měl člověk pocit, že auto váží tak 1000kg! Jenom se musel řidič sžít se systémem a překonat některé návyky s řízením vozidla bez ATTS. Proto nebyl systém tolik přijat veřejností, protože byl naladěn spíš více pro sportovní jízdu a zasahoval hodně do řízení. Naproti tomu o systému VAQ nebudě člověk při jízdě ani vědět, už jenom proto, že se dnes dá díky lepší elektronice takový systém lépe odladit.
17. 2. 2017 16:50
Technika
Výborný článek. Jen by mě zajímalo jak je myšlená věta: " Rozdíl v otáčkách levého a pravého kola se v tomto případě při svorném efektu spojky nemění. " ?
Jestli chápu dobře funkci VAQ tak při plném sepnutí spojky se diferenciál chová jako zcela uzavřený. ( což znamená že rozdíl otáček nebude žádný, oba výstupy se otáčí zároveň).
V případě dobré adheze vnitřního kola a malého sepnutí spojky by došlo k přesunu části točivého momentu na kolo vnější a zároveň by se nezměnili otáčky (nebo jen minimálně), ale v případě špatné adheze nebo vyššího sevření spojky se též točivý moment přenese na vnější ale otáčky se změní( vnitřní kolo bude zpomaleno," nebude se protáčet").
Jestli to chápu správně tak rozdíl v otáčkách levého a pravého kola se nezmění jen v určitých situacích?? Nebo jsem systém VAQ pochopil špatně??
Děkuji za odpověď
Rozbalit vlákno
0