Do Evropského parlamentu míří návrh, který by od výrobců aut požadoval jako povinnou součást výbavy inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti, a to od roku 2022.
Re: dalsi nesmysl a duvod proc starsi auta budou casem drazs
Ved obmedzovač už dávno máme, kto má tempomat, má aj obmedzovač. Teraz pribudne len čítanie značiek. Inak načo obmedzovať rýchlosť, keď auta budú vedieť samé brzdiť pred prekážkou? Teoreticky aj z vyššej rýchlosti by mali vedieť zabrzdiť, čiže by mali zvyšovať povolenú rýchlosť (najlepšie ju rovno zrušiť).
Re: dalsi nesmysl a duvod proc starsi auta budou casem drazs
Takhle jednoduchy to neni.
Asi je ti jasny, ze sebelepsi sytem nebo ridic neudela nic s tim, kdyz to fyikalne neni mozne zabrzdit nebo se kolizi vyhnout.
Klasicky si predstav dva kamiony jednouci cca 80 kmh ve svem pruhu a ve vedlejsim pruhu auto jedouci 250 kmh ... kamion chce predjizdet, rychle auto za sebou prehledne a vjede mu do pruhu. To nevyresis, mas treba 50 metru a musis zbrzdit o 170kmh, tak to nedobrzdi ani clovek ani pocitac. A manevr ve 250 na 50 metrech taky nestihnes, bez brzdeni narazis za 1 sec, s brzdenim za 2.5 sec, z toho je prokazane ze 1 sec je prumerna reakcni doba, takze clovek narazi nez cokoliv udela, pocitac ten naraz aspon dokaze zmirnit, protoze ta reakcni doba bude mnohem kratsi, ale taky ne nulova.
Naprossto stejna situace se stane i v mensich rychlostech, ale cim je rychlost mensi, tim je vic casu na reakci. A hlavne dopady nehody jsou mnohem mensi. Tak to proste je.
Z toho duvodu se treba u autonomnich aut hodne resi, co delat v situacich, kdy existuje jen spatne rozhodnuti (napr, zda zabit posadku vozu nebo prejet 10 deti na prechodu) Viz [odkaz]
PS: Obecne se speje k zaveru, ze prednostni bude ochrana posadky, ale nejspis ne v uplne vsech pripadech.
PS: Aby si nekdo nemyslel ze chci aby auta jezdila 20kmh, tak to teda ne! Rychlostni limity museji byt rozumne. Ty soucasne jsou podle me docela rozumne.
Ziju v Londyne, tady zacali plosne zavadet mestem 20 mph (32kmh) ze pry "zachrani to zivoty" coz mozna nejaky jo, ale je to strane pomalu a je to nejhorsi napad na svete. Stejne na to vsichni kaslou a jedou normalne padesat a u kamery uberou.
Re: dalsi nesmysl a duvod proc starsi auta budou casem drazs
Pretoze nikto z tych, co to schvalovali TV zrejme nepozera (nerobim to ani ja a kvantum dalsich ludi), takze im je to u***e. Lenze jednak je to len navrh ktory mieri na schvalovanie navrhnuty nejakym posahancom alebo malou skupinou a ti, ktori ho budu schvalovat vodicmi zrejme budu. Takze sa naozaj neobavam, ze by ti preslo.
Re: dalsi nesmysl a duvod proc starsi auta budou casem drazs
Statny aparat jazdi aj sukromne na sukromnych autach. Tam asi vynimka tazko bude, ze? Nehovoriac, ze politika je vec vrtkava a dalsie volebne obdobie tam dotycny vdaka tomu byt nemusi a nebude poberat "vyhody". Ja viem, ze je strasne moderne nadavat na "EU", ale ono tam nie su len uplni vymetenci. Ja som ochotny stavit prachy na to, ze to neprejde.
Re: dalsi nesmysl a duvod proc starsi auta budou casem drazs
Vela veci sa cez media odkomunikuje zle a potom vznikaju taketo vasnive diskusie. Uplne zbytocne. Kto naozaj v takychto pripadoch flaka svoju pracu su novinari, ktori nepisu fakty ale rovnako svoje dojmy a prakticky ich ani nezaujima podstata. Hlavne aby sa to citalo. Aky to ma dopad na verejnu mienku ich tiez netrapi a potom su ludia na zaklade hluposti schopni mat "nazor" - ktory moze skoncit napriklad ako taky brexit. Ze sa schvalia obcas aj blbosti nepopieram, ale vdaka EU sa mame tak dobre ako nikdy predtym. Nehovoriac, ze ide len o navrh a nie hotovu vec.
Re: dalsi nesmysl a duvod proc starsi auta budou casem drazs
Platné legislativní normy a nařízení mají pramálo společného s tím jak o tom kdo píše. Že se díky EU máme jako nikdy předtím není pravdou. Když se podíváš na hospodářský růst, tak uvidíš že k žádnému dramatickému vzrůstu nedošlo. Nevidím ho ani kolem sebe. Měl jsem se dobře vždy, protože jsem si to tak zařídil bez ohledu na EU nebo aktuálně vládnoucí stranu. Dál bych se v tom nebabral.
V Dánsku zvýšili max. povolenú rýchlosť na diaľnici zo 110 na 130 km/h. Výsledkom bolo zníženie dopravných nehôd.
V Austrálii v roku 2006 zaviedli limit 130 km/h v severnej časti Stuartovej diaľnice, ktorá spája sever a juh krajiny a je 2800 km dlhá, ktorá bola bez rýchlostného limitu. Kým v rokoch 2000 až 2006 tu zomrelo 292 ľudí, od zavedenia limitu v ďalších šiestich rokoch o 15 viac. Od januára roku 2014 limit zrušili.
Po zvýšení rýchlostného limitu klesne počet predchádzaní, čo v konečnom dôsledku znamená aj menej nehôd.
Preventivní výbava v autě bude přenosná dopravní značka. Když někde bude zapomenuté omezení, tak zastavíš, dáš přenosnou 100m před auto, projedeš kolem ní, auto zarigistruje novou rychlost, zastavíš, a zase složíš do kufru... >:-[] >:D
Další krok k povinným autonomním autům. Další krok k tomu, udělat z lidí neschopné bl.bce, za které musí vše udělat počítač. S trochou nadsázky - další krok k Skynetu.
Až na to že ho bude ovládat nějaký diktátor, ne stroje. Už dnes vidíme ty tendence v Číně a v Rusku.
A když to mohlo napadnout spisovatele sci-fi, ty nablblé politiky to dříve nebo později muselo napadnout také.
Ale nebojme se, myslí to s námi dobře a … BUDE LÍP >:-[]
a za ty bl.bce zaplatíš 5 kreditů občane !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >:-[] >:-[] >:-[]
Tak tohle samozrejme bude vadit predevsim tem, kteri jezdi rychleji nez predpisy dovoluji.
Ti potom zacnou kricet a protoze argumenty nejsou, zacnou neco o blbcich a skynetu a kdo vi co jeste za argumenty si budou hledat =D
PS Ja taky jedu nekdy treba o 5-10kmh rychleji. Ale zavedeni tohoto systemu mi vubec nevadi, protoze pro me se v podstate nic nezmeni, tech 5kmh pomaleji je mi uplne jedno. Naopak budu rad, ze lidi nebudou moct projizdet mestem osmdesatkou jako ted...
Skončí to tak že budeš očipovaný a sledovaný online. A budeš súhlasiť, veď fakticky zmizne kriminalita. Ale ľudská sloboda bude v *.
Toto je smer, ktorý môže viesť len k superdiktatúre.
To neni pravda, tato technologie funguje bez toho, abys byl pripojeny k internetu, vsechno lze vyhodnotit primo ve voze.
Jen tak mimochodem stejne jedete s mobilem v kapse, takze vase pozice je sledovana a ukladana uz pres 10 let, na to je zakon. A ta data se musi nekolik let uchovavat podobne jako komu jste kdy volal a psal SMS.
(vase pozice jde celkem presne spocitat i bez GPS jen podle toho, ke kterym vysilacum je mobil zrovna pripojeny, to jen tak mimochodem)
To se mi nelibi, ale je to tak. Takze se vubec nemusite bat, ze neco takoveho prijde, protoze to uz davno je.
Problem je v tom, ze technologie nejak funguji a dusledkem je to, ze napr. zname vasi polohu na planete Zemi.
Napr. internet funguje tak, ze proste auto.cz zna moji IP adresu, tudiz vi celkem presne ve kterem jsem meste, vi to pravdepodobne s presnosti na nekolik km mozna i metru.
(lze to obejit napr pouzitim VPN, ktere tudiz mnohe staty jako Cina zakazuji pouzivat)
Pokud byste se tomu chtel vyhnout, musite zakazat internet a zavest jinou technologii. Jina technologie bude opet mit nejake negativni vlastnosti. Tak to proste je.
Takze se asi shodneme by nebylo rozumne zakazovat takove technologie (napr. internet nebo mobil), to by se lidem nelibilo.
Z toho plyne, ze je potreba davat pozor na to, abychom meli dukladne zakony o tom, kdo k takovym informacim ma kdy pristup a dusledne to hlidat a kontrolovat. Snazit se to uplne zakazat neni realne mozne, to by byl doslova boj s vetrnymi mlyny, ktery nejde vyhrat.
To neni nici chyba ani neci zajem, to je dusledek technologickeho pokroku a toho, jak ty technologie funguji.
Dam priklad - CCTV. Je to naprosto v poradku, dokud se to pouziva na hledani vraha, to se asi shodneme.
Ale musi se zaroven zajistit, ze to nejde zneuzivat napr. aby si policat jen tak sledoval kdy chce koho chce nebo aby k tomu dal pristup nekomu, kdo k temto informacim nema mit pristup. A museji za to byt brutalni postihy. To je podle meho nazoru jedina mozna cesta, jak se s timto negativnim dusledkem novych technologii vyrovnat.
Vzal. A dokonce by ses divil, ja jsem prave z tech, kteri pred timto dlouhe roky varuji.
Jenze zustavam realista.
Praveze se snazim nebyt naivni.
Me se nelibi, ze me vsude sleduje CCTV nebo ze nekdo sleduje pozici meho mobilu, ale myslim si, ze neni mozne to zakazat (napr sledovani pozice podle zapnuteho mobilu - to by ses musel vzdat mobilu a to je podle me nerealne).
Protoze jsem realista, soustredim se na to, jak tu realnou situaci vyresit a jak to udrzet pod kontrolou (napr. velke postihy za neutorizovany pristup k takovym datum).
Ale zaroven varuju - ty informace se sbiraji a je zcela naivni si myslet, ze to nekdo nezneuzije. Vzdyt jsme tu meli estebaky, tak zrovna nas narod dobre vi jak muze rezim takovy informace krute zneuzivat (ted nam zrovna jeden estebak vladne)
Kdyz si prectes vsechny me prispevky zde (s vyjimkou jednoho), nikde nerikam ZADNY svuj nazor!
Nemluvim vubec o tom, zda by bylo dobre tuto technologii zavest nebo ne.
Snazim se, aby me argumenty byly objektivni (tj. konstatovani reality) a aby nebyly subjektivni (tj muj nazor na vec).
Myslim si, ze to je zaklad relevantni debaty.
Mluvim o tom, jake zakony jiz mame.
Mluvim o tom, jaky pozitivni dopad by tato technologie mela.
Mluvim o tom, jake nedostatky tato by technologie mela pri zavadeni do praxe.
Mluvim take o tom, zda v soucasne chvili nekdo ma nebo nema svobodu porusit zakon a prekrocit max povolenou rychlost (kupodivu jsme take dospeli k tomu, ze zalezi na tom, co si predstavujete pod pojmem svoboda).
A v neposledni rade se snazim upozornit na to, kdyz nekdo nema pravdu ve svych argumentech.
Napr. ze neni potreba GPS nebo pripojeni k internetu a neni potreba posilat nekam vasi polohu, aby tato technologie fungovala - mnozi si zjevne mysli, ze to je potreba a potom se boji, ze je nekdo bude sledovat)
A nyni k memu subjektivnimu nazoru, memu pohledu na vec.
Me ! osobne ! nevadi, kdyz toto vejde do praxe a nebudu mit povoleno jet rychleji nez je povolena rychlost.
Duvod je ten, ze jiz nyni jezdim podle predpisu, a tak to na muj zivot nebude mit temer zadny dopad. Naopak vidim spoustu bezohlednych ridicu, kteri jezdi nebezpecne rychle a nekdy tim ohrozuji ostatni, zpusobuji nehody (nebo maji ty nehody mnohem vetsi dopad nez kdyby lidi respektovali max povolenou rychlost).
A TED NECO, CO VAS ASI ZARAZI:
To vsechno jeste vubec NEznamena, ze si myslim, ze je dobry napad to delat!
Kdyz vidim zdejsi debatu, NEMYSLIM SI ze by se to melo zavadet !!!
Proc? Duvodem je fakt, ze zakony by mely respektovat to, co si prejou lidi, presneji vetsina z nich - demokracie.
Kdyz si prectete zdejsi nazory, myslim, ze je zrejme, ze vetsina lidi si to nepreje.
Z jakych duvodu, to neni dulezite (ikdyz by mely byt objektivni a casto nejsou), pravdepodobne ma kazdy jine duvody. Ale faktem zustava, ze vetsina lidi si to nepreje.
A pokud si neco vetsina lidi nepreje, nemelo by se to delat!
Doufam, ze jsem se vyjadril jasne a ze ted budes lepe chapat me prispevky.
Vysvětlení netřeba. Já reagoval na toto, což mi jako názor rozhodně přijde. Ve stejném příspěvku píšeš, že systém bude vadit především lidem co porušují předpisy a zároveň se přiznáváš že je porušuješ též. A proto jsem reagoval jak jsem reagoval. Celé mi to přišlo jako bullshit. Cituji tě:
Tak tohle samozrejme bude vadit predevsim tem, kteri jezdi rychleji nez predpisy dovoluji.
Ti potom zacnou kricet a protoze argumenty nejsou, zacnou neco o blbcich a skynetu a kdo vi co jeste za argumenty si budou hledat =D
PS Ja taky jedu nekdy treba o 5-10kmh rychleji. Ale zavedeni tohoto systemu mi vubec nevadi, protoze pro me se v podstate nic nezmeni, tech 5kmh pomaleji je mi uplne jedno. Naopak budu rad, ze lidi nebudou moct projizdet mestem osmdesatkou jako ted...
Presne tak.
Jeste jednou zopakuju prvni vetu z predchoziho prispevku:
"Kdyz si prectes vsechny me prispevky zde (s vyjimkou jednoho), nikde nerikam ZADNY svuj nazor!"
Toto je prave ten prispevek, kde svuj nazor rikam. Mimochodem je celkem jedno kolikrat ho reknu, kazdopadne je konstatni. Proste mi to nevadi. Ale lidi to nechteji, nemelo by se to tudiz zavadet.
Pokud by to byla technologie tak, jak je namalovaná na obrázku, tedy kamera snímající dopravní značky s maximální povolenu rychlostí, tak by to reálně znamenalo instalovat statisíce, možná miliony nový dopravních značek a udržovat je funkční. Každá změna maximální povolené rychlosti znamená dopravní zančku.
ja jazdim tiez podla predpisov ma to ale svoje "ale" preco je dany system zly... ide niekto pred tebou na 90 rychlostou 85... a ty ho proste tou 90 bezpecne nepredbehnes..
Problém není ani tak rychlost, jako spíš neplynulost dopravy.
Nečekané brzdění, nedodržování zipu, předjíždění kamionů, různé rozestupy, úmyslnná jízda v levém na dálnici a podobně.
Tohle má za následek, že to dost řidičů donutí jet agresivněji, zrychlit a předjet-ujet těmto situacím = potencionální nebezpeční, nebo z opačné strany, když to před vámi někdo bez blinkru zahantne, aby odbočil, protože čumí zrovna do mobilu, to je druhá stránka věci.
Toto vytváří špatné "klima" na silnicích a z toho pramenící riskování.
Snad bys nechtěl samostatně, individuálně myslet a nést odpovědnost za svá rozhodnutí?! K čemu by pak byly všechny ty zbytečné, obludně nabobtnalé instituce, rady a komise? :-O
No ale zrovna na to, aby vas auto nenechalo jet rychleji nez je rychlostni limit, nejsou potreba zadne instituce, rady ani komise.
To je technologie, ktera je uz nyni dostupna a funkcni v beznych vozech jako Passat, Arteon a jiste brzy bude v Golfu a do 10 let vsude.
Je to stejne jako ABS, ESP nebo airbagy nebo automaticke brzdeni pred prekazkami - prislo to samo, bez komise a zakonodarci se jen snazi, aby se to v ten spravny cas nasadilo plosne vsude, protoze to udela silnice a auta bezpecnejsimi, presne jako s tim ABS, ESP nebo airbagy.
Aby to bylo mozne zavest plosne, je treba:
- pockat do doby, kdy to bude fungovat dostatecne spolehlive. To se stane automaticky, bez nejake komise, ta to muze maximalne urychlit (napr. upravit dopravni znaceni aby to lepe fungovalo), ale vic moc nezmuze, tady jde spise o technicke limity
- a potom "zapnout", ze rychleji vas to auto proste nenecha jet. Opet neni potreba komise ani nic takoveho, staci napsat par radku programu, to je hned.
Je dobre, ze to zakonodarci resi ve chvili, kdy ta technologie prichazi do beznych aut.
A jak rikam nahore - jen si vymyslite argumenty, protoze zadne rozumne neexistuji.
Mame rychlostni limity a nemate zadnou svobodu rozhodovani jet rychleji nez je max povolena rychlost. Tak pravi zakon ktery vzniknul drive, nez jste se narodil.
Takze o tuto svobodu nemuzete prijit, protoze jste ji ani nikdy v zivote nemel.
To nie je uplne pravda. Zakon pozna napriklad krajnu nudzu. Rovnako ako ty nemozes vychovavat inych vodicov na to su prislusne organy => Ak pojdem rychlejsie, je v pripadnom spore na mne aby som to obhajil. Nie je to take jednoduche ako len "nemozes". Takze ano, slobodu mas. Mozes sa rozhodnut ci zakon dodrzis, alebo porusis. A tak je to spravne. Ale ako vravim vyssie, moc by som sa neobaval, pretoze to neprejde.
Ne tu svobodu nemas. Proste je tam vyjimka ze v urcitych pripadech muzes jet rychleji, ale musis k tomu mit padny duvod - viz debata dole. Opet se na soucasnych zakonech nic nemeni a za predchozim tvrzenim si stojim.
Precetl jsem si to. V cem je problem?
Jak pisu v debate dole, myslim si, ze ten system bude muset byt mozno deaktivovat, ale musis k tomu mit padny duvod - tak jak je to v zakone jiz nyni.
Muzes mi teda rict v cem je ta pitomost? Mozna tam je jen jsem blbej a nevidim to.
"Nemáme svobodu se rozhodnout, jestli rychlost překročíme"
"myslim si, ze ten system bude muset byt mozno deaktivovat, ale musis k tomu mit padny duvod"
Já v těch dvou větách vidím docela velký rozpor. Auto nepozná, jestli chceš jet rychleji oprávněně nebo ne, to je tvoje rozhodnutí. Máš svobodu se rozhodnout a pak za to rozhodnutí nést odpovědnost.
Přesně tak. Dopravní předpisy, když budu chtít, nemusím respektovat (jedno z jakého důvodu), ale vystavuji se pak postihu ze strany Státu/Policie. Kdežto tenhle systém mi bere právo volby a to se mi nelíbí. Já ho v autě prostě nechci, protože je to omezení mé svobody.
Big brother v dutých hlavách europoslanců, kterak ovládat lidi a natlačit je v rámci všeobecného dobra do autonomních vozidel a ještě za to zaplatí své těžce vydělané peníze.
Tak s tím ať jdou do míst, kde slunce nesvítí :yes:
Dobre to musim Karle souhlasit.
Vezmeme si nejaky zlocin, treba vrazdu.
Ja se na to koukam tak, ze je to zakazane (samozrejme krome valky v sebeobrane apod. i tady jsou vyjimky)
Ty se na to koukas tak, ze mas svobodu vrazdit, jen je vykoupena pobytem v base.
Je to trochu jiny pohled na svet nez ten muj, ale musim s tebou souhlasit, oboji je pravdive.
Proste si prejes mit moznost porusovat zakony (a rikas tomu svoboda).
Podle me to je otazkou co presne si predstavujes pod pojmem svoboda - me ucili a ja se s tim ztotoznuji, ze svoboda jednoho konci tam, kde zacina svoboda druheho.
To tedy omezuje vyznam slova svoboda, protoze podle teto definice nemas svobodu porusovat zakony.
Ale no tak, to už taháš do extrému. Bavíme se o řízení auta, ne o vraždění.
Ale když si s tím začal - bylo by správné dát lidem např. čipy a každého dokonale sledovat, jako cenu za snížení počtu vražd? Takovými bohulibými důvody jde ospravedlnit ztráta všech svobod. Já s tím nesouhlasím. Jsme jako lidé tvorové nedokonalí a zcela jistě, bez nejmenších pochyb, tedy s absolutní jistotou - tvrdím, že vše co jde bude zneužito.
No nevim jestli do extremu, podle me je to presne to, o cem byla rec.
Samozrejme je rozdil v rizeni a vrazdeni. Ale kazdy mame tu tlustou caru nekde jinde. V mem pripade nevidim zadny velky negativni dopad na tebe, kdyz ti nedovolim jet rychleji nez je povoleno. Naopak si myslim, ze tim muzeme zachranit mnoho zivotu.
Samozrejme s temi chipy by se mi to urcite nelibilo.
Na druhou stranu je skoro jiste, ze az technologie pokroci, pujde to zcela bez chipu (ono se to deje s mobilem a CCTV, rozpoznavanim obrazu uz ted).
Takze tomu problemu se nevyhnes, je to nevyhnutelna technologie a proto si myslim, ze se musime soustredit hlavne na to, kdo kdy jak k temto informacim ma pristup a neautorizovany pristup drsne postihovat.
Asi není v obecné rovině špatné, když nebudu moct porušovat dopravní předpisy. Ale dosáhnout toho čistě čtením značek není reálné.
Ty na to koukáš tak, že totální ztráta soukromí/svobody - čipy - jsou otázkou času a jen je potřeba technicky minimalizovat rizika zneužití.
Já na to koukám tak, že nechci být vařenou žábou, čip do mě dobrovolně nikdo nedostane a možnost minimalizace rizika zneužívání je minimální.
Nojo ale vsimni si, ze ono uz to odznelo a nikdo do tebe ten cip cpat nechce.
Bohuzel je to proto, ze to vsechno v pohode zvladaji bez bez chipu uz dnes. :-(
Ty jsi fakt dobrej oddíl. "Musíš mít pádný důvod"... ne, nemusím. Tuhle hovadinu v autě nepotřebuji a nechci, dovedu jezdit přiměřenou rychlostí i bez ní. Nikdy nepochopím lidi, kterým vyhovuje, když nad nimi stát 24/7 drží bič ve jménu všeobecného blaha. Co to bude příště? Permanentní dozor přes e-call a GPS, kterému se budeme zpovídat za každé překročení rychlosti, projetí zákazu nebo špatné parkování? Tobě by to patrně přišlo ok, mně ne.
Tak se mi to libi, konecne to ma nekdo v hlave sporadany a vi o co jde a co se resi.
V tomto konkretnim pripade mas sice jiny nazor nez ja, ale naprosto te respektuju.
Je pravda, ze v tomto pripade je to vazne velice blizko tomu, ze nad tebou nekdo drzi bic. Bohate mi to staci tak, jak je to uz dnes. Ale zas mi nikdo neprejel dite nekde ve meste jen proto, ze zrovna spechal...
Proste demokraticky zvolime jednou za par let sve volene zastupce a oni to za nas rozhodnou. Nekdy ve tvuj prospech, nekdy v muj, takhle to tady realne funguje.
Už nyní existují případy, kdy mohu jet naprosto legálně vyššími než povolenými rychlostmi nebo pod vlivem alkoholu. Je to ohrožení života. Jednou jsem už takto vezl známého - těžký cukrovkář po hypoglykémii. A jak si systém poradí se zapomenutými značkami nebo když silničář dá omezení na rychlost, kvůli opravě ale něco dělat začne až za týden?
Presne z toho duvodu si myslim, ze budou muset ponechat moznost deaktivace tohoto systemu. Ale opet se na soucasnych zakonech nemusi menit vubec nic.
Zapomenute znacky budou urcite problem. Ale taky to zpusobi, ze za to silnicar dostane pokutu, protoze si lidi budou stezovat.
To uz v zakone je, pokutu dostavaji uz nyni viz. policajti na dalnici co tam dali osmdesatku, aby mohli namerit, to se stalo a delat to nesmeji a byly z toho postihy.
Takze si daji silnicari pozor a prestane se to dit tak casto, coz je jenom dobre.
A na čo je dobrý systém,ktorý si beztak hneď každý deaktivuje? Už len obyčajné predbiehanie by s týmto systémom mohlo byť smrteľne nebezpečné. Nie, je to absolútna kravina, rovnaký nezmysel ako autonómne auta.
V podstate je ted ten nejlepsi moment jit koupit BMW 340i, posledni poctivou zadokolku s benzinovym trochu ziznivym sestivalcem (ja vim novy je 4x4 ale funguje to jak zadokolka).
A to si nechat dalsich 20 let a uzivat si, ikdyz samozrejme postupne za to budete platit vyssi a vyssi dane.
a este sa popritom vysmiati tlapkame po pleci .. dnesny svet ozaj nema chybu ... a pockajme este ked pride povinne autonomne vozenie sa... zda sa ze sloboda jazdy je coraz vzacnejsia.. tak si ju vazme kym o nu neprideme uplne lebo svet aut uz coskorouz nikdy nebude taky ruzovy a dokonaly ako si ho pamatame z nasich mladsich cias ...zlate 90 roky... jo panecku... tie auta hudba filmy ... a aj priroda este nebola tak znicena ako dnes.... vsetko bolo na tak nejak na pomyselnom "vrchole" ... zaroven este ziadne preludnenie planety ... panecku keby tie roky trvali vecne ach jo :*) .. lebo posledne desatrocie uz neskutocne klesame...
Jednou jsi pertrolhead, kterému vadí downsizing, dnes zase hájíš planetu a přírodu, jednou máš rád korejce, pak si koupíš VW.... člověče, máš nějaký konzistentní názor ? >:-[]
moja konzistentnost je prave v nekonzistentnosti ... ;-) .. aneb vravi sa tomu vsestrannost ;-)
tak bakalarku som ti spominal ze som robil svojho casu o hlukovych emisiach strojov a ich vplyvov na ZP.... v tomto som ekolog vlastne.. aj ked technik ale ekolog --takze ked stroj tak ekologicky... ale taky nejestvuje ze jo.. tak aspon hybridne niro ako to mensie zlo by som bral >:D:*)
obrazne: radsej 10 kvalitnych vacsich motorov ako 30 hypermodernych malickych s rovnakou celkovou cenou ktore vydrzia len tretinovy cas voci tym vacsim a zaroven odoberu planete 100 krat viac prirodnych zdrojov ako tie vacsie motory... toto proste nie je udrzatelne ani setrne .. lenze takto do prave dnes funguje.... ideme sami proti sebe.. tym padom ku dnu padame este rychlejsie ako si myslime hoc na papieri "neskutocne setrime" a sme superekologicki a krasne vysmiati ... ale tak clovek ako taky vzdy pozeral na "momentalne uspokojenie" a nie dlhodobe zapezpecenie .. je to v genoch cloveka ako takeho zrejme... co uz ... inak to nejde vysvetlit
Jak víš, že malé motorizace vydrží méně ? Podívej se, že se po pár kilometrech rozpadají a rozpadaly i velké víceválcové motorizace...
Právě, že ta udržitelnost je dost aktuální téma, akorát si ji každý představuje trochu jinak... obecně vzato, žijeme ještě v době, kdy je vše celkem fajn, bylo hůře a je jen na nás, jestli zase bude, nebo to v nějaké udržitelné míře takto budeme vést dál.
nejde len o motory aut ... proste setri sa vsade... uz ani tie halusky zo salasa nechutia tak jedinecne ako kedysi.. rovnake kupim u nas ako polotovar v markete ... obklopujeme sa cim dalej tym menej kvalitnymi vecami ktore zaroven musime menit 3 krat castejsie ako tie predosle kvalitnejsie produkty ... takto ale planetu coskoro fakt vybielime az bude uplne na kost.... to plytvanie zdrojov ake vidim vsade na okolo je proste hrozne... toto nie je udrzatelne ver mi
rovnako dnes musis zjest 3 rajcata aby si mal tolko vitaminov ako v jednom jedinom rajcati od babicky este vypestovanom v 90 rokoch bezne v zahradke ... zijeme proste uz na kvantitu ale nie kvalitu ktora mi pride dolezitejsia pre zivot ... rovnako kvalitne pody s obsahom selenu a inych dolezitych mineralov a stopovych prvkov su defakto zastavane priemyslom coraz viacej .. pripadne su od priemyslu kontaminovane .. a potom sa cudujeme ze to co vypestujeme uz nema ani chut... ani farbu.. a vitaminy uz vobec... ale hlavne ze toho mame na kila a biznis frci ( lebo ved neznaly clovek to aj tak vsetko samozrejme kupi a este pojde vysmiaty jak dobre nakupil ) ... cele zle... hawking mal pravdu... este 200 rokov to zem nejak potiahne a potom ... potom som rad ze tu uz davno nebudem
To je jen o snaze vydělat, kdyby dříve byla ta výrobna na halušky, tak ji od nich taky polovina restaurací koupí. Mne příjde, že naopak je dnes obrovský výběr. Všchno si můžeš koupit i když jsi z nejnižších sociálních vrstev, jen to nebude tak kvalitní.
Vezmeme si popořadě pár oblastí a zkus se nad tím zamyslet:
Elektronika : Dříve počítač byl kvalitní, ale dal si za něj 50 tisíc a pod to už moc na výběr nebylo, dnes si koupíš počítač za 5 tisíc, sice ti nevydrží dlouho, ale když za něj dáš 50 tak ti nějaký ten pátek vydrží... a dnes nemusíš dát ani těch 50, za 25 už to je slušná věc, tzn za polovinu ceny toho, co stál dřív.
Mobily - stejná situace, stejně jako televize, a vše ostatní
Auta : Dříve stála Felicie 250-300 tisíc a nějaké slušné-průměrné auto stálo 500-600. Dnes auto na úrovni Felicie bez výbavy koupíš kolem 200 tisíc a to slušné klidně kolem 400-450, bude výkonnější, vybavenější, bezpečnější, než cokoliv dřív za tyto peníze.
Jídlo:
Tady to platí snad nejvíce, v našich zemí si sváču koupíš za 10kč, nekvalitní, ale koupíš, dostaneš salám, šunku, sýr, pečivo... no a pak si můžeš koupit sváču za 200-300kč, když chceš, dostaneš výrobky kvalitní, ale připlatíš si za to. V gastronomii a elektronice je ten vývoj vidět nejvíce.
Takže doba je super, je obrovský výběr, je všeho dostatek.
tak aspon ty dnes este si optimista.. zavidim ti >:D:yes:
PS: neboj.. tie ceny aut pojdu opat hore... s prichodom elekta a hybridov nam priemerne ceny stupnu... napriek tomu pevne verim ze nejake to sikovne elektro velkosti golfa za 20 tisic eur pojde casom ( uz teraz opat sporim D: ) ... ludia si ale aspon auta zacnu viac vazit a hadam aj bezpecnejsie tym padom jazdit... a nebude sa uz autami ( a teda aj prirodnymi zdrojmi ) tak plytvat ako dnes [odkaz] ... takze aj nejake vyhody tu vidim ... ja ale chcem hybrida.. ciste elektro v dohladnej ( 10 rokov ) dobe urcite nie
To opravím, ty ceny aut již jdou nahoru. Srovnej ceny starých a nových generací např. Focusu, Fiesty, Kie - Ceedu, Ria ...atd. Do minulé generace ty ceny buď stagnovali nebo šli dolu, ale s novou generací jde vše nahoru. Ani né tak kvůli povinným asistencím, to je víceméně software s nákladem na vývoj, který se v množství aut rozpustí, kdy samotné čipy jsou za pár korun, ale hlavně kvůli motorům.
Nejdem polemizovat nad tym, ci je taketo obmedzenie OK alebo nie OK.
Skor sa zamyslam nad tym, ako problemy vyrobcov cakaju a hned ma napadaju dva celkom velke.
1) roznorodost predpisov o obmedzeni MPR
U nas sa lokalne obmedzenie rychlosti konci za krizovatkou.
Ale napr. v Rakusku je kazde odmedzenie rychlosti ukoncene dopravnou znackou (napr. na zaciatku useku je znacka MPR 70 km/h a na konci useku je znacka koniec MPR 70 km/h, alebo ina MPR).
Teoreticky si viem predstavit, ze v systeme budu naprogramovane pravidla pre vsetky krajiny EU, ale bude to pekny bordel.
2) zabudnute ukoncenie obmedzenia MPR
kazdy sa uz zrejme stretol s chybajucou znackou konca znizenej MPR pri roznych obmedzeniach. To bude zuzo ist mimo mesta 50 km/h niekolko kilometrov po najblizsiu krizovatku, lebo cestari pri oprave zabudli na znacku konca obmedzenia. Alebo podobne na dialnici 80 km/h ... To bude este vacsi bordel.
Takze predpokladam, ze system sa bude dat vypnut a teda to skonci tak, ako skoncil START-STOP s
Já jsem ve Francii schytal 2 antiwarpy, kamery mne zachytily bohužel ještě dřív než jsem stihnul přeskočit do hyperprostoru. Potom jsem zavolal pár Jediům co nosí žluté vesty a oni většinu těch antiwarpových radarů rozmlátili.
Nebude to ako doteraz, ze bude len svietit na cerveno obmedzenie na palubnej doske? V pripade autonomnej jazdy to uz bude znizovat rychlost, ale to by si autonomne auto pravdepodobne znizovalo aj samo.
dokoncenie prispevku :
Takze predpokladam, ze system sa bude dat vypnut a teda to skonci tak, ako skoncil START-STOP system. Vsetci to budu hned po nastartovani vypinat a vsetci budu nadavat na dalsie de*ilne nariadenie z dielne EU uradnikov.
casom opat presedlame na konske povozy... nic ekologickejsie totiz nejestvuje .... a byvat budeme v coraz mensich "jaskyniach" .. tak ako kedysi... vsetko sa nam raz vrati aj s urokami ... ;-)
Je vůbec technicky možné u auta s manuálním převodovkou regulaci provést?
Když pojedu mimo město 90km/hod na 6. rychlostní stupeň a náhle tam bude přenosná značka 30km/hod a já nepodřadím co nastane? To mi jako zhasne motor, nebo bude pouze blikat kontrolka?
Myslím si, že tento systém je proveditelný pouze u aut s automatickou převodovkou.
Dobrá připomínka. Nebo třeba situace kdy potřebuješ předejt a změní se rychlost. Technicky dost obtížně proveditelné. Logičtější bude když to systém jen zaznamená a strhne ti z účtu (protože hotovost už nebude) patřičnou pokutu.
Omezovat rychlost na základě čtení značek ? Umí si to autoři vůbec představit ? Co by to bylo za kvanta nových značek, které by se musely instalovat, aby to fungovalo ? Máme v zásadě rychlosti 130, 110, 90, 80 50 a 30. KAŽDÁ změna by musela být extra označena značkou.
Fungovalo by jedině propojení GPS s digitální mapou s informacemi o max. rychlosti. Pak vidím problém v aktualizaci.
Je toho mraky, např. i konec omezení za křižovatkou by vyžadoval další značku (Němci to už předběhli), třicítka u školy s dodatkovou tabulkou kdy a v jakém čase, bude to mít překladač? atd.
Čím dál víc začínám být přesvědčen, že si v příštích pár letech musím vybrat pořádné benzínové auto s manuální převodovkou a bez nesmyslných asistentů, a pak už mu jen dopřávat maximální péči.
Vidim to naprosto stejne. Takze auto v roce 2020 maximalne 2021 to jisti a pak s nakupy konec. Dokud nam nezakazou ty budouci veterany pouzivat. Pak nezbyde nez je bojkotovat nebo auta po technicke vzdy cracknout.
Jo oni ti ty peníze dají, budeš muset ale splnit řadu jejich podmínek. Je to úplně jednoduchý, taky jako s Norskými fjordy, prachy dostaneš když děláš co ujetí Norové chtějí a považují za jediné správné.
Já to nechápu, má jít o radar bránící kolizi nebo vyloženě vynucování rychlostního limitu podle značky? Mám už třetí auto se čtením značek a nefunguje to ani zdaleka spolehlivě. Je to fajn pomocník, typicky v tunelu Blanka když si nejsem jistý zda je regulace na 70 nebo 50 km/h. Ale jinak v terénu to někdy nepřečte, nebo občas naopak přečte nesmysl. Co je typické a co mi dělají snad všechna auta, že to čte z kamionů tu jejich samolepku, takže velmi často jedu městem a dle asistenta můžu jet 100 km/h.
Celá logika omezení auta (obecně) na základě nějakého předpisového údaje je absolutní nesmysl. Radar + nějaké zamezení kolize chápu, ale tohle ne. Mimochodem ani Google nemá 100% rychlostní limity a tak bych mohl pokračovat.
Takže nevím jak tohle chtějí zařídit. Zní mi to jako, že když zakážeme auta, tak vyřešíme příčinu autonehody. Nebo mi něco uniká?
pocet dopravnyc nehod sa znizi o 7%... a pocet porodov v aute o 1500%... a obcania EU budu kazdy novy januar nutene manifestovat na namestiach s transparentami “vivat matrix!!!” “we love oligarchs!” ... no jo
U takovýchto úvah si vždy vzpomenu na nepoužitelnost adaptivního omezovače u Forda. Teoreticky dobrá věc, automaticky čte dopravní značky a nastavuje omezovač na aktuální max rychlost + přednastavená tolerance.
Jenže to by musel umět dané omezení zrušit s každou křižovatkou, popřípadě na dálnici 300m za posledním značením / strojem údržby. Nesměl by číst falešné značky (například na přívěsných vozících nebo návěsech kamionů).
Třešničkou na dortu je systém čtení dopravních značek co mám v Priusu. Kousek od domu máme v obci most se značkou max. 11t. Prius mi tam pokaždé nahodí 110kmh... v obci...
To ma prekvapuje, lebo Renault číta značky bez chyby. A keď nie je značka, berie asi údaje z navigácie (a tam už chyby sú). Niekedy sú aj rôzne poškodené značky a prečíta. Jedine nevie prečítať za jedným tunelom svetelnú značku hore, že koniec obmedzenia. Nie je to bez chyby, ale bežné značky číta.
Schválně jsem si našel originál návrhu (a je to pouze návrh!) a jak jsem předpokládal, tak systém nezakazuje jet 90 mimo obec a pod. Může ho řidič kdykoliv ignorovat. To by ale místní "novináři" a "diskutující" museli hledat fakta a ne jen líně a populárně nadávat na EU.
Presne tak, už ten obmedzovač dávno máme, keď ideme rýchlejšie, ako je na značke, značka sa sfarbí na červeno. Teraz to bude mať povinne každý. Plus bude podľa toho asi fungovať adaptívny tempomat. A autonómna jazda. Ale neviem si predstaviť automobilku, žeby pustila autonómne auto jazdiť za oficiálnym limitom. Ešte len bude sranda.
Dobre, takze to chapu jako lobobani za vyrobce zarizeni omezovace. Protoze pouze vystrazna ikona na palubce nic nevyresi, protoze ji budou stejne vsichni ignorovat.
Preco by nie, su aj dolezitejsie veci, ako sledovat len znacky a rucicku tachometra. V cudzom prostredi clovek nikdy nema za kazdych okolnosti absolutny prehlad.