TEST Škoda Enyaq Coupé 85x Laurin & Klement – Třešnička na dortu
Spolu s loňskou technickou modernizací svého prvního svébytného elektromobilu Škoda představila též nejluxusnější výbavovou linii, která nese tradiční jméno zakladatelů mladoboleslavské automobilky.
Design, interiér
Škodu Enyaq s výkonnějším zadním elektromotorem APP550 s 210 kilowatty z továrny Volkswagenu v německém Kasselu jsme si na Auto.cz představili již několikrát. Vedle prvních jízdních dojmů z prosince loňského roku jste si již mohli přečíst také test nejsilnějšího provedení RS, jehož výkon stoupl z původních 220 na aktuálních 250 kilowattů. Tentokrát se zaměříme na další novinku, která se ovšem týká výbavy.
Škoda totiž i u svého prvního svébytného (a po Citigoe iV druhého sériového) elektromobilu představila výbavový vrchol Laurin & Klement, který byl koncem loňského května vlastně prvním zvěstovatelem výše zmíněných technických změn.
Vedle toho enyaq dostal také přepracovaná multimédia s jinak rozvrženým prostředím a možností manuálního předehřevu trakčního akumulátoru (ten automatický se v případě potřeby sepne při zadání nabíječky do integrované navigace). Tohle jsem ale shrnul již v testu Enyaqu RS, pojďme se tedy podívat na specifika vrcholné verze L&K.
Výše než RS?
V případě nejlépe vybaveného modelu se dostáváme na stejnou cenovou hladinu jako sportovně laděné provedení RS. Klasická Škoda Enyaq 85x s pohonem všech kol tudíž startuje na 1.644.900 Kč, za SUV kupé si připlatíte 60 tisíc korun. Zadokolka je v obou případech o sto tisíc levnější. Výkonový hendikep ve srovnání s RS (210 vs. 250 kilowattů) Enyaq Laurin & Klement vyvažuje mnohem bohatší standardní výbavou.
Vedle specifického předního a zadního nárazníku se od ostatních stupňů odlišuje standardními předními sedadly s odvětráváním a masážní funkcí, exkluzivním šedým metalickým lakem Graphite, automatickým parkováním s možností uložení parkovacího manévru, panoramatickými parkovacími kamerami a koženým čalouněním interiéru ve dvou barevných verzích: černá a béžová Shell.
Nepřímá konkurence v podobě Tesly Modelu Y Long Range s pohonem všech kol, výkonem 378 kilowattů, stovkou za pět sekund, avšak horší výbavou i zpracováním aktuálně vyjde na 1.310.400 Kč i se všemi administrativními poplatky a dopravou.
Právě s americkým SUV enyaq svádí lítý boj o nejoblíbenější elektromobil na českém trhu. Za první letošní čtyři měsíce si škodovka připsala 306 registrací, tesla o pouhých sedm méně.
Zmíněná světlá kůže Shell příjemně prosvětluje jinak tmavší interiér. Pomáhá tomu i prosklená střecha, která je u modelu Coupé ve standardu pro všechny Verze. Čalounění je ovšem docela háklivé na ušpinění, třeba od džínů, takže vyžaduje větší péči. Na druhou stranu za slunečného počasí neakumuluje tolik tepla, takže vás nepálí do zad a hýždí. A když už ano, můžete si zapnout ventilaci předních sedadel a pustit si na teplo chladný vzduch. To ostatní verze Škody Enyaq neumějí.
Specifika verze kupé s nízkou linií střechy v zadní části se u elektrické škodovky nijak zvlášť negativně nepodepisují na nabídce prostoru pro cestující v druhé řadě. Ano, klasická karoserie je vzdušnější, místa nad hlavou ale máte dostatek také u zkoušeného provedení, které do zavazadelníku pobere o něco méně nákladu 570-1610 vs. 585-1710 litrů). Takže rozhodování mezi konvenčním SUV a jeho derivátem Coupé je čistě individuální záležitost.
Motor, jízdní vlastnosti
Nový zadní elektromotor je sice výrazně silnější než dosud (210 versus 150 kilowattů), systémový výkon čtyřkolky se ovšem zvýšil pouze ze 195 na 210 kilowattů. Maximální výkon je přitom nadále dostupný pouze po omezenou dobu a jen za určitých podmínek. Jako dosud jej máte k dispozici pouze po dobu až 30 sekund, přičemž teplota vysokonapěťového akumulátoru se musí pohybovat v rozmezí 23-50°C a jeho úroveň nabití dosahovat více než 88 %. Jinak máte pod pravou nohou o něco nižší čísla (přesné hodnoty nejsou k dispozici).
Dynamika modelu 85x se díky posílenému pohonu dostala na úroveň staršího RS. Akcelerace na 100 km/h v porovnání s původním 80x trvá 6,6 sekundy místo sedmi sekund, maximální rychlost je posunuta z dřívějších 160 na 180 km/h. Enyaq profituje z téměř okamžité reakce na sešlápnutí akcelerátoru, v tom jsou elektrická auta skutečně návyková. Zvlášť v době otupování reakcí spalovacích motorů, na což jsou experty zejména u Audi. Také proto jejich špičkové SUV SQ8 s osmiválcem 4.0 TFSI v nižších otáčkách nereaguje tak bryskně, jak bych doufal.

Ač těžké (minimálně 2155 kilogramů), je elektrické SUV kupé v běžném provozu velmi příjemně svižné. Předjíždějí je díky tomu hračka, stejně tak vyplňování mezer v hustém provozu. Člověk si na tuhle charakteristiku rychle zvykne a elektromobil částečně vezme na milost.
Jízdní projev je v mnoha ohledech vlastně velmi podobný tomu v Enyaqu RS. Sportovní derivát je sice logicky temperamentnější, jinak ale mezi oběma modely hledat větší rozdíly marně. Oba vozy dokonce měly totožně velké disky s 21 palci a pneumatikami 235/45, takže i cestovní komfort byl prakticky totožný.
To znamená, že si i navzdory rozměrným a těžkým kolům si Škoda Enyaq obecně zachovává klid i na velmi rozbitých silnicích. Ostré rány od zavěšení se téměř nekonají, v tomhle jsou tuhé elektromobily skvělé.
Po modernizaci se verze s pohonem obou náprav dočkala vyššího dobíjecího výkon až 175 kilowattů (stejně jako u RS), dojezd se v závislosti na konfiguraci prodloužil až na 576 kilometrů. Opět se jedná spíše o virtuální vzdálenost, ta reálná bude minimálně o deset procent horší. Čtyřkolka nebude tak úsporná jako provedení s jedním elektromotorem vzadu, proto počítejte se spotřebou okolo 20 kWh/100 km. Jarní teploty okolo 20 stupňů, předvídání provozu a dodržování rychlostních limitů ovšem odběr elektřiny srazí klidně o více než 10 %. Spolu s rekuperací se pak pěti stovkám kilometrů přiblížíte i s Enyaqem 85x. To už jsem ostatně zmiňoval u varianty RS, která je modelu 85x velmi podobná.
Závěr
Ze sedadla řidiče působí Škoda Eynaq 85x jako luxusnější sourozenec dříve testovaného RS s křiklavě zeleným lakem Mamba. Najít citelnější rozdíly mezi oběma modely je dost těžké, pokud tedy odhlédneme od karoserie a výbavy.
Tu má linie Laurin & Klement bohatší. Líbí se mi hlavně ventilovaná přední sedadla, která jsou u kůže (i té světlé) kvůli stále většímu počtu horkých dnů téměř nutností. Stejně jako u RS zmíním vysokou cenu. V Německu můžete mít za dva miliony výrazně větší, luxusnější a výkonnější Cadillac Lyriq s velmi bohatou standardní výbavou. Ani Laurin & Klement sice není skromný, třeba za tepelné čerpadlo bych si ale v téhle cenové relaci už 30.500 korun připlácet nechtěl.
Právě cenu pak beru za asi největší minus. Ačkoliv se kvůli inflaci zdražovalo napříč ekonomikou, v automobilovém prostředí se cenová hladina zvedala snad ještě výrazněji (zvlášť v případě značek z koncernu Volkswagen).
Pokud se však dokážete dostat na nižší částky, případně peníze tolik neřešíte, bude vám Škoda Enyaq skvělým parťákem. Dokázala se totiž přiblížit ideálu elektromobilu, aniž by ztratila kvality, které jsou automobilkám s dlouholetou tradicí vlastní a které jejich novodobí konkurenti zatím v takové míře nabídnout neumějí. Tím myslím například klasickou prodejní a především servisní síť, jejíž kvalitu oceníte až ve chvíli, kdy to nejvíce potřebujete.
Nejlevnější verze modelu | 1.324.900 Kč (85/210 kW Enyaq) |
Základ s testovaným motorem | 1.524.900 Kč (85x/210 kW Clever) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.704.900 Kč (85x/210 kW Laurin & Klement) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.764.788 Kč (RS/250 kW 4x4) |
Plusy
- Jízdní komfort
- Dostatečná dynamika
- Slušný reálný dojezd
- Prostorný a kvalitní interiér a bohatá základní výbava
- Svižná multimédia a ergonomie
Minusy
- Vysoká cena
- Panoramatická střecha nejde kompletně zastínit
