Slováci ode dneška už nemohou žádat o dotaci, takzvané šrotovné. Peníze měly podle dřívějších informací vystačit na podporu nákupu více než 22.000 vozů.
Nekdy bezi cas strasne rychle. Je to sotva mesic, co se tu davy diskuteru navzajem ujistovaly, ze o srotovne bude minimalni zajem. Protoze kdo ma 10 let stare auto ? - pry socky a ti rozhodne nemaji na nove. No hosi, tentokrat na potvrzeni nemusime cekat ani mesice - opet jste se sekli.
20tisic aut prodanych za tri nedele. Statni rozpocet v plusu a struktura zakazniku ? - v nemale casti lide, kteri by o koupi noveho auta vubec neuvazovali. Jinymi slovy starosti, ze po zkonceni srotovneho nastane drtivy propad jsou liche. Stat utratil 1 miliardu (30tis je cca okolo 10ti% ceny prumerneho auta kupoveneho v teto akci), na DPH dostal obratem 2 miliardy zpet (19%) a 8 miliard (zbylych 80%ceny auta) byl penize, ktere soukromi investori nalili do skomirajiciho automobiloveho prumyslu. Tim vlastne znasobili statni protikrizove penize, a zaroven statu usetrili nemale miliardy, ktere by jinak musel zaplatit bud za pomoc krachujicim automobilkam nebo naopak na podporach v nezamestnanosti propustenym delnikum. Tomu rikam opravdu ucinne az zazracne protikrizove opatreni. Ktere ze "standardnich" opatreni to dokaze??? Ideologie je spatny radce, zdravy selsky rozum opet zvitezil.
Přesně tak. Jen dodávám, že tato krize je z velké části i krizí důvěry a ekonomické subjekty se chovají naprosto jinak než "normálně", proto je nutné na toto opatření reagovat taky "nenormálně" a hlavně rychle. Kecy politiků o investicích do infrastruktury, vědy, výzkumu a podobné nesmysly, které mají vyvést zemi z krize jsou k ničemu v tomto krátkém - řekněme ročním, či dvouletém období. Tyto oblasti by měly mít stálou podporu, nehledě na kapacity stavebních firem, vysokých škol atd. To, že se někde začne stavět dálnice(povolení, výběrovky...atd atd a pak tam stejně naběhne zahr. firma s polovinou UKček, který tady těch peněz moc neutratí, nemluvě o neefektivně - úplatky atd.- vynaložených prostředcích). Např. za mistrovství v Liberci mohlo být šrotovné pro zhruba 50tis aut.
No ved. Navrhujem srotovne este na bicykle, pracky, kalkulacky....:-D....ak je to take vyhodne. ...Az kym by peniaze stacili. Snad len to by ukazalo tym zaslepencom, ze to nebola investicia, ale strata.
Minister Jahnatek potvrdil..... Povedal! a nie potvrdil! Minister Harabin hovori o zlepsovani sudnictva, minister Kalinak o tom, ze Hedvigovu nikto nenapadol. Sam premier hovori, ze si nevsimol neznu revoluciu. Ak by sme mali vynasat sudy len na zaklade vyjadreni ministrov tejto vlady, tak o to skor trvam na svojom. Nastastie ma v tom podporuje aj jednoducha (!) matematika. ;-) >:D
podstatne je, ze ty si len nastrocny diskuter, drzitel patentu na vsetko. A kde nerozumies veci, tam utocis. Ale to je v Tvojom veku bezne, aj ked nie nutne.
lorenzlubos: neviem preco si prisiel vyskakovat, ked nechapes zakladne logicke veci.
Srotovne na pracky? a naco by asi tak bolo? pracku si mozes doviezt odkial len chces, a stat ti nema ako dokazat, kde si ju kupoval.
Cize keby bolo srotovne na chladnicky a pracky, kazdy co by chcel zlavu na novu, a zaroven by nechcel vyhodit tu co ma doma (este funkcnu) tak by isiel najprv do Rakuska na smetisko a nejaku by si doviezol. Alebo by ich nejaky podnikavec doviezol plnu dodavku. Chapes preco je to ine, nez srotovne na auto?
...nechapem. Ale problem nebude vo mne. Argumentovalo sa tu nastartovanim ekonomiky a nie vymenou autoparku. Toto bolo vraj "protikrizove" opatrenie a nie "bezpecnostne" a pod. Datum vyroby a min. dlzka vlastnictva bola dana, aby sa pomohlo (?) tym, co to skutocne potrebuju (co ale netrafilo ucel, lebo je to cele na hlavu a nelogicke). Ekonomiku nemali rozhybat datum vyroby, ani dlzka vlastnictva! Takze si to pleties trosku Ty ;-)
Ľudia by si za tie peniaze kúpili niečo iné, potrebnejšie.
Navyše sa takto likvidujú autá, ktoré by ešte mohli niekomu slúžiť.
Keď je to taká skvelá idea, prečo štát nedá šrotovné na všetko, čo zničíme? Veď tie peniaze sa mu vrátia na DPH a podporí príslušné odvetvia - teda všetky.
Zdravý sedliacky rozum vie, že ničením sa nič, ani ekonomika, dopredu neposunie. Knižne to popísal už ekonóm Bastiat pred 160 rokmi v knihe Čo je vidieť a čo nie je vidieť.
Iste. Takže je lepšie, že ľudia zošrotujú starého žigula, ktorého vytiahnu 2x do roka a kúpia Thaliu, ktorú tiež vytiahnu 2x do roka. Smutné je, že tie peniaze šetrili na opravu baráku, ktorý používajú 365 dní do roka. Paráda! :yes:
Evidentne "ušetrili" 2000 €...
Sú tisíce lepších investícií ako kúpa auta, pokiaľ staré stále slúži. A ľudia by tie investície aj uskutočnili. Niektoré hneď (tí, čo si brali pôžičky a lízing), iné neskôr (tí, čo na niečo šetrili, no teraz to už nekúpia).
Ale prišlo "šrotovné" a Slovač, ktorá si pre 5 korún dá aj koleno vŕtať, sa radšej zadĺži na 10 rokov - navyše v čase stagnujúcej ekonomiky a hroziaceho prepúšťania - akoby mala prísť o údajných 2000 €.
Lenže auto stojí 6000 € a tých 4000 € z rodinného rozpočtu prosto bude treba vyčleniť.
Počuj a ty kde chodíš do školy? Ľudia nie sú * a spočítajú si dve a dve. Vy ste sa s lorenzom našli...
Takže štátny príspevok v konečnom dôsledku ľudí čo na to skočili ožobračuje. Čo je toto za štát, samá zlodejina...
Tvrdíš věci, který si jen myslíš a vydáváš je za fakta. Jak můžeš vědět, že si auta koupili jen lidé, kteří šetřili na opravu baráku? Mohli si je koupit právě lidé, kteří peníze jen šetřili "pod polštář". Tito lidé právě brzdí ekonomický rozvoj "sezením na penězích".
Sedenie na peniazoch je pravo. Je absurdne nazyvat tychto ludi brzdou ekonomickeho vyvoja. Omnoho viac pribrzdi ekon. vyvoj ten, kto sa zapricini o vstup do vlady alebo parlamentu takym ludom, ktori nerozumeju ekonomike a slubuju od statu vsetko mozne. Auto je velmi zlou investiciou, prakticky sa nejedna ani o investiciu (pokial priamo nim nezarabame). Peniaze pod vankusom stracaju hodnotu, ale omnoho (!) pomalsie ako investovane do auta!!! (s vynimkou pripadu, ktory som uviedol).
toto som uz pocul od nasich uzasnych ekonomickych analytikov (ci skor analnitikov) ktory najlepsie predpovedaju to co sa uz stalo. vraj by sme tych 19% dostali aj tak cez ine tovary. trochu mi to pripomenulo mikroekonomicke teorie jednej mladej asistentky na ZU spred 12tich rokov, ked som nedostal zapocet, lebo som povedal, ze tie poucky nie su veda, ale niecie zbozne zelania a mylne subjektivne predstavy. ono totiz pochybujem ze niekto kto ma nasetrenych 4000EUR a spolu so srotovnym sa rozhodne pre nakup thalie, loganu ci ineho lacneho priblizovadla by ich v nasledujucom roku alebo dvoch hodil cele do inej spotreby. co by sa to asi tak nakupil ? plazmu do kazdej izby ? s touto podporou sa rozhodol mat lepsie auto, bez nej by ich setril dalej na nieco ine. tento argument ze by sme to aj tak dostali na DPH ineho tovaru je jeden z najtrapnejsich.
PS : este dodam, ze okrem podpory automobiloveho odvetvia sme sa zbavili 22tis. starych aut a prakticky sa to da povazovat za akciu obnovy prestarnuteho vozoveho parku podporeneho odpustenim DPH.
DPH ne z jiného zboží! DPH z těch samých aut ale rozložené v čase. Teď jej stát dostane hned, ale v důsledku se trh nasytí a potom bude potopa. To je největší demagogie o tom jak na tom stát vydělá.
Co se týče zbavení se 22tis. šrotu - to je určite super, nebýt toho, že se objevilo 22tis. nových osekaných holoaut s výkony ze 70tých let, které v normálních podmínkách budou dále neprodejné a budou se dalších 15 let placatět na Slovensku.
Na vysledky srotovneho jsme necekali dlouho. Narozdil od mistnich diskuteru, kteri tvrdili, ze to nikdo nevyuzije, vime uz po mesici, ze toho vyuzili mnozi. Co se stane po srotovnem, take uvidime do pul roku. Narozdil od mistnich diskuteru nezazijeme zadnou katastrofu. Ano, mozna prodeje ve srotovacich zemich castecne klesnou ale v nesrotovacich zemich uz pujde pomalicku hospodarstvi nahoru k normalnimu stavu. Narozdil od mistnich diskuzi je zivot docela nuda.
já se nezlobím. Co myslíš, co je skryto za formulací "dáme až XY, když prodejce taky zlevní"? Určitě tě nepřekvapí že už se objevují super edice kde jsou vyndaný ze základu nastavitelný volanty, stahování oken, centrály, rádia, klimy, ESP, hliníkáče, airbagy... Sleduju od začátku co frčí v Něměcku a je to přesně tohle. Samozřejmě s tím rozdílem, že v Něměcku je to 2. 3. auto do rodiny/pro teenagery, ale na Slovensku to tak asi nebude že ne?
už živo vidím predajcu škodovky ako v chorobnej snahe zarobiť so šróbovákom v ruke vyberá z fábie junior vodičov airbag..
nenechaj sa vysmiať
keď kúpi niekto na slovensku fábiu ambiente má tam to isté ako keby si si ju kúpil ty v česku, nie sú žiadne "šrotovné edition" (rentabilita tohto kroku by bola vzhľadom k veľkosti slovenského trhu určite enormná)
No seredne sa mylis... Stat na 1 auto prispel 1500 eurami. Za dph za takto predane auto vsak ziskal viac. Podla predbeznej hodnotiacej spravy, stat vyplati 33mil eur ako dotaciu, no na DPH celkovo vyberie cca 36,5 mil eur a na administrativnych poplatkoch (odhlasenie, prihlasenie vozidiel) dalsich 1,5 mil eur. Cize celkovy "zisk" z celej operacie je cca 5 mil eur. Toto sa moze zdat zanedbatelna suma, no tu skor islo o to, "donutit" ludi, aby tu miliardu Sk, na ktorej doma sedia, pustili do obehu a podporili spotrebu.
Je logicke, ze nase srotovne slovenskemu autopriemyslu nijak nepomohlo. Niekto ale spravne rozmyslal, ked podotkol, ze 98% produkcie automobiliek u nas sa predava v ostatnych krajinach EU a bola by od nas vypocitavost, keby sme ho nezaviedli aj my a len sa prizivovali na zvysenom dopyte vyroby na zapade. Pretoze bez urazky, ale toto robi Ceska republika - Skoda aj TPCA bezia na plne obratky vdaka zavediu srotovneho v Nemecku a ostatnych clenskych krajinach EU. Napriek vyhodam, ktore z toho pre CR vyplyvaju, CR nie je ochotna zaviest srotovne a len sa vezie ako cierny pasazier. Na tuto temu uz sa otvorene zacina hovorit aj v euro parlamente a ceski euro poslanci sa zacinaju citit trapne.
Jo pardon. U Vas to bylo vice nez v Cesku planovanych 30tis. Takze ta vyhodnost pro stat je trochu nizsi, ale jak sam pises, stale je stat v plusu jen na samotne DPH. 1500E je podle mne uz skoro dost. Jak vidime z obrovskeho zajmu 800-1000E by na motivaci bohate stacilo a vynos pro stat by byl vyssi. Jinak s tim barevnym pasazem mas pravdu.
No drápalíku, aby stát vydělal na DPH ty tvoje zmíněné 2 miliardy, tak by průměrná cena prodanýho auta musela být přes půl milionu, čemuž snad nevěříš ani ty.
U nás by byl příjem z DPH z prodeje 20 000 kusů aut při průměrné ceně auta 300 000 Kč (i to je podle mě ještě hodně) necelou miliardu. Navíc, třeba polovina z těch lidí by si koupila auto bez ohledu na šrotovné, takže stát by přišel jen o půl miliardy. Výdaje si vypočítej. Z toho plyne, že šrotovné je pro státní rozpočet ztrátová záležitost.
srotovne je podla mna velky zasah do trhu, ktory sa v tu ranu zacina chovat abnormalne.
vyhody:
1. predajcovia a distributori automobilov sa nabalia
2. podpori sa v vo velmi drobnej miere par slovenskych fabrik, ktore vyrabaju nejake suciastky do zahranicnych aut.
3. ludia, ktori uvazovali o vymene viac nez 10 rocneho auta, tato pdopora im prisla vhod (aj ked prave tychto ludi je malo)
nevyhody:
1. klesaju ceny jazdenych aut, autobazare idu do muky
2. serioznemu zaujemcovi, ktory auto (menej ako 10 rocne) potrebuje skutocne vymenit, naklady sa rapidne zvysia. svoje jazdene auto bud nevie predat, alebo ho musi predat za velmi nizku cenu, kdezto predajcovi aut zaplati cenu cennikovu.
3. kedze je zrazu vela srotu, jeho cena prusko klesa, lebo kazdy by sa ho rad zbavil. situacia je taka, ze srotoviska ak vobec srot predaju, tak jedine pod cenu. zosrotovanie jedneho auta stoji cca 250 eur, predajna cena ziskaneho srotu je cca 200 eur. nehovoriac o tom, ze pocas krizy sa srot velmi nevykupuje, kedze fabriky menej vyrabaju.
4. vacsina ludi, ktora kupuje tieto auta zo srotovneho, je skor nemajetna a minaju cele svoje uspory na kupu auta. ak sa zivitel takejto rodiny dostane na urad prace, kriza sa v slovenskych rodinach iba prehlbi.
5. asi 10% ludi berie uvery na tieto auta, kedze nemaju ani cca 5000 eur v hotovosti. uroky bank su velmi vysoke v tomto obdobi a nebonitny klient za celu dobu splacania takehoto auta preplati takmer 2000 eur, ale toto si asi nie kazdy zrata. auto so srotovnym sa na leasing vziat neda. co potom, ak tito nemajetni ludia nebudu vediet auta za 1-2 roky uz splacat?
6. ludia sa chovaju abnormalne, davy pred srotoviskami, davy v predajniach, niekolkomesacne cakacie lehoty... cisty socializmus.
ja neviem, ja tu skor vidim viac nevyhod, ako vyhod. cele toto opatrenie mi pride tak ako keby sme sli s bubnom na zajace.
ja som tiez uvazoval o vymene svojho starsieho auta, ktore pouzivam na podnikanie, ale po zavedeni srotovneho tato myslienka padla, kedze moje auto sa stalo z vecera do rana nepredajne a cennikove ceny aut su na slovensku najvyssie z celej EU, takze predaj moje za babku a zaplatit predajcovi o cca 100 000 sk viac len preto, ze nie som socka so ziugulakom, tak dakujem za take opatrenie.
Takže u nás sa akože za 17 dní, predalo 22k nových áut a rovnaký počet odovzdal na zošrotovanie? 8-s NEVERÍM! :no: Kde sú tie nové autá? Lebo objednať a kúpiť je DOSŤ veľký rozdiel! Odhliadnuc od toho, kde teraz asi fyzicky stojí tých 22k starých áut, by ma tiež zaujímalo, ako ich administratívne zvládli za ten čas odhlásiť! Taktiež je neuveriteľné, že naša byrokracia dokázala za taký krátky čas prijať a spracovať 22k žiadostí o štátny príspevok, keď oficiálnych 30 dní je často iba na smiech! Majte rozum, toto sa dá akurát na papieri...
Papír snese všechno, zvlášť když jde o prachy >:D Já myslím, že vynalézavost prodejců a šrotovišť ve spojení s možnými úplatky... Ale osobní zkušenost někoho ze šťastlivců by mě zajímala
Neplaš sa, to číslo nie je nijak horibilné, rozpočítaj tých 22 tisíc kusov na počet okresov a počet pracovných dní, ak chceš, tak aj pracovných hodín a zistíš, či to bolo možné aspoň teoreticky zvládnuť:
22.000 : 79 : 17 : 8 = 2,05
To znamená v ideálnom prípade by na každom okresnom úrade museli vybaviť asi 2 žiadosti za hodinu počas 17 dní. Niekde možno vybavili jednu, alebo žiadnu, a niekde 10. Ale čísla vyzerajú byť docela reálne.
Takto to vyzerá realizovateľne. ALE! Zo 17 dní boli 4 víkendové, okresné úrady tiež nemajú stránkové dni kedykoľvek (Po-8hod, St-8hod, Pi-4hod), t.j. už 4,9/hod a o rovnomernom rozložení veeeľmi silno pochybujem...
Tak ako to napisal klaudius a seqray. Naozaj sa to zvladnut da a neni to sci-fi. Ja osobne poznam na vychode slovenska predajcu citroen, ktory za jediny tyzden predal 60 aut!!!!!! ano jeden predajca v jednom nie velkom a ani nie malom meste. Vynasob to viacerimi predajcami (relativne) aj znackami a cislo bude znesitelne. No pravda je, ze vsetky auta sa predali prvy tyzden a napr. C2, C3 nekupis!!! tak idu auta na objednavku, to ze 22 tis. aut sa fyzicky odovzdalo nie je pravda, ale ze sa vdaka srotovnemu predalo pravda je!!! A hlavne si pomohli chudobnejsi jedinci, ktory pol zivota setri na B-segment a nemoze sa ho dockat... aspon raz aj chudobe nieco dali, okrem toho co tu uz bolo pisane (podpora priemyslu, DPH, Stat.Rozp...)
PS: zosrotovalo sa / srotuje sa 22 tis aut, no STARYCH AUT, predpokladam,ze mozno az 80% je starsich ako 20 rokov!! :yes:
Netreba si mylit dojmy s pojmami. 22tisic aut sa nepredalo, to musi byt jasne kazdemu. Za tieto necele 3 tyzdne sa naozaj na srotoviskach fyzicky odovzdalo takmer 22tisic aut. Tieto auta stoja naozaj na vrakoviskach, nastosovane jedno na druhe. Staci sa pozriet na lubovolne vrakoviska, ako to tam vyzera. Auta su vsade, na kazdom volnom mieste. Spracovanie je velmi pozvolne, v prvom rade sa robi vykup aut, a tych je naozaj pozenhane. Podla udajov, ktore boli prezentovane na vcerajsom zasadnuti vlady, v prve dni sa zosrotovalo 100 az 300 aut denne, no potom nastal rapidny narast na dennych 2000 aut za celu SR. Rekord je pondelok a utorok tohto tyzdna, kedy za 24 hodin bolo na srotoviskach odovzdanych 2900 resp cez 3000 aut! Bol prezentovany aj pocet odhlasenych vozidiel, ktory bol podobny poctu zosrotovanych a evidentne s tym na policii nemali ziaden problem.
Spracovanie ziadosti tiez nebol ziaden problem. Pri odovzdani auta na srotovisku boli do portalu eZap zadane udaje o vozidle a vystaveny doklad. S dokladom sa slo na policiu auto odhlasit. Potom zaujemca o nove auto navstivil predajcu, kde predlozil doklad o zosrotovani a odhlaseni na DI. Ak bolo auto k dispozicii hned, predajca cez portal eZap sk cislu dokladu zadal VIN kod noveho vozidla a doslo k sparovaniu ziadosti - VIN kod vyradeneho vozidla a VIN kod noveho vozidla. Po overeni udajov do 24 hodin bola ziadost potvrdena a pridelena dotacia. V pripade, ze vozidlo k dispozicii nebolo, sa spravila objednavka s tym, ze VIN kod noveho vozidla bude doplneny neskor. Akonahle predajca vie VIN kod noveho vozidla, zada ho do systemu a tak zagarantuje pridelenie dotacie.
Vela ludi v sucasnosti caka na auto, niektore vozidla sa objednavali na jun ci dokonca jul. U tychto este nie je znamy VIN kod. No kedze ti, co zosrotovali auto, prejavili aj zaujem o kupu noveho, ministerstvo sa rozhodlo srotovne pozastavit. Realne bolo doteraz predanych a prihlasenych cca 6 tisic novych aut, na ktore bolo uplatnene srotovne. Zvysnych 16tisic je zavazne objednanych a caka sa na dodanie koncovemu zakaznikovi...
Tiež si myslím, že si netreba mýliť pojmy s dojmami :-! Ak je raz niečo vyčerpané, tak mala byť podpora už vyplatená! Zase to je len deformácia trhu. Predávalo sa niečo, čo reálne neexistuje. Predajcovia si teraz môže váľať ... a na 1/4 roka majú zarobené. A kto si bude chcieť kúpiť auto, určite ho neminie ústretovosť s motivačnými cenami. Btw, jeden z dôvodov, prečo sa nové autá nepredávajú tak dobre je podľa mňa aj ten, že čakať na neho 3 mesiace sa pri súčasných pohyboch v cenách jednoducho neoplatí. A to sa vďaka takejto podpore ani nezmení.
zdá sa že nechápeš celkom do hĺbky ako to šrotovné funguje..
ako ti už písali, že je vyčerpané znamená že 22 000 starých áut už leží niekde v šrote ALE neznamená že 22 000 nových áut už behá po cestách..proste sú už objednané, zmluvy sú podpísané, šrotovná zľava je uplatnená..a čakáš na auto, u kie 10 dní, u citroenu a renaultu aj 2 mesiace..
A čo bude ďalej? Kdo teraz bude ďalej podporovať celý automotive priemysel? Kto bude ďalej kupovať tie vozy valiace sa z fabrík?
Autá si vďaka šrotovnému už vačšina ludí čo na to mala nejaké úspory nakúpila. Kolko ludí však zároveň od začiatku roka prišlo o prácu? Tí sa asi do nákupov nebudú hrnúť...
Pozitíva - krátkodobé (zatial) oživenie trhu, obnova autoparku, získanie nových oddaných voličov pre súdruha premiéra :-!
Četl jsem na toto téma rozhovor s nějakým španělským profesorem ekonomie. Ten to říkal jasně. Je to normální konkurenční boj, kdy ti neschopní musejí padnout. Státní podpora jen zbytečně prodlužuje jejich agónii a škodí těm přizpůsobivým. Dále tvrdil, že nejhorší je to v USA, kde státní podporu schválí šmahem. V Evropě jsme na tom prý líp, neboť se vlády hned tak společně nedomluví.
Já myslím, že má pravdu. Kapacita automobilek prostě o mnoho převyšuje možnou poptávku. Je to průser velkých investorů a populistických státních podpor.
To je ale pozitivni vlastnost srotovneho, ze pomuze jenom tem perspektivnim. Penize totiz nerozdeluje narozdil od USA stat, ale zakaznik v beznem trznim procesu. Cili nejvice pomuze tem nejshopnejsim.
Ale ani šrotovné není bez chyby. Zrovna na tom Slovensku. Dáš sešrotovat Š120 a jdeš do prodejny Škody pro Fabku, kde ti řeknou, že si máš přijít za 2 měsíce. Takže budeš 2 měsíce bez auta nebo půjdeš pro Chevrolet, který ti dají hned. (Značky jsou voleny čistě náhodně.) I na ty slabé se dostane. Možná je lepší žádná podpora a nechat je padnout hned. Možní zákazníci už u nich nekoupí a půjdou k těm přeživším, kteří tak z krize vyjdou zdravější.
tí najviac prežitia schopní sa ale nerozlišujú podľa dodacej doby automobilu
rozhoduje totiž ako vždy pomer úžitková hodnota/cena
mali ste vidieť čo sa dialo v miestnej predajni citroenu keď dali akciu: plnevybavený C4 za 8500 eur..ľudia sa zapisovali do poradovníkov ako kedysi v mototechne..
Budeme podporovať, dokým to nepadne celé na hubu, ako za veľkou mlákou. Nemôžem sa stále zbaviť nepríjemného pocitu, že Európa pomaly preberá od USA prvenstvo v spotrebe... 8-s
Nech té demagogie a smiř se s tím, že to funguje. Nedávno tady spousta lidí psalo, že si kvůli šrotovnému nikdo auto nekoupí. že 10 letá auta mají socky bez peněz,atd... Je lepší už dál raději mlčet než jen rýpat do fungujících věcí.
nechaj ho tak a len sa smej... niekomu ani vypoctami a cislami (to dph a statny rozpocet, co aj Jahnatek potvrdil) nedokazes, ze to nezhorsilo sit. ale zlepsilo... proste ako zaseknuta platna dookola... "nech brouka zit" >:D
Clovece! Na to, aby si videl, ze je to kravina, staci matematika zo ZŠ! Tie vypocty, v ktorych niekto miesa hrusky s jablkami nie su dokaz, ale trapas.
fešáci, ja netrvdím že sa to neosvedčilo alebo že to nefunguje. Ja sa len pýtam, ako to bude ďalej pokračovať - či sa teraz akože ten trh znova pozviecha.
Nezdá sa vám skor, že sa proste vypradali plné sklady, na chvílu sa stimuluje dopyt, ale že to zase časom opadne? Že je tu trošku nadprodukcia?
No hlavně ty jsi demagog první třídy, protože diskuze zde byly o českém šrotovném a to bylo řádově poloviční. Takže zatímco Slovák dá zlikvidovat vlastní auto a něco za něj dostane, Čech by provařil už jenom na likvidaci.
Další argument byl, že kdo na auto nemá a nepotřebuje jej, nemá dostat podporu, protože zaplatí drahý leasing, a ten kdo na něj má i bez šrotovného nemá opět dostat podporu, protože je to morální hazard.
Pohádky se součtama DPH, to je fakt pro mateřskou školku, každý soudný člověk se selským rozumem chápe, že nebýt polemiky o šrotovném, prodávaly by se auta +- ustáleným tempem (rozloženo v čase) zatímco teď všichni překoupí honem honem a pak nic.
A jakých prodejích tady mluvíš. Víš jaký je propad prodejů v Evropě ? A ta teorie o tom, že všichni koupí teď a pak nikdo, je jen k pousmání. Ale máš pravdu, nám v ČR to může být jedno. Počkáme až to za nás vyřeší někdo jiný. Zatím budeme jen každému radit, jak se to má dělat. Prostě Švejci.
podle mně je cílová skupina šrotovného zložena vetšinou z lidí, kteří se nekupují auta každé 2-3 roky.
Situace při zavedení šrotovného byla - plné sklady + závody na cca60%.
Sklady se vyprázdní, závody operativně reagují na šrotovné, takže se rozběhnou znova na 100%.
S odezníváním krize sice bude prodej vozů stoupat, ale budou zvládat prodat už teď znova 100% výrobních kapacit? Podle mně to ještě chvíli bude trvat. Takže se zase naplní sklady, stáhne výroba a jsme v začarovaném kruhu
Dneska si málokdo dovolí plnit sklady. Dnes se podle mojich vlastních zkušeností vyrábí jen dle objednávek. Navíc spousta firem má s odbory vyjednanou flexibilní pracovní dobu a není problém zase lidi nechat zadarmo doma.
no pro manažment firmu určitě ne, ale jak dlouho to budou tolerovat odboráři?
a i když budou třeba odboráři eliminováni nějakou dohodou, je to téma, které se dříve nebo později rád chopí nějaký populistický politik a bude z toho chtít vytřískat kapitál (politický i ekonomický)
No revoluce a války dorazí až všechny snahy cokoliv dělat selžou. Ale jinak s těmi odbory to není tak zlé. Je ale pravda, že v Německu mají flexibilní pracovní úvazky mnohem líp vyřešené a nenutí to německé firmy tolik propouštět. Třeba se od nich také něčemu přiučíme.
moje cca 3 leté zkušenosti z německé firmy, která si tady postavila administrativně/servisní centrum jsou takové, že kmenové zaměstnance v Reichu nikdy nepropouštěli.
odbory v té firmě nebyly, tak nevím jeslti je to solidarita firmy, nebo je zákonník práce tak strikní, že by je to přišlo moc draho. Prostě se pro ně vždycky našla nějaká prácička :-!
ja myslím že se nemýlíš.
Realisticky je to tak, že auto je špatná investice právě a jenom ztrácející na hodnotě. Dále panuje prostředí, že silnice jsou přeplněné že přestává být příjemné jezdit, ve městech už je to pomalu očistec. Rok staré hrátky s cenou ropy taky musely pár lidí dost vyděsit.
Globální problém je tedy odvrácení se od aut k něčemu jinému - řeknu třeba scootery, motorky, quady, nebo SAMOZŘEJMĚ hypotéky, nájmy, spoření, důchodová pojištění. To co je na tom zásadní je to, že to bude trvat dlouho.
Jen mi uniká, kdy to odvrácení nastalo. To najednou napadlo tolik lidí změnit chování ? Z růstu do takového propadu. Třeba to je pravda, ale nechápu to.
podle mně na tom mají značný podíl i média. ty neustále omílala krize to, krize tamto, no a lidi spozorněli, pak začali dělat preventivní opatření, no a při prvním náznaku poklesu okamžitě brutálně omezovali vše co šlo
prostě něco na způsob masové hysterie
tím netvrdím, že krize není reální, to ne, jen je podle mně zbytečně nafouknutá
krize je, a je mnohem horší než vůbec kdo přizná. Všichni říkali Amíkům - nežijte na dluh, to se nemá. Nejdříve se zbytek světa přizpůsobil a nechal je, potom začal Americkou spotřebu nadvýroby potřebovat, dále se ji snažil napodobit,..... a pak se to dosr.lo úplně.
Tak vem třeba "Husákovy děti" - celospolečenský jev, který má sílu na to, aby zdražily nemovitosti. Drtivá většina lidí si vzala v nějakém okamžiku hypotéku, s časovým posunem se zvýšily sazby o 2%, což sebralo zase velké části lidí disponibilní peníze (např. splátku auta). - Takže bych tam neviděl nějak ostrý skok, ale podle mě se to stalo a odpovídá to realitě.
Praveze ked jedno auto zosrotujes a jedno kupis,ziadne nove ti nepribudne,stale budes mat len jedno...Keby si jedno nezosrotoval a nevedel sa ho zbavit,budes mat 2 auta a das ho napr. synovi.V tom pripade uz bude na cestach o jedno auto viac a cesty budu plnsie... ;-)
Kdybych měl Švejkovat, tak obviním EU z toho, že nezavedla kvóty kolik se má vyrobit aut, když na blbosti typu mléko, maso, cukr je udělala :-!
Zajímavý že pochopili že člověk nebude pít 6litrů mlíka denně jenom proto že je levný, že ale nebude mít na dvorku 4 auta podle nálady, to už nepochopili.
No současně ale nevznikla ani z toho co si myslí 95% lidí - kvůli zlým bankám. Krize vznikla z toho, že si lidi zvykli kupovat věci na které nemají, na dluh. V USA byla politika!!! že každý nezaměstnaný černoch a hispánec má mít barák - stejné autority co dneska dělají gesta typu zdanění odměn, NUTILY politickým tlakem banky půjčovat i těm, co by nikdy hypo nedostali. Další problém je v tom, že Čína blokuje obchod - jenom dodává, ale nic nekupuju, takže Čína sedí na prachách, ostatní žijou na dluh.
Protože dluhy se musí platit, logicky místo nového auta zaplatíš rok, dva hypotéky = a máš tady krizi v automotive, protože v důsledku se dá jezdit i 10ti letou károu za nulovou cenu.
jenom pro upřesnění - oni nenutili soukromé banky půjčovat slabším sociálním vrstvám (nejsou to jen Afroameričani a Hispánci ;-) ) oni si na to přímo vytvořili úvěrové společnosti.
No jo ale jak chceš bez tzv. protekcionismu s Čínou něco dělat. Tam bude asi zakopaný pes. v USA si mysleli, že mohou bohatnout bez toho , aby něco dělali, vytvářeli a zkoušeli to prodat. Ukázalo se, že reálně chudnou a svou úroveň udržují jen pomocí dluhů. Pokud, ale vše půjde za nižšími náklady do Asie, tak se tam časem přesune i ten náš blahobyt. Asi to tak má být. Ať si to pak taky užijou.
Jen aby si třeba taková Čína nechtěla brzy užívat blahobyt, třeba na úkor nás...
Asijská hrozba (Čína, Rusko apod.) je totiž nesrovnatelně reálnější, než případná Americká, viz. "demokratická" Čína...
Co s tím chci dělat? Na to je velmi ale opravdu velmi jednoduchá odpověď - Amící to právě TEĎ udělali - udělali neskutečnou věc a obětovali dolar. Ale je to logické, Čína měla nechat svoji měnu posilovat - to na truc neudělali, takže zbyvá že holt ostatní musí oslabovat - je to logický. Protože Čína má ty dolary (a to je problém) buď o ně přijde tak, že si za ně koupí míň, nebo je prodá a zase za ně dostane míň. V důsledku to bude MEGAŠROTOVNÉ, protože chytrý tah je všechno utratit >:D
mám tě za inteligentního jedince, takže určitě víš co je význam slova Demagogie.
ve svém příspěvku pokládám otázky, nic demagogicky netvrdím
vím že ty jseš zastáncem šrotovného, já jsem byl z několika důvodů proti. Ale musím uznat, že jeho úspěch (teda minimálně zájem, čísla jsem neviděl) mě samotného trošku překvapila
budeme raději diskutovat a ne se osočovat. souhlas? ;-)
Kupovat bude zytek sveta, ktery se uz postupne vzpamatovava z krize a nadale bude. Ne kazda zeme na svete zavedla srotovne. Srotovne ma smysl u zemi, kde automobilky tvori podstatnou cast prumyslu. Tam zabranilo kolapsu. Propady o 40, 50% musi byt nutne nasledovany rustem, i kdyz treba pomalejsim a ne na stejnou uroven jako drive. Nejakych 20tis aut dokaze schlamstnout zbytek sveta po drobnem oziveni jako malinu.
To, ci bolo pre stat srotovne, o tom najviac svedci to, ze sam najvacsi o tom uz pochybuje. Ukazuje to vsak vzdelanost miestnych diskuterov, ktorim staci, ze sa to tyka ich konicka a uz vedia, ze to tak ma byt a vymyslaju vselijake zdovodnenia a lacne a slepe vzorce. 33000000 vyhodenych na srotovne davaju na vahu oproti DPH z predanych novych aut, jasaju nad vymenou vozoveho parku v dobe financej krizy, na Slovensku priemerne stareho tusim 14,8 roka. Dopytu naraz nestihala ponuka, co pre predajcov bol jasny signal, ze zarobit mohli viac, keby boli ceny vyssie. Ti co si auto kupit chceli, si ho kupili teraz, ti, co chceli o nieco neskor, kupili tiez, mnohi, ktori to nepovazovali za potrebne bohuzial tiez. A tak prisli o to svoje, podporeny jednoduchou uvahou o tom, ze 2000 EUR im za ich stare auto nikto nikdy neda. Ano neda, ale! Ak priemerne stoji nove auto 10000 EUR a mame ho priemerne 10 rokov, tak 2000 EUR su vlastne 2 roky vlastnictva nasho auta. Ak sme srotovnym skratili zivotny cyklus toho nasho o 2 roky, nezarobili sme. Navyse, najblizsie dalsie auto tak kupime priemerne o dalsie 2 roky skor (alebo o v buducnosti tymto peniazom zodpovedajuci cas - dufajme ze kratsi). Fico si ziskal volicov. Mnohych, ktorym rozdal nase peniaze (priemerne zaplatil kazdy obcan SR niekomu na auto cca 6,6 EUR), mnohych, ktori srotovne nestihli, no dufaju, ze sa vrati. Ano, jedinou moznostou, ako na tom neprerobit, je auto kupit. Ale rozumne. Uznavam, ak su ceny extra nizke, je rozumna kupa tym pravdepodobnejsia. Co bude dalej? Predajcovia predali takmer vsetko, co mali na skladoch (co spadalo do podmienok na uplatnenie srotovneho). Mnozstvo tych, na ktorych sa neuslo im ukazalo, ze ceny mohli byt vyssie. Auto si kupili uz vsetci, co potrebovali, alebo jeho kupu aspon zvazovali. Kto si kupi auto teraz? Jedinou sancou na zvysenie dopytu bude dalsie znizenie cien a tak sa velmi lahko stane, ze mnohi pochopia, ze sa preratali. V dobe financnej krizy kupit auto len preto, ze su ceny relativne dobre, je minimalne risk. Dotacia na auto Slovenskym vyrobcom prilis nepomohla a stupajucej nezamestnanosti podobne. Ako pomohla slovenskym predajcom ojazdenych vozidiel si tiez vieme lahko domysliet. A 19% DPH dostane z predaja stat tak ci tak. Mozno nie taku zavratnu ciastku naraz, ale kto si mysli, ze sa na Slovensku preda o 22000 aut viac, nez by tomu bolo bez srotovneho, ten je rovnakym hlupakom, ako priemerny volic smeru. Nedavny prieskum nasho skolstva odhalil to, co inteligent vidi aj bez neho. Zakladna matematika je pre vacsinu obyvatelov cudzia. Priznam sa, sam som uvazoval nad kupou auta. Ale toho, ktore bolo zlavnene o vyse jednu tretinu a tomu predchadzalo niekolko vypoctov. Bohuzial, tie boli uz vypredane. A tak som sice nezarobil, ale prerobil len spominanych 6,6 EUR. Na rozdiel od tych, co kupili, len preto, ze ratat nevedia.
:yes: Úplne s tebou súhlasím. Nikomu nezávidím, ale tento výpredaj skladov a budúcej výroby zdeformoval trh ešte viac :-( Keďže predajcovia už zarobili dopredu na najbližšie mesiace, "dobré ceny" sú na čas zase pasé ;-\ Sám plánujem vymeniť svoje čochvíľa 6 ročné auto (6x airbag, EPS, klíma), ale progres vo vývoji je taký minimálny, až ma to odradzuje. Mení sa design a znižujú sa výrobné náklady ale výsledná programovaná životnosť je niečo, o čom určite kupujúci teraz neuvažovali. Žiaľ, budú nemilo prekvapení, že ich nové auto zostarne oveľa rýchlejšie ako to staré... Aspoň, že tých 22k ekologických záťaží je dúfam nadobro preč. Moje hodnotenie tejto akcie: ekológia :yes: , ekonomika :no: , politika 8-s
Zarobili. Ale ak chcu zarabat dalej (a oni chcu), budu musiet tie ceny teraz stlacit opat. A ono staci, ze jeden z nich bude chciet zarobit (a ono bude) ;-). A ono mensie zarobky budu znamenat mensie zarboky pre stat. A sme doma. 6,6 EUR na jednoho obcana nie je katastrofa, ale tato vlada ma podobnych napadov viac (napr. vystavbu sirokorozch. zeleznice pri sucasnom vyuziti tej "nasej" na 30% 8-s ...atd)...
Ty si jajo, pamätáš sa, keď raz Carrefour urobil akciu s totálnym výpredajom všetkého za polovičnú cenu? Stovky ľudí čakali pred obchodom už ráno o štvrtej, div nerozbili predajňu, o 8:00 sa otváralo a o desiatej už takmer nemali čo predávať. Ľudia brali všetko, div nie regály. A čo myslíš, že sa stalo potom? Nikto nechodil nakupovať za bežné ceny, lebo si predtým nakúpil za polovicu? Omyl, hneď od druhého dňa bola tržba podľa tabuliek tak ako predtým. Že sa nárazovo predalo väčšie množstvo áut za nižšie ceny, nemusí nič znamenať. Vplyv na trh, aj na taký malý ako je náš, v globále nebude nijak veľký.
Keď vezmeš do úvahy, že si nové autá zo šrotovným kúpili hlavne ľudia, čo by inak kupovali zase len nejakú jazdenku alebo žiadne auto, skutočne netreba mať strach o odbyt v nasledujúcich rokoch.
Budu reagovat jen na část tvého názoru - tu, kde píšeš, že každý spoluobčan věnoval 6,6 Eur ostatním. Stejně to funguje se sociálníma dávkama, kde každý spoluobčan dává minimálně desítky Eur ostatním - i lidem, kteří je nepotřebují...Těchhle 6,6 Eur alespoň pomohlo vyřadit nějaké vraky a nahradit je novými ekologičtějšími a bezpečnějšími auty.
Lenze kupa auta nie je soc. davkou (ale aj o soc. davkach by sa dalo vela diskutovat...). OK, dal si 6,6 Euro za nahradenie 22000 aut (pozor, obrovska cast z nich bola vo velmi dobrom stave). Na kolko aut si ochotny prispiet a kolko Euro si ochotny za toto dat? Myslim to vazne. A ak uz budes mat odpoved, tak si este potom uvedom, ze to si Ty a nie 5,5 miliony Slovakov. A okrem toho toto nebolo myslene ako "obnova" autoparku, ale "protikrizove opatrenie". Prispievat priamo statom na obnovenie autoparku je absolutne nelogicky a nesystematicky krok, nieto este v obdobi financnej krizy (!). O toto tu ide. Tiez rad uvidim, ze po nasich cestach jazdia nie horsie auta, ako na zapade a pod., ale nemoze predsa stat takto vyhadzovat nase peniaze, inak ten zapad nedobehneme ani tolko, co mozme. Ekonomika v bavylom rezime bola na dne a tomu zodpovedal aj autopark. Ako bude vyzerat nas autopark, ked vyhadzujeme peniaze? Autopark sa neda menit z vole statu, ale stat ma vytvorit podmienky, aby to mozne bolo ;-) V dobrom ;-)