Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Siemens VDO: elektronické klínové brzdy sériově už v roce 2010

Siemens VDO představil v roce 2005 systém elektronické klínové brzdy, který je funkcí naprosto odlišný od brzdy hydraulické. Letošní zimní testy dokázaly mnohem větší účinnost, menší reakční časy a tím i kratší brzdné dráhy oproti hydraulickým brzdám.
Zpět na článek
anonym
23. 7. 2007 15:00
Re: Vlastni hlavu
To mas s casti pravdu ale najdolezitejsia je reakcia vodiča, ked je slabá žiadna elektronika ti nepomôže. A čo tu všetci píšu že elektronika to nezvládne, nebojte sa určite tam bude aj nejaky založný systém. Ale hlavne to nevidim tak ružovo stým nasadením v roku 2010, to sú len plány Siemens VDO ale či im to nejaká automobilka kúpi to je tiež otázne.
neregistrovaný "Viados"
27. 6. 2007 12:56
Re: Vlastni hlavu
Ne vsechny 4 draty, ale ten cip co bude vsechny ty 4 samostatne brzdy ridit. A vcil co?
neregistrovaný "Viados"
27. 6. 2007 11:52
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Elektronika v autech je hlavně mocně macerována slaným roztokem a pracuje v teplotním rozmezí -30 až +60 stupňů. V letadlech odpadá aspoň ta sůl.
17. 4. 2007 19:17
Re: Inkvizice!
za vědomosti :yes: Možná, že tento systém by wire od Siemens je daleko bezpečnější než běžný hydraulický okruh brzd. Jen to chce správně zvládnout citlivost dávkování. Stejně jako některé automobilky dodnes používají klasické hydraulické posilovače řízení právě kvůli zpětné vazbě.
neregistrovaný "SpeedyRam"
17. 4. 2007 18:22
Re: novoty?
Moderní supersporty už v dnešní době mívají alternativu ke klasickým ocelovým brzdám. Ty už mají oproti minulosti vychytané mouchy(např. pískání, malý účinek za studena) a jejich hlavní nevýhodou je vysoká cena. Proto podle mě je lepší se zabývat zdokonalením a zefektivněním výroby už vyskoušeného než se zabývat něčím úplně novým a neznámým. Neříkám že by se na to měli úplně vykašlat, ale já být vědcem tak se soustředím na něco jiného. Jinak když tě to tak zajímá, svůj čas se snažím nepromrhat ;-) .
neregistrovaný "Elpepe"
17. 4. 2007 17:35
K ty bezpecnosti...
Par prispevku tu pise ze kdyz vypadnes elektrika atd...
No podle me je daleko slozitejsi celej hydraulickej system co mame dnes, nez 4 12V motorky, byt na elektrinu :)
neregistrovaný "Simmy"
17. 4. 2007 17:19
Re: Inkvizice!
Tak a ted si drazí račte povšimnout. Odbočme na chvíli od tématu automobilové vědy a mrkněme na psychiku. Být příspěvek tohoto autora na prvním místě, tak by všichni z vás (myslím takové ty bezduché a bezmozkové příspěvky, nemyslim naši pozdější výměnu názorů k věci) psali uplně jinak a nikdo, podotýkám nikdo by si nevzpomněl na to že vůbec může nastat nějaké riziko poruchy na elektrice. Kdyby část tohoto příspěvku vyzvihující elektroniku byla jako první, mohl by se každý přetrhnout v tom jak by oslavoval elektroniku a že to s ní daleko dosáhnem. Nemusí mě nikdo komentovat, jenom se každý nad tímhle zamyslete a popřemýšlejte nad tím, jak lehce se dá ovlivnit dav.
neregistrovaný "Petrik"
17. 4. 2007 13:07
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Jel jsi nekdy v 607? to uz ma take elektornicke brzdy...
17. 4. 2007 12:31
Re: no
Nemusis podavat technicky vyklad. Viac-menej len rypem. Pretoze argumenty za hydrauliku a proti elektrine maju asi rovnaku vahu ako argumenty za elektrinu proti hydraulike. My to tu nevyriesime, musime to nechat na inych. Buducnost ukaze, ktory system ma vacsiu perspektivu.
neregistrovaný "ms"
17. 4. 2007 11:52
Inkvizice!
Jsem letecký specialista (ele.a speciální vybavení letadel, technik na leteckém simulátoru) a elektronika je mým velkým koníčkem. Zde uváděné argumenty mi připadají někdy aš moc přehnané. V letadlech dnes většina systémů funguje pomocí elektřiny. Řízení po drátech znamená obrovskou úsporu kabelů a hmotnosti. Navíc znamená paradoxně i větší spolehlivost a to z důvodů právě toho množství drátů, konektorů. Kdo viděl kabelové svazky u starých dopravních letadel tak mi jistě dá za pravdu. Navíc jen málo věcí fungovalo přímo. Tu hydrauliku ovládaly elektromagentické ventily. To jen staré stíhačky měly tahanou záložní hydrauliku na ventily v kabině. Většina dnešních systémů komunikuje pomocí datových zběrnic. Ty jsou zálohované. Motory také řídí počitač. Na pákách ovládání motoru je jen snímač polohy. Každý motor má dva počítače a pokud jeden přestane jít tak se automaticky přepene na ten druhý (lze to udělat i ručně). Táhla od kniplu jsou již také na ústupu. Ono řídít letadlo se zatuhnutými hydraulickými posilovači je také skoro nemožné.

Toho systému brzd bych se tak nebál. Krokový motor je z principu velmi spolehlivé zařízení. Pro potřeby jištění lze zdvojit přívod, nebo krokový motor vyrobit jako dvojitý. Elektronika lehce dokáže diagnostikovat špatný chod. Lechce se dají systémy zdvojit. Výpadek napájení lze jistí záložním zdrojem, tak jako se dnes jistí obvody airbagů, nebo zabezpečovacích zařízení.

Bude záležet na celkovém provedení. Pokud se vám do jakéhokoliv zařízení dostane voda se solí, tak mu nepomůže nic. Bohuže v autech je toto asi největší problém. Nebojím se o ty krokáče, spíše o tu elektroniku. Ale přesto všechno si myslím že je dnes technika na takové úrovni, že podobný systém může být naprosto spolehlivostí konkurence schopný standartnímu hydraulickému systému.

Jinak ten pán co psal že mu elektronika do řízení nesmí mluvit, Tak pokud má nové auto, tak už mu mluví a víc než si vůbec uvědomuje. Posilovač řízení s variabylním účinkem. A pokud je ještě elektrický, tak ten jistě něco s polovodičem řídí. Taky by zde čistě teoreticky mohla nastat závada typu že se něco podělá a posilovač pootočí volantem někam kam nechceme.
Jinak ABS je většinou samostatná jednotka. Pokud jí vyndáte tak vám brzdy budou normálne fungovat, ale nepůjde vám EPS, EBD atd. Dále dost pravděpodobně nepůjde tachometr a tím ani počítač. A na přístrojovce vám bude něco dost nepříjemně dávat najevo ať to auto dáte do servisu. Možna že se vám ani nepodaří odjet.
neregistrovaný "LS"
17. 4. 2007 11:18
Re: Vlastni hlavu
A jak víš, že tenhle systém bude mít ty problémy o kterých tu píšeš ??? Jak víš, že za tebe bude rozhodovat a ty nebudeš mít kontrolu ? A ty bláboly o (ne)fungování v zatáčce apod ??? :-!
anonym
17. 4. 2007 09:37
Re: no
ABS brzdy nevypíná nebo nezapíná jak si někdo myslí. Jen v daných intervalich zvyšuje a snižuje tlak na dotyčný brzdič. Ale NIKDY ho scela nevypne. Navíc není možné aby najednou snížima tlak na všech čtyřech. Pokud vím tak se snižuje a zvyšuje tlak právě mezi okruhy. Jeden okruch je levé Přední a pravé Zadní a druhá zase naopak aby docházelo při poruše k rovnověrnémů brždění celého vozu. Proto jak tady také někdo nadhodil je čtyř okruhový systém pěkná pitomost. Už vidím jak ubrzdíte auto ze 100km/h jednim a ještě k tomu zadnim kolem. Ani boha. To by jste si spíš naběhli na smyk v zatáčce. Ale dejme tomu že by ABS mělo poruchu a nevyplo se. Co se stane? NIC. Prostě bude jeden okruh brzdit mín a druhý víc. Ve finále to možná ani nepoznáte protože jak už jsem psal tak okruhy jsou mezi koly zapojeny křížem: 1)levé přední a pravé zadní a 2)pravé přední a levé zadní. ;-)
Avatar - masO
17. 4. 2007 09:09
Re: Vlastni hlavu
Kua ty ses dobrej pesimista ;-)
17. 4. 2007 09:07
Re: no
"...při poruše by se jeho funkce měla vyplnout a máte stále plně brzdící vůz jen bez funkce ABS." - tak teda mala by sa vypnut, a co ked sa nevypne? ;-) A bude dalej "riadit" brzdovy ucinok, mozno teda aj oslabovat na nulu alebo z dovodu poruchy udrzovat v stave "vypnuty"......? :-)
17. 4. 2007 09:00
Re: Vlastni hlavu
Jasne ze je to nezmysel, bolo to myslene ironicky. Rovnako ako je nezmysel, ze el. brzdy nebudu bezpecne, ako tu mnohi prorokuju. Naopak, jednoduche elektricke zariadenie ma podla mna sancu na ovela vacsiu spolahlivost ako zlozite hydraulicke systemy doplnene o elektroniku. Ta priama vazba, to je "istota" iba v nasom mozgu. Napriamo, bez posilnovaca bolo mozne ubrzit 800 kilogramove auto pred par desiatkami rokov, ale co tie dnesne 1,5-2,5 tonove mastodonty co jazdia po cestach? Ked mi vypadol posilnovac na Skode Forman, tak som mal co robit, aby som to auto zastavil.
neregistrovaný "Mickey"
17. 4. 2007 08:33
Re: Vlastni hlavu
Hm, auto ma 4 kola, predpokladam na kazdem kole brzdu, ke kazde brzde nezavisle draty, ridici cip take 4x -> z tohoto pohledu je tento novy system 4 okruhovy a tudiz (dle pouzite argumentace) bezpecnejsi nez klasicke brzdy. Pravdepodobnost ze odejdou vsechny 4 draty na jednou je dost mala, z hlediska ztraty napajeni by nemel byt problem napr umistnit ke kazdemu motorku malou baterku na nouzove zabrzdeni.
Jsem si take 100% jisty, ze by nebyl problem udelat nouzovou brzdu, ciste mechanickou, proste lanko primo k mechanismu - neco jako rucni brzda.
neregistrovaný "Donald"
17. 4. 2007 08:16
Re: no
A můžeš mi říct,čim maj lidi jezdit,když nemaj důvěřovat výrobci? A i když vim,jak brzdy fungují,kdo mi dá garanci,že něco třeba zrovna nepodělá někdo ve výrobě.To by sme mohli přestat jezdit vlakem,na kole,lítat,lezt do výtahu. Ano,věřim výrobci jakéhokoliv produktu který si koupím/užívám,že mi nechce ublížit a snaži se pro to udělat maximum a vzhledem k tomu,že si nějak nevybavuju zranění způsobené vadou výrobku,tak nemám důvod na tom cokoliv měnit.
neregistrovaný "Mitch"
17. 4. 2007 08:16
Re: Vlastni hlavu
Také znám jednoho "LS", ale to je vedlejší. Jako například ABS na suchém povrchu? Pokud vím tak jeho brzdná dráha je celkem znatelně delší než dráha bez ABS. Neříkám, že mi v kritických chvilích nepomáhá, také od čeho jiného by tam měla být. Jen říkám, že by nikdy neměla mít právo hlavní řídící funkci daného životně důležitého systému vozů. Jsem pro aby byla jako podpůrný pomocný systém, ale aby mi auto v budoucnosti samo zatáčelo před překážkou nebo samo brzdilo bez mé vlastní vůle. Tak to by bylo na mě moc. Bych si tam pak opravdu připadal jako cestující crash-test panďulák a čekal kdy se co podělá nebo kdy tam co nezafunguje.
neregistrovaný "Donald"
17. 4. 2007 08:08
Re: novoty?
Tak tomuhle "mrhání času" se říká výzkum a vývoj.Bez tohohle "mrhání časem" tady běháme v kůži a s pazourkem v ruce.Třeba se ukáže,že je to slepá cesta,ale třeba taky ne.Neveřim tomu,že kdyby si někdo nemyslel,že to přinese nějaký "zisk" oproti klasické koncepci brzd,tak to dělá. :-!
anonym
17. 4. 2007 08:03
no
To co si říkal o ABS už jsem rozebral o pár příspěvků výše a jen zdůrazňuji, že je nemožné aby ABS zapříčinilo nefunkci byť jen jednoho okruhu brzdové soustavy. ABS brzdný účinek JEN upravuje, zásadně ho NEřídí. Takže při poruše by se jeho funkce měla vyplnout a máte stále plně brzdící vůz jen bez funkce ABS. Stále je mezi pedálem a pístkem v brzdiči přímé spojení kterému nic nestojí v cestě a brždění nic neomezuje. Ale proč Vám to vlastně vysvětluju. Jak tak koukám tak právě pro takové lidi jako Vy se ty elektronické brdy dělají. Z celého národa, který jezdí nějakám vozem vím jen hrstka zasvěcených jak brzdy skutečně fungují a všem ostatním je to více či méně jedno. Prostě NAPROSTO SLEPĚ důvěřují výrobci, že je jejich nový vůz zcela bezpečný. Otázka tedy zní: JE TO DOBŘE?
neregistrovaný "LS"
17. 4. 2007 07:51
Re: Vlastni hlavu
"Ale do řízení mi šahat nebude! S motorem ať si dělá psí kusy, ale o možnost v té nejkritičtější chvilce bezpečně zastavit nebo čelit překážce mi nesmí technika zasahovat do řízení nebo v něčem omezovat" tak to je qalitní myšlénka. Uvědomuješ si mistře volantu, že v té nejkritičtější chvilce ti elektronika pomůže mnohem víc, než jsi chsopný ty sám??? 8-s :no:
neregistrovaný "Mitch"
17. 4. 2007 07:41
Re: Vlastni hlavu
To je nesmysl co jsi napsal. Z technického hlediska se nemůže stát, že by vám při poruše ABS nefungovali brzdy. Maximálně Vám nebude fungovat ABS, v nejhorším vypadne posilovač brzd, ale vždycky, a to zdůrazňuji, vždycky máte od pedálu přímnou vazbu na brzdy takže je nesmysl aby prostě nefungovali. A ikdyby Vám někde praskla hadice a vytekla brzdovka tak pořád je to NAVÍC dvouokrohový systém. Takže by vám měli i v tom nejhorším možném případě stéle brzdit aspoň jeden okruh tedy dvě kola. To už máš nespočet možných poruch, které se můžou stát a pořád máš čím brzdit. Může najednou vypadnout ABS, posilovač brzd, přeříznout jednu brzdovou hadici a stale maš čím dobrzdit. A když selže hydraulika kompletně a úplně tak máš ještě motor a ruční brzdu, která je také mechanická a nikoliv na hydrailiku nýbrž na bowdenový lanový převod.
Co uděláš když máš vše na elektřinu a ta selže? Maximálně si vybrat strom do kterého to v nejbližší zatáčce pustíš. ;-) Navíc co se týče systémů jako je ABS a ESP tak to jsou JEN podružné systémy, které brzdný účinek upravují v závislosti na stylu jízdy a povrchu vozovky, nikoli řídící systémy na kterých je hydralika brzd závislá.
17. 4. 2007 06:30
Re: novoty?
Keby si menej mrhal casom a viac sa venoval napriklad problematike o ktorej pises, tak by si vedel, ze technici uz prisli na to, ze keramika sa hodi akurat tak na zapalovacie sviecky a zubne protezy. Nikde inde nemaju zmysel, teda v beznom zivote a seriovej vyrobe. Elektrina ma daleko vacsie sance uplatnovat sa v autach v este vacsej miere, o to viac, ze sa zacina bit na poplach kvoli neumernemu zatazeniu atmosfery spalinami a elektrina je jednym z moznych rieseni...
17. 4. 2007 06:26
Re: Vlastni hlavu
Vcelku uvazlivy nazor, ale predsa len az taky skepticky by som nebol. V technike neexistuje nic, absolutne nic, co by sa nemohlo nejakym sposobom pokazit, bez ohladu na to, ci je to hydraulika alebo elektrina alebo iny system. Zatial vsetci obchadzate zdoraznovanu jednoduchost systemu, t.j. moznost vzniku nejakej poruchy ma predpoklady byt dosledne minimalizovana. Tiez vzhladom na ucinnost a vykon sucasnych el. zariadeni moze byt system z dovodu spolahlivosti vysoko predimenzovany (napriklad ako vytahy), pricom to nijak podstatne nezvysi ani vahu ani cenu. A tiez si myslim, ze konstrukteri sa nebudu spoliehat iba na jeden okruh, ale podobne ako v sucasnych autach budu mat brzdy aj zalozne ovladanie. Takze by som sa toho nebal. Tak ako sa nebojime ABS ani inych elektronickych systemov, ktore zasahuju do brzdenia. Ved co keby systemu ABS zasibalo a brzdy ucinok by znizil na nulu a vy proste nebrzdite....? ;-) Tie negativisticke postoje v tejto diskusii mi pripominaju stredovek...
neregistrovaný "luk"
17. 4. 2007 01:47
Re: Vlastni hlavu
ahoj,já osobně mám nové auto a zásadně bez el.nesmyslu.dělám trochu do aut a vím jak je elektronika poruchová.a jak říkám čím mín el tím větší klid.třeba stahování oken el nechápu.to už sme tak líní že nám dělá problém zatočit kličkou?ted ktěm brzdám.myslim si že to není špatnej nápad.myslim že u toho pujde vyřešit zalohové brzdy snadněji než u klasických brzd.ten klín má spousty výhod a největší bude asi že není k zapodřebí velká síla k ovládání.jak si naznačil nečistoty atd mohou ovlivnit fukčnost moturku,to je pravda a myslím že to bude častá závada nebo nějaká podobná ale to jde snadno odhalit předem.vem si že takovej moturek je přidřenej,funguje ale není v pořádku,tím padem bude odebýrat v jiným množství proud a takovej počítač to lechce zjistí a muže učinit opatření,co počítač ampermetr na to příde hned.vem si klasický brzdy a třeba feldu tam ti na zadním kole přirezne jedn pístek a kolo brzdí na polovic a vsadím se že to málo kdo pozná,kor když jezdí jenom jedním autem.jmenoval sem feldu kvůli bubnum ale i kotouče v zádu je problém jelikož když se auto nevyužívá plně naložený či se jezdí malo tak kotouče nejsou využity na sto procet(tím myslim časová životnost a zátěžová životnost)tím pádem vnitřky a kraje kotouču vyreznou a kola brzdí zas blbě a zas na to málokdo příde.špatně se chladí tím padem se vaří brzdovka atd.
neregistrovaný "luk"
17. 4. 2007 00:34
no
no musím říct že když sem prvně viděl video jak to funguje tak sem byl nadšen,jednoduchý,chytrý.zaroven sem si ale řek jak to maj vyřešený v případě selhání elektroniky.napadlo mě jedno,že to bude jištěný tak,že pokud nebude auto pod proudem tak bude auto zabržděný(něco jako nákladák musí mít nafoukaný vzduch aby se odbrzdil)sice elektroniku nemusím ale tomuhle fandím.snad to vychytaj.
17. 4. 2007 00:09
Re: novoty?
No rekl bych skoro, ze je to navrat k tradici. Necim podobnym se kdysi brzdily drozky ;-) Tve reci o keramice jsou uplnou mimo misu! Keramicke brzdy nejsou jen drahe, ale hlavne se nehodi do niceho jineho nez do supersportu nerkuli do zavodniho auta! Do silnicnich supersportu se montuji kotouce kompozitni konstrukce. Keramika je super, pokud potrebujes od brzd vrcholove vykony s castym brzdenim - tedy na okruhu. Aby to dobre brzdilo, tak narozdil od klasickych kotoucu, ty keramicke museji byt zahrate + ten jekot ktery ze sebe pri tom vydavaji... Dle me to patri v podstate jen na okruheve specialy. Ja osobne bych si to nedal ani do GT, ne tak do normalniho auta, kdy v 95% pripadech brzdis se studenyma brzdama! To radsi ty elektricke kliny :-! Napochybuju o tom, ze to jednou dosahne stejne spolehlivosti jako hydraulicke brzdy a v zadnem pripade to neni mrhani casem! Skoro se mi vkrada otazka: Co ty delas se svym casem tak plodneho? ;-)
neregistrovaný "luckhash"
16. 4. 2007 23:33
Re: Mno
Davkovaní se řidí dvěma malými elektromotory, na každé straně jeden, který dokážou přitahovat nebo odtahovat destičku a tím přes klín v podobě těch tyčinek uvolňovat či přitahovat třmen ke kotouči. JEdnoduchý princip.. Spolehlivosti bych se rozhodně nebál. Tyhle věci slouží v letadlech už nějaký ten pátek, a skrz několikanásobnou zálohu je to jistější než celá hydraulika. Problémy jsou dva: A) Parkovací brzda a B) LLEGISLATIVA protoze něco jako pohodn/brzdy/pruzení (coz bude vše v jednom) jen pomocí "drátů" není polde evropských norem ať už EHK, ES, ISO nebo ČSN vůbec možné....Takže teď je to hlavně otázka těch, co tvoří předpisy a stím spojené zkoušení atd....
neregistrovaný "MC_Fly"
16. 4. 2007 23:32
Re: A co rucni brzda.
Take nieco som chcel napisat... ABS a ESP su tiez elektronika a riadia hydrauliku, takze ked odide elektronika alebo nejake senzory vysielaju zle signaly, tak je uplne jedno aka super hydraulika je za tym, zostane jedine rucna. :-)
Priklanam sa ale k nejakemu sposobu zalozneho systemu, elektornika je Achillovou patou aut sucasnosti, sam mam problem len s elektronikou v aute...
anonym
16. 4. 2007 23:05
Re: elektronika
Vůbec nic o tom systému nevíš a plácáš tady něco o marketingu, seš hlupák...
16. 4. 2007 22:26
Re: Mno
:yes: jistě, zase výkřiky typu já radši hydrauliku. Nebýt těchto konstruktéru tak dneska chodíš pěšky.
neregistrovaný "Jack"
16. 4. 2007 22:25
elektronika
prvni prispevek je pravdivi a u tech letadel je vsechno minimalne trikrat jistene take bych nesveril vse nejaky elektronicky krabicce ale myslim ze casem lidi zmeni nazor ne ze by chteli ale- marketing je silna vec
16. 4. 2007 22:22
Re: Tomu bych život nesvěřil.
To proč se stále nepoužívá řízení by wire je z důvodu, že mezi volantem a koly musí být stále mechanická vazba. Pokud se toto nařízení zruší uvolní to cestu novým řešením v oblasti designu, prostornosti, bezpečnosti...
neregistrovaný "Mitch"
16. 4. 2007 21:53
Re: Vlastni hlavu
Čau tady majitel prvního příspěvku. Trochu si mě prokouk, ale stejně si stojím za svým. Nejsem v žádném případě proti pokroku, ale jak už tu zde někdo uvedl musí to mít hlavu a patu. V tomhle co tu čtu a vidím je sice mnoho NESPORNÝCH VÝHOD, ale take jedno velké nebezpečí které za ně ani trochu nestojí. Neříkám, že to nedořeší, třeba jo, ale pokud to bude mít ještě záložní bezpečnostní systém tak je to o ty výhody chudší pač to si veme také nějakou tu daň v podobě hmotnosti i složitosti. A zase ten záložní systém musí mít také nějakou regulaci aby ti to nekikslo v zatáčce. A aby ti záloha zablokovala kola uprostřed zatáčky? To by také nebylo příjemný.
Víš podle mě jsou věci, které si zaslouží modernizovat a které by měli svou koncepci jen zkokonalovat.
Třeba v tom klínu vidím velkou výhodu, v tom že je to opravdu silný stisk koutouče, ale vidí někdo z vás problém místo elektromotorů použít hydraliku? Já osobně vidím totiž ještě jedno slabé místo a tím je ten motorek. Časem bude určitě ztrácet na funkčnosti, otáčkách , může se zadřít nebo spálit. S tím pochybovím šroubem si může stát také ledascos. Je to přeci na kole tudíž spousta prachu, vody, bláta a výkyvy teplot od kotouče, rez atd.. Proti tomu vidím Hydraulický třmen jako naprostou triviální žáležitost a pokud vím tak už odnepaměti se říká v jednoduchosti je síla a spolehlivost. Čím více akčních a pohyblivích členů tím větší pravděpodobnost, že dokde k nějakému problému. Já osobně to vidím jako krok špatným směrem a mnohem radši bych se zaměřil třeba na ty keramické brzdy.
Už aspoň tisíckrát se ukázalo že né všechno co je elekronické a digitální je také nejlepší a nejbezpečnější.
V posledních pár letech se do servisu jezdí mnohem víc s problémy s elektrotechnikou než s mechanickými problémy. Nezdá se vám?
Mě osobně tedy jo. Ať už to jsou čidla od všeho možného ABS, teplota vody, policajt na zpátečkách nebo i složitější jako zblázněný počítač pro přípravu spalovací směsi nebo ustavičné problémy s centrálem. Tím trpí mnoho automobilek.
Elektronika? Proč ne. Ale do řízení mi šahat nebude! S motorem ať si dělá psí kusy, ale o možnost v té nejkritičtější chvilce bezpečně zastavit nebo čelit překážce mi nesmí technika zasahovat do řízení nebo v něčem omezovat. To by zachvíli mohla rozhodovat o celém našem životě. Měla by nám sloužit jen pro pohodlí, konfort a luxus ( klima, radio, el okna a zrdcátka atd...), ale do řízení by nám sahat neměla. Takle je vždy jen jediný viník a to lidský faktor.
neregistrovaný "Tommy"
16. 4. 2007 21:34
A co rucni brzda.
Vsichni tady remcaji ze by to nechteli, pritom hydraulika se muze posrat uplne stejne. Brzdy by meli urcite svuj vlastni zalozni okruh. A ti z vas co si mysli jak je hydraulika super maji urcite ABS a co udela abs kdyz se blokuje kolo? Samo snizi brzdny tlak na tolik aby se zaclo tocit. No a co by se stalo kdyby ABS ruplo v bedne a nechavalo by porad tocit kola? Auto by prestalo brzdit. Ale to uz nikoho nenapadlo, stejne se toho nebojite. Verte elektronice, ne vsechno je tak poruchove.
neregistrovaný "SpeedyRam"
16. 4. 2007 20:44
novoty...
To zase někdo něco vymyslel... Brzdy na drát. Bez de facto mechanické části (když nepočítám samotné brzdy). Lepší brzdný účinek a rychlejší zastavení je super, ale radši budu brzdit dřív a šlapat víc na pedál a mít relativní jistotu že i při určité poruše zastavím. Kdyby místo takovýchto výmyslů radši popřemýšleli nad tím jak zlevnit výrobu keramických kotoučů, které jsou taky lehčí, účinnější a daleko víc vydrží, aby se mohly montovat i do normálních aut. Pokud si vzpomínám tak Mercedes montoval myslím do řady S (nevím to jistě do které) elektrohydraulické brzdy a pak je svolával do servisů kvůli možnosti selhání. Ani vlastně nevím jakou měly výhodu proti obyčejným... Nejsem proti novotám pokud mají smysl. Tohle je podle mě mrhání časem. ;-\
neregistrovaný "Simmy"
16. 4. 2007 19:29
Vlastni hlavu
Hh moc se mi líbí, jak všichni vždy odvíjí reakce od prvních ostřejších příspěvků. Neříkám že autor prvního příspěvku nemá pravdu, určitě na tom něco bude, ale tohle by si drtivá většina lidí co zde přispěli ani neuvědomili, ale takhle že to někdo napsal tak to hned odsoudí a přikyvují jakoby neměli vlastní mozek, vzchopte se a stůjte si i za svým názorem. Já osobně bych tohle neviděl tak černě, elektronika je všude bude jí víc a bude bezpečnější, rozhodně bych ji neodsuzoval. Dle mého skromného názoru to vidí autor prvního příspěvku trošku přehnaně černě, nemám nic proti old school, ale přecejen elektronika jde do popředí, tak se s tím smiřme. Peace
neregistrovaný "Pumatej"
16. 4. 2007 19:07
brzdný účinek
zajímalo by me jak mohli nezavysle porovnat brzdny ucinek.. 100 na 0 si nevybavuju novy auto u kteryho by byl potreba vetsi brzdny ucinek pro dosazeni kratsi brzdne drahy.. Leda ze by ta uspora hmotnosti mela takovej efekt coz je nesmysl.. :no:
16. 4. 2007 17:10
Mno
Nikdo netvrdi, ze se to do aut bude davat zitra, ze. Pokud by tam byly jakekoliv pochybnosti ohledne bezpecnosti, tak by to na silnice ani nemohlo. V F1 to zrejme neni proto, ze by to soucastne predpisy asi ani nedovolovaly (Jde vlastne o system brake-by-wire, ktery je zatim, podbne jako handle-by-wire zakazny i u beznych aut). Prvni vysledky testu jsou zajimave. Jen mi nejde do hlavy, jak se resi davkovani brzdneho ucinku, kdyz se tam ten klin do jiste miry "vtahuje" rotaci kotouce. Nevim proc ta histerie? Bez vyvoje bychom porad lovili jeleny ostepem a ochranovali kmenovy ohen :-) Pokud pani inzenyri nezaruci bezpecnost (treba zdvojenim systemu), pak to nikdo nehomologuje a pokud tomu lidi nebudou tak jako tak verit, tak si to stejne nekoupi. Ukaze cas, ale kazda inovace je prinosem, i kdyz treba vede zatim do slepe ulicky. Nakonec se to muze uplatnit v uplne jinem odvetvi...
neregistrovaný "MichoCZ"
16. 4. 2007 16:59
Hydraulika navic
Tohle podle me neni neresitelny problem. Dalo by se tam treba jeste nejake pofiderni hydraulicke brzdy jako zaloha. Treba jako ctvrty pedal nebo jako nejaka packa na palubce nebo na volantu. Jen na zastaveni kdyz se to "posere". Neusetrilo by se treba tech 5 kilo ale jen 5 a brzdilo by to lip.
neregistrovaný "assasin-cz"
16. 4. 2007 16:57
Re: 12V napájanie?
já naposled dnes ráno při cestě do obchodu :-)
neregistrovaný "Baron"
16. 4. 2007 16:53
Re: 12V napájanie?
Zavolas si odtahovku :-!
neregistrovaný "Donald"
16. 4. 2007 16:53
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Tak o 380 mi nemusíš moc povídat,tu znám až moc dobře ;-) Tam jsou problémy trochu jinde.Zálohování systémů a bezpečnost jsou stejný,at je to Airbus nebo Boeing a u aut bych se taky nebál,že někdo udělá vyloženě chybu,která ohrozí bezpečnost modelu.
16. 4. 2007 16:45
Re: 12V napájanie?
Slysel jsi nekdy uz od odtahove sluzbe >:D ? Abych rekl pravdu, auto na spagate jsem nevidel uz pekne dlouho.
neregistrovaný "misogsk"
16. 4. 2007 16:44
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Ale stale je to istene niekolkymi zaloznymi systemami. Napriklad A380 ma 2-3 zalozne systemi na okruh. To uz je slusna pravdepodobnost, ze to rachne.
Ak sa zabezpeci v aute zalozny okruh, tak sa netreba nicoho obavat, iba ak striebornej zmije :-) :-!
neregistrovaný "Donald"
16. 4. 2007 16:33
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Bejvávalo,nový modely už taky ne a ani ta hydraulika neni u letadla tak v "poho". Ale osobní automobily určitě nejsou pod tak přísnym technickym dohledem jak civilní letecká doprava. Ale nevěřim,že by si nějaká automobilka riskla přivést do sériový výroby systém,kterýmu by "nevěřila"
anonym
16. 4. 2007 16:16
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Já dám přednost cestě autem před letadlem, ale to je vedlejší.
Letadla zaprvé na to co nalétají a na počet přistání a brždění mají mnohem pravidelnější technické prohlídky než auta a zapomňte na to, že bych s autem jezdil na kontroly každých 2000 kiláků. To ani nápad. A za druhé mám pocit, že v letadle je taktéž vše řízeno počítačem, ale zárovně je to také přímo od ovládacího prvku spřeženo hydraulikou na akční člen. Takže když odejde elekronika tak teoreticky by snad měli vypadlout je různé posilovače, ale mělo by to být dál letuschopné. A když odejdou brzdy tak maj na dráze záchrané sítě.
Já si žádné na D1 nevšiml, vy ano?

Když náhodou o něco utrhnete drát od jednoho brzdového motoru (třeba větev na polní cestě) tak Vám to z velkou pravděpodobností palubní počítač v autě nahlásí, ale když vypadně celá elektronika tak už vám nic hlásit nemusí. :-) A to se vyplatí. >:D

Ať chce me nebo ne tak čím dál tím víc se z aut stávají složitější a složitější stroje prolezlé vyspělou a také dosti poruchovou elektronikou, které vám za chvíli nikdo nikde neopravý jen v autorizovaných servisech a po vlastní zkušenosti mají i autorizované servisy VELKÉ potíže odstarnit i tak banální závadu jako je samovolné vybíjení baterie při naprosté nečinosti vozu je pár dní po poslední jízdě.
To asi tak k těm kterým pak budem v případě tak důležitých věcech důvěřovat.
neregistrovaný "misogsk"
16. 4. 2007 15:57
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Lietadlo takisto pouziva hydrauliku. A navyse ma 3 a viac nahradnych okruhov. A suhlasim s prispevkom hore, zacalo by to v F1, ale ti chlapici presne vedia, rpeco to tam nedavaju.
neregistrovaný "Andrej"
16. 4. 2007 15:49
Re: Tomu bych život nesvěřil.
neregistrovaný "Brembo"
16. 4. 2007 15:45
12V napájanie?
To že sa skrátila brzdná dráha je fajn, ale čo keď bude mať auto náhodou el. poruchu a bude treba ho odtiahnúť do servisu, ako budem brzdiť?
neregistrovaný "komo"
16. 4. 2007 15:45
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Ja som tiež taký oneskorenec,ktorý viac verí železu ako elektrike, ale povedz prečo tí "blbci" v lietadlách používajú všetko "drive by wire"? Možno preto že používajú redundantné systémy ? A prečo by sa redundancia nedala použiť i v osobných autách ? A nemá zásluhu na tom,že v autách sa to nepoužíva aj legislatíva ?
neregistrovaný "nik"
16. 4. 2007 15:39
Re: Tomu bych život nesvěřil.
A co letadlo? Do toho taky nevlezete?
anonym
16. 4. 2007 15:23
Re: Tomu bych život nesvěřil.
Souhlas.Až k tomu přibalí padák nebo kotvu,tak se o tom dá přěmýšlet >:D
neregistrovaný "Mitch"
16. 4. 2007 15:13
Tomu bych život nesvěřil.
Nevím jak Vy, ale čemukoli z čeho vedou jen dráty a není to zabezpečeno jakýmkoliv jiným mechanickým systémem bych nevěřil a už vůbec bych na to nevsadil svůj život.
Možná to má všechny ty ohromující výhody a věřím, že reakční čas je mnohem kratší, ale vzhledem k tomu že i auto časem stárne tak nevěřim tomu, že je to tak bezporuchové jak se tady velebí.
U té hydrauliky má člověk aspoň jistotu, že když pod tou nohou nějakou brzdovku z toho pedálu vytlačí tak zákonitě někam doteče. Ale při představě, že by mi ve 120km/h zkolabovala v autě elekroinstalace mě doslova jímá hrůza. Jakože znám pár takových případů kdy za jízdy zničehož nic znasne motor (většinou vadou elektroniky motoru) i u relativně nových aut a vy musíte prostě tím klíček zapalovačku vypnout a znovu nahodit. Posilovač brzd je sice mimo, ale auto se dá se zbytkem tlaku zastavit.

Kdyby to bylo tak dokonalé, tak první kdo bych to schutí testoval by byla nějaká stáj F1. Myslím, že právě účinost brzd a schopnost projíždět zatáčky v enormí rychlosti a bočním přetížení je to co dělá z F1 F1. A neslyšel jsem o testech něčeho podobného a to že by se jim jistá úspora hmotnosti i reakční doby zcela určitě hodila.

Proč asi?
Kdyby bylo všechno tak dokonalé a bezpečné na elektřinu tak už dávno nevede z volatu řídící ocelová tyč, ale jen svazek kabelů a my můžem pohodle bez odporu a namáhání točit volantem a míto nás bude točit koly opět nějaký technicky dokonalý výdobytek společně se servomotorem. Také bych v tom viděl jistou úsporu jako je třeba váha a technická jednoduchost (žádné převodové řízení spřažené s posilovačem), ale proč se to tedy už dávno nedělá?

Jednoduše, neznám člověka natož konstriktéra, který by znal tu problematiku a podepsal se za životy lidí, kteří by byli právě jen na této elektroinstalaci a ničem jiném závislí aniž by si to sami vlastně uvědomovali. Dodnes jsou všechny životně důležité funkce vozu řešeny dvojmo kdyby náhodou. Ale pokaždé je to aspoň mechanicky.

Tady se pánové a dámy láme chleba.
Tady už je tak málo mechaniky a oto víc elektroniky, že je jen na každám z nás čemu chcete důvěřovat.

Já radši zůstanu u poctivé ocelové tyče řízení než u přiblblého mikročipu, svazku drátů a motoru.
To samé u brzd, U těch aspoň poznáte že není něco v pořádku, že někde něco odchází nebo netěsní nebo to prostě už tak nebrzdí, ale co poznáte na elektroinstalaci? NIC. Ta buď funguje na 100% a nebo prostě a jednoduše nefunguje vůbec také ze 100%.

A takových momentů bych se já nerad dožil pač by mohli být ty poslední. ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku